Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Ruskpricken

Datorn slöar ner på MG

Rekommendera Poster

Hej!

Senaste tiden kanske månaden så har jag märkt att datorn slöar ner betydligt på just Maringuiden. Så fort jag loggar ut eller lämnar sidan, även när jag inte är inloggad utan bara tittar,  så går det "fort"/vanligt igen.

Har ni andra märkt samma sak?

Annars äre ingen skillnad när jag är på andra ställen utan som sagt just på Mg.

 

När en ny flik/sida/tråd skall hämtas in så ser jag att den laddar en mass www....etc.etc saker som inte har med MG att göra. Är det all reklam som de skickar som ställer till? Det är ju sedan samma reklam på varje bildsida/skärmsida, så kan man inte i så fall skicka det en gång för alla å sedan bara "byta" den textsida man vill se? Eller skicka reklamen sist. Det är ändå så att jag zommar sidan så jag ser inte så mycket av den. Bortkastad "efford" i mitt fall.

Har det blitt nån ändring på det där?

Någon som vet?

Moderator å Personal på MG?

Å jo...det är samma sak på alla mina datorer. Det har alltså inte blivit något "fel" här hos mig.

Nyfiken på ev svar å om andra har erfarit samma sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, samma sak hos mig. Jag "multisurfar" ofta med t ex nåt på Youtube öppet samtidigt som forumet här, samtidigt som nån artikel om nåt i en tredje flik. Youtube hackar ofta rejält när MG finns i en grannflik. Det är väl där det blir mest påtagligt, men det märks även i hur andra sidor laddar och "flyter".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, MG suger mycket kapacitet, mer än tidigare, vilket är klart störande.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ANSLUTNINGSPROBLEM

Det gick inte att upprätta en säker anslutning.

 

Det har min surfplatta börjat säga mig när jag är på MG.

 

Dessutom stängs MG ner titt som tätt.

 

Man får en känsla av att man är på olämpliga sidor när man är på MG.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ni skriver sådant här, vilket naturligtvis är bra, så måste ni också skriva vad ni surfar med för att konstruktören skall kunna veta vad som är fel.

 

Själv så använder jag OS X, 10.11.5 och Google Chrome 51.0.2704.84 (64-bit) och upplever inga problem med att det skulle gå långsamt.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mac mini C2D 2.0 (early 2009), OS X 10.6.8, Firefox 47.0.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mac mini C2D 2.0 (early 2009), OS X 10.6.8, Firefox 47.0.

 

Ditt OS X är 5 år gammalt, OS X 10.7 kom ut i juli 2011. Hårdvaran på din dator är 7 år gammal.  Kanske dax att uppgradera. Många gånger är det reklamen som ställer till det, det är javascript som ska laddas innan sidan reagerar på tex mus klick. Oftast löser det sig om man uppdaterar java på datorn. Bäst är att se till att man har senaste versionen av os, browser osv.

Redigerad av tompelompe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mac mini C2D 2.0 (early 2009), OS X 10.6.8, Firefox 47.0.

 

Ditt OS X är 6 år gammalt, OS X 10.7 kom ut i juli 2011. Kanske dax att uppgradera. Många gånger är det reklamen som ställer till det, det är javascript som ska laddas innan sidan reagerar på tex mus klick. Oftast löser det sig om man uppdaterar java på datorn. Bäst är att se till att man har senaste versionen av os, browser osv.

 

 

Jag använder frekvent ett par program som inte är kompatibla med högre version än 10.6.8, bl a Office 2004, och jag vill INTE använda en högre version av Office pga det omgjorda gränssnittet som är katastrof (det räcker att jag tvingats använda det när jag pluggade och i olika jobb). Dessutom har Apple alltid massa hyss för sig när de byter version, med självklara och viktiga funktioner som helt plötsligt försvinner och liknande, så jag stannar kvar där jag är, tack.

 

Och det är ju inget generellt problem, utan enstaka sidor, som MG. I övrigt flyter det på bra för det mesta. Allt som kan uppdateras blir uppdaterat, som Flash (även om det är skit) och annat. Java är självklart alltid avstängt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värst av allt är att när man använder telefonen(Phone) UNDER BLÄDDRING MED TUMMEN HELA TIDEN SKICKAS TILL TRADERA VIA DERAS REKLAM!

 

För helvete! Jag förstår reklam, men jag får spunken, psykbryt och snart bojkottar jag forumen helt! UI designern skal steglas. punkt slut. Visst, klick genererar stålar, men IRRITATIONSMOMENTENT....arrgggghhhh......!

 

Nu går jag ner i hamnen å tar en pilsner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag måste rulla förbi reklamgrejerna utan att trycka, annars öppnas det 2 av 3 gånger i nytt fönster. Men det verkar inte vara unikt för MG utan gäller alla forum med inline-reklam.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga som helst problem. Kör Win 10, chrome   51.0.2704.84 m, och adBlock .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självfallet måste vi tala om vad vi använder för utrustning och programvara.

 

Datorn - en ett år gammal ASUS med W10 och Edge.

Surfplattan - Galaxy Tab 10.1 från 2011.

 

Båda är uppdaterade och funkar bra på alla andra sidor.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självfallet måste vi tala om vad vi använder för utrustning och programvara.

 

Datorn - en ett år gammal ASUS med W10 och Edge.

Surfplattan - Galaxy Tab 10.1 från 2011.

 

Båda är uppdaterade och funkar bra på alla andra sidor.

 

Mackey

Jag har en Lenovo G50, 2 år gammal och Samsung 3.10, uppdaterade båda 2. Använder dock surfplattan ytterst sällan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Firefox och AdBlock. Inga problem, inget jämrans reklamfladder.
AdBlock finns ett flertal webbläsare, tydligen även för paddor och lurar som Android och Iphone.

Haha, självplågare som typ fakirer kan jag med tvekan förstå. De kan ju tjäna en slant vid uppvisningar.
Självplågeri genom att köra utan AdBlock är däremot totalt obegripligt, varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det kan ju bero på att man är en gammal stofil, som avskyr all den nya teknologin - kanske av den enkla anledningen att man inte är intresserad.

 

Fast det kan ju inte gälla Ruskpricken, som ju älskar allt som är krångligt. Datorer, motorer och sån skit.   :unsure:   :ph34r:   :)

 

När det gäller oss träskallar, så får man va glad om datorer över huvud taget fungerar.

 

Fast jag har inte klagat heller. I varje fall inte så mycket - men jag suckar ofta djupt för mig själv, som tex nu när jag försöker redigera min text för 4;e gången. 5;e  gången

 

Skiter det sig riktigt får man fråga barnbarnen.   :P

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog mig i kragen och installerade 1Block på min iPhone. Inga mer traderaklick....Äntligen!!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Senaste tiden kanske månaden så har jag märkt att datorn slöar ner betydligt på just Maringuiden. Så fort jag loggar ut eller lämnar sidan, även när jag inte är inloggad utan bara tittar,  så går det "fort"/vanligt igen.

Har ni andra märkt samma sak?

Annars äre ingen skillnad när jag är på andra ställen utan som sagt just på Mg.

 

När en ny flik/sida/tråd skall hämtas in så ser jag att den laddar en mass www....etc.etc saker som inte har med MG att göra. Är det all reklam som de skickar som ställer till? Det är ju sedan samma reklam på varje bildsida/skärmsida, så kan man inte i så fall skicka det en gång för alla å sedan bara "byta" den textsida man vill se? Eller skicka reklamen sist. Det är ändå så att jag zommar sidan så jag ser inte så mycket av den. Bortkastad "efford" i mitt fall.

Har det blitt nån ändring på det där?

Någon som vet?

Moderator å Personal på MG?

Å jo...det är samma sak på alla mina datorer. Det har alltså inte blivit något "fel" här hos mig.

Nyfiken på ev svar å om andra har erfarit samma sak.

Skönt det är fler som har samma problem, när jag är på mg så blir det lika för mig, datorn tuggar och tuggar samt att den fryser till, får hela tiden släcka ner och hämta upp sidan igen. Detta sker inte hela tiden vissa stunder funkar det hyggligt. Problemen har funnits sedan början av augusti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplever inga problem när jag besöker Maringuiden från en vanlig windowsdator, med långsamt närverk.

Däremot kan det strula till sig ordentligt från surfplattan. Framförallt då det dyker upp reklam med rörliga bilder.

 

Det brukar finnas ett litet "X" att klicka på i reklamrutorna, och en del kan man faktiskt stänga av, andra är mer efterhängsamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder jag Adblocker får jag inga som helst problem. Det är ju lite tragiskt då det är MGs enda inkomst men när reklamen blir så tung att det blir ett besvär har ju någon gjort ett generalfel.

 

Det är inte helt ovanligt att man blir mer eller mindre tvungen att blockera reklamen för att det skall fungera, lite kontraproduktivt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Senaste tiden kanske månaden så har jag märkt att datorn slöar ner betydligt på just Maringuiden. Så fort jag loggar ut eller lämnar sidan, även när jag inte är inloggad utan bara tittar,  så går det "fort"/vanligt igen.

Har ni andra märkt samma sak?

Annars äre ingen skillnad när jag är på andra ställen utan som sagt just på Mg.

 

När en ny flik/sida/tråd skall hämtas in så ser jag att den laddar en mass www....etc.etc saker som inte har med MG att göra. Är det all reklam som de skickar som ställer till? Det är ju sedan samma reklam på varje bildsida/skärmsida, så kan man inte i så fall skicka det en gång för alla å sedan bara "byta" den textsida man vill se? Eller skicka reklamen sist. Det är ändå så att jag zommar sidan så jag ser inte så mycket av den. Bortkastad "efford" i mitt fall.

Har det blitt nån ändring på det där?

Någon som vet?

Moderator å Personal på MG?

Å jo...det är samma sak på alla mina datorer. Det har alltså inte blivit något "fel" här hos mig.

Nyfiken på ev svar å om andra har erfarit samma sak.

Hej Ruskpricken!

Det beror på två saker:

1. All reklam i högerspalten på MG. Det tar tid att ladda ner och det uppdateras ofta.

2. Hastigheten på din internetanslutning.

 

I viss mån kan även din dators kapacitet påverka om du har en gammal dator.

Själv märker jag ingen skillnad men jag har en snabb internetanslutning och en snabb dator.

 

Du kan testa hos en kompis eller på jobbet om du märker samma sak där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahapp....då tog jag till en "kontraproduktiv" lösning.

Å se på f-n, nu snurrar det som vanligt.

 

Det jag har mest mot reklam är inte reklamen i sig men att det belastar datatrafiken till ingen nytta---för mig. Men vill de skicka reklam så kan de få betala nedladdningsdatamängden så  det inte kostar mig något.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Surfar från en Ipad pro 9.7 med ios10 och 4G och det går fort som tåget i nerförsbacke utan bromsar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MG har börjat frysa min surfplatta, vet inte om det var just i augusti, men det kan nog stämma någorlunda i tid. Från början trodde jag att jag fått in något skit i plattan, men jag hittade inget.Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...