Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tomasaberg

Är miljö-dubbdäcken verkligen miljövänliga?

Rekommendera Poster

Nordman ska tydligen vara de mest miljövänliga däcket i Sverige bland dubbade vinterdäck. Har båten precis vid Sigtuna hamnen och där i närheten finns en lokal däckbutik som annonserar " Miljövänliga dubbdäck " Bifogar en länk som ni kan se där skriver de "Flertalet däck på marknaden idag är miljödäck som ger dig lägre bränsleförbrukning samt är bättre för den omgivande miljön" det kan väl inte stämma? ska åka dit på torsdag och fråga men jag tycker att det verkligen låter konstigt. För kollar man rullmotståndet så ska däck med låg rullmotstånd spara bränsle upp till en halv liter per 10 mil enl nokians Allan Ostrovskis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att rullmotståndet påverkar ungefär så mycket.

 

För ett antal år sedan tänkte jag köra slut på mina odubbade vinterdäck när våren kom. Det var bara 3-4 mm kvar viket inte var någon idé att starta nästa vinter med.

 

Resultat:

1) Bilen drog så mycket mera bränsle när det var varmt och däcken blev mjuka att jag lika gärna kunde ha slängt däcken.

 

 

2) Jag körde omkring med trafikfarliga däck helt i onödan. Varma dagar var fästet ungefär lika dåligt som på en snöig väg.

 

Miljövänliga däck finns nog inte, men det finns däck som är mindre miljövänliga.

Nya lätta dubbar river upp mindre mängd asfalt och däck utan HA-olja är bättre än däck med sådan olja.

 

Ska bli kul att höra vad du får för svar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag själv har använt friktionsdäck tidigare vilket jag klassar som ett miljövänliga alternativ än dubbdäck. Bor I stockholm och känner att jag i år verkligen vill satsa på dubb av den enkla anledningen att det faktiskt känns säkrare och bättre.

 

Var inne idag och de förklarade att Hankook har ett miljövänligt dubbdäck, så här beskrivs däcket:

en Miljövänliga dubbdäck från Hankook med minskat buller

Hankook Winter i*Pike är ett miljövänligt dubbat vinterdäck. Däcket ger ett exceptionellt grepp och styrning för alla slags körförhållanden vintertid. Placeringarna på dubbarna ger minskad buller samt att det förbättrar snöegenskaperna enormt.

 

Konstigt men samtliga aktörer i branschen verkar sälja däcket och alla kör med samma påståenden. bluff? vad tror du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett par år sedan hade tidningen Auto MotorSport ett repotage angående dubbens inverkan på vägbanan. De var klart kritiska till politikernas beslut om att förbjuda dubb på vissa vägar.

Anledningen var att de studier som politiker använde i sina argument att förbjuda dubb baserades på dubbdäck från 80-talet. De dubbdäck som finns idag sliter upp mindre än 20% av vad de gamla dubbdäcken gjorde.

 

Men förra hösten var första gången ett dubbfritt däck vann samma tidnings test mot det bästa dubbade.

Nokian Hakka 8 hade bättre grepp även på is än bästa dubbdäcket, och var bättre överlag i snitt än de dubbade.

Om det beror på att de dubbade blivit sämre av stegvis strängare regler om hur de får konstrueras, eller för att de dubbfria blivit bättre låter jag vara osagt.

Men det var generellt mer jämt mellan dubb/dubbfritt vid senaste testerna än det brukar vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Intressant förresten att du klurar på dubbdäck under de finaste dagarna i Juli. Det brukar jag också göra när jag ligger ute å guppar i båten :D

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag någon gång under vintern brukar åka ner och runt i alperna har jag länge haft det här problemet. Tidigare bytte jag till sommardäck innan jag åkte, med snökedjor i bagaget. Kändes lite pirrigt när man körde från Stockholm genom Sverige. Sedan var det sällan problem utom vid snöfall i backarna runt Kassel och när man kom söderifrån över något bergspass i Italien och blev överraskad av is på norrsidan. Nåväl, det hände aldrig något, och för tio år sedan övergick jag till dubbfria däck, fortfarande medförande snökedjor, obligatoriskt på sina håll.

På senare år har det hemikring känts fullständigt onödigt med dubbar, kanske beroende på klimatet, kanske på bättre snöröjning. Bor så till att vägen hem avslutas med en 60 m lång uppförsbacke och två gånger per vinter brukar jag få lämna bilen nedanför och pulsa uppför backen, eller sätta på kedjor. Efter "dialog" med kommunen har nu snöröjningen blivit bra så jag slipper det.

Ett par gånger i Sälenfjällen har jag önskat att jag hade dubbdäck, men det är bara att ta det lugnt.

Min slutsats är att om man bor i stockholmstrakten är dubbar bara en källa till oljud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

så ser det ut just nu för mig

post-109485-0-28033000-1469887038_thumb.jpg

Redigerad av Tomasaberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag någon gång under vintern brukar åka ner och runt i alperna har jag länge haft det här problemet. Tidigare bytte jag till sommardäck innan jag åkte, med snökedjor i bagaget. Kändes lite pirrigt när man körde från Stockholm genom Sverige. Sedan var det sällan problem utom vid snöfall i backarna runt Kassel och när man kom söderifrån över något bergspass i Italien och blev överraskad av is på norrsidan. Nåväl, det hände aldrig något, och för tio år sedan övergick jag till dubbfria däck, fortfarande medförande snökedjor, obligatoriskt på sina håll.

På senare år har det hemikring känts fullständigt onödigt med dubbar, kanske beroende på klimatet, kanske på bättre snöröjning. Bor så till att vägen hem avslutas med en 60 m lång uppförsbacke och två gånger per vinter brukar jag få lämna bilen nedanför och pulsa uppför backen, eller sätta på kedjor. Efter "dialog" med kommunen har nu snöröjningen blivit bra så jag slipper det.

Ett par gånger i Sälenfjällen har jag önskat att jag hade dubbdäck, men det är bara att ta det lugnt.

Min slutsats är att om man bor i stockholmstrakten är dubbar bara en källa till oljud.

håller med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant förresten att du klurar på dubbdäck under de finaste dagarna i Juli. Det brukar jag också göra när jag ligger ute å guppar i båten :D

Ja det undrar jag också sittandes här i Pula 32 grader varmt:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För ett par år sedan hade tidningen Auto MotorSport ett repotage angående dubbens inverkan på vägbanan. De var klart kritiska till politikernas beslut om att förbjuda dubb på vissa vägar.

Anledningen var att de studier som politiker använde i sina argument att förbjuda dubb baserades på dubbdäck från 80-talet. De dubbdäck som finns idag sliter upp mindre än 20% av vad de gamla dubbdäcken gjorde.

 

Men förra hösten var första gången ett dubbfritt däck vann samma tidnings test mot det bästa dubbade.

Nokian Hakka 8 hade bättre grepp även på is än bästa dubbdäcket, och var bättre överlag i snitt än de dubbade.

Om det beror på att de dubbade blivit sämre av stegvis strängare regler om hur de får konstrueras, eller för att de dubbfria blivit bättre låter jag vara osagt.

Men det var generellt mer jämt mellan dubb/dubbfritt vid senaste testerna än det brukar vara.

 

 

Det måste vara första gången i världshistorien som ett dubbfritt (R2) likt hakkapelitta 8 blir "bättre" än det dubbade. Av världens alla vinterdäcktestare så är det bara dom som säger så? 

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att dubbdäcksdebatten tagit sig till Maringuiden! Jag läser alla test jag kommer över i hopp om att bli klokare men eftersom jag bor på en gata i huvudstaden som sedan en tid har dubbdäcksförbud så är valet i slutändan enkelt. Det mest intressanta test jag läst är dock det som Teknikens värld gjorde för några år sedan där man testade vinterdäck som gått 1000 mil och då var friktionsdäcken bättre än alla de dubbade på alla underlag - även ren is! Så se till att ni byter era dubbade däck ofta - annars kan ni lika gärna vara miljövänliga och köra friktionsdäck :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För ett par år sedan hade tidningen Auto MotorSport ett repotage angående dubbens inverkan på vägbanan. De var klart kritiska till politikernas beslut om att förbjuda dubb på vissa vägar.

Anledningen var att de studier som politiker använde i sina argument att förbjuda dubb baserades på dubbdäck från 80-talet. De dubbdäck som finns idag sliter upp mindre än 20% av vad de gamla dubbdäcken gjorde.

 

Men förra hösten var första gången ett dubbfritt däck vann samma tidnings test mot det bästa dubbade.

Nokian Hakka 8 hade bättre grepp även på is än bästa dubbdäcket, och var bättre överlag i snitt än de dubbade.

Om det beror på att de dubbade blivit sämre av stegvis strängare regler om hur de får konstrueras, eller för att de dubbfria blivit bättre låter jag vara osagt.

Men det var generellt mer jämt mellan dubb/dubbfritt vid senaste testerna än det brukar vara.

 

Det måste vara första gången i världshistorien som ett dubbfritt (R2) likt hakkapelitta 8 blir "bättre" än det dubbade. Av världens alla vinterdäcktestare så är det bara dom som säger så?

Mm jo så skrev dom också, att det var första gången.

Jag har prenumererat i många år och ströläst andra biltidningars däcktester. Dom verkar vara dom enda som faktiskt gör riktiga tester och använder samma betygsystem för båda däcktyperna, eller båda, alla tre snarare. De skiljer alltid på dubbfria för norden och dubbfria för kontinenten. Jag tycker dom verkar trovärdiga.

Egentligen är det ju inte så konstigt. Skillnaden för 15 år sedan var ju väldigt stor, men de dubbfria har ju utvecklats mer än de dubbade och sakta kommit ikapp lite för varje år. Nu när en dubb inte har samma tyngd och mjukare "infästning" mot däcket för att skona vägbanan är de kanske inte lika effektiva som förr?

Samtidigt som varje dubb kräver ganska stor yta utan sajpning för att sitta kvar. Mer sajpad yta med dagens tekniska kunnande blir kanske effektivare än små dubb som inte får vara utformade för bästa möjliga grepp. Vad vet jag...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

För ett par år sedan hade tidningen Auto MotorSport ett repotage angående dubbens inverkan på vägbanan. De var klart kritiska till politikernas beslut om att förbjuda dubb på vissa vägar.

Anledningen var att de studier som politiker använde i sina argument att förbjuda dubb baserades på dubbdäck från 80-talet. De dubbdäck som finns idag sliter upp mindre än 20% av vad de gamla dubbdäcken gjorde.

 

Men förra hösten var första gången ett dubbfritt däck vann samma tidnings test mot det bästa dubbade.

Nokian Hakka 8 hade bättre grepp även på is än bästa dubbdäcket, och var bättre överlag i snitt än de dubbade.

Om det beror på att de dubbade blivit sämre av stegvis strängare regler om hur de får konstrueras, eller för att de dubbfria blivit bättre låter jag vara osagt.

Men det var generellt mer jämt mellan dubb/dubbfritt vid senaste testerna än det brukar vara.

 

Det måste vara första gången i världshistorien som ett dubbfritt (R2) likt hakkapelitta 8 blir "bättre" än det dubbade. Av världens alla vinterdäcktestare så är det bara dom som säger så?

Mm jo så skrev dom också, att det var första gången.

Jag har prenumererat i många år och ströläst andra biltidningars däcktester. Dom verkar vara dom enda som faktiskt gör riktiga tester och använder samma betygsystem för båda däcktyperna, eller båda, alla tre snarare. De skiljer alltid på dubbfria för norden och dubbfria för kontinenten. Jag tycker dom verkar trovärdiga.

Egentligen är det ju inte så konstigt. Skillnaden för 15 år sedan var ju väldigt stor, men de dubbfria har ju utvecklats mer än de dubbade och sakta kommit ikapp lite för varje år. Nu när en dubb inte har samma tyngd och mjukare "infästning" mot däcket för att skona vägbanan är de kanske inte lika effektiva som förr?

Samtidigt som varje dubb kräver ganska stor yta utan sajpning för att sitta kvar. Mer sajpad yta med dagens tekniska kunnande blir kanske effektivare än små dubb som inte får vara utformade för bästa möjliga grepp. Vad vet jag...

 

 

Det är då man slutar läsa tidningen eftersom det de säger inte stämmer, ett dubbfritt däck kan inte vara bättre än ett dubbat däck på is. Finns ingen annan i hela världen som skulle säga något så urbota dumt som dom.

 

 

Kul att dubbdäcksdebatten tagit sig till Maringuiden! Jag läser alla test jag kommer över i hopp om att bli klokare men eftersom jag bor på en gata i huvudstaden som sedan en tid har dubbdäcksförbud så är valet i slutändan enkelt. Det mest intressanta test jag läst är dock det som Teknikens värld gjorde för några år sedan där man testade vinterdäck som gått 1000 mil och då var friktionsdäcken bättre än alla de dubbade på alla underlag - även ren is! Så se till att ni byter era dubbade däck ofta - annars kan ni lika gärna vara miljövänliga och köra friktionsdäck :)

 

Frågan är hur otroligt dåligt ett friktionsdäck som gått 1000 mil måste prestera i så fall gentemot ett dubbdäck.

 

Finns det idag någon forskning som styrker att dubbdäck ger fler farliga partiklar i innerstan än utan dubb tro? Jag vet bara forskning som visat på att man inte kan se någon som helst skillnad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

auxvoice,vilken forskning är det du hänvisar till. Det skulle vara intressant att få ta del av den forskning som visar att det inte är någon skillnad i mängden partiklar som ett dubbdäck genererar jämfört med ett friktionsdäck.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Auxvoice. Det var väl klart att alla däck gått lika långt - dvs även friktionsdäcken hade gått 1000 mil - annars hade ju jämförelsen varit som du skriver "urbota dum". Poängen var väl att dubben slits snabbt och att de då blor dåliga tycker inte jag är så svårt att förstå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad det gäller forskning så tyckte jag frågan var så intressant att jag ägnade tio minuter åt lite googling. Det fanns ju mycket intressant forskning på ämnet! Tex har SMHI gjort forskning om hur andelen bilar med dubbdäck påverkar luftkvaliteten (http://www.smhi.se/forskning/renare-luft-med-farre-dubbdack-1.229), och forskning i Linköping visar att partiklar som rivs upp av dubbdäck försämrar immunförsvaret... (http://www.aktuellhallbarhet.se/forskning-partiklar-fran-dubbdack-sanker-immunforsvaret/) men mest intressant var ändå forskningen jag hittade från Umeå som visar att 80 personer kan ha dött av partiklarna från dubbdäck i Stockholm (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/?term=10.1289/ehp.1103995#abstract0) finns säkert mer om man har mer än 10 minuter att lägga på att leta!

 

jag som bor i Stockholm får väl trösta mig med att när dubbdäcken gått 1000 mil så är ju ändå dubben så slitna att de inte hjälper på is och då får man väl anta att de inte heller river upp så mycket partiklar! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

auxvoice,vilken forskning är det du hänvisar till. Det skulle vara intressant att få ta del av den forskning som visar att det inte är någon skillnad i mängden partiklar som ett dubbdäck genererar jämfört med ett friktionsdäck.

 

Mackey

 

Det var helt fel ordval från mig med vilje, men menade att det är så små mängder så att det kvittar i forskningen, som både finns i exempelvis i Finland, Danmark etc.

 

Hittade flera publikationer i vintras från bla Tyskland och England som kom fram till att det inte gick att minska (betydande) framkomsten av hälsofarliga partiklar i centrum där man testade genom att helt gå över till dubbfria däck får återkomma i vinter igen då dessa lär debatteras igen.

 

I Göteborg gav dubbdäcksförbud sämre resultat än med dubbdäcK.

 

Eller som Umeå universitet säger: (världsledande inom partikelforskning) "dubbdäcken knappast har någon påverkan över huvud taget på folkhälsan."

 

 

Odubbade kan ge motsatt effekt:

(1)– När gatan är sandad skapar friktionsdäck en och en halv gånger mer partiklar än dubbdäck, eftersom däckens tätare lamellering fungerar som små lufthål som suger upp damm från gatan och kastar det sedan bakåt och upp i luften. Ju bredare däck desto mer damm de skapar. Att tro att luften blir bättre bara man blir av med dubbdäck är att kraftigt förenkla problemet. Endast när gatan är helt fri från sand så är det dubbdäck som skapar mer damm, säger forskningsledaren, docent Heikki Tervahattu.

Docent Heikki Tervahattu, tel. +358 9 386 94130, +358 50 338 4228 heikki.tervahattu@helsinki.fi

 

http://www.eea.europa.eu/publications/air-quality-in-europe-2013

(1) https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/21928/roaddust.pdf?sequence=1

http://www.arbetsmiljoforskning.se/ergonomi/v%C3%A4gdamm-inte-lika-farligt-som-avgaser

 

 

 

Auxvoice. Det var väl klart att alla däck gått lika långt - dvs även friktionsdäcken hade gått 1000 mil - annars hade ju jämförelsen varit som du skriver "urbota dum". Poängen var väl att dubben slits snabbt och att de då blor dåliga tycker inte jag är så svårt att förstå...

 

Jag kan inte hålla med från mina erfarenheter på lång väg och skulle gärna vilja se fler som skulle testa detta.

 

 

Och vad det gäller forskning så tyckte jag frågan var så intressant att jag ägnade tio minuter åt lite googling. Det fanns ju mycket intressant forskning på ämnet! Tex har SMHI gjort forskning om hur andelen bilar med dubbdäck påverkar luftkvaliteten (http://www.smhi.se/forskning/renare-luft-med-farre-dubbdack-1.229), och forskning i Linköping visar att partiklar som rivs upp av dubbdäck försämrar immunförsvaret... (http://www.aktuellhallbarhet.se/forskning-partiklar-fran-dubbdack-sanker-immunforsvaret/) men mest intressant var ändå forskningen jag hittade från Umeå som visar att 80 personer kan ha dött av partiklarna från dubbdäck i Stockholm (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/?term=10.1289/ehp.1103995#abstract0) finns säkert mer om man har mer än 10 minuter att lägga på att leta!

 

jag som bor i Stockholm får väl trösta mig med att när dubbdäcken gått 1000 mil så är ju ändå dubben så slitna att de inte hjälper på is och då får man väl anta att de inte heller river upp så mycket partiklar! :)

 

Fast är det inte så att testet som gjordes med uppdrag från vägverket så gjorde man bara beräkningar på gator med redan förbud mot dubbdäck? Man gjorde inte tester innan man fick köra med dubbdäck på hornsgatan etc? Dessutom är det "beräkningar"? Kolla vad otroligt små skillnader det är på vissa andra platser, varför.

 

I de flesta rapporter som finns är det bara uppskattningar och beräkningar ingen ren fakta innan-efter, det finns fortfarande inga vetenskapliga publikationer på detta ämnet vad jag vet. Och samtidigt så försöker man för varje år minska miljöutsläppen på väg, industri, osv, tog man detta i beräkning? Tog man i beräkningen om hur ofta de sandade och i vilken kvalité vägbanan hade för respektive år? Användning av sand har PM10 i sig, använda något annat i innerstäderna? Trafikintensitet? Sopning av gator? Uppmätt den lägre farten som ett odubbat däck automatiskt medför?

 

Även om alla i Sverige skulle använda dubbfria däck skulle gatudammet minska minimalt.

 

Är det inte så att vägdammet PM10 man pratar om är en av de bidragande faktorerna av dödsfall för svårt sjuka personer, alltså inte en ren dödsorsak?

 

Förr gick stockholms stad ut med en kampanj för att få bort dubbdäcken man sa: "Partiklar som frigörs när dubbdäck sliter mot vägbanan är ett av de allvarligaste miljöproblemen i Stockholms län. Att minska användningen av dubbdäck är det bästa sättet att snabbt få ned mängden farliga partiklar." vilket idag fortfarande är helt helt fel, dubbdäcken är ett av de minsta miljöproblemen som finns.

 

Alltså räddar dubbdäck fler liv än vägdammet av dubbdäck.. Antalet dödsolyckor minskar med 83% vid användande av dubbdäck enligt finska VTT.

 

Det är de mindre partiklarna PM2,5 som är mer farliga än PM10 som sätter sig i halsen och kommer generellt inte till lungorna.

 

 

Det finns fortfarande alldeles för lite forskning på detta ämne.

Redigerad av auxvoice
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med om att de skadar miljön mer än ett friktionsdäck men behövs det verkligen dubbdäck egentligen? Med den ökade trafiken i Stockholm så ser man aldrig is, frost eller modd på vägarna vilket resulterar i att dubbarna gräver upp mer? saknar källa men den det låter vettigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med om att de skadar miljön mer än ett friktionsdäck men behövs det verkligen dubbdäck egentligen? Med den ökade trafiken i Stockholm så ser man aldrig is, frost eller modd på vägarna vilket resulterar i att dubbarna gräver upp mer? saknar källa men den det låter vettigt.

 

 

Vinterdäck behövs utanför storstäderna, eller beror på hur mycket man värdesätter sin familj rättare sagt.

 

Hade det inte funnits dubbdäck som river upp is/snö något hade det vart mycket halare på vägbanan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

håller med om att de skadar miljön mer än ett friktionsdäck men behövs det verkligen dubbdäck egentligen? Med den ökade trafiken i Stockholm så ser man aldrig is, frost eller modd på vägarna vilket resulterar i att dubbarna gräver upp mer? saknar källa men den det låter vettigt.

 

 

Vinterdäck behövs utanför storstäderna, eller beror på hur mycket man värdesätter sin familj rättare sagt.

 

Hade det inte funnits dubbdäck som river upp is/snö något hade det vart mycket halare på vägbanan.

 

Finns inget som slår dubbdäck på is. I Stockholm är vägbanan vintertid ofta blankpolerad vid varje trafikljus, så nog behövs dubbdäcken även i stadstrafik. Tror nog att trenden att odubbat ska vara så miljövänligt och förbud mot dubbdäck på vissa gator skadar och dödar betydligt fler än de relativt stora partiklar som dubbdäck river upp när man kör 50km/tim. Sanningen är nog snarare att det sparas stora summor på mindre slitage av vägbeläggningen.

De enda odubbade däck jag använder, sitter på mina båtar. ;)

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker verkligen det är kul att kunna diskutera och lära mig mer på forum som detta men ibland känner jag att det är svårt att veta om folk bara hittar på saker som stödjer deras åsikter eller om det de skriver verkligen är sant.

 

Finns det någon länk till den där VTT forskningen - 83% låter ju inte bara fantastiskt bra ur trafiksäkerhetssynpunkt utan också som om de finska forskarna verkligen är skickliga och noggranna - vore kul att förstå hur!

 

Intressant också att tyskarna forskar på dubbdäck! De har ju haft förbud sedan sjuttitalet - tar gärna en länk även till den forskningen. Någon kanske borde informera tyskarna om vad finländarna (VTT) har kommit fram till - då kanske de börjar tillåta dubb! (Jag menar 83% färre dödsolyckor är ju inte kattskit precis!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reagerade också på de där 83 procenten. Om det är någon sanning i det så måste det väl ändå vara i jämförelse med att åka på sommardäck?

 

Själv är jag inte förespråkare eller motståndare till vare sig dubb eller friktionsdäck. Har haft flera av vardera.

Tyvärr blir det ofta så svartvitt i diskussionen mellan dessa.

Jag har kört dubbfria däck som varit helt jävla fantastiska och dubbdäck som varit sämre än skit, även om det oftast är tvärtom.

Alla däck är kompromisser mellan olika egenskaper och dubbens vara eller icke vara är bara en liten detalj i sammanhanget. Däckens mönster i övrigt och gummiblandning har självklart större betydelse än några pyttesmå pluttar som sannolikt ger mindre friktion än gruset som fastnat i sajpningarna. Ändå skiter många i om de ens har rätt dimensioner på däcken eller ännu mindre hur öppet mönster de behöver eller värst av alla, de som inte ens monterar hjulen på rätt sida av bilen! Men om det är dubbat eller ej, det är viktigt :D!

 

Sen har jag svårt för den gamla myten att det ska va dubbat i Norrland och dubbfritt i sydliga städer.

I själva verket passar ju däckens egenskaper generellt bättre tvärtom.

Stocholm och söderöver = Ofta plusgradig barmark, annars is. Dvs dubbdäck generellt sett bättre. Bättre på barmark för att dom är hårdare än dubbfria, om man inte har dubbfria med högre hastihetsindex förståss (dubbfria för sydeuropa).

Bättre på is för att dubben gör nytta då. (Undantaget senaste Nokian Hakka 8 då enligt AMS)

 

I Norrland och övriga ställen av sverige med riktig vinter, som t.ex norra dalarna där jag har stuga, är det ju som regel riktigt vinterföre. Dvs snö! Packad eller lös. Alternativt torr KALL asfalt. Is är mindre vanligt eftersom det inte jävlas med att vara plusgradigt varannan dag.

Så där har ni ju det optimala underlaget för nordiska dubbfria vinterdäck, inte i Skåne eller Stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga dubbdäck i världen kan rädda en kass omdömeslös förare som tror att bilen går på räls bara för att det är dubbar i däcken. Eller puckon som tror de är odödliga bara för att de har fyrhjulsdrift. 

Med bra odubbade vinterdäck så ligger inte problemet i bilens teknik utan att vissa människor kör som lobotomerade babianer. Hårdare regler och verkställda konsekvenser för dessa omdömeslösa tickande olyckor skulle rädda mer liv än vad dubbar någonsin gjort. 

Då har jag pendlat 10 mil om dagen i flera år på odubbade vinterdäck i en bil vägandes 700 kg. Inga problem och aldrig ens i närheten av olycka. Mest för att jag var observant och vidtog förebyggande körstil jämte de ovan nämna lobotomerade babianerna. Tur jag bytte jobb för det är inte lite en blir förbannad över dessa människor när man pendlar dagligen.

En gång blev jag omblåst av en riktig jävla dåre när det yrde runt 0 strecket och 20 minuter senare kör jag förbi han när han ligger upp och ner i diken på en rak fin motorväg. Och nej, jag stanna inte ty det var redan några som gjort det som stod och ringde efter hjälp. Då stannar jag inte ytterligare en bil på en motorväg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga dubbdäck i världen kan rädda en kass omdömeslös förare som tror att bilen går på räls bara för att det är dubbar i däcken. Eller puckon som tror de är odödliga bara för att de har fyrhjulsdrift. 

 

Med bra odubbade vinterdäck så ligger inte problemet i bilens teknik utan att vissa människor kör som lobotomerade babianer. Hårdare regler och verkställda konsekvenser för dessa omdömeslösa tickande olyckor skulle rädda mer liv än vad dubbar någonsin gjort. 

 

Då har jag pendlat 10 mil om dagen i flera år på odubbade vinterdäck i en bil vägandes 700 kg. Inga problem och aldrig ens i närheten av olycka. Mest för att jag var observant och vidtog förebyggande körstil jämte de ovan nämna lobotomerade babianerna. Tur jag bytte jobb för det är inte lite en blir förbannad över dessa människor när man pendlar dagligen.

 

En gång blev jag omblåst av en riktig jävla dåre när det yrde runt 0 strecket och 20 minuter senare kör jag förbi han när han ligger upp och ner i diken på en rak fin motorväg. Och nej, jag stanna inte ty det var redan några som gjort det som stod och ringde efter hjälp. Då stannar jag inte ytterligare en bil på en motorväg.

Tragiskt men vilken j-vla idiot! ursäkta språket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Inga dubbdäck i världen kan rädda en kass omdömeslös förare som tror att bilen går på räls bara för att det är dubbar i däcken. Eller puckon som tror de är odödliga bara för att de har fyrhjulsdrift. 

 

Med bra odubbade vinterdäck så ligger inte problemet i bilens teknik utan att vissa människor kör som lobotomerade babianer. Hårdare regler och verkställda konsekvenser för dessa omdömeslösa tickande olyckor skulle rädda mer liv än vad dubbar någonsin gjort. 

 

Då har jag pendlat 10 mil om dagen i flera år på odubbade vinterdäck i en bil vägandes 700 kg. Inga problem och aldrig ens i närheten av olycka. Mest för att jag var observant och vidtog förebyggande körstil jämte de ovan nämna lobotomerade babianerna. Tur jag bytte jobb för det är inte lite en blir förbannad över dessa människor när man pendlar dagligen.

 

En gång blev jag omblåst av en riktig jävla dåre när det yrde runt 0 strecket och 20 minuter senare kör jag förbi han när han ligger upp och ner i diken på en rak fin motorväg. Och nej, jag stanna inte ty det var redan några som gjort det som stod och ringde efter hjälp. Då stannar jag inte ytterligare en bil på en motorväg.

Tragiskt men vilken j-vla idiot! ursäkta språket

 

Jo, en olycka är alltid tragiskt, men jag var FÖGA förvånad att han låg upp och ner i diket kan jag säga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Inga dubbdäck i världen kan rädda en kass omdömeslös förare som tror att bilen går på räls bara för att det är dubbar i däcken. Eller puckon som tror de är odödliga bara för att de har fyrhjulsdrift. 

 

Med bra odubbade vinterdäck så ligger inte problemet i bilens teknik utan att vissa människor kör som lobotomerade babianer. Hårdare regler och verkställda konsekvenser för dessa omdömeslösa tickande olyckor skulle rädda mer liv än vad dubbar någonsin gjort. 

 

Då har jag pendlat 10 mil om dagen i flera år på odubbade vinterdäck i en bil vägandes 700 kg. Inga problem och aldrig ens i närheten av olycka. Mest för att jag var observant och vidtog förebyggande körstil jämte de ovan nämna lobotomerade babianerna. Tur jag bytte jobb för det är inte lite en blir förbannad över dessa människor när man pendlar dagligen.

 

En gång blev jag omblåst av en riktig jävla dåre när det yrde runt 0 strecket och 20 minuter senare kör jag förbi han när han ligger upp och ner i diken på en rak fin motorväg. Och nej, jag stanna inte ty det var redan några som gjort det som stod och ringde efter hjälp. Då stannar jag inte ytterligare en bil på en motorväg.

Tragiskt men vilken j-vla idiot! ursäkta språket

 

Jo, en olycka är alltid tragiskt, men jag var FÖGA förvånad att han låg upp och ner i diket kan jag säga. 

 

Verkligen! Rätt däck är viktigt men ännu viktigare att ha respekt för underlaget.

 

Är inte heller förespråkare eller motståndare till vare sig dubb eller friktionsdäck. Just nu kör jag dubbdäck från continental jag är riktigt nöjd med. http://www.dack-online.com/dack/continental/108. bra grepp både på asfalt och när man kör ut på grusvägar  ;)  ta hand om er på vägarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man anpassar hastigheten efter väglag förare och fordon skulle man kunna köra med sommardäck året runt.

Vlket var tillåtet en gång i tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[Här är länken till undersökningen från VTT, http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T204.pdf

 

Om alla som kör med friktionsdäck hade kört med dubbdäck skulle dödsolyckorna på isiga vägar minska med 83 %.

Om alla som kör med dubbdäck skulle byta till friktionsdäck skulle dödsolyckorna öka med 9 st/år.

 

VTT:s undersökning visar också att de som använder friktionsdäck ofta är mer erfarna förare än de som använder dubbdäck.

 

Här är ett test som visar att dubbdäck efter 1000 mils användning är sämre på is än ett friktionsdäck som rullat lika långt, http://teknikensvarld.se/gamla-dubbdack-ar-farliga-126172/

 

Sommardäck är inget bra alternativ tycker jag. Det är bara att kolla hur trafiken funkar vid årets första snöfall så ser man hur trafiken skulle funka hela vintern med sommardäck, INTE ALLS!

 

Angående pertiklar tror jag "städning" är bästa receptet. Det är inte svårt att tänka sig att sand mals ner till pluttesmå partiklar när bilar kör på sanden, oavsett däckstyp.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försöker bara provosera lite, men det är faktiskt så att om man anpassar farten, vilket innebär att man inte kan åka vid vissa tillfällen, så kan man använda sommardäck året om.

 

En liten historia från verkligheten, står på min balkong ser ut över en av landets större pulsådror, glashalt på asfalten, ser en bil närma sig i ganska hög fart, tänker detta kan inte gå bra särskillt länge, hinner inte tänka färdigt förrän bilen snurrar flera varv på vägen och stannar med kylaren mot färdriktningen, som tur är blev det ingen sammanstötning med andra trafikanter, utan bilen kan göra en u-sväng till rätt färdriktning, jag tror i min enfald att nu ska det nog gå lite lungnare i fortsättningen, men icke full gas med spinnande hjul drar bilen iväg, för att efter ca 500 snurra igen och fara rätt ut på en åker.

 

Det finns inga däck som hjälper mot att vara dum i huvudet.

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[Här är länken till undersökningen från VTT, http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T204.pdf

 

Om alla som kör med friktionsdäck hade kört med dubbdäck skulle dödsolyckorna på isiga vägar minska med 83 %.

Om alla som kör med dubbdäck skulle byta till friktionsdäck skulle dödsolyckorna öka med 9 st/år.

 

VTT:s undersökning visar också att de som använder friktionsdäck ofta är mer erfarna förare än de som använder dubbdäck.

 

Här är ett test som visar att dubbdäck efter 1000 mils användning är sämre på is än ett friktionsdäck som rullat lika långt, http://teknikensvarld.se/gamla-dubbdack-ar-farliga-126172/

 

Sommardäck är inget bra alternativ tycker jag. Det är bara att kolla hur trafiken funkar vid årets första snöfall så ser man hur trafiken skulle funka hela vintern med sommardäck, INTE ALLS!

 

Angående pertiklar tror jag "städning" är bästa receptet. Det är inte svårt att tänka sig att sand mals ner till pluttesmå partiklar när bilar kör på sanden, oavsett däckstyp.

 

Mackey

Är det inte rätt avrundat.. närmare 84%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...