Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
JimmyB

Köpråd 400.000 kr: Aluminiumbåt av typ A... eller kanske en plastbåt av typ B samt andra frågor?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,


 


Vi ska köpa ny båt men vet inte riktigt vilken vi ska köpa. Söker därför lite köpråd efter våra förutsättningar.


 


Vi är två vuxna med en 5-årig liten grabb som bor på västkusten och som snabbt vill kunna ta oss ut till härliga badvikar etc. Vi kommer inte övernatta på båten utan vill endast ha den som transportmedel i första hand. Vi vill inte lägga ner mycket tid på underhåll så aluminiumbåt är vad vi är ute efter. Aluminiumbåtar ska ju också hålla bättre sägs det. Vi vill endast köpa nytt och kan spendera max 400.000 kr.


 


När det gäller motor så vill jag precis som med bil ha kamkedja. Vilka tillverkare erbjuder detta? Tror mig veta att Suzuki är en tillverkare som gör det? Suzuki har i varje fall tillit på sina motorer då man erbjuder 7 års garant mot andra tillverkare som ofta bara verkar erbjuda 2 år.


 


Min svåger har i dagarna gjort det lite svårt för oss då han kan ordna fram en ny och fullutrustad Uttern D57 (dock plastbåt/daycruiser) med 150 hk för 295.000 kr (kostar normalt 450.000 kr fullt utrustad).


 


Frugan vill verkligen att vi köper denna båten men jag är mestadels emot det då jag har förklarat fördelarna med aluminiumbåt samt att det är helt onödigt att köpa båt med ruff då den inte kommer att användas. Hon tycker tvärtom då grabben kan slagga där samt att saker vi tar med oss garanterat hålls torra. Det är dock något med denna båt som gör att jag kan tänka mig att köpa den och detta något är att den ser riktigt tuff ut. Den ser också ut att gå bra i vattnet och det verkar stämma av tester jag sett/läst.


 


Ju mer jag tittar på denna båt och läser tester desto mer positivt inställd till den blir jag trots att det är en plastbåt och en daycruiser, om än liten sådan.


 


Hur stor skillnad är det räknat i både tid och kostnad mellan en aluminium- och plastbåt? Detta är nog det som är mest avgörande samt att vi får båten till ett riktigt, riktigt bra pris.


 


Har tittat på nedanstående aluminiumbåtar. Vad har ni att säga om dessa? Tar även med Uttern i listan.


 


----------------------------------------------------------------------------


 


Båt: Buster XL


Motor: 115 hk


Mått: 6.16 m x 2.30 m


Vikt: 700 kg + motor


Fart/bränsle med 2 pers:


38.8 knop vid 5900 rpm, 37.5 l/tim


31.4 knop vid 5000 rpm, 23.0 l/tim


27.5 knop vid 4500 rpm, 18.4 l/tim


OSa7yJZ.jpg


 


----------------------------------------------------------------------------


 


Båt: Finnmaster Husky R6


Motor: 130 hk


Mått: 5.86 m x 2.29 m


Vikt: 890 kg + motor


Fart/bränsle med 2 pers:


37.6 knop vid 6300 rpm, 48.2 l/tim


29.4 knop vid 5000 rpm, 25.6 l/tim


26.2 knop vid 4500 rpm, 18.8 l/tim


R5yg9ZQ.jpg


 


----------------------------------------------------------------------------


 


Båt: Silver Shark BR 580


Motor: 115 hk


Mått: 5.80 m x 2.17 m


Vikt: 720 kg + motor


Fart/bränsle med 2 pers:


38.0 knop vid 5850 rpm, 1.05 l/nm


24.0 knop vid 4000 rpm, 0.71 l/nm


GWR70LA.jpg


 


----------------------------------------------------------------------------


 


Båt: Uttern D57


Motor: 150 hk


Mått: 5.73 m x 2.29 m


Vikt: 920 kg + motor


Fart/bränsle med 2 pers:


40.0 knop vid 5860 rpm, 1.32 l/nm


29.0 knop vid 4350 rpm, 1.01 l/nm


2kT1rxb.jpg


 


----------------------------------------------------------------------------


 


Båt: Yamarin Cross 57 BR


Motor: 115 hk


Mått: 5.66 x 2.17, 600 kg


Vikt: 600 kg + motor


Fart/bränsle med 2 pers:


38.5 knop vid 6000 rpm, 41.2 l/tim


31.2 knop vid 5000 rpm, 24.6 l/tim


27.1 knop vid 4500 rpm, 18.0 l/tim


s50Ov1u.jpg


 


----------------------------------------------------------------------------


 


Båt: Yamarin Cross 61 CC


Motor: 150 hk


Mått: 6.25 m x 2.30 m


Vikt: 780 kg + motor


Fart/bränsle med 2 pers:


45.8 knop vid 5700 rpm, 58.3 l/tim


37.6 knop vid 4700 rpm, 35.6 l/tim


32.5 knop vid 4200 rpm, 27.6 l/tim


27.3 knop vid 3700 rpm, 21.6 l/tim


p4bgFnM.jpg


 


----------------------------------------------------------------------------


 


Tack på förhand.


 


Mvh


JimmyB


Redigerad av JimmyB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara haft plastbåtar och förstår inte vad det är för underhåll folk är rädda för.

Visst man polerar båten varje år, men det är ju bara för att den ska bli fin, plasten håller ju lika bra oavsett. Den blir bara matt å dassig om man låter bli, men det blir ju oxidlagret på alubåtar också så jag köper inte argumentet.

 

Bottenmålning eller tvätt är ju samma procedur för båda, förutom att du har lite färre färger att välja på till alubåten. Galvaniska strömmar är nåt du ska ha stenkoll på om du monterar något på en alubåt.

Visst, dom håller bättre om du kör på stenar, men personligen skulle jag stå helt handfallen om en skada ändå skulle uppstå.

Plastskador kan däremot alla fixa själv. Vet man inte hur så finns google.

 

Missförstå mig inte, har inget emot alubåtar. Har bara svårt för "underhållsargumentet".

 

Har noll efrarenhet av båtarna du föreslagit, dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte allt för många gånger i livet som det går att göra ett riktigt klipp. Enligt min bedömning, har du ett sådant tillfälle framför dig.

 

Har själv en grabb som mer än gärna vill ut på sjön. Vi började med en liten daycruiser. Men den var gammal och omodern. Blev ett byte till en större båt, med bra övernattningsmöjligheter. Riktigt trevligt att nu och då kunna, stanna kvar för natten, och fortsätta njuta av livet till sjös. Båten ser inte så tuff ut, men passar för de jag åker med.

 

Oavsett hur snabb båt du köper, så kommer du uppleva mer av västkusten, med en övernattning eller två. Ni kommer, dag två, kunna åka lite längre bort, än om ni alltid utgår från samma startpunkt, dvs hemma hamnen. Traila omkring går ju också, men du låter som en person som inte vill trixa allt för mycket. Har själv märkt med ålder och familj, att jag vill ha det lite bekvämt.

 

Det gör att även jag och frun kan ta en siesta med grabben på dagen. Riktigt behagligt. Vidare har vi litet pentry och kyl, fäskvatten och även toalett. Ju mer likt vi har det hemma, desto trivsammare blir upplevelsen. Vidare är kvällgrillning/restaurangbesök med dryck något som blivit möjlighet.

Vi andra tillfällen så har Bullens korv, ravioli och lite annan "nödproviant" har varit uppskattat, då turen blivit längre än väntat.

 

Underhåll. Det är bara vad du vill att det skall vara. Har nu i år vaxat och polerat båten för första gången. Båten togs ut 2007, känner fg ägare, han polerade den inte, nu var det högtid, var lite tung att få den hyfsad. Min far kör en snabbpoleringar med brorsan varje säsong. Det går snabbt och båten ser bra. Din båt kommer kosta dig pengar. Lämna in den till någon om du inte känner att du hinner. En ny båt är lätt och enkel att rengöra/polera.

 

Båttenmåla, det gjorde jag första hösten. Sedan slutade jag. 1500kr kostar årskort på bottentvätten. Ligger 100m från klubben. Vidare så betalar klubben tillbaka. 750kr i miljöbidrag. Ytterst bekvämt, skulle nästan tro att det även blir billigare, än bara kostnaden för färgen.

Så, mitt tips, bottenmåla inte din nya båt (oavsett modell) Tvätta, går även göra själv vid någon strand, men bara sett andra göra det :)

 

Hög fart eller inte. 22-25 knop. Fortare machfart önskar jag inte (konstant Tintin frisyr). Jag vill hinna se mig omkring, hålla koll på gps/sjökort, samtala med mina medresenärer samt hålla koll på övrig trafik.

De få gånger behovet funnits så går den upp till 33-34 knop, men då krävs lugna vatten, för att turen skall vara njutbar!

 

Allt slutar dock i hur ni kommer använda båten. Med med Uttern, får ni möjlighet att göra "mer", skulle den inte passa, så kommer du troligen, inte gjort en dålig affär.

 

Det som också värt att nämna i detta fall, låt fru/sambo få sin vilja igenom. Det har jag lärt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aluminiumbåt på västkusten...? Kolla i hamnarna, det finns an anledning till att det finns så får aluminiumbåtar här, den anledningen heter "elektrolyt", eller saltvatten, saltmättad havsluft. På ostkusten håller sig aluminiumbåtarna någorlunda blanka i flera år, här blir de matta och lätt korroderade redan då de står på trailern på land.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tycker du skall se det från hur praktisk båten är, ekonomi och användning och låta materialvalet vara sekundärt. Om ni hade tänkt använda båten som timmerfraktare/arbetsbåt så kanske aluminium är motiverat, men för ert ändamål borde fokus ligga på en praktisk båt som lirar för era behov och inte materialet.

 

Dessutom skall man man inte underskatta möjligheten till krypin, både för en själv och prylar man vill ha torra. Ger andra möjligheter. En WA eller DC  innebär att man inte är dyngsur om vädret vänder till skit när man är ute, och måste vänta innan man ger sig ut.

 

Angående kamkedja, ja det är praktiskt och slippa oroa sig för rem, men även Suzuki måste servas(har själv suzuki) så kostnadsskillnaden är väl inte dramatisk. Att oroa sig för kamremsbrott så länge saker byts i tid är onödigt. Dessutom begränsar man sig då båttillverkarna har sina paket med motorer, och att leta paket i motorändan är fel i mina ögon. 

 

Och familjefriden är värt en hel del....:-)

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Rätta mig om jag har fel, men du vill ha minsta möjliga underhåll och föreslår båtar med hypertunt aluminiumskrov och plastdäck?

Detta eminenta bygge avser du att lägga i elektrolyt och stekande sol.

Tvärtom hade ju varit bättre ur underhållssynpunkt isåfall.

 

Funderar C som just gått ner till båten från huset och lagt mig i förruffen för att lyssna på regnet som smattrar mot däcket. ☺

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft alubåt....och bytt till plast just för att få en liten ruff till våra två barn 3 och 5 år gamla. De orkar inte riktigt en dag ute utan tycker det är jätteskönt att krypa undan ett tag. Har de dessutom badat sig blå och det inte finns nått vindskyddat ställe så är ruffen och ett täcke kung. När det kommer till tålighet nja alu blir inte snyggt med bucklor i medan plast kan man lägga i en repa om man råkar få en.Nått som faktiskt kräver mer än man kan tro. Skötsel ingen större skillnad jag polerar vart annat år. Tar ca 4 timmar inte hela världen. Enda gången jag längtar tillbaka är när vi jagar rådjur eller säl ute på öarna alubåten var robustare och mer lättstädad :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade valt plastbåt alla dagar i veckan. Alu kan bli rejält bekymmer med galvaniska strömmar mm. 

 

Sen hade jag gärna valt båt med ett litet krypin och gärna så stor som möjligt, gärna runt eller över 6,5 meter på grund av sjön som kan gå här på västkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ganska många år sedan pratade jag med en "gubbe" en vän till mina förälrar, han hade en femmeters "lättmetallbåt" som var byggd med hjälp av dynamit i en bassäng i ett av Bohusläns stenbrott, ja man sprängde tunn aluplåt ned i en form i ett vattenbad. En australiensisk teknik.

 

Iallafall, så sjönk den där båten redan första säsongen, gubben hävdade att det var ett sabotage, det var ett alldeles cirkulärt hål i botten, exakt lika stort som en femöring.

Det var på den tiden vi fortfarande hade kopparmynt i cirkulation. Måhända var aluminiumlegeringen inte så bra heller, men då var det förödande att tappa sina mynt ombord. Dessutom i kombination med saltvatten blir effekten förödande.

 

En annan gubbe, tillika skribent och kossör i GöteborgsPosten, hade målat botten på sin Buster med kopparbaserad bottenfärg, han beskrev att båten mer liknade ett såll, eller en sil, möjligen ett stort durkslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett val: låt din respektive vara med i valet. Båtliv är något som blir fyra gånger så roligt om hela familjen är engagerade i det.

 

Happy wife - Happy life :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...