Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
arrebarre

Ny App för naturhamnar, restauranger, sjökrogar etc.

Rekommendera Poster

Hej Alla

 

Har varit i kontakt med en utvecklare ett tag nu som jag stötte på, på en båtklubb. Han har utvecklat en app som ej är vinstdrivande och helt gratis, enbart för att främja båtlivet! 

 
För mig är en sådan app guld värd, och han ville ha en moderator, men jag kan alldeles för lite om båtlivet; därför tänkte jag tipsa er om appen. Gå in och var aktiv, kan även vidarebefordra er info till honom om någon känner sig manad att bli moderator, d.v.s. om ni känner till många platser. 
Appen finns till både iPhone och Android. 
Den heter: SeaPlaces
Android länk: 
 
Det här är första utgåvan och vi får första dibs! 
 
Den kommer även finnas på Svenska inom kort. 
 
Gå in och lägg till din favoritplats, jag har lagt in dem enda ställena jag känner till som t.ex Pampas Marina och sjömacken Mack Ohlsson.
 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man boka bord på restaurangerna via appen oxå? Annars funkar väl det gamla vanliga sättet att navigera sig fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man boka bord på restaurangerna via appen oxå? Annars funkar väl det gamla vanliga sättet att navigera sig fram.

 

Boka bord via appen kommer absolut kunna fungera längre fram. :) Det här är ingen navigeringsapp, den visar bara information om de olika ställena och var de ligger. 

 

För mig t.ex så kan jag ingenting om vilka sjökrogar som finns, samt för de som är i nya vatten är det samma sak. Man kan då öppna appen och se alla närliggande sjökrogar. Eller om du snart har slut på bensin men inte vet var närmsta mack är, ja då kan du genom appen hitta den närmsta! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan just nu inte ladda ner Sea Places på AppStore. Marinwiki är bra på en dator men inte på en iPhone så en app vore bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara nära nog exakt samma upplägg som Marinwiki.

 

Eftersom likheten är så stor föreslår jag att utvecklaren av Sea Place tar kontakt med Markus Rejås som har Marinwiki för att diskutera ett ev. samarbete.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan just nu inte ladda ner Sea Places på AppStore. Marinwiki är bra på en dator men inte på en iPhone så en app vore bra.

Man skulle ju då vilja ha Marinwiki's databas fast i en mobilversion (eller app om det är kul). Jag kan förstå tanken, men det är synd att börja på ett blankt papper åter igen kan jag tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan just nu inte ladda ner Sea Places på AppStore. Marinwiki är bra på en dator men inte på en iPhone så en app vore bra.

Den funkar att ladda ner för mig. Menar du att du inte har möjlighet att göra det nu, eller menar du att appen inte går att ladda ner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kan just nu inte ladda ner Sea Places på AppStore. Marinwiki är bra på en dator men inte på en iPhone så en app vore bra.

Den funkar att ladda ner för mig. Menar du att du inte har möjlighet att göra det nu, eller menar du att appen inte går att ladda ner?
Nu fungerade det. Berodde nog på att jag inte hade wi-fi förut utan endast 4g

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Kan just nu inte ladda ner Sea Places på AppStore. Marinwiki är bra på en dator men inte på en iPhone så en app vore bra.

Den funkar att ladda ner för mig. Menar du att du inte har möjlighet att göra det nu, eller menar du att appen inte går att ladda ner?
Nu fungerade det. Berodde nog på att jag inte hade wi-fi förut utan endast 4g

 

 

Hur vanligt är det att man har Wi-Fi ombord.

 

Jag som ligger i teknikens framkant.  :P har ju naturligtvis det och med masttopsplacerad antenn (12 m över vattenytan). Ändå är det inte alltid lätt att få kontakt med internet. Bara telefonen - om den inte är knuten till Wi-Fi´n - skall vi bara inte prata på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Kan just nu inte ladda ner Sea Places på AppStore. Marinwiki är bra på en dator men inte på en iPhone så en app vore bra.

Den funkar att ladda ner för mig. Menar du att du inte har möjlighet att göra det nu, eller menar du att appen inte går att ladda ner?
Nu fungerade det. Berodde nog på att jag inte hade wi-fi förut utan endast 4g

Hur vanligt är det att man har Wi-Fi ombord.

 

Jag som ligger i teknikens framkant. :P har ju naturligtvis det och med masttopsplacerad antenn (12 m över vattenytan). Ändå är det inte alltid lätt att få kontakt med internet. Bara telefonen - om den inte är knuten till Wi-Fi´n - skall vi bara inte prata på.

Det brukar krävas wi-fi när man laddar ner appen inte sen när man använder appen. Då går det bra med internet via mobilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej Alla

 

Har varit i kontakt med en utvecklare ett tag nu som jag stötte på, på en båtklubb. Han har utvecklat en app som ej är vinstdrivande och helt gratis, enbart för att främja båtlivet!

 

 

För mig är en sådan app guld värd, och han ville ha en moderator, men jag kan alldeles för lite om båtlivet; därför tänkte jag tipsa er om appen. Gå in och var aktiv, kan även vidarebefordra er info till honom om någon känner sig manad att bli moderator, d.v.s. om ni känner till många platser.

Appen finns till både iPhone och Android.

Den heter: SeaPlaces

iPhone länk: https://itunes.apple.com/us/app/sea-places/id1132689504?l=sv&ls=1&mt=8

Android länk:

 

Det här är första utgåvan och vi får första dibs!

 

Den kommer även finnas på Svenska inom kort.

 

Gå in och lägg till din favoritplats, jag har lagt in dem enda ställena jag känner till som t.ex Pampas Marina och sjömacken Mack Ohlsson.

 

Jag försökte lägga till Nåttarö som är mitt favoritställe sen 40 år tillbaka men "pluppen" hamnade där jag bor istället. Måste man vara på den plats man ska lägga till i appen? Sen måste man lägga in en bild från platsen dessutom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en annan tråd om dieselpriser. Det vore en bra funktion att integrera i en app / Marinwiki. Dvs att användarna kan rapportera in aktuellt pris från olika sjömackar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Kan just nu inte ladda ner Sea Places på AppStore. Marinwiki är bra på en dator men inte på en iPhone så en app vore bra.

Den funkar att ladda ner för mig. Menar du att du inte har möjlighet att göra det nu, eller menar du att appen inte går att ladda ner?
Nu fungerade det. Berodde nog på att jag inte hade wi-fi förut utan endast 4g

Hur vanligt är det att man har Wi-Fi ombord.

 

Jag som ligger i teknikens framkant. :P har ju naturligtvis det och med masttopsplacerad antenn (12 m över vattenytan). Ändå är det inte alltid lätt att få kontakt med internet. Bara telefonen - om den inte är knuten till Wi-Fi´n - skall vi bara inte prata på.

Jag har sagt det tusen gånger, och upprepar det gärna, i Bohuslän är det svårt att ta emot olika radiosignaler till sjöss, eller i olika hamnar, ja även runt landsvägarna. Radio, TV, mobiltelefoni, även telapati funkar dåligt.

Det kan bero på att man placerar sändarmasterna för långt in i land, eller bakom höga berg, ävensom goda undantag finns.

 

Jag kör en fickrouter, och den har väldigt ofta teckning, från Hallon, men fickrouterna har däremot en del fel. Den stänger av sig och glömmer bort lösenodet emellanåt, den kommer från TP-link.

I reserv kör jag hotspot via smarttelefonen.

 

Nä, vad hade vi skrivit om och bekymmrat oss om på detta forum för 25-30 år sedan.... när det knappsats fanns varesig telefoner eller datorer ombord, vi hade inte skrivit någontingen, eftersom inte ens internet fanns, iallafall inte så tillgängligt så som det är idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sträckan Stranderäng-Brygge (norra Sotenäs) är en enda lång radioskugga. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sträckan Stranderäng-Brygge (norra Sotenäs) är en enda lång radioskugga. :)

 

Med det man normalt tänker som Strandäng i Sotenäs betyder det att det skulle va radioskugga i hela Sotenäs. Så illa är det ju inte. Finns det nåt som kallas Strandeäng i Hunnebo!?

 

Men visst är det dålig radio/telefontäckning på många platser i den Bohuslänska skärgården.

 

Några visdomsord av Evert Taube

 

Som blågrå dyning bohusbergen rullar

I ödsligt majestät mot havets rand

Men mellan dess kala urtidskullar

Där fungerar inte mobiltelefonerna något särskillt.

 

Den sista raden skall vi inte beskylla Taube för.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det var precis den platsen vi Sotenäsbor tänker på när nån säger Strandäng fast vi har alltid ett tillägg;"Strandängs bru" Dvs den östra vägen in till Sotenäs.

 

Brygge är den nordvästra vägen in till Sotenäs.

 

Om vi talar båt, så är det ju inte så illa att det är dålig mobiltäckning längs hela Sotenäs kuststräcka, som man kan förledas att tro med den skrivningen, men visst upplevde man det första man hade mobiltelefon på jobbet att det var dålig mobiltelefontäckning i de norra delarna av mitt arbetsområde. Men det var ju inne i landet och bakom bergen i Bovall är det väl kanske inte så bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mycket bra - MEN - det går inte att ändra positionen för kartnålen. 

Redigerad av magnus4u

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar inte vara då mycket aktivitet på Seaplaces... något mer på Marinwiki.

Faktiskt något jag saknat, att sjövänner delar på bra platser.

Hittade en liknande app för motorcyklar för att dela bra vägar...

Allt bygger på att de dom är gamla i gemet tycker det är värt att lägga upp saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra - MEN - det går inte att ändra positionen för kartnålen. 

Ursäkta sent svar. Vi har uppdaterat och position går att ändra för kartnålen. 

Vi har även samarbete med båttvättar numera och kommer få in alla båttvättar. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...