Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Georg_Ohm

Rapport från sugtöningsstationer längs Bohuskusten.

Rekommendera Poster

Ja… det funkar inte så bra i praktiken. I helgen sa en man just så, han låg bredvid oss i naturhamn.

 

" Nej, nu tar jag mig en sväng ut på internationellt vatten"

 

Familjen hade det bra på klippan och efter en trekvart, max, hade han förtöjt igen bredvid oss.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Det var allt den mest tramsiga karta jag sett.

 

Man hade ju markerat varenda brygga som finns med en grå ring. I all den röran som var, blir det ju i det närmaste omöjligt att hitta en sugtömmningstation oasvett om den fungerar eller inte.

 

Typisk datanisseproduktion.

 

Jag håller delvis med, men...

 

Som jag förstått det är det dessa gråa prickar som ska ha anläggningar för sugtömning, problemet är att de inte har det.

Ytterligare ett problem är att de flesta troligen inte är - eller kommer att bli - tillgängliga för alla. Det är ju bara hamnar som tar emot gäster eller som fått LOVA-bidrag som måste hålla sina sugtömningar tillgängliga för andra än klubbens medlemmar.

 

Jag ska maila Linda Petersson på Transportstyrelsen så får vi se om hon kan få någon ändring på detta.

 

Hälsn.

Marcksy

 

 

De gråa prickarna är väl annan service, t.ex. landtoaletter? Jag har fattat det som att det bara är gröna prickar (röda om de inte funkar) som markerar sugtömningsstationer.

 

Rättelse - ser nu att det är flera gråa prickar som markerar platser där sugtömning finns, men det verkar inte vara 100%. Inte helt lättolkad karta.

 

 

Skall man ha en karta som visar var det finns sugtömingstationer, så skall man inte kladda ihop det med annan information. Då bler det ela meningslöst.

 

Om man söker på Sotenäs så finns det 45 grå prickar och en grön. Enligt uppgifterna i denna tråden borde pricken ibte varit grön utan röd, men skit samma. Den syns inte ändå i sörjan av grå prickar.

 

Enligt Sotenäs kommuns hemsida skall det finnas tre sugstationer i Sotenäs.

 

"Tömningsstationer för båttoalettavfall i Sotenäs kommun
 

Sotenäs kommun erbjuder tömningsstation för båttoalettavfall på följande platser:

Kungshamn – Guleskärskajen

Hunnebostrand – Norra kajen

Bovallstrand – Sjömacken, hamnen

Senast uppdaterad 2016-06-30"

 

http://www.sotenas.se/nyheter/nyhetsarkivet/tomningsstationerforbattoalettavfall.5.35b7cb301559e701d2cca37.html

 

Nu har jag inte ens kolla den sugtömmingsstationen jag använde själv - den på Guleskär. Tömde i höstas innan jag tog upp och har inte använt toan sen dess. Möjligtvis kan det bli inom 14 dagar, men det är inte säkert.

 

Om de andra två finns vet jag inte, men som nån så fyndigt uttryckete det;"Man kan väl inte trycka lögn" Dessutom uppdaterad för fyra dar sen.

 

Såg nånstans på Sotenäs kommuns hemsida att det fanns ett antal ytterligare sugtömmnigstationer planerade, med definitivt inte 46 total. Kanske ytterligare 4-5 på andra ställe. Den texten jag läste kan jag inte hitta idag.

 

Nej den där kartan är allt en fantasiprodukt gjord av nån som inte har en aning om vad han sysslar med. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...och har inte använt toan sen dess. Möjligtvis kan det bli inom 14 dagar, men det är inte säkert.

Har du testat katrinplommon..? :D

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

...och har inte använt toan sen dess. Möjligtvis kan det bli inom 14 dagar, men det är inte säkert.

Har du testat katrinplommon..? :D

 

 

Blir det inte dyrt att pumpa ner katrinplommon och vatten för att fylla en tank på 40 liter bara för att testa om vår närmaste sugstation fungerar.

 

Hur blir det om sugtömningen inte fungera. Jag har bara 19 mm luftare.

 

Å andra sidan har jag bara knappt 2 distansminuter till öppet hav.

 

Vad säger vännerna på KBV om man pumpar ut 40 liter jäst katrinplommonmix i havet?

Flyter kärnorna?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt det här med svårtolkade kartor med massvis med nonsensinformation som man inte behöver, och röda och gröna prickar, en rödgrön röra alltså. Nu är jag vanligtvis rätt så partipolitiskt ointresserad, så jag vet inte om moderat-liberaler eller "de främlingsfientliga" eller vänsterröda också är involverade i detta. Prickar skall ju märka ut farleder, inte sugtömningar. Men den rödgröna röran är ju allmänt känd....

 

Detta är väl bara en bekräftelse på hur förhastade och delvis felaktiga politiska beslut tillsammans med en omständig byrokrati och ett efterföljande regelkaos, där antingen ingen vet hur det skall vara, eller så finns det gott om vanligtvis felunderrättade förståsigpåare.

 

Måhända har inte kommuner eller privata aktörer hunnit med i svängarna när beslutsfattare och lagstiftare skall delegera nedåt, utåt mot kommunderna, i detta fall mot kusterna.

 

Jag tycker iofs att det är fel att tömma sin latrin i havet, i sjöar och andra vattendrag, men innan man lagstiftar så skall det ju dinnas ett väl utbyggt nät av sugtömningsstationer, sådana med bra sugkraft, sådana som har stora skyltar, och sådan som finns lättillgängliga för även svårmanövrerade båtar.

 

Men det kanske finns en baktanke med att gömma sögömningen längst in i hamnen bakom nån brygga där det är grunt vatten...?

 

Eller så berättar man stolt på sin hemsida; "Vi har en ny sugtömningsstation" som i verkligheten bara är en prick på en karta, ofta är den pricken omgiven av väldigt mycket blå yta, eller så ligger den inne i det ljusbruna det som på kator vanligtvis betyder "tättbebyggt område"....

 

Eller en station som enligt Thalattha och mig nu har varit utan sugslang i två säsoner, eller viljan att följa byrokratiska beslut och slänga i en flotte, eller flytande tank med en manuell membranpump som har en väldigt begränsad sugkraft.

 

Nej detta har ju verkligen skitit sig, i ordets alla betydelser. Iallafall utefter den del av bohuskusten jag nu hunnit avverka, jag har några ställen kvar att kolla, Fjällbacka, Sotenäs, Uddevalla, Orust och Tjörns kommuner för att nämna några.

 

Det är en himla tur att vi har så nära till "internationellt vatten".

Jag gjorde så att jag pumpade upp någa liter "internationellt saltvatten" och buteljerade detta, bara att hänga ut flaskan med detta utefter fribordet, tipset lämnas härmed gratis till envar.

 

Håll er, fortsättning följer!

 

 

 

 

 

Det var allt den mest tramsiga karta jag sett.

 

Man hade ju markerat varenda brygga som finns med en grå ring. I all den röran som var, blir det ju i det närmaste omöjligt att hitta en sugtömmningstation oasvett om den fungerar eller inte.

 

Typisk datanisseproduktion.

 

Jag håller delvis med, men...

 

Som jag förstått det är det dessa gråa prickar som ska ha anläggningar för sugtömning, problemet är att de inte har det.

Ytterligare ett problem är att de flesta troligen inte är - eller kommer att bli - tillgängliga för alla. Det är ju bara hamnar som tar emot gäster eller som fått LOVA-bidrag som måste hålla sina sugtömningar tillgängliga för andra än klubbens medlemmar.

 

Jag ska maila Linda Petersson på Transportstyrelsen så får vi se om hon kan få någon ändring på detta.

 

Hälsn.

Marcksy

De gråa prickarna är väl annan service, t.ex. landtoaletter? Jag har fattat det som att det bara är gröna prickar (röda om de inte funkar) som markerar sugtömningsstationer.

 

Rättelse - ser nu att det är flera gråa prickar som markerar platser där sugtömning finns, men det verkar inte vara 100%. Inte helt lättolkad karta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med om att kartan och presentationen inte är helt bra, men vill man förstå den så går det rätt bra faktiskt.

Vill man förbättra kartan och presentationen kan man kontakta Transportstyrelsen och föreslå förändringar.

 

Det är inte direkt något förhastat politiskt beslut, det är ett beslut i HELCOM från någon gång på 90-talet. Meningen var att alla Östersjöstater succesivt skulle införa latrintömning med början år 2000 och senast år 2005 vilket också gjordes i vissa länder.

 

Det är nog ingen som blivit överraskad av ett snabbt beslut utan de flesta har hoppats att någon annan ska fixa detta, men så har inte skett.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Eller en station som enligt Thalattha och mig nu har varit utan sugslang i två säsoner, eller viljan att följa byrokratiska beslut och slänga i en flotte, eller flytande tank med en manuell membranpump som har en väldigt begränsad sugkraft.

 

Nej detta har ju verkligen skitit sig, i ordets alla betydelser. Iallafall utefter den del av bohuskusten jag nu hunnit avverka, jag har några ställen kvar att kolla, Fjällbacka, Sotenäs, Uddevalla, Orust och Tjörns kommuner för att nämna några.

 

 

Du får väl gå vägen om Bovall - ett trevligt samhälle i norra delen av Sotenäs kommun och kolla om det stämmer det som skrevs på kommunens hemsida.

 

Det hade ju varit trevligt om de låg i framkant när det gäller få en sugtömmningstation. 

 

I regel brukar bovaliterna va ganska förfördelade i kommunen och det är bara en enda sak som bovaliterna brukar få först. Kan ni gissa vad!?

 

Sen har du ju inte långt till Hunnebo och norra kajen. Det är inte ofta jag är i Hunnebo med båt och i så fall är det enbart för att inhandla en pizza på syltan därstädes och det blir alltid en skapelse som dom kallar "Skampi". Rekommenderas.

 

En liten iaktagelse av vad jag skrev ovan

 

Samhället som heter Bovallstrand kallar vi i allmänhet bara "Buvall" och dess innevåare "Buvalliter"

Sammhället som heter Hunnebostrand kallas ofta bara Hunnebo men dess innevånare kallas väl alltid "strannare"

 

Ju det händer att man säger "Stranne" om Hunnebostrand och samhället har kanske bestått av två delar Hunnebo och Stranne. Detta borde kanske utredas närmare, men del ligger ju så långt bort från världens medelpunkt (Kungshamn) att just en utredning känns mindre viktig. :P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä jag är inte tillräckligt införstådd i de lokala sedvänjorna eller rivaliteten mellan närliggande kustsammhällen för att jag skall veta vad som kommer först till Buvall, kanske imigrationen av nolhottar? Jag har bara hört talas om varför Skärhamnsbor och Mollösundsbor har för ovana att slå ihjäl varandra... Det var tydligen en ouppklarad kombinerad båt- och kärleksaffär mellan två karlar från respektive ort, och detta skedde "typ" 1870, så det är ju allvarliga saker som man inte kan bortse ifrån.

Men det brukar ju finnas olika uppfattningar, versioner eller berätteser om sådana gamla hävder.

 

Först när jag kom i land i Buvall och skulle betala hannavgiften såg jag en inplastad A4-lapp där man berättade att det fanns en sugtömning längre in i viken, vid sjömacken, då septiktanken redan var tömd och dieseltankarna då var välfyllda hade vi ingen anledning att testa detta etablissemang.

 

Jag konstaterar med sorg att den världsberömda järnaffären även i år är stängd "på grund av sjukdom" som det står på en handskriven lapp på insidan av dörrens fönster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att kartan och presentationen inte är helt bra, men vill man förstå den så går det rätt bra faktiskt.

Vill man förbättra kartan och presentationen kan man kontakta Transportstyrelsen och föreslå förändringar.

 

Det är inte direkt något förhastat politiskt beslut, det är ett beslut i HELCOM från någon gång på 90-talet. Meningen var att alla Östersjöstater succesivt skulle införa latrintömning med början år 2000 och senast år 2005 vilket också gjordes i vissa länder.

 

Det är nog ingen som blivit överraskad av ett snabbt beslut utan de flesta har hoppats att någon annan ska fixa detta, men så har inte skett.

 

Mackey

Med den bakrunden borde ju ingen vara tagen på sängkanten, så än mer underligt att det fungerar så dåligt, eller i rättvisans namn, så dåligt på vissa platser. För det finns ju ställen det funkar någorlunda bra på också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä jag är inte tillräckligt införstådd i de lokala sedvänjorna eller rivaliteten mellan närliggande kustsammhällen för att jag skall veta vad som kommer först till Buvall, kanske imigrationen av nolhottar?

 

Nu är det väl inte  nån rivalitet mellan närliggande kustsamhälle som gör att Buvall förfördelas i många samahang, utan avståndet till centralorten Kungshamn. Dit är det hju väldigt långt . Hela 1,5 mil.

 

Nej - det enda som Buvaliterna får först, det är "nordanvinden" och den är kall från vilket håll den än kommer (gammalt talesätt)

 

Vad är en nolhotte - förresten.

 

Så länge jag inte får nåt annat bevis håller jag på Roger Stenströms definition, även om mångas uppfattning är att man vet att det finns nolhottar, men att de bor mycket längre "nolåver".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, nolhåttarna är väl lika talrika i norra Bohuslän som pyttarna på Malmön. Tillsammans med tomtar, troll, diverse oknytt att alla aliens är väl summan ganska exakt noll. Det var väl något man förr i tiden skrämde barnen med? "Om du inte gör som jag säger kommer Nolhåtten och tar dig!"

Idag tror väl barnen eller iallafall ungdomarna med på kärnkraftsteknikern, Homer Simpson, från Springfield. Men det är en annan historia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja… det funkar inte så bra i praktiken. I helgen sa en man just så, han låg bredvid oss i naturhamn.

 

" Nej, nu tar jag mig en sväng ut på internationellt vatten"

 

Familjen hade det bra på klippan och efter en trekvart, max, hade han förtöjt igen bredvid oss.

 

Tja, med 35-40 knop är det ingen konst... ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samhället som heter Bovallstrand kallar vi i allmänhet bara "Buvall" och dess innevåare "Buvalliter"

Sammhället som heter Hunnebostrand kallas ofta bara Hunnebo men dess innevånare kallas väl alltid "strannare"

 

Ju det händer att man säger "Stranne" om Hunnebostrand och samhället har kanske bestått av två delar Hunnebo och Stranne. Detta borde kanske utredas närmare, men del ligger ju så långt bort från världens medelpunkt (Kungshamn) att just en utredning känns mindre viktig. :P

Jag vill bara off-topic-inflika att dialektala uttal ibland är svåra att få fram i skrift. "Stranne" bör snarare skrivas "Stràné", där à betecknar ett långt, öppet a-ljud som saknas i rikssvenskan. Tänk er a-ljudet i "fall", fast lika långt som a-ljudet i "farlig". Samma längd, annat ljud alltså. Och på slutet har vi é, som är ett e-ljud som i ordet "fet". Betoningen ligger på första stavelsen, med en sorts sekundär betoning på andra. Ordet är i bestämd form, och betyder helt enkelt "stranden".

 

Mvh, en strànare. :)

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen fara på taket, eller som vi säger i England, "no danger on the roof"...

Mina diskussioner brukar vara öppna för vidlyftiga off topicdiskussioner, bara de någorlunda hittar tillbaka till ursprungsfrågan eller till annan intressant vinkling av densamma.

 

Stranne, Karl Stranne, han var väl inte bara nån litterär figur, utan existerade väl i verkligheten, på Smögen, och mina fonetiska tecken på tangentbordet klarar inte av att skriva det ortsnamnet dialektalt riktigt. Men det kan väl bli en och annan krumelur över såväl konsonanter som vokaler och dessutom en och annan diftong på slutet?

 

 

 

 

Samhället som heter Bovallstrand kallar vi i allmänhet bara "Buvall" och dess innevåare "Buvalliter"

Sammhället som heter Hunnebostrand kallas ofta bara Hunnebo men dess innevånare kallas väl alltid "strannare"

 

Ju det händer att man säger "Stranne" om Hunnebostrand och samhället har kanske bestått av två delar Hunnebo och Stranne. Detta borde kanske utredas närmare, men del ligger ju så långt bort från världens medelpunkt (Kungshamn) att just en utredning känns mindre viktig. :P

Jag vill bara off-topic-inflika att dialektala uttal ibland är svåra att få fram i skrift. "Stranne" bör snarare skrivas "Stràné", där à betecknar ett långt, öppet a-ljud som saknas i rikssvenskan. Tänk er a-ljudet i "fall", fast lika långt som a-ljudet i "farlig". Samma längd, annat ljud alltså. Och på slutet har vi é, som är ett e-ljud som i ordet "fet". Betoningen ligger på första stavelsen, med en sorts sekundär betoning på andra. Ordet är i bestämd form, och betyder helt enkelt "stranden".

 

Mvh, en strànare. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åtskilliga "Stranne" finns det, flera av dem inte alltför avlägset släkt med mig för övrigt. Namnet kommer från nån som flyttade från Stràné och "uppkallades" efter därifrån han kom.

 

För att styra tillbaks till ämnet, så...

När det gäller sugtömningsstationen i Hunnebo så kan jag ju ta mig en titt, från land, i helgen när jag ska upp dit. Om inte du eller nån annan hinner före. Vår båt saknar dass, så jag kan inte funktionstesta. :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åtskilliga "Stranne" finns det, flera av dem inte alltför avlägset släkt med mig för övrigt. Namnet kommer från nån som flyttade från Stràné och "uppkallades" efter därifrån han kom.

 

För att styra tillbaks till ämnet, så...

När det gäller sugtömningsstationen i Hunnebo så kan jag ju ta mig en titt, från land, i helgen när jag ska upp dit. Om inte du eller nån annan hinner före. Vår båt saknar dass, så jag kan inte funktionstesta. :)

Nä, det förstås, men jag skulle gärna vilja se den som sätter sig på munstycket... Kanske bra vid opstipation?

Jag håller mig nog norr om Hunnebo denna veckan, kanske iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stranne, Karl Stranne, han var väl inte bara nån litterär figur, utan existerade väl i verkligheten, på Smögen, 

 

 

Om jag förstått det rätt så var det bara en litterär figur, fast som med bäckevigare med rötter från Väjern och Stranne. förstår man ju inte så mycket, men för att återgå till ämnet - skit samma.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag håller mig nog norr om Hunnebo denna veckan, kanske iallafall.

Då kanske vi ses i helgen, även om jag inte vet om det om så sker (jag vet ju inte vad du har för båt och hur den ser ut). Jag ska upp, och förhoppningsvis få tillfälle att testa den nya gennakern. :) En lång slör norrut i SV-vindar kan bli aktuell.

 

 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att återknyta till trådens ämne: Sugstationen på Guleskär/Kungshamn var fortfarande ur funktion måndag 4 juli. Hamnvakten i Kungshamn hade ingen kännedom om detta och kunde först efter att ha telefonerat till sin sin chef upplysa om att kommunen även har sugstationer i Hunnebostrand och Bovallstrand. Tömde senare på dagen i Hunnebo, anläggningen existerar således och förefaller vara helt ny. Varken denna eller Bovallstrand är grönmarkerad på Transportstyrelsens karta. Som sagt: Skitdålig informationshantering.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Speljakt!

På den tiden det fanns en myndighetsperson som fick kalla sig "hamnvakt" var det ordning och reda i hamnarna, tyst efter kl. 22 och inga halva båtplatser vid bryggorna.

Dagens hamnvärdar är nu trevliga och gör så gott de kan, men har varesig delegation eller pondus att basa över obstinata båtägare.

 

Fjällbacka idag!

Ett dubbelbesök på vc, ja det är en vedertagen förkortning för vårdcentral, Närhälsan. En elakartad förkylning, ett virus, förflyttar sig ombord, liksom den där otrevliga "Alien" i filmen med samma namn. Med skillnaden; "I Fjällbacka kan alla höra dig skrika"... Det var bråttom i morse, så en rödmarkerad dockspotsplats annekterades. Så efter läkarbesök och diverse andra göromål, när vi kom tillbaka till båten berättade hamnvärden att den platsen var bokad, så det blev att flytta på sig. Men först tömdes tanken.

 

Fjällbacka har en sådan där manuell tömningsstation, en flytande tank med en manuell membranpump, en båt var låg före oss så det blev att vänta en stund, inte så ofta man ligga i kö... Väl på plats så visade det sig att denna fungerade utmärkt, visserligen krävs det ju att någon ur besättningen pumpar och en annan trycker munstycket över däcksanslutningen.

 

Sedan förundras man över hur stora båtar folk har, här ligger några större motoryachter, sådana som kanske kräver besättning, och några större segelbåter, bland annat en 40 fots "katta" som ligger längsides och utanpå en betydligt mindre segelbåt, naturligtvis förtöjd i snören som bättre lämpar sig som tvättsträck, eller metrev till barnens krabbfiske. Men klart, landstömskabeln ser ju hållbar ut!

 

Många båtar i hamnen, men bara en annan observerdes vid sugtömningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Speljakt!

På den tiden det fanns en myndighetsperson som fick kalla sig "hamnvakt" var det ordning och reda i hamnarna, tyst efter kl. 22 och inga halva båtplatser vid bryggorna.

Dagens hamnvärdar är nu trevliga och gör så gott de kan, men har varesig delegation eller pondus att basa över obstinata båtägare.

 

 

 

Talar du om Hunnebostrand.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack Speljakt!

På den tiden det fanns en myndighetsperson som fick kalla sig "hamnvakt" var det ordning och reda i hamnarna, tyst efter kl. 22 och inga halva båtplatser vid bryggorna.

Dagens hamnvärdar är nu trevliga och gör så gott de kan, men har varesig delegation eller pondus att basa över obstinata båtägare.

 

 

 

Talar du om Hunnebostrand.

 

 

Kleve-Kjell, det var en hamnkapten av den gamla sorten, det... :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Im letzten Sommer in Hunnebo , es war ein junger deutscher Hafen Gastgeberin, hamnvärdinna im den lilla båten .... Hon kunde med den hela armen peka, och tydligt väldig hon var och utan minsta förhandlingsutrutrümme hon dirigerade och rangerade båtar unt deras besättningar, och berättade vad de skulle ligga.

Det tycker jag var bra jobbat, oväder var på väg och många sökte sig in i hamn, det var mer än fullt. Man kunde gå torrskodd över hamnbassängen, utan att vara varesig religiös eller ens frälst, men man fick kliva över många mantåg om man nu fick för sig den idén.

 

På Vinga har vi en fabror som enligt uppgift har själv påtagit sig uppgiften att vara "Hamnkapten" han går in för denna självpåtagna uppgift så engagerat att det blir "Kurt Olsson pedagogik" över det hela, ni som sett Kurt Olsson filmen och avsnittet med högertrafikomläggningen (finns nog på Youtbe) vet precis vad jag menar.

Oavsett om man försöker lägga till i det smala strömmande sundet i en styrpulpetbåt, 40 fots segelbåt eller 9 meters eksnipa får man samma instruktioner, och vanligtvis " full fart framåt mot bryggan". Det blir inte så bra. Vad var det man hörde i kakafonin i inledningen till "Yellow Submarine"? Var det "full speed ahed"?

 

Jag minns en farbror i Kavaj och vit kaptensmössa på Gullholmen, detta kan ha varit i skiftet mellan sent 1960-tal och det brun-orangea 1970-talet. Om han var utsett av kommunens hamnstyrelse eller om det var en själpåtagen uppgift vet jag inte, men jäklar anamma den som trotsade denna kaptens order. Jag minns att han avvisade ett gäng grabbar i en drake, på kvällen under ett kraftigt regnväder, kuling var på gång, för att dessa fört oväsen....vi pratade om denna händelse i flera år efteråt.

Ja dom hade spelat gitarr och fritt tolkat diverse Beatleslåtar, och det gick ju inte för sig alls.

 

En liknande gentleman men betydligt mer sansad och nyanserad och samtalsbar fanns länge på Käringön, med en vit mössa, samma sort som DDRs gränsbevakakande polizer hade, med en hätta stor som en helikopterplatform.... tja, iallafall landingsplats stor nog för en mindre drönare, men sådana fanns inte då, ja drönare fanns, men inga elektroniska radiostyrda.... Så vissa hamnkaptener saknar man, vissa må vila i frid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var ju till helt nyligen i Fjällbacka, vi sökte oss över hamnen och fann grönskyltad plats på bryggnocken 50 meter norr om sugtömningsflotten, varesig i går eller idag på förmiddagen såg vi någon båt som använde denna. I går var där en annan båt och vi.

Köerna till toaletter och duschar i land var inte långa, max en person före, så jag gör det helt ovetenskapliga antagandet att besättningar på fritidsbåtar använder sina båttoaletter till det de är avsedda till. Jag jar svårt att tänka mig att alla går omkring och kniper, eller enbart intar flytande kost, ävensom vissa gör det.... men det var lugnt i hamnen, inte holabalo...

 

Det är många norska båtar, en del danska och en del tyska, liksom enstaka franska och holländska, i Bohuslän just nu, men dessa måste väl följa lagen i det land de befinner sig i? Har dom sugtömning?

 

Jag gör alltså det antagandet att båtfolk tömmer sin skit i havet, och då inte ute på internationellt vatten.

 

Tack till Arne Radar, jag skall läsa artikeln så snart jag lyckas ta mig in på DNs sida, det går trögt där.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Intressant artikel på temat i DN idag. Visserligen med exempel från Stockholms skärgård. Enligt artikeln är kartans gråa prickar hamnar utan tömning, vilket inte alltid stämmer.

 

http://www.dn.se/sthlm/batagare-har-svart-att-hitta-stationer-for-att-tomma-toan/

 

Att de grå prickarna skulle va hamnar utan sugtömning, är en falsk efterhanskonstruktion.

 

Om man går in och tittar på tex Sotenäs, så har man letat upp alla bryggor små som stora.Totalt 56 bryggor. Det fis ca 10 st småbåtshamnar i Sotenäs kommun. Ibland har man tom, om det finns två små sketna privata bryggor, kallat dem norra och södra. På tex Rössholmen har man detat upp bryggan i en pålad brygga, lilla bryggan, stora bryggan. Det finns visserligen en sjömack (har i alla fall funnits) och man skulle väl kunna tänka att de hade EN station för sugtömmning av serviceskäl. Tittar man igenom listan så är det samma trams rätt igenom.

 

Vissa bryggor har 4 grå markeringar - totalt 46 i Sotenäs kommun. Det är så många grå markeringar, att de täcker över  den enda grönmakerade pricken i Sotenäs kommun, så att den döljs i den grå sörjan.

 

Om man med hjälp av kartan skulle leta reda på en sugtömningsstation, måste man va lokalkänd och veta var stationerna finns.

 

Den som har gjort denna sammanställning är en fullständigt total knäppgök, som inte begriper vad han håller på med. För den som vill va laglydig och söker får reda på var det finns stationer att suga sin toatank på, så är kartan helt meningslös.

 

De sugtömmnigstationerna som finns skulle va markerad, med möjlighet att rödmarkera om de inte fungerande. Vad vissa drömmer om i framtiden är totalt ointressant. Sen skulle det ju finnas möjlighet att enkelt rapportera om man hittar sugtömmningstationer om inte är med på kartan. Allt annat trams är meningslöst.

 

Tur att man har kvar sin handpump och bottengenomföring för tömning i havet. Jag har haft toatank sen 1972. Att ha en båt utan toatank är för mig fullständigt otänkbart.  Man vill ju inte pumpa ut skiten i en naturhamn där man själv ligger och i vars vatten man själv kan bada.

 

Monterade sugtömning på däcket 2003. Inte av miljöskäl, utan för att det är så enkelt att tömma tanken denvägen.

 

 

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men de gröna plupparna i kartan är pumpar som finns?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men de gröna plupparna i kartan är pumpar som finns?

 

Jo, så är det tänkt. Gröna pluppar är tömningsstationer som finns och som inte någon har felanmält (de kan ju i och för sig vara trasiga ändå om ingen felanmäler).

 

Det är väl som i det militära, om inte kartan och verkligheten stämmer överens så är det kartan som gäller... ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjällbacka idag:

Norra kajen, en liten bit väster om pizzerian. Bara en liten skylt. Om man inte visste om att det skall finnas en station så missar man den lätt.

Anläggningen ser vädigt ny ut. Suger bra, munstucket har en sådan där silikonstrut längst ut, som då passar bra och tätt i däcksgenomföringen.

Sugslangen är upplindad på en stor fin slangvinda, som är svår och tung att dra ut, är denna måhända självupprullande?

 

Kungshamn idag:

Skåpet i fasaden... Innanför finns det en pump, det är allt. Ingen elanslutning, inga slangar.

En liten handskriven lapp fasttejpad på dörren med spretig text "ur funktion".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stationen i Marstrand inne vid hamnkontoret är uselt placerad längst in vid hamnkontoret vilket gör det otroligt trångt då det sist jag var där låg en segelbåt modell 50 fot alldeles utanför.

Dessutom inte stationen alls för några veckor sedan alldeles i början av säsongen.

Är det inte då dom skall vara servade och klara för en ny säsong?

 

Frågade tjejen inne i kontoret om hon visste om att den inte fungerade men nejdå det hade hon ingen aning om. Kom med en hink vatten för att försöka lösa problemet eftersom det var den kurs hon fått.

 

När jag fick henne att låsa upp dörren istället visade det sig att membranet på pumpen var helt uttorkat och spräckt.

"Vi får väl sätta upp en lapp då" var hennes reaktion. Jag påpekade att dom kanske borde ringa dit en serviceman först och främst.

 

Mollösund - ypperligt placerad på nocken utanför tappen och fungerade fint när jag var där sist.

Käringön - idiotiskt placerad, i alla fall då dom tillåter båtar att ligga hela vägen in på utsidan bryggan, samt att man måste trassla sig in mellan bojarna. 

Myggenäs - fungerar fint och är bra placerad på en liten flytbrygga med angöringsmöjlighet på bägge sidor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...