Gå till innehåll
torsdag 17 augusti 2017
tobbo166

Byta generator till ny med extern regulator inkl tempsensor

Rekommendera Poster

tobbo166    9

Hej!

 

Vill göra helt enligt John på Morgan's Cloud råd:

https://www.morganscloud.com/2013/11/06/10-tips-to-buy-and-install-a-liveaboards-alternator/

 

Byta Originalgenerator 50 A med dum intern regulator till Balmar 100 A med extern regulator och temperatursensor vid förbrukarbanken. Tex:

http://www.balmar.net/?product=alternator-621-vup-100-sv

 

 

Han skriver att man behöver hitta en mekaniker/maskinist som kan hjälpa till med ev modifiering av generatorfästena och att man ska programmera den externa regulatorn så den utnyttjar max 80% av generatorns maxkapacitet dvs 80 A med mera (den ska ge 80 A längre tid än standardvärdena också). Denna omprogrammering måste ske av en expert.

 

När man nämnt idéen att byta Originalgenerator på varv blir man mött med misstro. Vill mena att de misstrogna har fel och att John m.fl. i långfärdsseglar-communitiyn, har rätt.

 

Någon som vet hur man får tag på professionell hjälp med detta i Sverige, av någon som sympatiserar med åtgärden att göra enligt ovan? Gärna i Östergötland, i andra hand på vägen upp eller i Stockholmstrakten.

 

Volvo Penta 2003, från 1994.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gausafeten    4

Att man får mer ström med en sån lösning är det väl ingen säger emot på, men är det lönt?

Om generatorn gett upp och den ändå ska bytas är väl merkostnaden kanske rimlig men att plocka ur en fullt fungerande generator, stoppa i en som är några procent effektivare, känns lite tveksamt i mina ögon(plånbok :) ).

 

Men oavsett så skulle det vara intressant att höra vad det ger i verkligheten efter ett byte så jag hoppas du hittar någon som kan hjälpa till.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Caribic410    329

Ja.. förbrukar den inte mer bränsle när den ger mer energi så går väl ev merkostnad att "räkna hem" skillnaden blir väl några minuters kortare motorkörning om du kör bara för att ladda... men klart man ska ha så energieffektiva prylar som möjligt. Jag har överkapacitet på solceller t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
gusten1    3

Hej

 

Jag tror heller inte att det är värt pengarna att byta generator. Har du inte en väldigt stor batteribank så kommer generatorn sällan att lämna mer än 50 A. Däremot att byta till en "smartare" reglering kan ju vara en idé. Titta på Sterlings olika varianter tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
LonelyBird    53

Min favorit är denna: http://sterling-power.com/collections/alternator-to-battery-chargers/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a

Alldeles som gusten1 säger så skall du ha en väldigt stor batteribank för att ha nytta av att byta generator. Först om din bank överstiger ~ 400 Ah kan du ha någon glädje av det. Dessutom är ju Bellmar inte det billigaste.

Sterling torde fylla dina förväntningar. Den avskiljer ditt startbatteri från din bruksbank utan spänningsförluster.

Den behandlar inte laddningskarakteristiken för startbatteriet utan din egen generators inbyggda regulator sköter den saken (helt acceptabelt i mina ögon då sällan större mängder behöver tillföras till startsidan).

Däremot innehåller den en DC/DC-konverter som styr utgående spänning till bruksbanken enligt processorns kommando.

Den övervakar batteritemperatur och kompenserar därför.

Den övervakar generatortemperatur och minskar på laddningen om temperaturen blir för hög.

Inkopplingen är lätt och "stright forward", kan göras själv. Ingen modifikation av generator eller dess regulator görs.

Har installerat  denna på 3 segelbåtar och samtliga är supernöjda. Gör vad den lovar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
tobbo166    9

Ok, originalgeneratorn har intern regulator. Sterling kan alltså inte styra generatorn. Om generatorn tycker att den ska ge mindre strömstyrka alltför tidigt, batterierna vill fortfarande ha mycket/ej laddade, kan sterling då trolla med spänningen?

 

Kan den lura generatorns interna regulator till fördel för min förbrukningsbank?

 

Det är en black Box och en single point-of-failure.

 

CTEK har också liknande grejor, verkar billigare?

 

Är det inte bättre att köra med vanliga reläer för separering? Tre bankar för övrigt.

 

Mastervolt har en 90 A generator med extern temp och regulator.

 

John på www.morganscloud.com är emot black Box approachen, han verkar ha koll, men ingen är ofelbar.

 

Vem ska man tro på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Lintott    140

Min favorit är denna: http://sterling-power.com/collections/alternator-to-battery-chargers/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a

Alldeles som gusten1 säger så skall du ha en väldigt stor batteribank för att ha nytta av att byta generator. Först om din bank överstiger ~ 400 Ah kan du ha någon glädje av det. Dessutom är ju Bellmar inte det billigaste.

Sterling torde fylla dina förväntningar. Den avskiljer ditt startbatteri från din bruksbank utan spänningsförluster.

Den behandlar inte laddningskarakteristiken för startbatteriet utan din egen generators inbyggda regulator sköter den saken (helt acceptabelt i mina ögon då sällan större mängder behöver tillföras till startsidan).

Däremot innehåller den en DC/DC-konverter som styr utgående spänning till bruksbanken enligt processorns kommando.

Den övervakar batteritemperatur och kompenserar därför.

Den övervakar generatortemperatur och minskar på laddningen om temperaturen blir för hög.

Inkopplingen är lätt och "stright forward", kan göras själv. Ingen modifikation av generator eller dess regulator görs.

Har installerat  denna på 3 segelbåtar och samtliga är supernöjda. Gör vad den lovar.

 

Även jag håller helt med.

Jag har själv en Sterling och är helnöjd med den. Generatorkapaciteten behöver inte vara så extremt stor. Även med en Sterling så sjunker laddningen väldigt snabbt eftersom blybatteriernas karakteristik inte tillåter oändligt många A till laddningen. Men det som Sterling tillför är att den ger fler A under längre tid än vad en standardregulator kan åstadkomma. Det är där som den effektivare och kortare laddningstiden kommer till glädje. Min generator kan prestera rätt många A men har aldrig kommit upp till den maximala strömstyrkan. Jag tror att jag som mest varit uppe i ca 40A till mina 300Ah-batterier men det har varit under en väldigt kort tid.

 

Med LiFEPo4-batterier är det en helt annan sak. Där kommer en kraftig generator till sin rätt eftersom den typen av batterier har en laddningskarakteristik som är helt annorlunda mot blybatterierna.

 

Våta blybatterier, AGM eller annan variant gör bara marginell skillnad i laddningsmottaglighet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
LonelyBird    53

Ok, originalgeneratorn har intern regulator. Sterling kan alltså inte styra generatorn. Om generatorn tycker att den ska ge mindre strömstyrka alltför tidigt, batterierna vill fortfarande ha mycket/ej laddade, kan sterling då trolla med spänningen?

Din generators logik baserar sig enbart på att upprätthålla en given spänning dvs typ 14.1 - 14.3 V. Det försöker den göra i oändlighet tills du stannar motorn. Logiken är inte särskilt brant så när batteribanken suger mycket ström, ligger spänningen betydligt lägre. Resultatet är en mycket långsammare laddning än vad man kunde uppnå genom att tvinga spänningen till den nivå batteribanken får laddas med. Det är det den inbyggda DC/DC-konvertern gör. Även om din generator vid tex 35 A levererar en spänning på bara tex 13.8 V pumpar DC/DC-konvertern upp spänningen till den nivå som är lämplig för din batterityp. Detta betyder en dramatiskt förkortad laddningstid.
Kan den lura generatorns interna regulator till fördel för min förbrukningsbank?

Just det är vad den gör men den gör det inte för ditt startbatteri. Det skulle heller inte vara indikerat pga att startbatteriet inte utsätts för djupurladdningar.
Det är en black Box och en single point-of-failure.

Inte i högre grad än Bellmar eller någon annan. Jag har inte upplevt några problem med de exemplar som jag har koll på...
CTEK har också liknande grejor, verkar billigare?
Vi talar nog inte om samma klass av produkt. CTEK har en oändlig lista av begränsningar och påverkar din laddning först när strömmen understiger 20 A. Jag är inte den rätta att avgöra CTEC:s fördelar. Jag vet att det finns många nöjda användare, men de finns det även bland dem som tuggar placebotabletter...
Är det inte bättre att köra med vanliga reläer för separering? Tre bankar för övrigt.

Nix Sterlingen sköter det lika bra utan tilläggskostnader. Om du har tre bankar (??!) så berätta varför. Om du vill hålla tre bankar separerade från varandra så föreslår jag att Sterlingen laddar bank 1 och mellan bank 1 och två sätter du ett ACR-rele. Mellan bank 2 och bank 3 ett annat ACR-rele. Använd dig av kvalitet. Ett Biltema-rele är att be om problem och de uppstår enligt Murphys Law i en kritisk situation. Jag har bytt 3 BT-rele. De beter sig som högfrekvensgeneratorer och spetsarna brinner.

Har nog fått kritik på MG för att det finns en massa som tycker att produkten är ok, men jag tycker inte!

Föreslår denna:

http://www.bluesea.com/products/7610/SI-ACR_Automatic_Charging_Relay_-_12_24V_DC_120A

Mastervolt har en 90 A generator med extern temp och regulator.

Mastervolts produkter kan jag inte säga något annat om än att de är, enligt min mening, jättebra.

Att du skulle skaffa en större generator är indikerat om din sammanlagda batteribank överstiger 500 Ah (10% av 500 = 50 A). Man skall inte puscha mer en 10% av totalkapasiteten ( A)  i vanliga blybatterier. I längden tycker de illa vid sig och lifespannet förkortas väsentligt.
John på www.morganscloud.com är emot black Box approachen, han verkar ha koll, men ingen är ofelbar.

Jag har svårt att fatta varför Bellmar:s generator med deras regulator skulle vara mindre black Box än Sterling.

Sterlingen är en Box, Bellmar 2. En Vaelo-generator kan jag ersätta inom två dygn (här i Finnland), En Bellmar på knappt två veckor. Sterlings produkter har jag fått på 3 - 4 dagar men det har bara varit frågan om nya produkter. 
Vem ska man tro på? 

Titta på denna link: http://www.maringuiden.se/forum/topic/82392-finns-det-n%C3%A5gon-batteriladdare-som-laddar-r%C3%A4tt/. Jag lovar så länge det fattas väsentliga mängder i din/dina batterier ser du aldrig så låga värden (18 A) som CTEC-fantasten Beeblebrox beskriver trots 140 A:s generator.  

Tro INTE på mig men läs mera om användarnas upplevelser osv...

Börja till exempel härifrån:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx   
Gäst Beeblebronx

Halelulia!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
LonelyBird    53

Som Lintott säger sjunker strömmen alltefter laddningscykeln fortgår. Denna kurva är relaterad till batteribankens inre motstånd. Har du dåliga batterier är kurvan "steep" har du bra dylika så slurpar batterierna mera ström under längre tid (exempelvis plaskbatterier vs AGM ((för att inte tala om LiFePO4))). Ingen laddningsregulator i värden kan ändra på den saken.

För mitt vidkommande ligger jag rätt länge på ca 60 - 70 A efter 1 -2 dygn i naturhamn. Därefter sjunker strömmen långsamt men det först efter att jag ombesörjt att generatorn får ordentligt med kylning. Allt detta med 300 Ah AGM batterier.

 

P.S. Mister Sterling har många andra bra inlägg på YouTube.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
LonelyBird    53

Halelulia!

Förlåt mig Beeblebronx, det var inte särskilt snällt av mig att ställa ut dig som en CTEC-fantast. Inte vet jag ens om du är det...   :unsure:

LonelyBird

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
tobbo166    9
Postad (redigerade)

Säger inte att Sterling är dålig. Nämnde John (läsvärt om el på www.morganscloud.com!) räknar inte helt ut sådant "blackbox" heller, men han var frågande till att den Sterling jag blivit erbjuden endast hade en input, där jag skulle montera både inkommande solcellsström och generatorström, borde varit olika portar åtminstone? Och kan man verkligen strunta i en högkvalitativ MPPT regulator?

 

Jag har hittat denna:

http://www.mastervolt.com/products/alternators-12v/alpha-12-90-mb/

 

Tror att om jag startar efter två dygn i värmebölja i naturhamn och 50% laddning på batterierna så laddas de bättre av denna än original Volvo Penta 50 A?

 

Men du LonelyBird verkar ju at mätt nära din originalgenerators maxkapacitet över längre tid med urladdade batterier med Sterling mellan den och batteribanken?

 

Tre bankar, det är målet, inte där än:

1=START, 45 Ah borde räcka. Egen CTEK MXS 7.0. De har ju avsulfatering i sin 8-stegs laddning.

2=Förbrukning, 300 Ah GEL, följde med båten, ganska nya. Följde med Invac 30 A laddare som ska passa GEL, 3-stegs, troligen inte avsulfatering eftersom förra ägaren tänkte till (?) och köpte denna till batteribanken. Eftersom de inte kan avsulfateras hade jag inte köpt GEL själv, men nu sitter de där.

3=Ankarspelsbatteri i förpik. Följde med båten och slipper dra feta kablar till ankarspelet, bara ganska feta från batteriet till ankarspelet (nån meter). Kommer starta motorn när jag använder spelet. Ej köpt spel än. Egen CTEK MXS 7.0. De har ju avsulfatering i sin 8-stegs laddning.

 

Tre källor:

Sol (500 W målet, i form av två stora arrayer).

Generatorström

AC laddare.

 

John skriver att man kan ladda 30% av batteribankens kapacitet, och att 10% är trams (!) När generatorn börjar ladda sluts reläerna (jag köper Blue Sky eller fina, ej Biltema, vi ska på långfärd...) och den ska ladda 420 Ah. 90 A är ju något mindre än 30%.

Redigerad av tobbo166

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Lintott    140
Tre bankar, det är målet, inte där än:

1=START, 45 Ah borde räcka. Egen CTEK MXS 7.0. De har ju avsulfatering i sin 8-stegs laddning.

2=Förbrukning, 300 Ah GEL, följde med båten, ganska nya. Följde med Invac 30 A laddare som ska passa GEL, 3-stegs, troligen inte avsulfatering eftersom förra ägaren tänkte till (?) och köpte denna till batteribanken. Eftersom de inte kan avsulfateras hade jag inte köpt GEL själv, men nu sitter de där.

3=Ankarspelsbatteri i förpik. Följde med båten och slipper dra feta kablar till ankarspelet, bara ganska feta från batteriet till ankarspelet (nån meter). Kommer starta motorn när jag använder spelet. Ej köpt spel än. Egen CTEK MXS 7.0. De har ju avsulfatering i sin 8-stegs laddning.

 

Tre källor:

Sol (500 W målet, i form av två stora arrayer).

Generatorström

AC laddare.

 

John skriver att man kan ladda 30% av batteribankens kapacitet, och att 10% är trams (!) När generatorn börjar ladda sluts reläerna (jag köper Blue Sky eller fina, ej Biltema, vi ska på långfärd...) och den ska ladda 420 Ah. 90 A är ju något mindre än 30%.

 

Du ska aldrig gå under 50% av batterikapaciteten för vid den nivån förkortar du livslängden på batterierna i en accelererande takt.

Vid 50% urladdade batterier så finns det inga blybatterier som tar emot 30% av kapaciteten i laddning under någon längre tid (däremot så är LiFePO4 laddningsvilliga någonstans i den stilen). Det är ett önsketänkande att tro det. Alla som visar på höga laddningsströmmar visar på värdena när de börjar ladda batterier som blivit rejält urladdade. Däremot så kommer du att få ett bra tillskott till batterierna om du har 500W solceller. Jag har 200W och har t.ex. inte slagit av kylboxen sedan sjösättningen och har alltid fulla batterier om båten ligger stilla hemma vid bryggplatsen ett par dagar.

 

Angående dina funderingar om batteribanker så skulle jag tänka annorlunda och förenkla installationen.

Startbatteri - anslutet till startbatteriutgången på Sterling (den fungerar som en skiljediod)

Förbrukningsbatterier - anslutna till förbrukarutgången på Sterling

Solceller via MPPT-regulator direktansluten till förbrukarbatterierna.

Ankarspelet anslutet med feta kablar till förbrukarbatterierna. Då slipper du kostnaden, vikten och skiljereläet för ankarspelsbatteriet (prylarna tillsammans är nog dyrare än de feta kablarna) och får färre prylar som kan krångla. Ankarspelet körs normalt med motorn igång (som du tänkt göra) och körs rätt korta tider. Det tar då inte särskilt mycket effekt från förbrukarbanken.

 

Ett alternativ för startbatteriet är att slopa det, ansluta startmotorn till förbrukarbanken och istället sätta en spänningsvakt (typ Battery Brain eller liknande) mellan förbrukarbanken och förbrukarna så att du säkerställer motorstart. Då använder och motionerar du hela batteribanken och får mindre problem med sulfaterade batterier.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
tobbo166    9
Postad (redigerade)

Bra tips och börjar nå någon slags slutsats.

Startbatteri avskiljt finns det argument för att ha. Att kunna starta motorn är prio 1.

Om ett av förbrukningsbatterierna pajar som pajar hela banken ju.

Bank 3 Ankarspel kanske omotiverat men jag kan sätta ett relä bortom utgången för startbatteriet på Sterling som avskiljer startbanken och ankarspelsbanken.

På så vis kan jag skippa ökad komplexitet med battery brain.

Vill kunna använda VHF även om låg spänning på förbrukarbank.

Hur gör ni med flera bankar, har ni möjlighet att köra VHF på flera bankar? Å andra sidan har vi två bärbara.

Rekommendera gärna vilken Sterling jag ska skaffa! Hört från långfärdsseglare att de är bra så börjar svänga över till denna lösnings favör, eller är det latmasken i mig som inte orkar modifiera fästen till Balmar/Mastervolt osv.

Vi är rekommenderade att ha med vakuumförpackad generator i reserv. Funderar på att byta bef 50 A till 70 A eller mer från startmotorspecialisten. Skadar inte med lite mer A troligen.

Redigerad av tobbo166

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
petter_b    43

Jag skulle tycka att Sterling är en fördel vad gäller tillförlitlighet, just därför att det är en "black box". Om den skulle paja så är det en enkel match att koppla förbi den.

 

Notera att du även kan använda den för laddning via AC genom att koppla ett nätaggregat parallellt med generatorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx   
Gäst Beeblebronx

Nej, någon fantast är jag inte :-) och jag känner mig inte förolämpad.

Jag köper det som är bäst vid inköpstillfället.

Det är därför jag t.e.x har Festools sänksåg trots att endel föredrar Mafells kopia.

Jag köpte Dual 250 för att få toppladdning och batterifånskillning samt solcellshantering utan att få ett motbjudande eltrassel.

Sen kom kopior som Sterling.

Hade denna funnits när jag köpte original DC-DC enheten, så hade den varit med i utvärderingen.

Nu är jag inte så intresserad av att utvärdera grunkorna.

250dualen hade kunnat tjäna mina syften fullt ut. Men när jag bytte motor från MD17 med 35A generator till Lombardini 1404 med 140A generator så tänkte jag att jag skaffar en smartpass. Det var dock onödigt då min 200Ah bank hittils inte tagit emot mer än 18A.

Men enheterna har en laddkurva, konkurenten har en spänningshöjd generatorladdning.

Må va hänt att större ström kan passera enheten.

Men med likartat bondenhet som smartpass så kan 80+20A hanteras.

Detta är dock ointressant då jag inte gpr över 20A

Jag tror detta beror på att jag har 10knop motorbåt, så grejjerna hinner ladda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx   
Gäst Beeblebronx

Laddkurva som generator med spänningshöjning

post-93673-0-29190600-1466628476_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
tobbo166    9

Jag skulle tycka att Sterling är en fördel vad gäller tillförlitlighet, just därför att det är en "black box". Om den skulle paja så är det en enkel match att koppla förbi den.

Notera att du även kan använda den för laddning via AC genom att koppla ett nätaggregat parallellt med generatorn.

Behöver inte tre laddare då för avsulfatering. Stoppar jag in min Invac 25 A i samma plus och minus input som generatorn på Sterlingen? Hittat modellen, Max 140 A.

 

Solceller och förresten vi ska ha vindkraftverk med, ska de till sina respektive regulatorer först, sen till samma input eller direkt på batterierna?

 

Läste manualen, verkar som man ska ha bank 3 Ankarspel på house bank men en grunka till emellan, så ej relä efter outputen till startbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
petter_b    43

Jag har själv en Sterling "generatorlurare" men har inte monterat och kopplat in den ännu.

 

Jag hade kontakt med supporten ang. solcell och de rekommenderade att man kopplar den direkt (med regulator förstås) på batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
tobbo166    9

Ok bra info!

 

Endast en fundering kvar:

 

Om man lyckats dra ur sin förbrukarbank rejält och den är stor. Sen är det soligt och batterierna har över 13 V pga solcellerna laddar för fullt. Men ändå så att batteribanken behöve rejäl bulk laddning. Om jag startar motorn mitt på dan då, kommer verkligen Sterling göra sitt jobb eller kommer den luras pga solcellerna som höjer spänningen på batterierne?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gausafeten    4

Det går inte att svara ett enkelt ja eller nej på den frågan.

 

Det beror på hur mycket solcellerna ger.

Det beror på hur mycket batterierna kan ta emot

Om cellerna ger mindre än vad batterierna kan ta emot kommer generatorn att kunna bidra, annars inte.

Om det motiverar bränslet är också en fråga.

 

Regulatorn blir inte 'lurad', den reglerar efter förhållandet i kretsen den är kopplad till.

Däremot är det självklart så att eftersom delta volt är mindre kommer den att göra mindre nytta tillsammans med cellerna än den gjort ensam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx   
Gäst Beeblebronx

Jag är övertygad om att oavsätt vilken av systemen man väljer så blir mam nöjd.

 

Cteck hanterar "bara" 80+20=100 A laddström.

Så den "begränsningen" är måttlig. Laddkurvor är nämnt fabrikat kända för att kunna.

Så resultatet är bra både teoretiskt och praktiskt.

 

Sen är kanske även konkurenten det med.

Så slutligen kan jag gå igod för dual/smartpass.

Det låter som användarna av jänkar?komponenter gör samma. Så oavsätt val av dessa grunkorna blir användaren nöjd.

 

Nu ligger vi vid justerö med 12,93V i banken.

 

Jag har inga tunga förbrukare.

2A när jag tänder löjligt mycket diodljus.

Kylen som ska dra 0.3A drar 0.95A

 

Värmaren drar 2 A

Stereon är hemmaprylar steget drar 0,9A skönt att skippat bilsteron och dess 5A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
tobbo166    9

Det går inte att svara ett enkelt ja eller nej på den frågan.Det beror på hur mycket solcellerna ger.Det beror på hur mycket batterierna kan ta emotOm cellerna ger mindre än vad batterierna kan ta emot kommer generatorn att kunna bidra, annars inte.Om det motiverar bränslet är också en fråga.Regulatorn blir inte 'lurad', den reglerar efter förhållandet i kretsen den är kopplad till.Däremot är det självklart så att eftersom delta volt är mindre kommer den att göra mindre nytta tillsammans med cellerna än den gjort ensam.

Sista du skriver. Om jag i scenariot måste förflytta mig per motor. Laddar inte Mastervolt ihop med dess externa regulator (länkar till manualer ovan), batterierna mer under ett par timmars motorgång än nya Mastervolt? Mer stilrent alternativ än workarounden Mastervolt? Finns det scenarion där Sterling kommer ge effektivare laddning än Mastervolt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
hasse_A    26

Man behöver inte skaffa ny generator. Det är ganska enkelt att bygga om den befintliga. Alltså ingen kostnad för en ny.

All inbyggd elektronik skall avlägsnas och fältlinningen skall direkt vara tillgängliga för regulatorn.

 

Jag har:

Förbrukningsbank på 300 Ah AGM.

Generator 50 A Hitachi ombyggd för extern regulator.

Balmar MC-612 regulator.

 

Dessutom har jag en Balmar Duo charge som laddar motorbatteriet från förbrukningsbanken..

Motorbatteriet är ett öppet bly-syra startbatteri.

 

Till motorbatteriet är anslutet bogpropeller och ankarspel.

Inget separat batteri för bogen eller ankarspelet.

Jag har 70 mm2 kablage fram till bogpropellern.

 

AGM-batterierna är mycket duktiga på att svälja den ström som generatorn kan ge.

Jag har sett dom ta emot 50 A under längre tid. Mer än en timma när vi legat för

ankar och dragit ur batterierna. Jag kommer inte ihåg hur urladdade de varit men om man

skulle ladda ur dom till 50 % tror jag att man skulle ladda med 50 A ett par timmar.

Detta kan jag inte säga säkert då jag aldrig provat detta.

Jag skulle nog inte bytt till större generator vi en bank på 300 Ah.

 

Jag är mycket nöjd med Balmaren. Man måste dock ändra spänningsnivåerna i den avancerade menyn eftersom enbart valet AGM ger för låga nivåer. Lite konstigt är det att de har 14.4 V som bulkladdning. Jag har satt den till 14.7 V.

Det jag saknar är en korrekt mätning av strömmen som går till batterierna. Något som diskuteras i tråden 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/82392-finns-det-n%C3%A5gon-batteriladdare-som-laddar-r%C3%A4tt/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
bhemac    1 024

Att Ctek ger 80+20A är en sanning med modifikation. De 20A kommer från Dual250 genom att den burken höjer spänningen mot batterierna. De 80A kommer från Smartpassen som helt enkelt kopplar förbi Dual250S när genratorn laddar dvs laddnings styrs helt av generatorn. Precis som om man inte har någon Ctek alls. Det kan fö inte bli 80+20=100. Man kan inte ta en del ström från generatorn, höja spänningen och skicka tillbaka på samma sladdar. Följden blir att man först laddar med enbart generatorn men när batterierna börjar bli fulla efter några timmar och strömmen avtar hoppar D250 in.

Sterling ProAltC är som D250 men med betydligt högre ström alltså kan man snabbt trycka in mycket ström i början av laddningsfasen. Sterling har en annan burk som fungerar som en extern regulator till generatorn, lite billigare men lite bökigare att koppla in. Den stora fördelen med ProAltC är att den kan jobba med vilken spänningskälla som helst, generator, nätaggregat, solpaneler mm.

Till solpanelerna ska man ha en separat regulator. Skulle den lägga av kan man använda ProAltC.

 

Jag tycker att man ska dela elsystemet i "Domestic" och "Navigation". Så var det alltid  hos Swan.

Navigationsdelen kan ha en omkopplare för att ta ström från förbrukningsbatterier, startbatteri eller ankarspelsbatterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
tobbo166    9

Ska jag tolka det som man inte ska mixtra med CTEK eller Sterling utan istället "gör om gör rätt"' a la riktlinjerna på Morgan's Cloud/montera Balmar eller Mastervolt generator som vid 80% uttag ger 30% av den batteribank den ska ladda (ev flera)-av dess kapacitet i Ah? Extern regulator och extern temp och spänningsgivare.

 

?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu










×