Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Salty

Regnet faller...

Rekommendera Poster

Som småbarnsfamilj njuter man nu av regnet.

 

Förlåt om jag upptar en massa plats men detta är en dröm.

 

Sitta i båten vid bryggan (det regnar) pillar lite på plottern. Snyggat till alla verktyg o tampar m.m.

4 åringen tittar på nalle puh o minstingen sover med mamsen i cabinen.

 

Med småbarn blir det ibland lite körigt och stökigt o en sambo som stressar när det kör ihop sig och det strular med elektroniken.

 

Nu sover två o en myser med Nalle Puh o jag blickar ut över hemma hamnen... självklart hade jag velat komma ut men inser att det blir hit vi kom denna gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och min sambo ligger också i hemmahamnen. Vi fikar och tittar ut i ösregnet. Det har regnat så kraftigt att vi inte hörde varandra prata. Fast efter regn kommer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att det alltid är solsken före regnet.

 

Solen försvinner å sedan mulnar det å blåser å sen regnar det. Å man ha rinte hunnit till hamn.

 

Å så som jag äääälskaaaar att var ute å styra å segla i regnet så är de ju häääärligt.

Gäller att ha tumme med väderrapporten å anpassa seglingen till det.

 

Nä, men skämt åsido. Finns inget att göra än att vänta å ta´t som det är . Gäller att vara påhittig å ha leksaker å annat å mycket mat å varmt å torrt.

 

Våra barn var större när vi seglade så problem var av annan karaktär, ni vet 4 tonårsflickor i en båt i skärgården..........

Å en hund å ibland även en katt, dock icke samtidigt som tur var.

Sol på er

:)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och min sambo ligger också i hemmahamnen. Vi fikar och tittar ut i ösregnet. Det har regnat så kraftigt att vi inte hörde varandra prata. Fast efter regn kommer...

Mer regn ?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I går kväll regnade det saftigt en stund och tror aldrig jag sett så stora blixtar.

 

I dag skulle jag gå till Hållö för att kolla på ett mindre jobb. Skulle va där ca 14.00.

 

Före 13.00 började det blåsa och vid 13.30 blåste det som max lite över 15 m/sek

 

Ringde till killen jag skulle träffa och lovade att jag skulle fixa det under kommande vecka.

 

Veckan därpå har jag inte tid - då kommer det en ruskig prick och seglar med mig.

 

Nu vet jag precis hur jag skall lägga upp den seglatsen. Är det solsken och fint väder står jag ute och styr och gästen får diska. Regnar det får han stå ute och styra och jag sitter inne i däckssalongen och njuter med en kopp kaffe.  :rolleyes:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja igårkväll va de en fin utsikt då blixtarna kom rätt ofta. Låg väl förtöjd och myste.

Helt fantastisk dag som avslutades med ruskigt väder sent på kvällen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag och min sambo ligger också i hemmahamnen. Vi fikar och tittar ut i ösregnet. Det har regnat så kraftigt att vi inte hörde varandra prata. Fast efter regn kommer...

Mer regn ?

 

/B

Det slutade regna sent på kvällen och på fredag morgon seglade vi upp till källö knippla och firade midsommar i härligt väder!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag precis hur jag skall lägga upp den seglatsen. Är det solsken och fint väder står jag ute och styr och gästen får diska. Regnar det får han stå ute och styra och jag sitter inne i däckssalongen och njuter med en kopp kaffe.  :rolleyes:

Ha...ha...vad kul......rätt åt han...Men du, jag har hört talas om att han bara lägger disken i en nätkasse å slänger´t i sjön å bogserar´et i en timma eller så.

Äre då mycket matrens kvar kommer miljöpolisen å tar dej, som skepapre äru ansvarig för nedskräpningen av havet, du vet det där med att tömma "latrin". Å du som skall segla över det där nya nationalparken under vattnet. Se upp där nere!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

. Å du som skall segla över det där nya nationalparken under vattnet. Se upp där nere!

 

 

Sista meningen borde du i första hand skrivit på danska. Det är ju deras U.båtar vi borde skita på.

 

http://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?8553

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ibland duggregnar det, och ibland regnar det inte ett dugg.

 

Jag satt på berget ovanför hamnen på Kalvö och såg blixtarna in över land, samt hörde mullret. Rätt så mysigt. Tänkte på hur bohuslänningarna satt på bergen och upplevde Skagreackslaget under första världskriget, och hörde och såg kanoneld och lysgranater under andra världskriget. Troligtvis inte alls lika mysigt. Åska in över land är väl "blaha, blaha" i jämförelsen med dessa krigshandlingar, om man fritt får citera Hasse&Tage, kaffet i Säffle lär vara välkokt!

 

Dessförinnan hade jag irriterat mig gruvligt över en 40fots motorbåt vid bryggan, en båt som var designad av samma designer som skapade Star Wars rymdskepp, skepparens fru hade en fritös igång, och var du tvungen att köra elverket.... En fritös! Resten av den vältaliga besättningen hade annekterat båda bordsgrupperna iland.

När jag tycke att det var nog och tog med mig vargen i land, för att prata med skepparen, ja då var det färdigfriterat och elverket tystnade, och nabosämjan behölls.

Den uppvärmda frityroljan och avgaserna från elverket luktade likadant, måhända friterades det i RME....

 

I går 07.30 lättade rymdskeppet och försvann, tonåringarna ombord hade inte vaknat.

 

Vi kompletterade besättningen inne i Strömstad, det är tydligen ett bra stede att rekrytera besättningsmedlemmar, då det finns förbindelse dit med såväl tåg som buss. Ja även med färja, eller "färga" om man får översätta namnet på rederiet, "Färg-Linjen" Color-Line, man kan ju undra om ordvitsen är medveten.

 

I Strömstad regnar det nästan alltid då vi är där, eller det kansle är just därför vi söker oss dit...

 

Tänk vad mycket negativ energi man lägger ned på irritation.... Kanske skulle man fritera pommes frittes istället...

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det att frustrera Pommes, jag menar det går ju ändå åt en massa energi på att vara frustrerad och då skulle energin komma till nytta vid själva frustreringen ;)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt att njuta av regnet, är att se hur sommarstugeägare och husvangshuliganer har det.

Att ligga på en solig ö rätt ängt ut i havsbandet och se hur åskoväder tronar upp sig en bit in över land, man kan se blixtarna och man hör mullret, det kommer någa vindbyar från olika håll, men enligt olika meterologiska informationsmedier och enligt egen observation så drar sig ovädret mot sydväst...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varit ute 3 dagar. Idag när det varit fint väder, litet regnstänk som snabbt var över o prognosen ser utmärkt ut. Ja då har man lovat bort sig på hemmaplan.

 

Detkännsvärreänhällregn....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...