Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Isaxsson

SRS eller LYS Oceanis 40

Rekommendera Poster

Finns inte båten i tabellen, finns inget SRS.

Då får man söka mätbrev.

 

Är det bara av ren nyfikenhet undrar och inte skall kappsegla kan man kika bland aktiva mätbrev om det finns en annan Oceanis 40 där, och det gör det inte (jag kollade). Nästa steg är att försöka hitta en båt som har annat mätetal någon annanstans i världen, försöka hitta en båt som finns i svenska SRS-tabellen (J-80?) och som har samma typ av mätetal och försöka räkna fram ett ungefärligt.

 

LYS har inte funnits på många år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä jag har själv letat, båten har standard rigg SRS borde väl någon ha, tacksam på svar

 

Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä jag har själv letat, båten har standard rigg SRS borde väl någon ha, tacksam på svar

 

Ola

Som jag skrev tidigare - nej.

Du får söka mätbrev.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten information om lyss

 

Våren 1978 blev intensiv för den nystartade LYS-kommitten:

– LYS-tabellen behövde revideras

– mätetalen jämföras med Scandicap och IOR

– skulle vi försöka sätta LYS-tal även på one-off-båtar och båtar som modifierats från grundstandard?

– kontakt sökas med Lars-Olof Norlin för att finna lämpliga samarbetsformer.

 

Det var många frågor som behövde svar. Det intensiva arbetet gav resultat och i slutet av april hjälpte Per Wennersten oss med ett utskick till alla västkustens klubbar där vi publicerade den första LYS-tabellen för västkusten. Till stora delar var den en kopia på Lars-Olofs tabell, men den hade kompetterats med ett antal båtar som var vanliga hos oss.

 

I maj 1978 besökte Lars-Olof oss i Göteborg. Han berättade om hur han arbetade med LYS och gav oss många goda tips. Det stod dock klart att våra möjligheter att påverka hans LYS-tabell var mycket begränsade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Peter_K om att det är bäst att söka eget SRS-mätbrev.

 

Norge och Finland har på basis av det gamla svenska LYS-systemet utvecklat sina egna system: NorLYS och FinLYS. NorLYS vet jag inte mycket om, men Finska Havskappseglinsförbundet publicerar årligen en ny FinLYS-tabell för sk. standardbåtar. Dessutom kan ägare av mera ovanliga båtar ansöka om FinLYS-mätbrev. Bland mätbreven från år 2008 hittade jag ett FinLYS-värde för en Bentetau Oceanis 40 med konfigurationen: -GF, dvs ingen spinnaker, genua och fast propeller. FinLYS-värdet för denna båt var 1.23. Då avsaknaden av "standardspinnaker" minskar LYS-värdet med 0.03 och den fasta propellern med 0.01, skulle samma båt med spinnaker och foldingpropeller (enligt FinLYS-systemet) ha fått LYS-värdet 1.27. Notera dock att även FinLYS-mätbreven är specifika för den individuella båten, så LYS-värdet kan mycket väl variera med en eller två hundradelar mellan två båtar av samma typ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Peter_K om att det är bäst att söka eget SRS-mätbrev.

 

Norge och Finland har på basis av det gamla svenska LYS-systemet utvecklat sina egna system: NorLYS och FinLYS. NorLYS vet jag inte mycket om, men Finska Havskappseglinsförbundet publicerar årligen en ny FinLYS-tabell för sk. standardbåtar. Dessutom kan ägare av mera ovanliga båtar ansöka om FinLYS-mätbrev. Bland mätbreven från år 2008 hittade jag ett FinLYS-värde för en Bentetau Oceanis 40 med konfigurationen: -GF, dvs ingen spinnaker, genua och fast propeller. FinLYS-värdet för denna båt var 1.23. Då avsaknaden av "standardspinnaker" minskar LYS-värdet med 0.03 och den fasta propellern med 0.01, skulle samma båt med spinnaker och foldingpropeller (enligt FinLYS-systemet) ha fått LYS-värdet 1.27. Notera dock att även FinLYS-mätbreven är specifika för den individuella båten, så LYS-värdet kan mycket väl variera med en eller två hundradelar mellan två båtar av samma typ.

NORLys har INGENTING med gamla LYS att göra. Det baseras på ORC.

Alla SRS-tal har reviderats och förändrats ganska mycket, var det 20% inför 2017. Så även om FinLYS förr kunde ge en fingervisning om SRS så kan det garanterat inte det längre. 

 

Bra info om SRS

https://www.facebook.com/SRSinfo/?fref=ts och http://www.svensksegling.se/forbatagare/SRS/

Redigerad av JonasP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten information om lyss

 

Våren 1978 blev intensiv för den nystartade LYS-kommitten:

– LYS-tabellen behövde revideras

– mätetalen jämföras med Scandicap och IOR

– skulle vi försöka sätta LYS-tal även på one-off-båtar och båtar som modifierats från grundstandard?

– kontakt sökas med Lars-Olof Norlin för att finna lämpliga samarbetsformer.

 

Det var många frågor som behövde svar. Det intensiva arbetet gav resultat och i slutet av april hjälpte Per Wennersten oss med ett utskick till alla västkustens klubbar där vi publicerade den första LYS-tabellen för västkusten. Till stora delar var den en kopia på Lars-Olofs tabell, men den hade kompetterats med ett antal båtar som var vanliga hos oss.

 

I maj 1978 besökte Lars-Olof oss i Göteborg. Han berättade om hur han arbetade med LYS och gav oss många goda tips. Det stod dock klart att våra möjligheter att påverka hans LYS-tabell var mycket begränsade

Lite historia om ett gammalt handikapsystem, men har inte så mycket med den här tråden att göra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...