Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Anna-Karin_Lundberg

Bygga trädgårdsdamm i glasfiber - råd om topcoat

Rekommendera Poster

Hallå gott folk! Jag hittade hit till Maringuiden när jag behövde råd om hur jag skulle renovera min roddbåt - vilket jag fick. Jag kom halvvägs med den, det blev superfint, vände på båten och började slipa utsidan. Sen kom dåligt väder, sen sjukdom och total avsaknad av energi emellan. Båten ligger ännu under presenning och väntar på att bli klar - hoppas på att det blir semesterns projekt.

 

Men jag har ännu ett projekt på gång. En mindre trädgårdsdamm är grävd på min tomt, påbörjat för länge sen men stoppat av regn. Nu är den i alla fall färdiggrävd och om sommaren kan ge mig några torra dagar vill jag göra klart den. Efter plastandet på båten kom jag på att jag nog kunde använda glasfiber och polyester till botten av trädgårdsdammen. Frågan nu är vad jag ska använda för ytskikt i dammen.

 

Jag tänkte använda den tjocka glasfibermattan och polyester från Biltema, sen "måla" insidan svart. Men på Biltema verkar det inte finnas något lämpligt till det. Jag har försökt läsa mig till vad som är bäst och tror att det ska vara svart topcoat. Men var får man tag i det när man bor i Stockholm? Jag har hittat Gelcoat på 20 kilos förpackning, men inte topcoat. Köper man vax separat och blandar själv? 

 

Grovt uppskattat tror jag att det handlar om en yta på ca 12 kvm, är 20 kilo helt galet mycket eller ungefär vad jag behöver? Kan man stryka flera varv med topcoat eller är det ett fett lager vid ett och samma tillfälle som gäller? Det ska inte bli nån snygg eller blank yta, bara vattentät, ska jag väl tillägga i ett båtforum, haha.

 

Jag har sökt information i grupper som sysslar med trädgårdsdammar och fiskdammar, men det är få som vet något om glasfiber (eller orkar engagera sig och svara, kanske?), alla verkar använda gummiduk i botten. Jag vill inte ha duk eftersom den veckar sig och kanten blir svår att dölja. Funderade på vem som kan veta något om det här med glasfiber och kom på var det finns kunnigt folk. Här borde det vara! Jag tar tacksamt emot råd! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå gott folk! Jag hittade hit till Maringuiden när jag behövde råd om hur jag skulle renovera min roddbåt - vilket jag fick. Jag kom halvvägs med den, det blev superfint, vände på båten och började slipa utsidan. Sen kom dåligt väder, sen sjukdom och total avsaknad av energi emellan. Båten ligger ännu under presenning och väntar på att bli klar - hoppas på att det blir semesterns projekt.

 

Men jag har ännu ett projekt på gång. En mindre trädgårdsdamm är grävd på min tomt, påbörjat för länge sen men stoppat av regn. Nu är den i alla fall färdiggrävd och om sommaren kan ge mig några torra dagar vill jag göra klart den. Efter plastandet på båten kom jag på att jag nog kunde använda glasfiber och polyester till botten av trädgårdsdammen. Frågan nu är vad jag ska använda för ytskikt i dammen.

 

Jag tänkte använda den tjocka glasfibermattan och polyester från Biltema, sen "måla" insidan svart. Men på Biltema verkar det inte finnas något lämpligt till det. Jag har försökt läsa mig till vad som är bäst och tror att det ska vara svart topcoat. Men var får man tag i det när man bor i Stockholm? Jag har hittat Gelcoat på 20 kilos förpackning, men inte topcoat. Köper man vax separat och blandar själv? 

 

Grovt uppskattat tror jag att det handlar om en yta på ca 12 kvm, är 20 kilo helt galet mycket eller ungefär vad jag behöver? Kan man stryka flera varv med topcoat eller är det ett fett lager vid ett och samma tillfälle som gäller? Det ska inte bli nån snygg eller blank yta, bara vattentät, ska jag väl tillägga i ett båtforum, haha.

 

Jag har sökt information i grupper som sysslar med trädgårdsdammar och fiskdammar, men det är få som vet något om glasfiber (eller orkar engagera sig och svara, kanske?), alla verkar använda gummiduk i botten. Jag vill inte ha duk eftersom den veckar sig och kanten blir svår att dölja. Funderade på vem som kan veta något om det här med glasfiber och kom på var det finns kunnigt folk. Här borde det vara! Jag tar tacksamt emot råd! 

 

Ja man köper gelcoat och blandar i vax själv.

 

Men fasen vet om inte gummiduk är att föredra.

 

 

 

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör ha i åtanke att marken rör sig genom åren och stenar skjuter långsamt upp från marken. Därför lägger man först en vit "textilduk" sedan några cm fin sand och överst dammduken. Detta hindrar stenarna från att ha sönder duken underifrån. Dukar och sand kan följa naturens ständiga omformning med tjäle och is etc, till och med total bottenfrysning.

Det gör inte en fiber/polyesterform! Den är styv och kommer att vara det ända tills dess form inte stämmer överens med marken längre, då spricker den troligtvis, likt en plasteka som ligger kvar i sjön när isen kommer.

De färdiga dammarna i plast som finns är ju små nog att kunna tömmas under vintern och sannolikt lätta nog att kunna följa viss rörelse i marken.

 

En del bygger sin damm av betong. Jag tror att det är både billigare och bättre än plast, men även då finns risk att den spricker så googla om hur det ska gå till om du väljer det istället.

Själv lade jag duk enligt konstens alla regler för ca 15 år sen. Den dammen håller än och jag hade valt duk igen idag. Men jag föredrar att dammen ser så naturlig ut som möjligt så jag har lite sand och grus i den och låter "bottenskiten" som bildas ligga kvar. På så vis döljs vecken helt med tiden. Kanten upp på land är ca en halvmeter större än dammen och döljs delvis av sten, på andra ställen av grus och av mossa, som kommer av sig själv om du lägger ett par cm jord över duken. Mossan växer ner lite under vattenytan och verkar själv suga upp det vatten den vill ha, helt självskötande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Hmm, verkar som att det är bra att jag frågar innan jag gör.

Dammen är grävd i lerjord i form efter omgivningen, så väldigt "ojämn" i formen. Jag har tittat på andras dammar och tycker det blir så missprydande med alla veck i dammduken. Här skulle det bli massor av stora veck vilket inte tilltalar mig. Men jag har ju inte heller sett någon som gjort damm i glasfiber och det finns kanske en anledning till det då. Eftersom jag har hundar också och tänker att även om de inte ska ha dammen som badplats kan det hända att de går i, så duk känns ömtåligare än glasfiber.

 

Dammen skulle vara fylld året runt, utan fisk i, och på vintern tänkte jag lägga på tjock frigolit på ytan för att isen inte skulle bli så omfattande. Jag bor i Stockholm så det blir sällan hårda vintrar, har vi det "hemskt" blir det minus 15 några nätter i rad.

Den blir ca 5,5 meter lång, omkring 2 meter bred och ca 60 cm djup.

 

Om jag använder betong, då måste väl väggarna vara grova för att inte det ska frysa sönder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan egentligen ingenting om betong så jag vet inte hur det ska göras. Men jag vet att det byggts dammar i betong så det borde gå att googla om det. Finns säkert bra knep om hur man kan armera den.

Det känns ju spontant som att det blir mycket billigare med. Det kommer ju gå åt mycket glasfiber och polyester menar jag.

Men om du ändå provar, lägg gärna upp lite bilder här då. Jag är nyfiken och det är alltid kul när folk vågar prova något nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har byggt flera akvarieinredningar i glasfiber, men när det gäller topcoaten gäller det att få tag på något som är giftfritt. På den tiden jag höll på med detta fanns det en klarlack som gick att använda efter flera urvattningar, den lacken finns naturligtvis inte kvar....

Koi-karpar är känsliga och dyra.... Plast och glasfibermattor är också rätt dyrt, iallafall om du vill bygga en botten i dammen, hur många kvadratmeter för det sig om?

Veck eller ej, så är ju ändå gummiduken avsedd för ändamålet, det kommer att går fortare att lägga ut denna än att bygga i plast.

Betong höjer pH värdet i vattnet, nu vet jag inte hur dessa kallvattenfiskar vill ha det på surhetsgraden, kolla det!

Glöm sedan inte att du är skyldig att skydda barn, grannens kattor, rådjur, igelkottar, grävlingar och vilsna leoparder, för att nämna några, att falla i vattnet, sätt upp staket runt dammen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dammduk verkar snabbast och bekvämast - men det blir inte snyggt... De där vecken som bildas stör mig, jag kommer inte titta på något annat än dem, känns det som. Och avslutningen på duken uppe på land är svårt att få fin. Å andra sidan ska jag inte ha fisk i dammen och därför behöver jag inte ha kristallklart vatten.

 

Om jag skulle bygga i betong vet jag en slags gummifärg man målar på, då blir det tätt också, men med betong skulle väggarna tydligen behöva vara ca 10 cm tjocka - då blir det inte mycket damm kvar. Det känns som väldigt tungt arbete och inte så billigt alternativ det heller. Platsen är begränsad, det går inte att gräva mycket större eller djupare. I dagsläget är den ca 5,5 meter lång, upp mot 2 meter bred, men inte över hela längden och bara ca 60 cm djup. Jag har försökt uppskatta, tror det handlar om en yta på ca 12kvm om jag skulle "platta ut" dammen. Tittade på Biltema och de har glasfibermatta och polyester. 10kvm glasfiber för 329:- och en fyra, fem paket tänker jag går åt. Polyester är svårare att uppskatta åtgången, tio kilo kostar 800:- och kan det röra sig om tre hinkar eller nåt? Jag har svårt att uppskatta åtgången. Hur tjock skulle en vägg behöva vara? Jorden jag grävt i är lerjord, mest lera, så den håller formen bra.

 

Det finns viltstängsel och grindar runt min tomt, så ingen "råkar" komma in, inte ens räven. Men bra att du påminner Georg.

 

Jag uppskattar alla råd och erfarenheter - de som säljer materialet, oavsett vad jag väljer, vet oftast inte så mycket om det, så där kan jag inte få råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta swimmingpooler är väl gjorda i plast? Så visst borde det funka. Men använd hårdlack istället för gel/topcoat, det håller bättre och går att bättra. Sprutbetong används ju också men blir nog dyrare. Duk är enklast, väljer man den dyrare gummiduken kan man enkelt skarva mm dvs få bort vecken. Annars lägger man kokosmatta för att dölja duken.

Fundera på fisk, vi hade inte det första året men väldigt mycket mygg. Guldfiskarna käkade upp myggen året efter....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, jag är ivrig på råd och glad över alla svar.

Hårdlack, som man har på båtar? Säljs det på "båtaffärer"? Berätta mer! Det lutar starkt åt att jag använder plast och glasfiber ändå. Blir det knäppt får jag väl göra om senare. 

 

Eftersom jag har hundar som förr eller senare kommer plumsa i dammen vill jag ha "klosäkert" underlag. Fisk har jag i annan anläggning redan, så här hoppas jag på lite grodor och sånt. Det är tänkt att bli en naturdamm, även om jag ska toppa upp med vatten ska den främst fyllas med regnvatten, den ligger i en naturlig "fuktgrop" på tomten. Tänkte ha en pump, då slipper man väl mygglarver?

 

Jag tänkte mig lägga glasfibermatta i gropen och fästa den på plats med spik med brickor på, bara slå in i lerväggarna så att mattan stannar på plats innan jag fått på första lagret polyester. Borde jag lägga något mot underlaget först, som kan bli som en "utsida" på själva dammskrovet"? Eller bara glasfibermatta och polyester tills jag fått tillräckligt tjockt? Och sista ytlager, vad det nu blir. Hårdlack låter bra.

 

Hittade polyester på SeaSea till bättre pris än på Biltema, men en undran - om jag gör av med 20 kg och behöver lite till, kan man köpa annat märke (ex Biltemas) och fortsätta med? Jag tänker att jag behöver mer än 20 kilo men kanske inte 40 kilo. http://www.seasea.se/polyester-720-800-20-kg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mygglarver... Njae dessa lyckas överleva även i strömmande vatten, eller nånstans i din tänkta damm kommer det att finnas ett bakvattten där vattnet står stilla och där trivs mygglarverna.

Om du inte vill ha guldfiskar, så är äggläggande tandkarpar, alltså vanliga svärdbärare och platy bra mygglarvsätare, men dessa måste du ta in när det blir kallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tänka mig att man ska ha någon matta närmast leran så inte den löses upp och blandar sig med polyestern. Vanlig byggplast kanske? Sen blir det väl som att plasta ett skrov (finns säkert bra videoer på det). Här finns mycket info: http://fiber.info.se

Du kan ha polyester från olika leverantörer, inga problem.

Polyuretanbaserad hårdlack finns lite varstans.

--

Jag kan inget om myggor men guldfiskarna blev feta och myggorna försvann!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länken bhemac, där fanns en del att läsa. Och småfisk kan jag jag ha i dammen om det blir mygglarver, Georg, bra tips. Jag har större fisk i annan anläggning, "hägerovänlig", men är rädd för hägern, den bor vid sjön här intill och vill nog gärna äta ur en naturdamm, så den får inte lockas hit. Men småfisk tror jag inte den bryr sig om.

 

Jag lägger nog vanlig markväv som "understa lager" för att ha något att vika upp över kanten och skydda överkanten på platsdammen mot jord och gräs som ju är svårt att få "skarp" i jämförelse mot resten av gropen som är grävd ur leran. Jag tänkte plasta med en marginal och sen såga av kanten i våg när jag är klart och har mätt upp vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle också föreslå byggplast mot markytan, byggplasten går sedan bra allt lägga glasfibern mot. Brukar inte funka alls om bara lite vatten eller fukt kommer i kontakt med laminatet medan man arbetar med det eller när det härdar, därför går det knappast att lägga glasfiber direkt mot marken. Med undantag för rena hälleberget, om det är torrt. Skulle nog måla med topcoat efteråt, ganska snabbt efter att glasfibern härdat. Första sommaren är det antagligen så mycket utsläpp från glasfibern så mygglarverna och andra levande varelser håller sig borta. Annars är receptet några droppar diskmedel i vattnet då och då, då minskar ytspänningen så larverna inte klarar att hålla sig flytande.
 

PS

Passa på att fixa det där sista på båten när du nu ändå slabbar på med glasfibern :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man ska undvika gel/topcoat eftersom det inte är vattentätt (osmos).

Plasta in ett eller ett par elrör som man senare kan dra kabel för belysning eller luftslang för att hålla isfritt. Det är mycket enklare att nu än sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byggplast får det bli. Nu kommer en period med mycket jobb, men jag hoppas kunna plasta sista dagarna i juli då jag är ledig ett par dagar. Om det är sol och torrt väder då! Förra sommaren regnade bort, därför blev dammen inte klar då. Lika bra, för nu har jag grävt ut den till typ tre gånger större, haha.

 

Det får bli plast i alla fall. Frågan är ännu ytlagret, topcoat eller hårdlack? De som har koi i sina dammar med glasfibertätning använder ofta topcoat. Jag ska inte ha fisk i dammen men hoppas på andra djur och vill förstås inte att det ska vara något giftigt. Och att det ska vara vattentätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst runt lite och undrar var jag köper glasfiberväv. Det går att läsa att Biltemas inte vill suga åt sig av polyestern och så var det faktiskt när jag höll på och plastade en annan sak tidigare. Jag rollade och rollade, men det låg luft under som vägrade komma ut. Är det Biltemas dåliga kvalitet eller min dåliga teknik? Eller bara otur? Är kvaliten bättre nu, jag köpte på Biltema för ett par år sedan. Jag kommer ju behöva en del, så de små paketen på Seasea blir jättedyrt. Nån som har tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas har funkat för mig utan problem, och jag vill sträcka ut hakan och säga att det spelar ingen roll vilken glasfiber man använder. Jag tror spontant att du behöver fila på din teknik. Viktigt, stumt underlag är viktigt. Svajar det så är det ett sant h-e att få bort luftbubblor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas har funkat för mig utan problem, och jag vill sträcka ut hakan och säga att det spelar ingen roll vilken glasfiber man använder. Jag tror spontant att du behöver fila på din teknik. Viktigt, stumt underlag är viktigt. Svajar det så är det ett sant h-e att få bort luftbubblor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänkte att det handlade om teknik, men jag minns att jag hade ett elände att rolla ut luft - jag lyfte på den blöta väven och försökte rolla dit den igen, men den vägrade "bli blöt" och den där luftbubblan bara envisades med att ligga där och hånskratta åt mig. 

 

Nu är det ju inte en båt jag ska bygga utan bara en damm, en form som ska hålla vatten kvar så det handlar inte precis om liv eller död om arbetet inte blir perfekt gjort. Är det bara så enkelt som att välja rätt väv så behöver jag ju inte köpa den sämsta. Om det nu inte är "allmänt känt" att Biltemas glasfibermatta är jättedålig så kör jag på den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-104807-0-38352800-1471243421_thumb.jpg

Hallå igen, dags för en uppdatering!

Jag känner mig dum i huvudet - har precis insett att jag gjort bakfram och nu är det helt försent att göra om.

Jag har kladdat och kladdat, igårkväll lade jag sista varvet glasfibermatta och polyester. Ska idag lägga topcoat. När jag började fundera på det här med den vattentäta ytan topcoaten ger så inser jag mitt supermisstag: Jag har ingen vattentät undersida!!!

 

Visst skulle jag börjat med nån slags formtopcoat?

 

Jag fick rådet här om byggplast. Jag läste byggplast. Jag tänkte byggplast. La jag byggplast? Nej.

Jag trodde byggplasten var för att skydda glasfibern mot fukt medan jag lade första lagret polyester, men det har varit torka här och gropen grävdes ut i lerjord, den var en torr skorpa och glasfibern lades därför direkt mot jorden och dränktes sedan in i polyester. Nu har jag lagt minst tre lager, men eftersom det överallt är gott om om lott så är det på de flesta ställen mer än tre lager.

 

Jaha, nu går det inte att göra något, bara inse att jag är okunnig och gjort fel. Det är tack och lov inte en segelbåt utan bara en trädgårdsdamm och jag är bara ute efter att formen ska hålla vattnet inne. Men vad kan jag förvänta mig hända med formen? Hur länge kan den hålla tätt?

 

Suck, känner mig så dum!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog ganska lugnt, det kommer ändå att hålla i 50 år. Om dammen börjar läcka beror det troligen isens verkningar eller sättningar i marken. Reparera är ju ganska enkelt också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte oroa mig heller. Jag har en glasfiberbåt från 1957 som aldrig varit ytbehandlad på insidan. Slagvatten (till och med lite oljeblandat ibland) ligger i kölsvinet hela somrarna och jag är inte det minsta orolig.

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahh, tack för tröstande ord!

Då hoppas jag på det då, om den håller tätt de första tio åren så räcker det, sen kan jag renovera den om det behövs. I värsta fall får jag väl lägga gummiduk i den då eller måla med den där gummifärgen jag hittade.

 

I affären där jag handlade trodde de att jag bara skulle behöva 2 kg topcoat till mina uppskattade 12 kvm men nu när jag läser på lite så verkar det inte räcka på långa vägar. Snarare ett kilo på 2 kvm, så det blir att åka och handla idag och lägga topcoat imorgon.

 

Jag köpte förresten inte Biltemas glasfibermatta, räknade lite och insåg att det blev billigare att köpa en rulle på 35 kg på Seasea än Biltemas paket. Det gick fint att rolla in polyester i mattan men det blev ett tufft rullande innan mattan sög åt sig och blev genomskinlig. På något ställe blev det mindre luftfickor under glasfibern, de syntes i efterhand när jag kunde titta efter noggrannare än när jag satt mitt i kladdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ser schysst ut. Gällande vanliga swimmingpools så byggs de flesta med
en trästomme som sedan kläs med en gummiduk (liner). Det finns dock modeller som byggs I rostfritt eller polystyren..

Redigerad av JEC78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev JEC78:

Ser schysst ut. Gällande vanliga swimmingpools så byggs de flesta med
en trästomme som sedan kläs med en gummiduk (liner). Det finns dock modeller som byggs I rostfritt eller polystyren..

De flesta pooler som byggs är av glafiberarmerad plast som köps färdiga. Erje som idag är Nimbus, Lugnås startade sin verksamhet med att bygga pooler. Större pooler brukar byggas i betong. 

Hemfixare bygger med tex trästomme och plastduk.

Polystyren tror jag är mycket ovanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev bhemac:

De flesta pooler som byggs är av glafiberarmerad plast som köps färdiga. Erje som idag är Nimbus, Lugnås startade sin verksamhet med att bygga pooler. Större pooler brukar byggas i betong. 

Hemfixare bygger med tex trästomme och plastduk.

Polystyren tror jag är mycket ovanligt.

 

Folkpool, som är störst i Sverige på pooler, säljer mest av sin klassiska pool
som byggs med trästomme. Detta är alltså stora nedgrävda pooler.
Sedan finns det såklart enklare ovanjordspooler
som är gjorda av plast.

Redigerad av JEC78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...