Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Mätbrev och kappsegling - lite frågor

Rekommendera Poster

1 minut sedan, Peter_K säger:

Går det inte att sätta upp lappar på helgerna..? Grannklubben körde "söndagsseglingar" i många år. 

 

Ett sätt att se hur båten svarar på trim är att hålla koll på logg och kryssvinkel. På en kappsegling - om det inte är entyp - skiljer egenskaperna såpass att man faktiskt inte kan läsa av resultatet av trim. 

 

Får jag fråga; varför har du båten tretton mil från där du bor? Varför inte flytta den, eller bor du i inlandet..? Måste ju finnas möjlighet att parkera den närmare hemmet..?


Jo, det går säkert att sätta upp lappar för helgerna, men eftersom jag är så väderbegränsad bestämmer jag mig för om jag ska åka till båten så sent som dagen innan, dvs oftast en fredag. Längre planeringshorisont än så har jag inte.

Båten är där den är eftersom vi är tre bröder som äger den gemensamt. Vi är uppväxta på orten och våra föräldrar bor fortfarande kvar där. Det är också mycket billigare att ha båten där, eftersom vi kan ha den i året runt. Då sparar vi in kanske tiotusen på inköp av vagga/kärra, och 4-5 tusen per vinter i förvaring. Båtplatsen betalar vi ändå för hela året, så lika bra att utnyttja den. Ingen risk att båten välter heller, så vi slipper masta av. Jag bor i Gbg, och min ena bror bor också strax norr om, men tredje brorsan bor i Stockholm, och han åker bara till västkusten för att hälsa på där hemma, och då behöver båten finnas där. Så den förblir där uppe.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips - om du vill kappsegla och inte känner någon - är att gå med i den här gruppen och hålla ögonen öppna efter någon båt som ligger nära där du bor och där de verkar ha ungefär samma ambitionsnivå som du själv. 

https://m.facebook.com/groups/250498567851

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mjo, fast jag vill ju segla vår båt, inte nån annans...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK... för att sammanfatta...

- Du vill kappsegla

- Du vill bara segla din båt

- Du vill inte segla om det blåser för mycket enligt förbestämda värden

- Du har redan bestämt att det inte förekommer kappsegling på klubbarna i området och tänker inte kolla

- Du har ingen lust att sätta upp lappar för att kolla om andra där du ligger är intresserade av att kappsegla på orten

- Du tänker att det bästa är att oerfaren börja i Sveriges största kappsegling genom en trång skärgård

- Du har inte tid och råd att delta i ovan nämnda kappsegling. 

 

Kan du förstå att det känns lite hopplöst att försöka komma med råd..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Korrekt.

2. Korrekt.

3. Korrekt.

4. Fel. Jag har kollat, så gott jag kunnat, och inte hittat nåt.
5. Korrekt, eftersom jag har rätt små möjligheter att själv vara med (pga väderosäkerhet), och det blir ju lite löjligt att dra ihop nåt som man inte kan vara med på.
6. Fel. Jag tänkte köra den så kallade "cruising"-klassen, som inte är en tävling.
7. Nja. Jag har tid, men inte råd. I år.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4. Du måste vara i kontakt med klubbarna direkt; detta är inte alltid något som annonseras utan ofta anslås det bara i hamnen

6. Du kör på samma bana som flera hundra båtar och skall förhålla dig till samma regler som alla andra på banan. Tror du missuppfattat om du tror att du inte är med i en tävling bara för att du inte får ett resultat i "cruisingklassen". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4. Det finns inga klubbar på det viset. Det är kommunala hamnar.

6. Cruising lär ju starta sist av alla startklasser, och eftersom jag är en så kass seglare kommer jag att vara sist redan vid Rönnäng. Inget större problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4. Du har ju fått en lista på 75 klubbar i området du bor i; ändå säger du att det inte finns klubbar. Vad är det som inte går in..?

 

6. Jag tror inte "cruisingklassen" startar sist - men om den nu gör det kommer du inte att se de kappseglande båtarna på banan. Vad räknar du lära dig av det..? Du kan ju då lika gärna köra banan helt gratis en annan dag på året..?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4. Segelsällskap är inte det jag menar med klubbar. I såna är det ju jollesegling man sysslar med, om det alls finns nån aktivitet. Jag har kollat de som ligger i närområdet, och inte hittat nån info alls om verksamhet åt det håll vi diskuterar här.

6. Jag räknar med att de timmar det tar innan jag är "avhängd" ändå ger en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4. Jag tror inte du förstår alls hur seglar-Sverige är organiserat. Klubbar som är medlemmar i Svenska Seglarförbundet (som är en del av Riksidrottsförbundet) är de som som arrangerar kappseglingar. En del heter "seglingssällskap", andra heter "båtklubb" osv. De har oftast en ungdomssektion där man seglar jolle, de arrangerar ofta kvällsseglingar för kölbåtar med lite enklare format (prickar och öar som rundningsmärken mm), och det är samma klubbar som ordnar officiella (sanktionerade) kappseglingar som t ex Tjörn Runt. Så ser det ut i hela Sverige, alltså även på västkusten. Klubbarna i listan är sådana klubbar (om de är medlemmar i SSF, vilket jag tror alla är idag om jag minns rätt om de är medlemmar i SBU som listan kom ifrån), även om ambitionsnivån på vad klubben mäktar med att arrangera varierar mha medlemmarna. 

 

6. Du kommer vara avhängd vid start. Fem minuter mellan varje startgrupp brukar man köra, snittar man sex knop (inte omöjligt alls) kommer startgruppen innan er vara en kilometer före er när du startar. Startar du i sista grupp kommer du inte att få se några

andra båtar segla. Tro mig. Jag har kappseglat en hel del. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4. Ja, men på östkusten används ofta begreppet "båtklubb" om de medlemsägda fritidsbåtshamnar som finns. I mina trakter verkar det bara vara kommunala fritidsbåtshamnar. Eftersom det finns risk för förväxling tycker jag man ska undvika ordet "båtklubb" om seglingssällskap. Hur som helst kollade jag de föreningar som finns i närområdet och hittade ingen info alls där, vilket jag redan skrivit ett par gånger nu.

Det är möjligt att det finns informella kvällsseglingar, men såna kan jag ju inte vara med på, eftersom jag inte är där då, så det är irrelevant för min del. Kappseglingar på helgerna är det jag har möjlighet att vara med på, och då inom max kanske 10 sjömil från hemmahamnen. Det är 2.5 tim för motor.

6. Ok, några sex knop är jag inte i närheten av. Jag har toppat strax över sex knop i riktigt hårda vindbyar på halvvind/slör en handfull gånger. 5-10 sekunder i taget. Marschfarten (över längre tid) vid stadig vind på 5 m/s är strax över 4 knop om jag seglar riktigt aktivt och pressar båten, och då handlar det om farten i båtens färdriktning. Ska jag kryssa blir den effektiva farten betydligt lägre. På en rundbana i den vinden räknar jag med 3.2-3.5 knop, effektivt.

Så om alla andra sticker iväg med 5-6 knop, ja då är jag ju hopplöst efter redan vid starten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan, raol säger:

4. Det finns inga klubbar på det viset. Det är kommunala hamnar.

 

Det är ju konstigt om du har så stark knytning till Hunnebostrand som du påstår, att du inte känner till Sotefjordens Segelsällskap.

En segelklubb i Hunnebostrand med anor.

Samhällena i södra delen av Sotenäs kommun var fiskelägen i huvudsak. Fiskarna var aldrig intresserad av nöjessegling på sin fritid - de tillbringade ju hela sitt yrkesliv på havet. Därför var seglingen som fritidsintresse i dessa samhällen mycket svagt.

 

Hunnebostrand var ett Stenhuggarsamhälle och där var segling ett starkt fritidsintresse. 1927 bildades Sotefjordens segelsällskap.

 

http://sfss.se/index.php/om-klubben/91-om-klubben/128-historia

 

Ett segelsällskap som fortfarande är mycket aktivt. Att du har kunnat undvika deras klubbstuga och anläggning och båtar, är helt fantastiskt. Varje gång du skall ut och segla seglar du förbi deras anläggning ganska nära, där det ligger längst ut i sydväst på Lilla Gåsholmen.

SFSS är ingen båtklubb som driver en fritidsbåtshamn. Det är en Seglingsklubb enbart för segling med en bred seglarskola. Ett av mina barnbarn från Stockholm har gått på deras seglarskola flera somrar.

 

Du har alltså  aldrig lagt märke till att det dräller av små segelbåtar på utsidan Hunnebostrands småbåtshamn, nästan hela somrarna!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, raol säger:

4. Ja, men på östkusten används ofta begreppet "båtklubb" om de medlemsägda fritidsbåtshamnar som finns. I mina trakter verkar det bara vara kommunala fritidsbåtshamnar. Eftersom det finns risk för förväxling tycker jag man ska undvika ordet "båtklubb" om seglingssällskap. Hur som helst kollade jag de föreningar som finns i närområdet och hittade ingen info alls där, vilket jag redan skrivit ett par gånger nu.

 

 

Du har ju alltid egna definitioner på nästan allt.

Toppen eller bottennappet var väl när du påstod att man inte behöver segla på "öppet hav" för att segla mellan Göteborg och Indien. Och dessutom på alla sätt försökte bevisa att du hade rätt.

Med sådana personer är det ju fullständigt omöjligt att för ett vettigt samtal.

Du kontrollerar inte - du stoppar huvudet i sanden - för att slippa se.

Hade du frågat i stort sett vem som helst på tex din brygga om det fanns nån segelklubb i Hunnebostrand, så hade de visat dig till Sotefjordens Segelsälskap.

Eftersom Hunnebostrand är ett litet samhälle i mellersta Bohuslän, skulle det inte förvåna mig om man tom visste vilket skonummer ordföranden i klubben har och vem hans fasters kusin var gift med mm mm

Det är nackdelen med att bo i ett litet samhälle att alla känner alla - men också en fördel.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4. Du har tydligen missuppfattat hur det ser ut med klubbar på ostkusten också. Båtklubbar är inte kollektivt ägda hamnar, det är föreningar som tillhör Riksidrottsförbundet genom Seglarförbundet precis som jag skrev. Dessa klubbar äger eller arrenderar ibland en hamnanläggning. Samma klubbar som arrangerar kappseglingar alltså. Om en klubb inte har föreningsverksamhet (knop-kurser, kappsegling etc) så finns en stor risk att de blir klassade som marinor och får då moms:a, därför är kvälls-seglingar något att föredra. 

Det är alltså ingen skillnad på "klubbar" och "seglingssällskap"

Som jag också skrev - du måste vara i direkt kontakt med dem för att få reda på hur (om) de kappseglar. 

 

6. Så kommer det bli, ja. Antingen blir du omseglad av de som startar efter, eller så drar de ifrån om de startar före. Jag har en ganska långsam båt (om man tittar på vad som kappseglas idag) och startar ofta bland de första båtarna; rätt speciell känsla att bli omseglad av hundratalet båtar vilket händer ibland beroende på upplägg (och dagsform :))...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inte löjlig. SFS är det segelsällskap jag lärde mig segla hos. Men det är ingen båtklubb.

Och, som jag skrivit tidigare i tråden, så har de ingen annan verksamhet än för de egna båttyperna, Optimist, Tvåkrona, RS Feva, 606 och kanske nån Laser. Nån båttyp till som jag har missat kanske de sysslar med också. Utöver det har de arrangerat tävlingar för en del andra båtar, men det är entypsvarianter (som J/70 förra året, och 2.4 mR tidigare i sommar). Inga med handikappsystem som jag efterfrågar.

Att det finns olika definitioner på saker är nåt man får förhålla sig till i livet. Några definierar "öppet hav" som platsen man befinner sig på så fort man kommit utomskärs (ett bättre namn på det är nog just, tja, "utomskärs"...). Det är en definition som är rätt betydelselös, eftersom det inte nödvändigtvis är nåt särskilt som inträffar bara för att man är på ena sidan den yttersta ön i stället för den andra. Vindriktning och annat styr ju vilka förhållanden det innebär. En dag med frånlandsvind kan det vara bättre utomskärs än inomskärs på många sätt. Jag väljer en definition som är tydligare avgränsad och som har motsvarighet i engelskans "blue water", dvs man är ute på hav utan land i sikte (därav "öppet" hav), och utan land som dämpar vindar och våghöjd, med så stort avstånd från land att man inte på kort tid (nåt eller några dygn) kan gå in i hamn för att rädda sig, utan måste klara av alla situationer med det man har ombord. Men andra får gärna definiera det på annat sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, Peter_K säger:

4. Du har tydligen missuppfattat hur det ser ut med klubbar på ostkusten också. Båtklubbar är inte kollektivt ägda hamnar, det är föreningar som tillhör Riksidrottsförbundet genom Seglarförbundet precis som jag skrev. Dessa klubbar äger eller arrenderar ibland en hamnanläggning. Samma klubbar som arrangerar kappseglingar alltså. Om en klubb inte har föreningsverksamhet (knop-kurser, kappsegling etc) så finns en stor risk att de blir klassade som marinor och får då moms:a, därför är kvälls-seglingar något att föredra. 

Det är alltså ingen skillnad på "klubbar" och "seglingssällskap"

 

 


Men är det då inte så att östkustens båtklubbar huvudsaklingen fungerar som hamnar, och sekundärt har alibiverksamhet för att undgå omklassning?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, raol säger:


Men är det då inte så att östkustens båtklubbar huvudsaklingen fungerar som hamnar, och sekundärt har alibiverksamhet för att undgå omklassning?
 

Det förekommer säkert sådana klubbar är jag övertygad om, och det är dessutom massor med personer som är medlemmar i klubbar bara för att få en p-plats till båten. Men båtklubbar ÄR idrottsklubbar. 

Om du kollar i kappseglingskalendern står det vilka klubbar som är arrangörer, några klubbar är återkommande med flera arrangemang för de är mer intresserade än andra, andra klubbar ordnar inga officiella kappseglingar alls (den jag är med i t ex har bara kvällsseglingar, men det är för att det är lärorikt och kul, inte för att det är ett alibi) - men det är fortfarande lik förbannat samma typ av klubbar som har hamnar och som arrangerar kappseglingar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska väl tillägga det att det nog är ganska bra att båten är 13 mil bort. Hade den varit i Gbg hade jag varit ute med den nästan hela tiden, så länge vädret var ok. Och det har jag inte tid med, egentligen. :D


En fördel med att ha den i Gbg hade varit att jag oftare hade sluppit segla ensam. Jag vill alltid ha med mig folk, men hela min bekantskapskrets finns i och nära Gbg, och det är ytterst sällan jag lyckas få nån att offra så mycket tid och pengar som krävs för att följa med. Fyra gånger på fyra år.
Hade båten varit här hade det i stället rört sig om kanske 3-4 timmar en vardagskväll, och en bråkdel av resekostnaden. :/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lösningen på ditt problem, det brukar ju vara åtskilliga båtar ute på helgerna. Välj någon lämplig att segla ikapp, han behöver ju inte få veta att han är med i en tävling. Egentligen är det ju så hela tiden när man har någon i närheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, raol säger:

Var inte löjlig. SFS är det segelsällskap jag lärde mig segla hos. Men det är ingen båtklubb.

Och, som jag skrivit tidigare i tråden, så har de ingen annan verksamhet än för de egna båttyperna, Optimist, Tvåkrona, RS Feva, 606 och kanske nån Laser. Nån båttyp till som jag har missat kanske de sysslar med också. Utöver det har de arrangerat tävlingar för en del andra båtar, men det är entypsvarianter (som J/70 förra året, och 2.4 mR tidigare i sommar). Inga med handikappsystem som jag efterfrågar.

Att det finns olika definitioner på saker är nåt man får förhålla sig till i livet. Några definierar "öppet hav" som platsen man befinner sig på så fort man kommit utomskärs (ett bättre namn på det är nog just, tja, "utomskärs"...). Det är en definition som är rätt betydelselös, eftersom det inte nödvändigtvis är nåt särskilt som inträffar bara för att man är på ena sidan den yttersta ön i stället för den andra. Vindriktning och annat styr ju vilka förhållanden det innebär. En dag med frånlandsvind kan det vara bättre utomskärs än inomskärs på många sätt. Jag väljer en definition som är tydligare avgränsad och som har motsvarighet i engelskans "blue water", dvs man är ute på hav utan land i sikte (därav "öppet" hav), och utan land som dämpar vindar och våghöjd, med så stort avstånd från land att man inte på kort tid (nåt eller några dygn) kan gå in i hamn för att rädda sig, utan måste klara av alla situationer med det man har ombord. Men andra får gärna definiera det på annat sätt.

 

Är det nån som är löjlig - och inte bara i det här sammanhanget - så är det du.

I en ideel förening sker ju arbetet utifrån medlemmarnas önskemål. Har man andra önskemål om en verksamhet inom en ideell förening, måste man ju först och främst va medlem. Sen måste man ju inom föreningen jobba för att just en sån inriktning på verksamheten skall komma till stånd, och själv va beredd att själv ta ett ansvar.

Man kan inte kräva att andra människor redan skall ha jobbat just för ditt särintresse - speciellt om du har en sån orealistisk kravlista som du har.

 

Genom åren har SFSS haft många olika aktiviteter.

En av de gubbarna jag var chef för på elverkets avdelning i Hunnebostrand pratade ofta på när de kappseglade med J14. Nu finns det väl knappast nån som äger en J14 i Hunebostrand.

 

Som jag skrev i ett tidigare inlägg. 

 

Om man skall samtala i ett ämne, så måste man ha någorlunda samma definitioner i det man talar om.

 

Om den personen som ställer en fråga - som du har gjort - och denna personen har helt olika definitioner av  stort sett allt, än de andra han talar med, så är det helt omöjligt att föra ett vettigt resonemang med denna person.

Hade jag inte vetat att du fått din båt av Pseudonym, så hade jag varit helt övertygad om att du hade varit ett "nättroll" pga din avvikande syn på det mesta

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var har jag krävt att föreningarna ska göra det jag vill?

I stället är det ju så att man försöker leta upp grupperingar som redan sysslar med det man är intresserad av. Om såna inte finns, och man har möjlighet att engagera sig i frågan, ja då kan man ju antingen starta en på egen hand, eller försöka få till det inom en existerande förening.

Att SFS hade annan verksamhet förr, vilket jag mycket väl känner till, har ju inget att göra med vad man sysslar med nu.

Vi är oense om en, eller två, definitioner. Och då har jag andra definitioner på "i stort sett allt"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, raol säger:

Var har jag krävt att föreningarna ska göra det jag vill?

I stället är det ju så att man försöker leta upp grupperingar som redan sysslar med det man är intresserad av. Om såna inte finns, och man har möjlighet att engagera sig i frågan, ja då kan man ju antingen starta en på egen hand, eller försöka få till det inom en existerande förening.

Att SFS hade annan verksamhet förr, vilket jag mycket väl känner till, har ju inget att göra med vad man sysslar med nu.

Vi är oense om en, eller två, definitioner. Och då har jag andra definitioner på "i stort sett allt"?

 

Du har ett starkt önskemål om att man anordna kappseglingar och på ett sätt som passar dig. Att du själv skulle försöka få till stånd sån tex genom att sätta upp lappar i hamnen, har du ju helt avvisat. Du är ju inte heller mottaglig för några andra förslag.

Men du kanske tycker det är trevligare att "nättrolla" än att hitta konstruktiva lösningar på dna önskemål. 

 

Det är tyvärr inte bara en eller två definitioner vi har olika uppfattningar om - utan i stort sett allt som rör båtar, sjömanskap och navigation.

 

Jag har - som jag påpekat tidigare - läst det mesta som du skrivit på MarinGuiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exempel på enklare form av kappsegling; "Solo mellan broarna". 

Kostar gratis. 

Se länk för info. 

http://www.blur.se/2017/08/07/solo-mellan-broarna-2017/

 

Anmäl dig enligt båtdatabladet, SRSs utan undanvindsegel. Du lär knappast vinna, ingen kommer att bråka om att du t ex saknar fast toa. 

Länk till "båtdatablad"

http://matbrev.svensksegling.se/home/boatlist

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segling är mkt socialt. Båten är som hunden. En barriärbrytare. Nu vet jag att syftet med tråden är att älta, men ett tips är ändå att Initiera en dialog med ngn båtgranne om dennes båt. Sen är isen bruten. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det skrev jag ju. Båtgrannarna snackar jag mycket med. Särskilt på ena sidan har jag en supertrevlig båtgranne. Men båda båtgrannarna har stora motorbåtar, så är inte seglingsfolk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag räknar hela bryggan, ja hela klubben, som mina "båtgrannar". Eller de jag hamnar bredvid i populära naturhamnen, eller i gästhamnen.

Bara att snacka loss, liksom. 

Har man tur lär man känna någon, eller lär sig något nytt. Eller får en kul historia, eller tips om ett bra ställe att besöka. 

Eller blir medbjuden på en kappsegling :rolleyes:

 

När jag var liten seglade vi på somrarna med föräldrarna. I början av 80-talet någongång låg vi på Utö i gästhamnen som var smockfull när en båt med en till barnfamilj kom in senare än oss. De fick förtöja i vår akter, mina föräldrar pratade med dem och de skulle åt samma håll som oss, och de verkade trevliga. Sedan seglade alla tillsammans fyra veckor varje sommar tills båtarna såldes, vi åkte skidor tillsammans på vintrarna - och mina föräldrar umgås forfarande med dem. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo - jag undrar också...

Jag har all respekt och förståelse för att du inte har världens största inkomster, och att du måste vända på slantarna. Men... har du räknat på hur mycket pengar du faktiskt sparar med att ha båten tretton mil bort? Jag förstår att kostnaden i hamnen är lägre, men du får ju en högre resekostnad också? Och två att tre brorsor som delar på kostnade bor i Göteborg; hur många kronor sparar du per brorsa och månad, egentligen..? Detta till "kostnad" att båten används mindre än den skulle kunna... du får inte med dig kompisar... det är dåligt med kappseglingar...

Är det värt de sparade kronorna..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tillbringar väldigt lite tid i båten förtöjd. Oftast bär jag ner grejerna, fäster fall, fäller ner motorn, släpper förtöjningarna och sticker ut. Och omvänt åt andra hållet. Kanske 10-15 minuter, beroende på. Så jag pratar med grannarna som är direkt intill. De andra ser jag aldrig.


Det är ju segla jag är där för, och det kostar en mindre förmögenhet (344 kr T o R med Västtrafik) varje gång, så jag vill utnyttja tiden maximalt. Sitter aldrig och degar i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Peter_K säger:

Jo - jag undrar också...

Jag har all respekt och förståelse för att du inte har världens största inkomster, och att du måste vända på slantarna. Men... har du räknat på hur mycket pengar du faktiskt sparar med att ha båten tretton mil bort? Jag förstår att kostnaden i hamnen är lägre, men du får ju en högre resekostnad också? Och två att tre brorsor som delar på kostnade bor i Göteborg; hur många kronor sparar du per brorsa och månad, egentligen..? Detta till "kostnad" att båten används mindre än den skulle kunna... du får inte med dig kompisar... det är dåligt med kappseglingar...

Är det värt de sparade kronorna..?


Två av tre vill ha den där den är nu, och majoriteten bestämmer. Och jag, som egentligen hellre hade haft den på närmare håll, har inte råd att ta den högre kostnaden för att ha den här. Det är ju jag som får dras med reseutgifterna, men jag använder också båten ojämförligt mest, kanske 95 procent av tillfällena och 98 procent av tiden... De kostnader vi delar på är ju det som räknas, och där spar vi enorma belopp. Om vi skulle lägga båten i en Grefab-hamn, så skulle merkostnaden för de tre första åren vara flera tiotusentals kronor (högre båtplatsavgift, dubbel avgift första året, ingen vinterliggning så plats på land som också kostar extra, plus en vagga eller liknande för många tusen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...