Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nim26

Montera Dieselvärmare

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av att montera värmare?

Min huvudfråga är igentligen det böjda sk stigarröret som jag inte riktigt vet hur dom menar skall monteras för det satt inget sådant på den gamla från 70-talet och det kanske var dumt vem vet.

Jag tror röret skall sitta på ett kort gummirör efter tanken och sen ett rör vidare till filter och pump! men är osäker!

Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du..?
"Det böjda stigarröret" borde ju vara det som är tankanslutningen..? Dvs, ett rör som går ner i tanken och som suger upp bränsle (diesel?). Hur är det på 70-talsvärmaren, hur får den upp bränsle ur tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du..?

"Det böjda stigarröret" borde ju vara det som är tankanslutningen..? Dvs, ett rör som går ner i tanken och som suger upp bränsle (diesel?). Hur är det på 70-talsvärmaren, hur får den upp bränsle ur tanken?

Det sitter en liten kran på kortsidan av tanken där slangen är kopplad till filter/pump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte funderat på en extern tank?.

 

Lätt att rengöra, värmare är känsliga.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Extern tank från Biltema funkar alldeles utmärkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ja tanken har slagit mig men vi får se kanske börjar med befintlig tank då det bara är att koppla på sig på befintligt uttag.

Jag tänker även att det inte skadar att dra ur diesel ur botten av tanken, får bara tömma av lite först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Peter K skriver ska det monteras i toppen av tanken för att suga upp bränsle. Men har du redan ett hål i kortsidan så är ju skadan redan skedd så att säga, så då kan du väl lika gärna använda den gamla anslutningen och strunta i stigarröret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är värmaren monterad och testad (behövdes ju denna sommaren) det blir fin värme så jag är glad att jag valde 5kw och inte 2.Jag använde befintligt uttag i tanken vilket gick bra men får ha lite koll på bränslemätaren då ktanen sitter i botten på tanken och jag vet ju inte om det sitter ett rör på insidan som suger högre upp. Jag skall tömma och rengöra tanken i höst så då kan jag kolla detta. Jag har även tankar åt att montera extern tank vi får se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför extern tank ?  Du har samma bränsle, installationen klar och slipper tanka på flera ställen.

 

Montera ett filter (slangfilter/pappersfilter) mellan tank och pump om du inte redan har det, så är smutsproblemet löst.

Dessutom tror jag värmarens bränsleförbrukning är tämligen försumbar på din båt, med tanke på tankstorlek och övrig förbrukning. Vi talar ju bara om några få deciliter i timmen......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en tanke om det inte skulle fungera med skräp och igensatt filter som jag har.

Jag tror inte jag kommer att inst någon tank

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att montera suget på toppen är mest trams, visst, det är enklare vid eftermontering av värmare men nog håller det med en ventil i botten.

Däremot är det bra om suger en bit högre upp i tanken än motorn, mindre risk för skit i flitret.

Naturligtvis är det bäst med en separat tank för värmaren eller rättare sagt olika dagtankar till motor resp värmare. Men värt besväret? Knappast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju ha med en reservdunk med diesel också...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att montera suget på toppen är mest trams, visst, det är enklare vid eftermontering av värmare men nog håller det med en ventil i botten.

Däremot är det bra om suger en bit högre upp i tanken än motorn, mindre risk för skit i flitret.

Naturligtvis är det bäst med en separat tank för värmaren eller rättare sagt olika dagtankar till motor resp värmare. Men värt besväret? Knappast.

Trams!! vet jag inte om jag kan hålla med om! tänk att du har en tank utan uttag, klart som f...att du gör ett hål i toppen ist för i botten.

Det behöver väl inte vara så krångligt att ställa dit en 10L plastdunk och montera medföljande sugrör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det där med att montera suget på toppen är mest trams, visst, det är enklare vid eftermontering av värmare men nog håller det med en ventil i botten.

Däremot är det bra om suger en bit högre upp i tanken än motorn, mindre risk för skit i flitret.

Naturligtvis är det bäst med en separat tank för värmaren eller rättare sagt olika dagtankar till motor resp värmare. Men värt besväret? Knappast.

Trams!! vet jag inte om jag kan hålla med om! tänk att du har en tank utan uttag, klart som f...att du gör ett hål i toppen ist för i botten.

Det behöver väl inte vara så krångligt att ställa dit en 10L plastdunk och montera medföljande sugrör.

 

 

Nu hade du ju redan ett uttag i din tank och frågan gällde egentligen huruvida detta gick att använda.

Mot bakgrund av det (och det är väl din situation vi diskuterar fortfarande ?), ter sig förslaget att du skall ställa dit en plastdunk och montera ett sugrör i definitvt just som....krångligt ;).

 

En helt annan sak är ju vid nyinstallation där man behöver göra nytt hål i tanken, men det var ju inte vad saken handlade om.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vem TS är men jag startade denna fråga om man läser första frågan.

men jag kan ta det igen och anledningen att jag fundera på xtern tank var att jag inte visste/vet hur min bottenkran ser ut på insidan! har den ett rör som suger en bit upp så är det ju lugnt, har den inte det så kan det bli mycket skit som sätter igen filtret,och då är det ganska enkelt o sätta dit en dunk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS = TrådSkaparen, dvs du :)

Tror problemet är kraftigt överdrivet. För har du så mycket skit att filtret sätts igen till detta bränsleuttag bör tanken omgående rengöras för att inte äventyra och få motorstopp.

 

Så fort det skvalpar lite i tanken åker skiten runt, så om den suger där eller en bit upp spelar inte så stor roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"tänk att du har en tank utan uttag, klart som f...att du gör ett hål i toppen ist för i botten"

jo därför skrev jag:

"det är enklare vid eftermontering av värmare"

Det jag vänder mig mot är alla som borrar hål i toppen för värmaren när de kan sätta ett T-rör på utgången i botten.

Att ta ut till värmaren lite upp är vad de flesta värmartillverkare brukar rekommendera. Lite mindre skit, lite mindre vatten lite diesel kvar till motorn. Men det fungerar nog bra ändå.

En extra (reserv-) dunk kan ju vara bra om man inte vet hur uttagen sitter eller har svårt att komma åt.

Har man en Reflex-kamin så rekommenderar  man en separat tank till kaminen. Diesel i extra tanken står ju mera stilla och ev skit faller lättare till botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...