Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
hegges

junk rigg, djonk rigg

Rekommendera Poster

alla tips ang djonk rigg, "do it yourself" DIY"...vore tacksamt. finner en del på nätet, men ngn som byggt osv?

till havsfidra är det tänkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

då jag lämnat tanken på djonk riggen, undrar jag kring tankarna på en gaffel rigg?! synpunkter osv? (Havsfidra)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga; vad hoppas du vinna på gaffelrigg jämfört med en traditionell bermudarigg..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga; vad hoppas du vinna på gaffelrigg jämfört med en traditionell bermudarigg..?

hej. min tanke var "förhoppningsvis" enkelhet, mindre försegel osv. + do it yourself "anda"! saknar rigg på min havsfidra, dessutom gillar jag junk rigg/ alt. gaffel...en tanke o förhoppning

post-109167-0-83181600-1471533196_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  • Kolla på Colin Archer-klubbens hemsida. ( ssca.no) Där finns det en del skrivet om just gaffelriggen. När det gäller förhoppningen om mindre försegel så behöver ett gaffelsegel förhållandevist mycket försegel, i alla fall i traditionella riggar eftersom masten ofta står ganska långt bak, och gaffelseglet är bredare högre upp än en bermudarigg. Men allt går ju att justera antar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gaffelriggen är egentligen en väldigt bra rigg. Det sägs att det är den typen av rigg som fraktat mest gods. Men den gör sig inte på tävlingsbanorna.

Fördelarna är lägre höjd och därmed mindre krängning. Den är snabbrevad, kan panikrevas genom att "skandalisera" dvs bara släppa pikfallet. 

Det finns varianter där seglet dras in mot masten istället för ner mot bommen, se tex Slupen Oskar av Sjötorp.

Förr, när man mest seglade hade man ofta toppsegel i lätta vindar. En toppstång hissades upp och seglarean ökades avsevärt.

 

Fascinerande med skutorna som seglade till England, några hundra kvadrat segel och tre mans besättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en glasfibermast till en FinGal liggande, den byttes ut enär toppen var lite skör men resten av masten är fortfarande stark, den får du gratis om du vill ha den , den ligger på Smögen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej. varit många turer kring riggeriet :) en fråga vänner: om jag tar en Glasfiber flaggstång, sätter/ lägger ett alu rör 50 x 5 mm hela mastlängden, o fyller tomrummet med fogskum. blir denna mast bra/ stark nog tro?! Vill gärna ha era synpunkter, då ja inte ser ngr. downs med denna konstruktion. mast till Djonk riggad havsfira!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en glasfibermast till en FinGal liggande, den byttes ut enär toppen var lite skör men resten av masten är fortfarande stark, den får du gratis om du vill ha den , den ligger på Smögen..

 

Fördel mot flaggstång - den borde ha en massa beslag som kan använda. Bara lägga på bilens takräcke, köra hem och korta till lämplig längd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej. varit många turer kring riggeriet :) en fråga vänner: om jag tar en Glasfiber flaggstång, sätter/ lägger ett alu rör 50 x 5 mm hela mastlängden, o fyller tomrummet med fogskum. blir denna mast bra/ stark nog tro?! Vill gärna ha era synpunkter, då ja inte ser ngr. downs med denna konstruktion. mast till Djonk riggad havsfira!

Skall aluminiumröret vara inuti flaggstången då och i så fall varför?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du släppt gaffelriggen?

Vi kollade ganska många alternativa riggar, slutsatsen var att rigg och båttyp är väldigt kopplade till varandra och att en vanlig segelbåt är ganska olämplig för en Djonkrigg som i original framförallt används på flatbottnade och lättdrivna båtar. Sen finns det alltid entusiaster som hävdar motsatsen men sällan gjort några riktiga, jämförande tester.

Bermuda riggen står sig nog ganska bra som allroundrigg. Men ska man på långfärd är ju kryssegenskaperna inte lika viktiga och då kan nog gaffelriggen vara bättre, framförallt pga sin flexibilitet.

Själv vill jag he en Freedomrigg med två ostagade master.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

hej. varit många turer kring riggeriet :) en fråga vänner: om jag tar en Glasfiber flaggstång, sätter/ lägger ett alu rör 50 x 5 mm hela mastlängden, o fyller tomrummet med fogskum. blir denna mast bra/ stark nog tro?! Vill gärna ha era synpunkter, då ja inte ser ngr. downs med denna konstruktion. mast till Djonk riggad havsfira!

Skall aluminiumröret vara inuti flaggstången då och i så fall varför?

 

 

jepp. inuti som/ för förstärkning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte släppt gaffel heller! Anl. är att jag fann en snubbe med havsfidra och djonk rigg i Finland. o det funkar ypperligt verkar det! Han har gjort ett gott arbete med sin djonk rigg!  mast placering var mitt stora dilemma, då jag "trodde" den skulle alldeleles för långt föröver, men icke så! 

samt till djonk riggen syr jag själv mitt segel, gillar diy, samt den ekonomiska biten!

 

så åter till masten, vad anser ni om mitt tänkta projekt? alu röret är tänkt som förstärkning, samt bra att skruva fast beslag mm...

ngn med andra ideer?

tack för erbjudande om fingal mast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en lämplig mastkonstruktion är nog hopplöst att svara på. 

Ostagade master brukar ha ganska stor diameter och vara rejält tunga, ganska tvärtemot en flaggstång. Jag skulle nog börja med att testa med flaggstången som den är och om den behöver förstärkas, göra det genom att plasta på utsidan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och en till sin fason.... Olle Ljungström byggde sina båtar,,, seglen syddes på Smögen till en början.. han vann inte? Men hade han fel?... Själv undrar jag ibland om jag rigga om Lorden?.. slippa backstag och ha dubbla försegel?

 

Nu har jag just nu inte råd att pröva så jag finner mig i att segla som det nu ser ut..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade man producerat Ljungströmmare i moderna material under 70/80-talet när det forfarande såldes segelbåtar så hade vi kunnat se en del idag. Djärvt och lysande koncept.

 

Gary Hoyt's Freedom båtar är ett fräckt koncept, Freedom 40CC skulle passa mig. Akterhytten blir en utmärkt verkstad eller kanske bastu?

http://www.yachtworld.com/boats/Sail/Cruiser/Freedom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför en ostagad mast skulle vara stor o tung, förstår jag inte?! de flesta junkriggade använder sig av bla lyktstolpar i alu, flaggstänger mm... :) 

 

litet klipp från ostar... på tal om rigg konfigurationer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Varför en ostagad mast skulle vara stor o tung, förstår jag inte?! de flesta junkriggade använder sig av bla lyktstolpar i alu, flaggstänger mm"

 

Andra riggar har nog mer "tryck" i seglen och inte så många snören som djonken?

Men det stärker kanske tanken om att prova med en "ren" flaggstång?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...