Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Stephan_D

SXK 12-timmars Single Handed - någon som ska segla?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Uppenbarligen ingen som provat, men det har jag  :)

 

Lördagen 17/6 bjöd på ihållande regn nästan hela seglingen och friska vindar uppåt 10-11 m/s som avtog först framåt eftermiddagen.

 

Då det var första gången jag seglade båten själv och dessutom i så pass friska vindar så var det väldigt lärorikt, en hel del saker kunde gjorts mycket bättre, men det är sällan något blir bra första gången.

 

Det visade sig bland annat vara svårt att kryssa ensam i frisk vind med skotwinscharna på rufftaket, efteråt visade det sig att autopiloten kunde hjälpt till med slagen... 

 

Punktkort i papper är i princip oanvändbara om det ösregnar och autopiloten inte kan styra som folk i den friska vinden, detta påverkade vägvalet negativt.

 

Efter gemensam målgång var det skumpa, öl, korvgrillning och eftersnack på bryggan, ett mycket trevligt evenemang i SXK's regi.

 

Resultatet blev följande:

 

16:e plats av 21 startande

Trea bland nybörjarna

Jag var minsta båt att fullfölja

 

Till nästa år ska följande förbättras:

 

1. Inplastade punktkort tillgängliga i sittbrunnen
2. Sjökort lätt tillgängliga
3. Vattenfast penna + vattenfast block för loggboksanteckningar
4. Ha marginal(en timme beroende på vind/avstånd) till målgången
5. Rulla in Genuan och sträck genuanskoten innan revning av storen
6. Revad stor + Genuan ger bättre balans än bara storen
7. Kom i tid till starten
8. Välj startpunkt Rönnskär(Saltis) eller Grönö beroende på vind
9. Mat(wrap) tillgänglig från sittbrunnen
10. Segla inte för långt bort vid avtagande vindar
11. Slå med hjälp av autopiloten
12. Lita inte på att autopiloten klarar friska vindar
Redigerad av Stephan_D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det låter som ett lärorikt och roligt äventyr! Hoppas du har fått mersmak, det finns ju numera ett antal kappseglingar för solo och double handed i Stockholms närhet.

 

En anledning att inte så många var med kanske är att Robline 1Star, en "riktig" kappsegling för SH gick samma helg?

Redigerad av JonasP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller redan på och laddar inför nästa års segling, köpte just plast att plasta in punktkorten med.

 

Seglingen var för min del oerhört intensiv och ganska stökig(se förbättringspunkterna), tolv timmar kändes som EN timme, var ganska slut när jag kom i mål.

 

Huvudorsaken till färre deltagare var säkert den griniga och korrekta väderprognosen,

det var 31 båtar anmälda men av dessa kom 21 till start.

 

12-timmars ensamsegling körs alltid helgen före midsommar, och är en av få seglingar som hela tiden lockar fler deltagare.

 

Härlig blandning i startfältet med äldre cruising-båtar, katamaraner, trimaraner och hottade lådor med kolfibersegel, alla kan vara med och det är  INTE vassaste båten eller dyraste utrustningen som fäller avgörandet, snarare rätt taktik och vägval beroende på väder och vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Härlig blandning i startfältet med äldre cruising-båtar, katamaraner, trimaraner och hottade lådor med kolfibersegel, alla kan vara med och det är  INTE vassaste båten eller dyraste utrustningen som fäller avgörandet, snarare rätt taktik och vägval beroende på väder och vind.

Ungefär som i Robline 1Star då. :-) Förutom att det inte var några flerskrov med där.

 

Kul att även SXK:s SH-seglingar växer. Synd att vi seglare som vanligt är så jäkla splittrade. Det var alltså över 30 ensamseglare ute och kappseglade i stockholms skärgård, men det är bara drygt hälften som kallar det "kappsegling" och de höll sig på var sin kant. ;-)

 

Skön blandning båtar här också:

13450844_10153824704857842_7655185827911

Redigerad av JonasP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Över lag högre SRS-tal i den "riktiga" kappseglingen, förmodligen en bra indikation på ambitionsnivån också. ;-)

 

Vi brukade segla Sandhamn Open skärgård, innan den till slut tynade bort helt och hållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Till nästa år ska följande förbättras:

 

1. Inplastade punktkort tillgängliga i sittbrunnen
2. Sjökort lätt tillgängliga
 
Har man inte alltid det? :-)
 
3. Vattenfast penna + vattenfast block för loggboksanteckningar
4. Ha marginal(en timme beroende på vind/avstånd) till målgången
5. Rulla in Genuan och sträck genuanskoten innan revning av storen
 
Varför så? går i regel att reva storen med förseglet upp. Då behåller båten styrfart.
Vad hadde du för problem vid revningen?
 
6. Revad stor + Genuan ger bättre balans än bara storen
7. Kom i tid till starten
 
Det kan vara en bra början på en tävling att vara med vid starten :-)
 
8. Välj startpunkt Rönnskär(Saltis) eller Grönö beroende på vind
9. Mat(wrap) tillgänglig från sittbrunnen
 
Bananer och chokladkakor är bra också. 0,5L flaskor med vatten. (Jag tar en flaska (0,25L med vätske ersättning efter 1,5L vanligt vatten.) 
 
10. Segla inte för långt bort vid avtagande vindar
11. Slå med hjälp av autopiloten
12. Lita inte på att autopiloten klarar friska vindar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjökorten använder jag faktiskt sällan med plottern i sittbrunn, men hade behövt dem nu för överblick, men det fanns ingenstans att ha dem i sittbrunnen utan att de hade blivit pappersmassa/blåst i sjön/blivit söndertrampade.

 

Revade storen, enkelt med single-line-reef, samtidigt passade dock genuaskoten på att trassla ihop sig i den friska vinden till formen av en kompakt fotboll, tog ett bra tag att nysta upp.

 

Komma i tid till starten är en mycket bra idé, hade missbedömt tiden att komma i ordning, trots att jag gick upp 05:30, gick dock i mål med den mest exakta tiden 19:00, 98% tur vid målgången...

 

Maten ska vara tillgänglig om vädret blir grinigt.

 

Som sagt det var riktigt blåsigt och första gången jag seglade båten själv, mycket lärorikt.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglade också 12-timmars och har gjort så många år. Tycker det är roligare att lägga upp taktiken ur man skall segla efter vinden och komma så nära målgångstiden som möjligt än att som på en "riktig kappsegling" ha en förutbestämd bana att segla runt.

 

Kul att du ville vara med, Stephan_D, och hoppas du kommer tillbaka nästa år. Man måste vara med några gånger för att få kläm på hur båten uppför sig vid olika vindar, hur man skall lägga upp taktiken och hur man gör det så enkelt som möjligt för sig. Här är några tips som fungerar för mig:

 

- Gör alltid upp en plan innan hur du skall segla och studera sjökorten ordentligt så du vet vilken väg du skall ta mellan punkterna. På så sätt är du mindre beroende av stora översiktskort och behöver bara använda plotterna uppe i sittbrunnen.

- Använd inte protokoll i sittbrunnen. Det tar bara tid att skriva ner allt under gång och vid dåligt väder som i lördags blir allt blött och det går inte att skriva. Jag använder en kamera och tar kort på punkter, segel efter revning, andra deltagare och allt annat man skall dokumentera. Sedan efter målgång tittar jag på tiden när korten är tagna och för in tiderna i protokollet i lugn och ro.

- Maten är lite klurigt, men jag kör på mackor, ihoprullade tunnbröd, som går lätt att äta utan en massa kladd. 0,5 liters PET-flaskor med vatten där en flaska alltid finns i sittbrunnen. Något varm att dricka i termos är också gott att ha.

- Nej, autopiloterna har svårt i hård vind och hög fart. Då brukar jag låsa fast rorkulten istället vilket fungerar den korta stund jag behöver skota eller reva.

- Får du tid över så städa sittbrunnen! Det blir lätt ormbo av alla tampar. Städa, städa, städa så är risken mindre att tamparna trasslar in sig i varandra.

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för goda tips och uppmuntrande ord rgsson.

 

Och grattis till förstaplatsen, bra jobbat!!!

 

Jag kommer definitivt tillbaka nästa år, betydligt bättre förberedd och

förhoppningsvis med vindstyrkor som passar min lilla sol och badbåt litet bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, Stephan! Den lite starkare vinden passar min båt bra då den får sträcka ut. Det är dock lite kämpigt med stark vind, vilket det är för alla.

Förra året var det knappt någon vind alls och i år blåste det väl hårt. Vore skönt med lite lagom vind någon gång. Vi får hoppas att det blir så nästa år.

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som skall segla single-handed på höstseglingen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det lutar åt att jag seglar singel på höstseglingens 12-timmars i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen dax igen!

 

Detta har funnits i mitt medvetande till och från under hela året sedan förra seglingen.

 

Punktkorten inplastade, det mesta är redo, litet småfix kvar bara...

 

Är det någon mer som ska vara med på 12-timmars ensam?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore kul.. låter i allafall ontressantare än den 24timmars, enda "tävling" jag varit med i.

Vi seglade från utanför oxelösund till norr on gotland å tillbaka..

Såg inteen enda båt till.

Skickade in alla papper, resultat mm.

Ingen feedback alls. Jag vet inte om nån annan deltog mm.

Vi vann förmodligen.. inte så mkt mot oss själva ller vädret.

Jag lärde mej att inte försöka sova i förpiken.. blev riktigt sjösjuk..

Tävling där man kanske ser nån båt till kunde ju vara trevligt... fast så ärdet ju hela somrarna.

Det trevligaste är ju när man seglar ikapp och om... segelbåtar på fleratimmars perfekta halvvindsbogar... segelbåtar som går med bar mast och skramlande järngenoa..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast alla typer av 24-timmars är en trevlig seglingsform. 

 

På 80-talet 24-timmarseglade jag mycket.

Under ett antal år i närtid har det blivit ett antal vår och höstseglingar, som allt mer har blivit just 12-timmars. Sen en av seglarkompisarna fick problem med hjärtat har vi inte seglat. Var lite på tal i våras, men kom inte till "skott".

Vi seglar mest för att det är trevligt att segla med gubbgänget. En bestämd tid som man bokar in tidigt innan alla har fyllt sina almanackor.

Seglingen brukar vi inte ta så allvarligt, men ändå försöka göra så lång distans som möjligt.

Efter en gammal skutskeppare som levt hela sitt liv på sjön har vi tagit vårt "Valspråk"; "Hade det inte varit för den goda maten - så hade vi aldrig seglat"

Maten under våra seglatser är alltid kalas. Kan nog inte jämföras med maten som serverades ombord på en skuta i början på 1900-talet.

 

Sen händer det alltid nåt som ofta gör att man kommer ihåg just den seglatsen.

 

post-106994-0-99819800-1496833376_thumb.jpg

 

post-106994-0-00577400-1496833405_thumb.jpg

 

post-106994-0-72830800-1496833490_thumb.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det skickas ut nån resutatlista, ev kommer det mail i alla fall från Västkustkretsen att resultatlistan är klar och med länkar.

Det finns en maratonlista där man kan kolla allt tillbaka till 24-timmars seglingarna började.

 

https://24-timmars.nu//wp-content/uploads/2013/11/2016_Riksmaraton_A.pdf

 

https://24-timmars.nu/om-24-timmarssegling/maratonlista-plaketter-timglas/

 

https://24-timmars.nu/resultat-och-referat/

Förr var det bara skepparen som räknades.

Nu får även gastarna tillräkna sig seglingen om de anmäls, när handlingarna efter seglatsen skickas in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På 12-timmars Singlehanded är det väl bara skepparen som räknas? :-)

Redigerad av Stephan_D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Greyhound kommer att segla. Anmält och klart.

 

Det är svårt att räkna någon annan när bara skepparen finns ombord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På 12-timmars Singlehanded är det väl bara skepparen som räknas? :-)

 

Nu talade jag om 24-timmars i allmänhet och under de senaste 50 åren.

 

Det finns bara 12-timmars som ensamsegling på några få platser i Sverige. I de allra flesta kretsarna är det två man som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, 12-timmars ensam är unik för Stockholm. Tråden gäller den seglingen.

12-timmars ensam är helt fristående från de övriga 24-timmarsseglingarna med egen maratonlista och plakettdistanser.

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att fjolårets vinnare Greyhound är med i år igen!

 

Själv ska jag ta lärdom av mina misstag och ta till mig av dina råd. 

 

Ska försöka välja startpunkt som passar prognosens vindriktning så bra som möjligt,

Stora Rotholmen verkar ju riktigt bra vid S-SV vindar, Nordligt litet svårare val.

 

Då det var riktigt blåsigt förra året så var det ju inte så svårt att komma i mål i tid,

men om det blir varierande lättvind så kan man ju lätt segla bort sig och komma

alldeles för sent till mål om det mojnar framåt kvällen, en utmaning det också.

 

Tar en liten uppvärmningsrunda nu i helgen, så att alla bitar är på plats.

 

En kompis till mej ställer upp med sin Maxi 999, han har dock inte hittat hit än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shit. blev sugen...

såklart det krockar med min första seglingstävling, om man bortser från förrförra årets, helt ensam på havet-24 timmars.

Ska segla runt vinön eller nåt... i hjälmaren den 17:e.. heter visst Fiskeboda... nånting..

Ska bli kul.

I en stor 26ft båt.. jättetrevlig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att fjolårets vinnare Greyhound är med i år igen!

 

Själv ska jag ta lärdom av mina misstag och ta till mig av dina råd. 

 

Ska försöka välja startpunkt som passar prognosens vindriktning så bra som möjligt,

Stora Rotholmen verkar ju riktigt bra vid S-SV vindar, Nordligt litet svårare val.

 

Då det var riktigt blåsigt förra året så var det ju inte så svårt att komma i mål i tid,

men om det blir varierande lättvind så kan man ju lätt segla bort sig och komma

alldeles för sent till mål om det mojnar framåt kvällen, en utmaning det också.

 

Tar en liten uppvärmningsrunda nu i helgen, så att alla bitar är på plats.

 

En kompis till mej ställer upp med sin Maxi 999, han har dock inte hittat hit än.

 

Ja, vid NV och alla sydliga vindar passar St Rotholmen bra. Vid N och NO får man ta hjälp av Dämban för att komma norrut, men kryss är ju aldrig optimalt. Jag ligger med båten nära 537, så valet av startplats är ganska enkelt för mig, oavsett vindar.

 

Det där med att vinden avtar framåt kvällen måste man ta med i beräkningarna. 2012 seglade vi i SO-liga vindar hela dagen framför en front. SO-liga vindar gör det enkelt att klocka långa distanser, så jag hade en riktig kanondistans på gång. Efter rundningen av 542 skulle jag "bara" sträcka upp till 553 och målgång och beräknade att komma lite sent om det blåste 5 m/s. Problemet var att fronten passerade och det blev i stor sätt stiltje bakom. Jag satt och guppade med 0 knop på loggen en distans från mål kl 21. Då gav jag upp och åkte hem för motor.

Surt, men man lärde sig något.

 

Kul att kompisen ställer upp. Första gången för honom?

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lagom SO bris vore ju klockrent, men sån tur har jag inte i verkligheten, inte du heller tydligen :-)

 

Ytterligare ett bra tips med Demban, under förutsättning att det inte blåser för mycket, kan bli jobbigt på havet med kort båt och krabb sjö.

 

Får man utnyttja havssträckor på ensamseglingen?

 

På 24-timmars för många år sedan körde vi Demban-Almagrundet ToR under natten, vilket funkade bra i nattens lätta vindar, men det var ganska tråkig att guppa på havet under många händelselösa och kyliga timmar.

 

Min gode vän med 999:an har inte provat 12-timmars än, men vi har seglat ett antal 24-timmars, Sandhamn Open mm ihop, jag brukade vara gast på hans Trapez när vi var en aning yngre...

 

Vi tar båda en "Shakedown" på Jungfrufjärden i morgon.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det får du. Jag undrade lite över det själv i början. Enligt föreskrifterna för vanliga 24-timmars måste båten vara utrustad på ett visst sätt för att segla havssträckorna, men när jag såg hur andra seglade märkte jag att många använder havssträckor på 12-timmars. Du seglar dom nog lite på eget ansvar. Det kan ju gå väldigt grov sjö där så man måste veta vad den egna båten klarar av.

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startlistan är hämtad, äntligen dax!

 

Jag kör till Karlslunds Marina på fredag em/kväll om nuvarande prognos står sig, antar att det finns gästhamn där, kul om vi kunde sammanstråla på bryggan eller hamnkrogen för litet försnack.

 

Det verkar blir väldigt mycket lättvind, hoppas man hinner till Norrviken innan dagen tar slut bara...

 

Min gode vän med 999:an tvekar just nu på St Rotholmen som startpunkt, men jag tror det blir en bra startpunkt ändå, prognoserna följs noga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att träffas på bryggan efter denna trevliga segling, vi kommer tillbaka nästa år, med liiitet mera vind!

 

Bidrar också med en några bilder från i lördags:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...