Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Startmotor börja ryka då den var i start läge i 5 min ,hade för hög musik i båten hörde inte att startmotorn var i gång! Min fråga startmotorn snurrar men den startar inte det känns som att den inte tar tag i svenghjulet mer? Vad kan jag göra för att det skall funka igen? Kan någon kunnig här ge råd tacksam för svar!

post-109467-852156_thumb.jpeg

Redigerad av adam80

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Låter bekymmersamt, risk för brända lindningar och övervarvningsskador.
Är väl startmotor som i DENNA skiss, finns lindningar i elektromagnet27, runt pol-skorna2 och i rotorn16. Den sistnämnda roterar vid frigång med högt varvtal som riskerar att centrifugera sönder lindningen, skulle den mot förmodan drivas på ytterligare av en startad diesel blir det akut. (Utväxlingen kan vara typ 1:14 så vid 2000 RPM fås löjligt höga 28000 varv per minut.)
Tror inte det händer för det finns nog en automatisk urkopplings-mekanism, möjligen inuti startmotordrevet13. Av lindningarna riskerar nog elektromagneten27 att överhettas allra mest, de andra får "motgenerering" som sänker strömstyrkan?

Här en bra animation som visar mekaniska funktionen, och här en gammal goding som visar funktionen hos det elektriska. (Utom solenoid/elektromagnet27, för de har en pedal som kopplar istället.) Mera tydliga bilder finns här.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för svar och välkomnande , skall se vad jag kan göra! :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plocka bort startmotorn och lämna in den på en elfirma , eller köp en bättre begagnad , men få den kontrollerad innan montage .

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läpligt att kolla varför starten låg kvar innan man monterar någon ny, så att problemet upprepas.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läpligt att kolla varför starten låg kvar innan man monterar någon ny, så att problemet upprepas.

 

 

 

Kalle

 

Självklart måste man kolla varför det hände , överslag i en startmotor som kanske är mer än 10-15 år är inget ovanligt . Jag hade endast 30 % kapacitet på min startmotor innan jag lämnade in den för kontroll .

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp ingen begagnad startmotor (eller generator) Det är typiskt sådana saker man skall köpa nytt eller nyrenoverat med garanti.

 

Startmotorer har en solenoid som knuffar in bendixdrevet i svänghjulets startkrans, en halv sekund innan startmotorn börjar rotera. 

Vad som hänt dig är ett solenoiden fastnat i sitt yttre läge det kan bero på en mekanisk tröghet i själva solenoiden, eller mer troligt att tändningslåset har hängt upp sig i det återfjädrande startläget, så att det alltid finns spänning ut på den anslutningen som ger till manöverspänning till solenoiden. Så det måste du ju kolla, som redan nämnts, innan du monterar ny eller nyrenoverad startmotor.

 

Det finns olika bilelektriska firmor som renoverar startmotorer (och generatorer) och det brukar vara lönsamt att renovera framför att köpa nytt, en del har också ett utbytessystem, där man lämnar sin gamla i "pant" och får en nyrenoverad, ja efter att ha lagt till en del pengar emellan...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...