Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Mätbrev och kappsegling - lite frågor

Rekommendera Poster

Rekommenderar att göra en skarp uträkning med faktiska kronor. Kostnader och besparingar. 

Kolla exakt vad GREFAB kostar, gissa inte. Fundera sedan på hur många resor á 344 kr du/ni gör per år. Dela sedan överskjutande på tre, sedan ser du vad merkostnaden blir per månad. Presentera det för övriga delägare. 

Dubbla medlemsavgifter är lätt att undvika, man får se till att flytta båten när det är årsbrytning; sannolikt kan du prata med den hamnen du ligger i och göra upp om pris fram till sista mars eller så. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte aktuellt. Jag gissar inte, eftersom jag kollade upp det för ett par år sen. Tror knappast det blivit billigare sen dess... Kötiden är flera år i alla fall.


Resekostnaderna delar vi inte på, det är ju mina utgifter för att komma till båten. Det ska inte ligga de andra till last.

Jag vill också slippa ta upp båten och masta av, så enbart av det skälet går Grefab bort. De erbjuder dessutom inget fritt val av båtplatsstorlek. Jag vill ha gott om plats i sidled, och har det där vi har båten nu, men det hade vi inte fått hos Grefab.


Eftersom jag saknar bil hade det blivit väldigt besvärligt att ta mig till och från en båtplats i Gbg med kollektivtrafik, särskilt när jag ska ha med mig mycket grejer, som jag oftast har. Bensintank, flytväst, matpaket, extrakläder, kikare, ibland gennakern. Där vi har båten nu är allt på nära håll, bekvämt gångavstånd, och ofta kan jag låna mina föräldrars bil för att köra ner saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ämnet förefaller uttömt, alla realistiska alternativ och några till har presenterats så nu är det bara att välja.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brutalt?!! Det ser ju helt perfekt ut; orevade segel, inga "vita gäss". Knappt några vågor alls. 

Vad blåste det; 5-7 m/s? 

 

Vi har nog lite olika definition på vad "brutalt" är. Jag körde Hyundai Cup förra året med fullt ställ (dvs genua), det skulle mojna men gjorde inte det. Blåste 16-20 m/s; DET var brutalt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blåste nog 10-13 stadigt, med korta vågor på 1.5-2 m, och sen åskbyar med hagel på det. Du såg hela filmen, va? Inomskärs var det ju nåt helt annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan, Peter_K säger:

Brutalt?!! Det ser ju helt perfekt ut; orevade segel, inga "vita gäss". Knappt några vågor alls. 

Vad blåste det; 5-7 m/s? 

 

Vi har nog lite olika definition på vad "brutalt" är. Jag körde Hyundai Cup förra året med fullt ställ (dvs genua), det skulle mojna men gjorde inte det. Blåste 16-20 m/s; DET var brutalt. 

Vad har du för båt som kan bära fullt ställ inkl Genua i 16-20 m/s?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dixie 27; vi fick twista genuan och reva storen på kryssen. På halvvind och vind akterifrån slog vi ut revet och gick för fullt. 

Det var... brutalt kan jag säga. 

Men tävlar man så gör man. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:

Blåste nog 10-13 stadigt, med korta vågor på 1.5-2 m, och sen åskbyar med hagel på det. Du såg hela filmen, va? Inomskärs var det ju nåt helt annat.

10-13 m/s är väl inget att bråka om..?

Då är det ju kul segling.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, Peter_K säger:

10-13 m/s är väl inget att bråka om..?

Då är det ju kul segling.


Ja, vi är olika, det har vi redan konstaterat. Redan vid 8-9 går gränsen för när båten blir svår att kontrollera. Vid 13 räknar jag med att hastigt vara på väg mot havets botten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat filmen två gånger till. Hittar inga vågor på 1-2 meter. Hur dags visas de..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det är svårt att bedöma våghöjd på film, men våghöjden lite längre upp längs kusten var på de nivåerna vid samma tidpunkt, och jag var, tyvärr, själv ute i dem en kort stund. Nåt av det värsta jag varit med om. Båten pendlade genom ca 70 grader på 2-4 sekunder oavbrutet. Jag fick hålla mig i det hårt spända storskotet (inga segel uppe, naturligtvis, i den stenhårda vinden) för att inte kastas överbord.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, raol säger:

Jag håller med om att det är svårt att bedöma våghöjd på film, men våghöjden lite längre upp längs kusten var på de nivåerna vid samma tidpunkt, och jag var, tyvärr, själv ute i dem en kort stund. Nåt av det värsta jag varit med om. Båten pendlade genom ca 70 grader på 2-4 sekunder oavbrutet. Jag fick hålla mig i det hårt spända storskotet (inga segel uppe, naturligtvis, i den stenhårda vinden) för att inte kastas överbord.

 

Alltså... det är inte utan att jag undrar hur i h-e du bär dig åt när du är på sjön, hur får man en åttametersbåt att röra dig som du beskriver?

Eller så är du helt enkelt så rädd att skräcken spelar dina sinnen ett spratt. 10-13 m/s, vågor på 1,5-2,0 meter som rör sig med den hastigheten du beskriver (2-4 sekunder mellan vågorna) och som gör att båten pendlar 70 grader låter... intressant. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.5+ m var det absolut där jag var. Och jag försökte räkna perioden i mellan topparna. Hamnade runt 3-4 sekunder för det mesta. Ibland kommer flera i kors och då är det svårare att bedöma.

Pendlar genom 70 grader betyder ungefär 35 åt varje håll, om det nu var otydligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Raol, det känns som Peter_K uttömt mycket i ämnet och har kloka synpunkter, men jag måste också få dra mitt strå till stacken så att säga. Att din båt beter sig som du skriver i ett inlägg med våldsam krängning borde ju bero på att du inte hade segel uppe, dålig idé enligt mitt synsätt då segelbåtar är gjorda för att föra segel och inte driva vind för våg. Och efter att ha följt den här tråden rätt länge skulle jag rekommendera dig att antingen gå en kurs eller kanske ännu hellre följa med erfarna seglare som kan lära dig lite mer och göra dig tryggare på sjön, för det är nog inget annat det handlar om, din otrygghet i båten och rädsla för utmaningar. Ta fajten och besegra demonerna. Det klarar du lätt med ditt brinnande engagemang och kärlek till båtlivet. PS vänner till mig som seglade Tjörn Runt upplevde inget av det du beskriver. Hälsningar/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte segel uppe eftersom det blåste på tok för mycket. Jag hade fullt upp med att hålla båten på någorlunda rak kurs, och inte tappa greppet. Att sköta segel samtidigt hade varit oerhört riskabelt. Möjligen hade det kunnat funka med enbart storen och med andra revet intaget, och rejält urtwistat. En 40+-fotare bakom mig tog också ner seglen och gick för motor den sträcka som jag vände om från. Tydligen fick de också nog, och de var ändå (minst) två ombord.


I det här fallet resulterade det i att jag vände, och gick in i hamn. Eftersom vindarna och vågorna fortsatte i över ett dygn till blev det två oplanerade nätter i gästhamn, som jag egentligen inte hade råd med. Har redan börjat tänka igenom vad här hemma jag kan sälja av för att klara hösten.

Att följa med erfarna seglare är inte aktuellt, eftersom de garanterat skulle utsätta mig för saker jag anser är för farliga. Några kurser i att överleva i grov sjö finns knappast.

Vad jag väl mest skulle behöva är fler personer ombord. Då kan man hantera saker mycket enklare. Men det kommer aldrig att hända, eftersom jag nästan aldrig får med mig kompisar på 26 mils utflykt till hög kostnad och närmast tvungen övernattning och 1-2 dygns bortavaro hemifrån.


Så därför fortsätter jag på samma sätt. Kollar väderprognoserna extremt noga och bestämmer mig dagen innan. Det har funkat bra för det mesta. I det här fallet var det första gången jag var ute mer än en dag (undantaget uppseglingen från Gbg i sept 2015) och vädret blev sämre än jag hade räknat med. Samtidigt hade jag bara några få dagars semester, så jag kunde inte planera för att ligga i hamn flera nätter i väntan på bättre väder. Nu blev det så ändå, och turligt nog slutade det blåsa så vågorna sjönk undan lite i morse.

Det är ju också så att olika båtar, med olika segel, uppför sig olika. Vår förra båt, en Seacat, tålde mer vind (trots att den inte gick att reva, så det var minimum fock och full stor). Den krängde till långsamt och stannade ganska tidigt. Toppfarten i Seacaten (7.2-7.3 knop stadigt i nån halvminut på halvvind en blåsig dag med "obyig" vind) har jag ännu inte nått med Dominanten (max ca 6.8 hittills, mätt med samma utrustning), men Dominanten är betydligt snabbare i lättare vind, fast samtidigt vekare i jämförelse. Seacaten var mer som en kork i vågorna, och höll sig ganska rak. I 95 procent av fallen är ju Dominanten en mycket roligare och snabbare båt, men just i lördags hade jag nog hellre suttit i Seacaten på den sträckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Peter_K säger:

Brutalt?!! Det ser ju helt perfekt ut; orevade segel, inga "vita gäss". Knappt några vågor alls. 

Vad blåste det; 5-7 m/s? 

 

Vi har nog lite olika definition på vad "brutalt" är. Jag körde Hyundai Cup förra året med fullt ställ (dvs genua), det skulle mojna men gjorde inte det. Blåste 16-20 m/s; DET var brutalt. 

 

Det måste ha varit i det närmaste perfekta förhållande för ett "Tjörn Runt"

Hållö, som ligger ca 27 distansminuter åt NW anger en medelvind för dygnet 19/8 till 8,3 m/sek från SW. Maxvinden var 18,8 m/sek och uppmättes kl 15,50.

Uppmätt regnmängd för dygnet var 8,6 mm.

 

http://www.utposthallo.se/noaa1708.html

Förhållandena kan naturligtvis skilja en aning  runt Tjörn - men i regel inte mycket.

Nu är jag ingen kappseglare, men enligt mitt sätt att se det borde det råda perfekta förhållande för en kappseglare med tanke på vindriktningen. Bidevind från Stenungsund till Tjörne Kalv och sen undanvind under de trånga passagerna i den relativt trånga skärgården på utsidan Tjörn.

 

http://idrottonline.se/StenungsundsSS-Segling/Resultat/TjornRuntbyCOWI/TjRbyCOWI2017

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Peter_K säger:

Nu har jag kollat filmen två gånger till. Hittar inga vågor på 1-2 meter. Hur dags visas de..?

 

Du vet - när man är rädd är det mesta skrämmande. Det är inte företeelsen i sig själv som är farlig - det är rädslan. Rädsla gör ju att man agerar orationellt.

 

Min fru brukar beteckna vågor på 0,7 m som 3 meter. 

Nu går ju "Tjörn runt" i huvudsak inomskärs. De sträckor där man måste passera "öppet hav" och där det kan rulla in sjöar från Skagerrak är ju korta. Var då vindriktningen den Hållö anger, så har ju en eller annan lite större våg ingen betydelse när man seglar undanvind - snarare tvärt om.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var med på Tjörn runt. Vi startade i Grupp 3. (Coastal / stora banan)

 

Det enda luriga delen av tävlingen var när åskan drog över med kraftig vind i några minuter annars var det varken mycket vind eller vågor.

 

Vinden var ca 8-10 M/s och vågorna mest längre.

 

Dom flesta tävlare åker nog inte runt och kör "farligt" med båten. Dom kör med mindre marginal däremot. Det är en väldigt bra erfarenhet att vara med några som tävlat ett tag för att se hur dom hanterar båten och olika situationer.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Thallatha säger:

Min fru brukar beteckna vågor på 0,7 m som 3 meter.


Ja, det är ett välkänt fenomen att man överskattar våghöjd med en faktor två eller så, men i mitt fall fick jag våghöjden från mätboj och lite extrapolering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:


Ja, det är ett välkänt fenomen att man överskattar våghöjd med en faktor två eller så, men i mitt fall fick jag våghöjden från mätboj och lite extrapolering.

 

Du har naturligtvis alltid rätt.

Vi som sysslat med båtar och segling hela livet och varit med om det mesta har naturligtvis ingen aning om hur verkligheten ser ut - eller!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att SNHI:s mätboj ljuger?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, raol säger:

Menar du att SNHI:s mätboj ljuger?

Menar du att filmen från Tjörn Runt som du länkade till och att en deltagare som skriver att det varken var mycket vågor eller vind ljuger..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det syns tydligt på filmen att det är kraftig sjögång med höga vågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, raol säger:

Det syns tydligt på filmen att det är kraftig sjögång med höga vågor.

Okej - jag har kollat filmen tre gånger; när syns de höga vågorna..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen raol, tänkte på en sak, eller fler. Du är ju har jag förstått cyklist, jag med, utsätter mig för stora risker i trafiken och det gör ju du med. Är du lika orolig då som när det blåser? Du bor förstår jag i Göteborg, en storstad med spårvagnar, skjutningar och massor med risker. Du vistas säkert i ditt kök och badrum, de 2 farligaste platserna som finns med stor skaderisk. Läste i en tidigare tråd om ditt problem att reva, det är ofta knepigt om man inte har ett avancerat system så pröva att reva innan du lämnar hamnen, välj en dag strax ovan din trygghetszon, lämna hamnen och segla runt några timmar, då slipper du mycket obehag. Och ursäkta mig, ingen erfaren seglare skulle utsätta dig för "farliga saker". Vi värnar om både våra båtar och oss själva. I våras tog jag ut en (då) mycket orutinerad seglare en dag, du kan läsa hans upplevelse här: https://sailingbluenote.wordpress.com/2017/05/18/giant-steps/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, raol säger:

Det syns tydligt på filmen att det är kraftig sjögång med höga vågor.

 

Det är naturligtvis relativt med vad som är höga vågor. För mig var det inte det under TR. När båtarna en liten bit ifrån börjar att gömas bakom vågorna börjar vågorna bli stora (för mig). Oftast är dom då ganska långa så båten går hyfsat mjukt men åker hiss hela tiden.

 

Värre med Vänern som blir hopplös redan vid lite vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi värderar alla risker på olika sätt.

JAG utsätter mig inte för stora risker. Min hjärna är i konstant arbete med riskanalys. Nästan inget jag gör gör jag utan att värdera riskerna och riskminimera. Därför har jag heller aldrig råkat ut för nåt allvarligt.

Jag är nyfiken på livet, och vill leva så länge och så frisk som möjligt. Andra värderar annorlunda, och vill hellre ha adrenalinkickar och större faror i stunden, för att det är att leva för dem, men så fungerar inte jag. Adrenalinjunkies är bland det värsta jag vet. Direkt anti till hur jag är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våghöjd är ju egentligen inte problemet i sig, utan hur branta vågorna är. Meterhöga vågor med våglängd på 40-50 meter är ju inget. Men samma våghöjd när våglängden är 10 meter är nåt helt annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir ganska missvisande när du länkar till en film med schysst seglingsväder och sedan beskriver vädret någon annanstans. 

 

Jag kan dock förstå hur man tycker det är lite obehagligt att rulla runt i en liten segelbåt utan segel. Men ärligt talat, vem gör det? Jag blir nästan sjösjuk av blotta tanken. 

 

Angående extrapolering tycker jag Wikipedia uttrycker det bra.

 

Citat

Att extrapolera kan lätt leda till grovt felaktiga antaganden, till exempel att jorden är platt[1]. Därför bör man iaktta försiktighet, använda så precisa modeller som möjligt och lita till extrapolering endast när det inte finns andra utvägar.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Extrapolering

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...