Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Pastoren

Fart vid tomgång. Hjälp

Rekommendera Poster

Har köpt en motorbåt. Crescent 495ht med en 70hk tohatsu 2 takt. Jag tycker den går för fort på tomgång ca 2.7 - 3 knop. Då har jag ca 700 varv med.växel i och en propulse propeller med lägsta stigningen. Dvs 13x15 fyrblad. Är det normal fart?? Tycker den är väldigt svår att svänga upp på "fel håll" dvs mot rotationen på proppen. Tankar på det? Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är nog normal fart på tomgång med utombordare. Det är därför trollingfiskare gärna har en liten extramotor att använda vid trolling.

Fyrbladiga propellrar, speciellt Propopulse som har lite tjockare blad har egenskapen att dra rätt rejält i sidled enligt rotationsriktningen. Kanske en trebladig aluminium eller stålpropeller skulle bättra på båda nackdelarna du har.

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propulse är inte nån rolig prop. På den kombon hade jag kört på en alu. Det ger inte så mycket extra med stål i den farten.

 

Min båt gör mellan 3-4 knop på tomgång, men då har jag en rf prop som gör 50knop också. Det är mest en vanesak, farten gör att man styr in bättre. Jag förstår dock att man vill kunna köra så sakta som möjligt... Det finns lägen där man ogärna "dundrar" in vid tilläggning.

 

Man blir lätt fast i proppträsket. Jag är inne på min 4e prop på 3 säsonger och på ett snabbare ekipage är skillnaden stor när man byter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag har inte kört någon annan motorbåt men har fått för mig att båten jag har är väldigt platt i skrovet dessutom väger den bara typ 350 kg utan motor. Så det är väl egentligen manövrering jag vill ska bli bättre.. Den driver nått sjukt. Jag är van vid segelbåt på några ton. Någon som provat en sådan hydrofoil fena man sätter på kavitationsplattan? Läste att det kunde motverka propellerns sidokraft. Annars blir det nog en ALU propeller svårt o veta storlek o stigning bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är allergisk mot hydrofoil, hade det varit bäst hade redan motorn sett ut så.

 

Jag har själv bytt från tyngre drevbåt till lättare utbordarbåt med större vindfång. Det är en vanesak, men tyvärr får man nog leva med att flatbottnade småbåtar har den egenheten. Mitt tips är att försöka att ha växel i under hela tilläggningen, dvs ligga på tomgång framåt och sedan direkt gå över till back för att bromsa. Då har du styrning hela vägen. Att driva in i neutral som många gör, är en teknik som främst fungerar på små båtar i lugna vatten. Stora tunga båtar utan tydlig avdrift fungerar också, men jag ogillar faktumet att man tappar merparten av styrförmågan i neutral.

 

En alupropp bör inte kosta mer än ca 1500kr och du får om du köper på rättt ställ byta tills du hittat rätt stigning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såna där plattor som man sätter på anti-kavitationsplattan är alldeles utmärkta om man som jag sätter dem på en båt som inte planar. På den båten, en Crescent 440 tror jag, lyfter den aktern på ett trevligt sätt så man ser framåt när man kör. Låt vara att båten inte är gjord för en 8 hk motor, men det funkar. Lite högre toppfart blir det också.

I ditt fall är jag dock tveksam till att det hjälper. Det ÄR stor skillnad på en segelbåt med köl och en planande motorbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Dom.verkar ju dock va gjorda främst för planande båtar om man läser vad tillverkaren skriver. Finns ju plattor upp till 300 hk. Men tack för svaren är nog inne på o byta propeller. Kanske en turningpoint hustler

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turningpoint är en billighetspropp som verkar fungera bra. Jag har själv deras värstingrostfria Speed Zone och är nöjd. Tänk på att kolla att du har bytesrätt där du köper, så att du kan byta om det blev fel stigning. Det är olika från propp till propp vad som gäller. En 23" med progressiv pitch kan vara som en 25" osv.

 

Du skall dock inte förvänta dig underverk iom detta byte. Du kan få ett par knop på topp och ev lite lugnare lågfart, men jag har personligen svårt att se att det skulle bli sämre om jag tänker på egna erfarenheter av propulse. Det är inga enorma pengar heller när man håller sig till alu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låg fart är ett gissel med planande båtar. Ju plattar botten desto jävligare. Man får helt enkelt träna och öva på hur båten beter sig, och utnyttja vinden till sin fördel. Som beskrivs ovan, man måste ha drivning annars har man i princip ingen styrförmåga. 2,5-3 knop på tomgång är fullt normalt. Propellerbyte rekommenderas oavsett, då Propulse är en dålig kompromiss, som dessutom lätt går i bitar. Jag skulle letat begagnad på blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...