Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
kristofferm

Roderinfästning glappar Johnson 26

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag köpte en Johnson 26 segelbåt förra året som min första båt. I princip har jag bara seglat hem den (Falkenberg - Malmö).

 

Tyvärr så glappar rodret (jag kan föra rorkulten förut/akterut kanske en cm). Hur stort problem är detta?

 

Vad jag har kommit fram till genom googling är att det finns en bussning på det nedre roderfästet som kan komma bort om man har otur. Bussningen ska vara 35mm - 20mm enligt uppgift.

 

Var hittar jag en sådan bussning, alternativt, vem kan tillverka en?

 

Hoppas det finns någon vänlig skäl som kan komma med lite tips, jag är något av en nybörjare :)

 

Vänligen,

 

Kristoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lokal mekanisk verkstad kan göra en ny åt dig i lämpligt material.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lokal mekanisk verkstad kan göra en ny åt dig i lämpligt material.

Japp, så blev det, bifogar bild på gamla, nya och ritning.

 

Uppenbarligen ska den vara tillverkad av Acetalplast, Delrin, Acetal, Polyacetal är handelsnamn.

 

380kr inkl moms betalade jag och den blev färdig på under en vecka.

 

post-109129-0-08521200-1496503287_thumb.jpg

 

post-109129-0-45468300-1496503293_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev kallekanonkula:

@kristofferm

Fråga, hur var det att få av rodret? Lossade du de övre bultarna och drog upp det eller var det mer omständigt?

 

Och se för guds skull till att det görs i delrin och absolut inte i nylon!

nylon sväller. Inte mycket men efter en vecka kan du inte rubba rodret. Tro mig! Jag har råkat ut för det.

Redigerad av Janken
Missuppfattning. Trodde rodret var invändigt🤣
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, Janken said:

Och se för guds skull till att det görs i delrin och absolut inte i nylon!

nylon sväller. Inte mycket men efter en vecka kan du inte rubba rodret. Tro mig! Jag har råkat ut för det.

ja, det vet jag, nylon sväller i vatten. Men tack för tipset iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-06-03 vid 17:22 skrev kristofferm:

Japp, så blev det, bifogar bild på gamla, nya och ritning.

 

Uppenbarligen ska den vara tillverkad av Acetalplast, Delrin, Acetal, Polyacetal är handelsnamn.

 

380kr inkl moms betalade jag och den blev färdig på under en vecka.

 

post-109129-0-08521200-1496503287_thumb.jpg

 

post-109129-0-45468300-1496503293_thumb.jpg

Hej! Vill gärna fråga för att roderinfästningen i min Johnson 26, som jag köpte i december förra året, också ser ut att glappa mycket nu efter några dagar till sjös ifrån Norge, på min lite kyliga resa hem till Ystad.

 

Jag hittade denna länken efter jag märkte nu en enorm glappa i rodret efter nästan ett dygn förtöjd med sjö och vind akterifrån. Något manglade tydligen vid min övre roderinfästning.

 

Sen medan jag justerade skärmarna, såg jag plötsligt denna (bilden) i vattnet mellan skrovet och klippan. Har jag verkligen så tur att den matchar hur den övre bussningen ska se ut?

IMG_0847.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 hours ago, SvorskaVikingen said:

Hej! Vill gärna fråga för att roderinfästningen i min Johnson 26, som jag köpte i december förra året, också ser ut att glappa mycket nu efter några dagar till sjös ifrån Norge, på min lite kyliga resa hem till Ystad.

 

Jag hittade denna länken efter jag märkte nu en enorm glappa i rodret efter nästan ett dygn förtöjd med sjö och vind akterifrån. Något manglade tydligen vid min övre roderinfästning.

 

Sen medan jag justerade skärmarna, såg jag plötsligt denna (bilden) i vattnet mellan skrovet och klippan. Har jag verkligen så tur att den matchar hur den övre bussningen ska se ut?

IMG_0847.jpeg

Hej! 

 

Nu är det många år sen och båten är såld, men jag är rätt säker på att både övre och undre infästning såg likadan ut som på bilden, vit och med en fläns. 

 

Stämmer måtten så känns det ändå troligt att det är den, dock är kanske avsaknaden av fläns orsaken till att den lossnade? 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-05 vid 07:10 skrev kristofferm:

Hej! 

 

Nu är det många år sen och båten är såld, men jag är rätt säker på att både övre och undre infästning såg likadan ut som på bilden, vit och med en fläns. 

 

Stämmer måtten så känns det ändå troligt att det är den, dock är kanske avsaknaden av fläns orsaken till att den lossnade? 

Måtten stämmer sån lagom, men det går inte att få på plats den igen bara med handkraft här jag ligger nu.

 

Originalen finns där fortfarande! Eller vad som är igen av den. Bara flänsen!

 

Tror kanske jag får söka assistans när jag fått beställt och lagat nya. Att segla härifrån med et så löst roder gir nog mer skada än glädje.

 

Har jag uppfattat det rätt, att det övre roderfästet måste lossas från akterspegeln innan man får ta av rodret från den undre infästningen, och vice versa?

 

Borde väl också gå bra att göra medan båten ligger på vattnet (även lite kallt nu)?

 

 

IMG_0859.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minutes ago, SvorskaVikingen said:

Måtten stämmer sån lagom, men det går inte att få på plats den igen bara med handkraft här jag ligger nu.

 

Originalen finns där fortfarande! Eller vad som är igen av den. Bara flänsen!

 

Tror kanske jag får söka assistans när jag fått beställt och lagat nya. Att segla härifrån med et så löst roder gir nog mer skada än glädje.

 

Har jag uppfattat det rätt, att det övre roderfästet måste lossas från akterspegeln innan man får ta av rodret från den undre infästningen, och vice versa?

 

Borde väl också gå bra att göra medan båten ligger på vattnet (även lite kallt nu)?

 

 

IMG_0859.jpeg

Jag tror du är rätt på det att man tog bort övre roderinfästningen från akterspegeln, jag kom åt det från akterstuven tror jag, men det är så länge sedan att jag inte har några superklara minnen från det. Det var inte svårt iallafall.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...