Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
luftburen

Långkölad med negativ akterspegel

Rekommendera Poster

Ohoy, ny på forumet!

 

Jag är i jakt efter en segelbåt med kravet att aktern skall vara långsluttad (mycket negativ) och helst ha en långköl, eller annan köl som tål grundstötning (vila på havsbotten vid ebb). Den skall också vara i spannet mellan 30 - 37 fötter.

 

Akterspegeln skall likna en Cayenne International 42 eller en Compis 363, mycket viktigt! Därför undrar jag nu om ni på forumet har några tips på båtmodeller som liknar de kraven.

 

En beganad båt får i min mening kosta 200 - 300 tkr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog leta i England för att hitta en båt som kan stå på botten vid ebb. Googla på twin keel. Att hitta en med kraftigt sluttande akter blir nog svårt, du får nog plasta själv. Eller en katamaran?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoy, ny på forumet!

 

Jag är i jakt efter en segelbåt med kravet att aktern skall vara långsluttad (mycket negativ) och helst ha en långköl, eller annan köl som tål grundstötning (vila på havsbotten vid ebb). Den skall också vara i spannet mellan 30 - 37 fötter.

 

Akterspegeln skall likna en Cayenne International 42 eller en Compis 363, mycket viktigt! Därför undrar jag nu om ni på forumet har några tips på båtmodeller som liknar de kraven.

 

En beganad båt får i min mening kosta 200 - 300 tkr.

Du kommer nog få svårt att hitta det du söker eftersom du letar efter något med ganska karakteristiska drag från olika tidsepoker eller trender.

När man fortfarande byggde långkölade båtar i någon större utsträckning så hade de ofta positiv akterspegel eller var kanske spetsgattade.

 

Sen är det rätt stor skillnad mellan att "tåla grundstötning" och något du kan parkera på botten vid ebb. Vad är det egentligen du vill komma åt av dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Safir blir nog inte stående vid ebb utan lägger sig på sidan, och vattenfylls sedan när vattnet återkommer. Har sett enkölade båtar i England som sätter ner stöttor vid parkering, knappast något man vill hålla på med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Safir blir nog inte stående vid ebb utan lägger sig på sidan, och vattenfylls sedan när vattnet återkommer. Har sett enkölade båtar i England som sätter ner stöttor vid parkering, knappast något man vill hålla på med.

 

Jag håller med - men den uppfyller ställda krav, dvs "kravet att aktern skall vara långsluttad (mycket negativ) och helst ha en långköl, eller annan köl som tål grundstötning"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har letat och snart insåg jag att det jag söker är en dålig design, eller iaf. få tillverkade med goda egenskaper.

 

Då jag och en polare har som dröm att hitta en passande segelbåt för långfärd (typ jorden runt) söker vi en snabb båt med god stuvningsförmåga. Detta med att hitta rätt båt är en djungel!

 

Nåväl, tack för era svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Söker du en snabb båt skall du nog försöka välja bort långköl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är extremt negativ akterspegel "mycket viktigt"? Skulle det vara synonymt med hög fart eller tänker ni montera något där?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte ni hittar något inom budget som både är snabbt och lastar mycket.

Enda sättet att segla fort med mycket prylar är att ha stor båt, vilket kräver stor plånbok.

 

Och jag är också väldigt nyfiken varför den negativa aktern är så viktig, det verkar kontraproduktivt om ni vill ha mkt prylar att skaffa en båt som har massa skrov som inte utnyttjas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mixern är väl en ganska livlig båt, jag skulle nog inte välja den som långseglare.

 

Jag hade en idé om min egna långsegling och att man kanske inte behöver ha den där stabiliteten, tyngden o s v och i stället ha en snabbar båt. Tanken var då att man kan stå ut med de tre-fyra riktigt långa överfarterna på en jordenruntsegling i byte mot att etapperna tar kortare tid och att den mesta seglingen på en sådan resa inte är på ben med mer än kanske ett eller ett par dygn.

 

I mitt fall föll det på att de snabba båtarna som är lagom stora, oftast också är byggda betydligt klenare. Det är nog en smaksak men själv prioriterar jag stabilitet, bekvämlighet och säkerhet framför hastighet.

 

Snabbt, bra stuvutrymme, stabilt... Då skulle nog jag satsa på en katamaran, men då är vi i helt fel prisklass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...