Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
benny_b

Val av plotter och sjökort

Rekommendera Poster

Då är det dags att uppdatera plottern.

 

Har kollat på några olika och har några frågor som behöver lösas med era erfarenheter.

 

1. Raymarine a75 med Navionics Europa Silver. Då jag har Raymarine autopilot. Men Hur bra är dessa sjökort? Duger de eller är det skräp?

2. B&G Vulcan 7 då jag gillar tanken med Sailsteer. Inga sjökort ingår utan köper till detta.

3. Simrad Go7

 

 

 

Så någon som har något att säga om dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B&G Vulcan har jag, hade först en och köpte sedan en till så nu har jag ekolodet i den ena och sjökort i den andra eller så kan jag ha inzoomat på en och utzoomat på den andra. Har ju två båtar så då slipper jag flytta runt på en.

post-95643-1061860_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navionics har bra sjökort. Om jag minns rätt så är det enda du missar djupkurvor på större djup med silverkort. Kolla på deras webbsidor, där finns beskrivet vad de olika korten innehåller.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B&G Vulcan har jag, hade först en och köpte sedan en till så nu har jag ekolodet i den ena och sjökort i den andra eller så kan jag ha inzoomat på en och utzoomat på den andra. Har ju två båtar så då slipper jag flytta runt på en.

Antar att du är nöjd med dessa.

Men har du något att säga som du anser saknas?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey har rätt. Silverkorten saknar djupsiffror där det är djupare än 10 meter. När jag köpte tänkte jag uppdatera dem direkt men nu två år senare har jag inte gjort det och tänker aldrig på det så jag håller kvar med Silverkorten och lägger pengarna på annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

B&G Vulcan har jag, hade först en och köpte sedan en till så nu har jag ekolodet i den ena och sjökort i den andra eller så kan jag ha inzoomat på en och utzoomat på den andra. Har ju två båtar så då slipper jag flytta runt på en.

Antar att du är nöjd med dessa.

Men har du något att säga som du anser saknas?

Inte som jag kan komma på just nu. Hade tidigare en Garmin 720 som oxå var helt ok men den saknade just sailsteer som är att föredra om man seglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey har rätt. Silverkorten saknar djupsiffror där det är djupare än 10 meter. När jag köpte tänkte jag uppdatera dem direkt men nu två år senare har jag inte gjort det och tänker aldrig på det så jag håller kvar med Silverkorten och lägger pengarna på annat.

Kör du själv en Raymarine? Om du har det. Är du då nöjd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

B&G Vulcan har jag, hade först en och köpte sedan en till så nu har jag ekolodet i den ena och sjökort i den andra eller så kan jag ha inzoomat på en och utzoomat på den andra. Har ju två båtar så då slipper jag flytta runt på en.

Antar att du är nöjd med dessa.

Men har du något att säga som du anser saknas?

Inte som jag kan komma på just nu. Hade tidigare en Garmin 720 som oxå var helt ok men den saknade just sailsteer som är att föredra om man seglar.

 

Svårt att välja mellan B&G eller Raymarine... Blir galen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navionics Europa Silver, innehåller den Hydrographicas kort? Beroende på var man är kan det vara en stor tillgång.

B&G, Simrad och Lowrance är i princip samma produkter med mindre skillnader. Jag valde en Simrad plotter dels för att kunna få ForwardScan ekolodet, dels därför att man kan ansluta marknadens bästa radar. 

Jag kan även använda C-map eller Navionics kort.

Sen var det inte fel att man fick C-map på köpet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navionics Silver innehåller Hydrographicas kort. Det är däremot väldigt enkelt och saknar djupkurvor över 10m. Det saknar också auto-routing och sonarcharts. Fördelen med att Raymarine skickar med ett silverkort är att det går att uppgradera till ett Navionics + för halva priset mot vad ett nytt Nav+ kostar (ca 1200kr motsvarande 2400kr).

 

@bhemac. Jag gissar att du har en Go7 XSE? Är du nöjd med forwardscan-ekolodet? Går själv i tankarna. :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jag gissar att du har en Go7 XSE? Är du nöjd med forwardscan-ekolodet? Går själv i tankarna."

Nej det blev en NSS7evo2. ForwardScan ska jag montera efter upptagning.

Tittade även på GO7 med "totalscan" givare men den saknade möjlighet till radar och något mer. Däremot pratade jag med en ur fiskemaffian som hade GO7 och efter hans beskrivning kan man tydligen inte leva utan Totalscan.

Grymt bra grejor i alla fall, jag kunde enkelt föra over mina rutter från iSailor i paddan till plottern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Behemac

 

Det som skiljer Navionics sjökort silver och våra rastersjökort (Solteknik HB) kan du se i nedanstående bilder.

Det är inte bara djupsiffror som skiljer.

 

Bilderna är från en Raymarine 9 tums plotter. (som kan visa dubbla bilder).

 

Nedan kan du också se våra rastersjökort och Navionics Guld kort (numera +) i Fugawi Marine 5 programmet för PC.

 

Vänliga hälsningar

 

Göran

 

 

 

 

 

post-82570-0-15500200-1475861069_thumb.png

post-82570-0-65955900-1475861098_thumb.png

post-82570-0-81307400-1475860836_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde som bhemac och nyligen skaffat simrad från att ha haft lowrance. Har även använt både garmin och raymarine i andra båtar, men simrads ratt är genial i kombination med touchskärm. Lirar utmärkt ihop med lowrance vhf, structurescan och 3g radar i nätverket då allt är navico. NSS kan läsa navionics, c-map samt rasterkort. Jag kör navionics och danska fiskekortet då jag är fiskenörd.

 

Dock är det här med totalscan för mig en gåta. En bra airmargivare och chirp ger i mina ögon betydligt mer än det man får ut av totalscangivaren. Lite som att inget blir varken hackat eller malet med den givaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att plottern kan läsa rasterkort visste jag inte så nu fick jag läsa på lite. Plottern läser AT5-format, något som används i tex OpenStreetMap mfl. Det finns tydligen en hel del kort för fiskenördarna i det formatet och det går att omvandla från andra format.

 

Man kan ju ha både C-map och Navionics, dessutom samtidigt i var sitt fönster. Finns det en anna plotter i nätverket så kan man hämta sjökort från den.

 

Det här med downscan och structurescan är inte helt enkelt att förstå. Men en demonstration var väldigt imponerande. I första hand ska jag ha forwardscan, det är värt guld i grunda vikar. Men det är ju jul nästa år också ....

 

Den nyfikne bör absolut titta på dessa plotters på båtmässan. Kolla den smarta ratten, det är ovanligt bra tänkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att plottern kan läsa rasterkort visste jag inte så nu fick jag läsa på lite. Plottern läser AT5-format, något som används i tex OpenStreetMap mfl. Det finns tydligen en hel del kort för fiskenördarna i det formatet och det går att omvandla från andra format.

 

Man kan ju ha både C-map och Navionics, dessutom samtidigt i var sitt fönster. Finns det en anna plotter i nätverket så kan man hämta sjökort från den.

 

Det här med downscan och structurescan är inte helt enkelt att förstå. Men en demonstration var väldigt imponerande. I första hand ska jag ha forwardscan, det är värt guld i grunda vikar. Men det är ju jul nästa år också ....

 

Den nyfikne bör absolut titta på dessa plotters på båtmässan. Kolla den smarta ratten, det är ovanligt bra tänkt.

Soltek säljer rasterkort till Simrad, och då ingår alla specialkort från Hydrographica. 2500 spänn för hela landet är klart prisvärt.

 

För oss fisketokar kan man även ladda upp ekolodsloggar till GoFree(Insight Genesis), och bidra tillsammans med andra för att få fräscha sjökort framförallt för insjöar. Funkar även med GO-modellen och Lowrance/B&G senare generationer. Nu när det är tillåtet att logga våra kuster kommer det här bli riktig guldgruva med tiden.

https://gofreemarine.com/insight-genesis/community/ 

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska köpa ES75 med Navionics Silver Europa.

 

Fattar det som att tidvatten inte ingår? Men ser man var det är säkert att segla oavsett tidvatten dvs ovanför minsta djup? Dvs Chart Datum.

 

Jäkligt opraktiskt att inte veta tidvattnet.

 

Ang Gold eller Plus som det numera heter: vill man inte ha det för att hitta nya naturhamnar mm i Östkustens skärgårdar (Stockholm, S:t Anna, Gryt osv)?

 

Eller duger Silver i Östersjön och man måste ha Plus för Europa pga tidvattnet? Där ligger man ju dock mest i hamn.

 

Tänkte hålla nere kostnaderna lite, enklast köpa Plus överallt men blir dyrt.

 

Skottland ingår inte i Europa och blir inte klok på om Kanarieöarna ingår, ligger i kanten.

 

Hoppas TS tycker detta inlägg är relevant.

 

Funderar på att köra Plus i Östersjön för att hitta pärlorna här hemma, Silver för Europa, kompletterat med papperskort och pilotböcker där man ser hamninfo om tidvatten, anropskanal och viktigt. Borde räcka.

Redigerad av tobbo166

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar Reed's Nautical Almanac.

 

Man borde kunna ha ett översiktskort tex över Portugals kust, kombinera med pilotböcker där det finns sjökort över hamnar (ifall plottern pajar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som har Vulcan 7 hjälp oss......det ytor av vatten som är djupa är mörkblå. Vi vill ju att det ska vara "vitt vatten" som vi haft på tidigare plottrar. Vad har vi missat? Kortet är navionics

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...