Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Mauritx

Klättra i masten pga vindvisare sitter löst.

Rekommendera Poster

Ja nu var det dags, mastade båten och nu när jag håll på att trimma ryggen märkte jag att vindvisaren sitter lost... skit...  Mastkranen går inte att använda för att klättra, den är för lågt, 8mts, masten är på runt 11mts.

 

Bara tänken gör mig sjuk att klättra i masten (rädd för höjder) men har man skaffat  segelbåt lär man nån gang i livet klättra i masten ( i fall nån segel fastnar eller vad som helst) Så nu är det min tur.

 

Det är en 30 fot segelbåt (Semona 30) så masten lär ju hålla om man klättrar i den, eller hur?  

 

Fall till försegel tänkte jag använda (det är egentligen en stålwire), den är kopplat till en lite winch på sidan av masten, tror ni det håller ?  sen har jag en annan fall (8mm) som sitter på en liten block som används för att dra strumpan på rullen (kanske är den egentligen till en spinacker) som tänkte använda som backup.  

 

Tips önskas.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta storfallet, om det är fräscht. Led det till en rejäl winsch, helst genom en avlastare.

Använd ditt försegelfall och mastwinschen som back up.

Jag skulle inte använda fallet du använder till strumpan, det får ju aldrig nån belastning. Vet du att det håller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig behövt klättra högre än till spridarna, men då provat att kliva i en repögla i ett fall. Rekommenderas INTE, plågsamt.

Om du är höjdrädd kanske du ska prova några gånger utan att gå hela vägen till toppen. Du kanske blir av med höjdrädslan. Min höjdrädsla är försvunnen efter en del klättrande i mastkran och vandringsleder i alperna. Det värsta jag råkat ut för i den vägen var starten på en ballongtur, de första 50 meterna när man fortfarande hade ett fattbart avstånd till marken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är för skillnad egentligen mellan storfallen och försegelfallen? Det är samma diameter på tampen och metalwiren.. Fräsch eller fräsch.. det är gamla tampar...  Fallen till strumpan är en 8mm tamp som är fräsch, den sitter på mastoppen på samma ställe där förstaget sitter dock med en block som är ganska små. Tänkte använda den som backup... får hängprova några ganger för att se om grejerna håller. sen tanker jag ha nån typ av lina runt mig och masten... 

 

 

Jag har inga vinschar for storfallet. på båten finns bara 2st vinschar för att hantera försegel&Genua.  men dock finns det en liten vinsch for försegel...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är för skillnad egentligen mellan storfallen och försegelfallen? Det är samma diameter på tampen och metalwiren.. Fräsch eller fräsch.. det är gamla tampar...  Fallen till strumpan är en 8mm tamp som är fräsch, den sitter på mastoppen på samma ställe där förstaget sitter dock med en block som är ganska små. Tänkte använda den som backup... får hängprova några ganger för att se om grejerna håller. sen tanker jag ha nån typ av lina runt mig och masten... 

 

 

Jag har inga vinschar for storfallet. på båten finns bara 2st vinschar för att hantera försegel&Genua.  men dock finns det en liten vinsch for försegel...

På J80n, som ju inte har några fallwinschar alls använde vi ett block vid mastfoten för att leda fallet till en av winscharna (för focken)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAg vinchade upp mej på min första segelbåt, första sommaren, för att räta till något.

JAg hade båtmansstol och använde storfallet.

Efteråt har jag kommit fram till att det nog kan vara bra att ha ett fall att ha foten i, hissa den lite och följa med med foten, låsa den, ställa sig, så det  blir lätt att vincha, sätta sig, dra fotfallet osv. osv.

Nån form av säkerhet åxå, med två linor, är nog inte fel.

 

Sommaren efter att jag blivit firad upp med storfallet och båten var uthyrd, hade storfallet gått av.

Liiite otäck känsla fick jag allt, när jag påminde mej om att dingla i endast det fallet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sommaren efter att jag blivit firad upp med storfallet och båten var uthyrd, hade storfallet gått av.

Liiite otäck känsla fick jag allt, när jag påminde mej om att dingla i endast det fallet.

Jag är väldigt försiktig med att klättra/hänga i fall jag inte vet skicket på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade aldrig klättrat upp i masten utan båtmansstol eller fotsteg.

Kan du inte leta efter en annan mastkran som är lite högre? Eller en bro i lagom höjd?

 

Jag (90Kg) blev uppvinchad i masten för några år sedan. Vinchen var till genuan på min 30-fotare. Kan ha varit en 30-vinch utan ST. Han som vevade orkade inte utan att jag själv fick hjälpa till och klättra så gott jag kunde, det var INTE smidigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade aldrig klättrat upp i masten utan båtmansstol eller fotsteg.

Kan du inte leta efter en annan mastkran som är lite högre? Eller en bro i lagom höjd?

 

Jag (90Kg) blev uppvinchad i masten för några år sedan. Vinchen var till genuan på min 30-fotare. Kan ha varit en 30-vinch utan ST. Han som vevade orkade inte utan att jag själv fick hjälpa till och klättra så gott jag kunde, det var INTE smidigt.

Eh, utan båtsmansstol eller sele?! Nä, det förutsatte jag nog att TS använder.

Själv föredrar jag en riktig klättersele framför sk. båtsmansstolar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är för skillnad egentligen mellan storfallen och försegelfallen? Det är samma diameter på tampen och metalwiren.. Fräsch eller fräsch.. det är gamla tampar... Fallen till strumpan är en 8mm tamp som är fräsch, den sitter på mastoppen på samma ställe där förstaget sitter dock med en block som är ganska små. Tänkte använda den som backup... får hängprova några ganger för att se om grejerna håller. sen tanker jag ha nån typ av lina runt mig och masten...

 

 

Jag har inga vinschar for storfallet. på båten finns bara 2st vinschar för att hantera försegel&Genua. men dock finns det en liten vinsch for försegel...

Lita ALDRIG på ett block som hänger på utsidan av masten! Ska du använda fall så se till att de går inne i masten så du kan dra nytta av kraftigare winchar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inget hopptorn i närheten? Hade jag haft samma problem hade jag nog puttrat bort till hopptornet och fått hjälp av nån som inte är så höjdrädd. Där hemma finns avsatser på 5, 7.5 och 10 m, och eftersom man ska hoppa där är det djupt under. Perfekt för sånt här, i alla fall nu när det inte är badtemperaturer i vattnet. :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Montera maststeg. Väldigt skönt att ha. Det är alltid något som måste fixas till i masten :)

 

Har även båtsmanstol och livsele för klättring i mast under färd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Eh, utan båtsmansstol eller sele?! Nä, det förutsatte jag nog att TS använder.

Själv föredrar jag en riktig klättersele framför sk. båtsmansstolar.

 

 

Det var med båtmansstol. Vi använde två fall, ett som spändes för hand och sattes i en avlastare för att begränsa fallhöjden om det gick åt pipan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Montera maststeg. Väldigt skönt att ha. Det är alltid något som måste fixas till i masten :)

 

Har även båtsmanstol och livsele för klättring i mast under färd.

 

Jag har maststeg men tycker det är riktigt otäckt att klättra upp högt i dom. Jag antar att man vänjer sig men för mig räcker det med att vara uppe vid spridarna för att det skall kännas lite för högt. Då har jag inte använt någon skyddsutrustning så givetvis förvärrar det känslan men jag skulle inte vilja hamna i en situation då jag i grov sjö skall upp i masttoppen.

 

Men i kombination med en båtmansstol och winch skulle det kännas betydligt tryggare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Montera maststeg. Väldigt skönt att ha. Det är alltid något som måste fixas till i masten :)

 

Har även båtsmanstol och livsele för klättring i mast under färd.

 

Jag har maststeg men tycker det är riktigt otäckt att klättra upp högt i dom. Jag antar att man vänjer sig men för mig räcker det med att vara uppe vid spridarna för att det skall kännas lite för högt. Då har jag inte använt någon skyddsutrustning så givetvis förvärrar det känslan men jag skulle inte vilja hamna i en situation då jag i grov sjö skall upp i masttoppen.

 

Men i kombination med en båtmansstol och winch skulle det kännas betydligt tryggare.

 

I hamn kör jag bara med maststegen. Oftast är jag själv och fixar i båten, så då är det skönt att kunna klättra upp utan att ringa ned besättningen. Visst uppe i masttoppen är det högt upp, ca 18,5 meter. Tricket är att inte titta ned :) Fokusera på det man ska göra bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Montera maststeg. Väldigt skönt att ha. Det är alltid något som måste fixas till i masten :)

 

Har även båtsmanstol och livsele för klättring i mast under färd.

Jag har maststeg men tycker det är riktigt otäckt att klättra upp högt i dom. Jag antar att man vänjer sig men för mig räcker det med att vara uppe vid spridarna för att det skall kännas lite för högt. Då har jag inte använt någon skyddsutrustning så givetvis förvärrar det känslan men jag skulle inte vilja hamna i en situation då jag i grov sjö skall upp i masttoppen.

 

Men i kombination med en båtmansstol och winch skulle det kännas betydligt tryggare.

I hamn kör jag bara med maststegen. Oftast är jag själv och fixar i båten, så då är det skönt att kunna klättra upp utan att ringa ned besättningen. Visst uppe i masttoppen är det högt upp, ca 18,5 meter. Tricket är att inte titta ned :) Fokusera på det man ska göra bara.

Ringa ned besättningen? Är de redan uppe i masttoppen och så att du måste ringa till dom, en jäkla hög mast isåfall. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mauritx!

 Knepigt det där. Höjdrädslan går inte över på en dag eller efter en klättring.Skulle kunna berätta mycket om det men då måste det bli en annan tråd.

 

Mastteg är bra-kostar, å skall monteras.

Storfallet helt okej men provbelasta det å se till att ev block sitter ordentligt. Ett block i schackel okej men ett block som  popnitat i masten litar inte jag på.

 

Har varit upphissad många gånger i master. Det är gungandet däruppe som är jobbigast. Det är då man kan bli lite skraj samt man lutar ut å måste hålla i sig, ofta med båda händerna. En sling är bra i det läget att hänga i runt masten så man inte flyger ut i sidled.

 

På förra båten klättrade jag själv. Hade extra lina, klättrade 1 meter eller så å drog efter linan. Vid spridarna en vilopaus. Men den masten var bara 8,5 meter över däck. Du kan nog inte få båten att kränga mer än kanske max 10 grrader med din vikt däruppe. Men det känns som 45 grader minst.

 

Kör du på tipset om hopptorn eller en bro. Jag har Hjulsta Bro i Mälaren å den har jag parkerat vid vid ett tillfälle. Bilisterna var inte glada förståss. Ingen gångbana på den bron då.

 

Eller så  gör du som jag gjorde en sommar. Råkade montera Vindexen baklänges! Jag brydde mig inte om att fixa det. Det var inte många som märkte det, å sade de nått så log jag bara å kom med något avväpnande replik.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Montera maststeg. Väldigt skönt att ha. Det är alltid något som måste fixas till i masten :)

 

Har även båtsmanstol och livsele för klättring i mast under färd.

 

Jag har maststeg men tycker det är riktigt otäckt att klättra upp högt i dom. Jag antar att man vänjer sig men för mig räcker det med att vara uppe vid spridarna för att det skall kännas lite för högt. Då har jag inte använt någon skyddsutrustning så givetvis förvärrar det känslan men jag skulle inte vilja hamna i en situation då jag i grov sjö skall upp i masttoppen.

 

Men i kombination med en båtmansstol och winch skulle det kännas betydligt tryggare.

 

I hamn kör jag bara med maststegen. Oftast är jag själv och fixar i båten, så då är det skönt att kunna klättra upp utan att ringa ned besättningen. Visst uppe i masttoppen är det högt upp, ca 18,5 meter. Tricket är att inte titta ned :) Fokusera på det man ska göra bara.

 

 

Vad använder du för säkerhetsutrustning? Jag har funderat på att spänna på mig flytvästen med inbyggd sele men tycker det verkar krångligt att spänna runt masten vid varje steg, den trasslar ju in sig i maststegen också...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Montera maststeg. Väldigt skönt att ha. Det är alltid något som måste fixas till i masten :)

 

Har även båtsmanstol och livsele för klättring i mast under färd.

 

Jag har maststeg men tycker det är riktigt otäckt att klättra upp högt i dom. Jag antar att man vänjer sig men för mig räcker det med att vara uppe vid spridarna för att det skall kännas lite för högt. Då har jag inte använt någon skyddsutrustning så givetvis förvärrar det känslan men jag skulle inte vilja hamna i en situation då jag i grov sjö skall upp i masttoppen.

 

Men i kombination med en båtmansstol och winch skulle det kännas betydligt tryggare.

 

I hamn kör jag bara med maststegen. Oftast är jag själv och fixar i båten, så då är det skönt att kunna klättra upp utan att ringa ned besättningen. Visst uppe i masttoppen är det högt upp, ca 18,5 meter. Tricket är att inte titta ned :) Fokusera på det man ska göra bara.

 

 

Vad använder du för säkerhetsutrustning? Jag har funderat på att spänna på mig flytvästen med inbyggd sele men tycker det verkar krångligt att spänna runt masten vid varje steg, den trasslar ju in sig i maststegen också...

 

 

 

I hamn ingen säkerhetsutrustning. Under färd har jag livselen kopplad till ett fall och båtmansstolen kopplat till ett annat fall. Livselen spänns lite då och då medan båtmansstolen vinchas upp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla svar.

 

Jag har beställt en båtmanstol för 558SEK. Det blir spännande att se hur det går.

 

På min båt sitter vindexen montera ovanför (på) locket för lanterna för mastopet.  Locket  är borrade med ett hål där vindexen skruvas åt.

 

Sedan monterar man locket  (vrider) på fäste som är montera I masten.  

 

Jag vet inte vad är det som har lossnat om det är själva lamplocket (vilka jag har svår att tro eftersom det är svårt att sätta I och man måste verkligen vrida ordentlig ) eller om det är själva mutter I lantern som håller vindexen som är lös.  Det kan också vara pinne  till vindexen som sitter I fasten (det som man skruvar åt med platt skruvmejsel som är lös) 

 

Det som hander är att de två markeringar rör på sig (roterar ) som en fläkt när masten vibrerar. pilen visar ju rätt oberoende. Vi för se hur det går... berättar om jag lever efteråt. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Kör du på tipset om hopptorn eller en bro. Jag har Hjulsta Bro i Mälaren å den har jag parkerat vid vid ett tillfälle. Bilisterna var inte glada förståss. Ingen gångbana på den bron då.

 

 

 

Hade du ringt polisen före - så de beordrade öppning.  :P

 

 

 

Eller så  gör du som jag gjorde en sommar. Råkade montera Vindexen baklänges! Jag brydde mig inte om att fixa det. Det var inte många som märkte det, å sade de nått så log jag bara å kom med något avväpnande replik.

 

Lycka till.

 

Fast det där är jobbigt när vindexen rör sig hela tiden. Sommaren 2002, seglade jag Stockholm Hudiksvall. Man skall akta sig för att drömma - då hamnar man där.  :P

 

Vindexen satt rätt när jag startade seglatsen, men vred sig efter hand. När jag kom till Gävle, på vägen hem, så hade dom mastkran som man kunde klättra i. Det var ganska skönt att få dratt åt skruven ordentligt så att Vindexen stod rätt resten av seglatsen.

 

Våren 2015 fladdrade Vindexen väldigt mycket. Första seglatsen söderut gick jag till Valbodalens småbåtshamn i Lysekil. Det visade sig att spåren som indexsprötena sitter i var så slitna att sprötena inte satt fast. Straffade ihop dem med lite eltape och böjde ut dom till lagom vinkel. Fungerade tillfredställnde.

 

http://www.windex.se/SE-Hur-Du-monterar-Din-WINDEX-15.pdf

 

Jag ligger ju i hela året och det har ju varit ett antal orkaner, ett flertal stormar och ett otal tillfällen med kulingvindar - sen masten var nere sist.

 

Under vintern har jag investerat i en ny Vindex. Visserligen en dålig investering -fast helt i stil med de investeringar jag brukar göra.  :o

 

 

Har du ingen båtmansstol, så är det lätt att tillverka en. En bräda tex 28x145. Borra fyra hål - ca 20 mm. Trä i ett rep och åt dem gå i kors på undersidan. Är du riktigt sofistikerad, så splitsar du ihop repet på undersidan. Gör du jobbet ordentligt, så har du båtsmanstol för resten av livet.

 

post-106994-0-95214400-1464790782_thumb.jpg

 

Sen är det inte lätt att hissa upp nån i masten. Du får väl ringa in nån av dina lättaste kopmisar om han är så klurig att han begriper vad han skall göra i masttoppen, eller så får du gå till gymmet och se om det finns några biffiga  typer som du kan  slita från styrketräningen. Fast det är kanske inte så lätt - det är väl bodybildandet som är den enda meningen med livet - inte att använda sin styrka till något vettigt.  :mellow:

 

Sen är det ju inte fel att ta räddningsselen eller flytvästen med inbyggd sele och livlinan. Livlinan ett varv runt masten medans du hissas upp och firas ner och två varv runt masten medans du jobbar i masttoppen.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har någon gång hjälpt till att winscha upp någon annan. Det var betydligt tyngre än man skulle kunna tro. Den upphissade fick anstränga sig åtskilligt också.

I lumpen fick jag klättra mycket i telefonstolpar, säkerhetsutrustning var inte påtänkt, trillade man så blev man hängande upp och ner i stolpskorna med knäckta fotleder så man aktade sig väldigt noga. Blev en gång utskickad mitt i natten ensam i en bil för att fixa nån koppling i en stolpe några mil bort. Ett minne för livet.

Så jag skulle absolut satsa på att hitta en mastkran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tycker det är konstigt att ingen hittills föreslagit den för mig naturliga lösningen, nämligen att masta av.

Det har väl TS gjort redan ett par gånger? Och för varje gång går det ju lite lättare och ger en viss övning, dessutom om man mastar av, fixar vindexen och mastar på igen bör väl detta gå lite lättare än motsvarande höst- och vårbestyr?

Varför i hela friden göra en sådan sak så komplicerad, och dessutom riskera livet eller kanske skada sig på kuppen?

Bara att fundera på att krångla sig ända upp i masttoppen och inte vara säker på hur man gör och dessutom vara höjdrädd!!

Näää, TS, masta av, lär dig av ditt misstag och tänk färdigt innan du gör nånting nästa gång är mitt råd.

 

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat alternativ är att strunta i vindexen denna säsong och i stället

binda garnsnören i vanten (båda sidor) för att klargöra vindriktningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat alternativ är att strunta i vindexen denna säsong och i stället

binda garnsnören i vanten (båda sidor) för att klargöra vindriktningen.

Och telltails i förseglet så klarar du dig utan vindex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är konstigt att ingen hittills föreslagit den för mig naturliga lösningen, nämligen att masta av.

Det har väl TS gjort redan ett par gånger? Och för varje gång går det ju lite lättare och ger en viss övning, dessutom om man mastar av, fixar vindexen och mastar på igen bör väl detta gå lite lättare än motsvarande höst- och vårbestyr?

Varför i hela friden göra en sådan sak så komplicerad, och dessutom riskera livet eller kanske skada sig på kuppen?

Bara att fundera på att krångla sig ända upp i masttoppen och inte vara säker på hur man gör och dessutom vara höjdrädd!!

Näää, TS, masta av, lär dig av ditt misstag och tänk färdigt innan du gör nånting nästa gång är mitt råd.

 

Den naturliga lösningen är att klättra i masten tycker jag. Det ingår ju i jobbet som seglaren. Klarar man inte av det är det bättre att sälja segelbåten och i ställe köpa en motorbåt. 

 

Att kunna klättra i masten är livsviktig i fall man får ett fel där segel fastnar och går inte att få ner.  Att masta av är inte naturligt för att fixa någonting så enkelt som vindexen, eller lampan till lanterna,  man har inte tillgång till mastkran heller hela tiden oh det är inte heller riskfritt, man kan bland annat tappad masten på sig eller knäcka sönder förstaget till rullgenuan när man tar när den.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tycker det är konstigt att ingen hittills föreslagit den för mig naturliga lösningen, nämligen att masta av.

Det har väl TS gjort redan ett par gånger? Och för varje gång går det ju lite lättare och ger en viss övning, dessutom om man mastar av, fixar vindexen och mastar på igen bör väl detta gå lite lättare än motsvarande höst- och vårbestyr?

Varför i hela friden göra en sådan sak så komplicerad, och dessutom riskera livet eller kanske skada sig på kuppen?

Bara att fundera på att krångla sig ända upp i masttoppen och inte vara säker på hur man gör och dessutom vara höjdrädd!!

Näää, TS, masta av, lär dig av ditt misstag och tänk färdigt innan du gör nånting nästa gång är mitt råd.

 

Den naturliga lösningen är att klättra i masten tycker jag. Det ingår ju i jobbet som seglaren. Klarar man inte av det är det bättre att sälja segelbåten och i ställe köpa en motorbåt. 

 

Att kunna klättra i masten är livsviktig i fall man får ett fel där segel fastnar och går inte att få ner.  Att masta av är inte naturligt för att fixa någonting så enkelt som vindexen, eller lampan till lanterna,  man har inte tillgång till mastkran heller hela tiden oh det är inte heller riskfritt, man kan bland annat tappad masten på sig eller knäcka sönder förstaget till rullgenuan när man tar när den.  

 

 

Det vete katten om man kan säga att "det ingår i jobbet som seglare att kunna klättra upp i masten".

 

Jag har visserligen en kompis - en "ruskig prick" - som säger att den dan han inte kan klättra upp i masten, skall han sluta och segla.

 

I min ungdom besökte jag en skuta som bekanta ägde. Har för mig att det var ett fall som rappat ur eller nåt liknande. Ingen hade klarat att ta sig upp i masten, så jag klättrade upp längs ett av toppvanten och fixade problemet. Masthöjden vat 20 meter.  :) 

 

Av rivsåren jag fick på smalbenen, av det nygalvade stagen, fick jag ett sår som inte ville läka. Besök hos sköterskan var och var annan dag för omläggning. Dessutom slapp jag bada resten av sommaren.  :(

 

Skulle jag omfatta samma åsikt, att man måste sluta at segla om man inte kan klättra upp i masten, så hade jag varit tvungen att sluta segla för länge sen.

 

Att hissa upp nån i masten, i tex en båtmansstol, är inte helt enkelt. På den tiden jag jobbade som installationselektriker, var det relativt ofta som man blev upphissad i masten på en fiskebåt, av två fiskare, som visste vad de sysslade med. Det gick ganska lätt, men de handlade aldrig m att använda nån vinch.

 

Den ene höll avhåll runt en knap och tog hem slacken allt eftersom den andre "drog ut" fallet från masten och sen släppte efter - :blink: precis som man gör när man hissar de stora seglen på en segelskuta.

 

Har seglat i mer än 50 år, och jag har aldrig råkat ut för nåt så akut på den egna båten, att jag varit tvungen att klättra upp i masten med omedelbar verkan. De flesta problem kan man lösa ändå.

 

Att en vindex inte sitter fast är ju nåt som man kan leva med.

 

Vad gjorde man innan det fanns vindex!?

 

Man kollade på seglen hur de stod och seglade där efter.

 

Vindexen måste va de optimala innovation.

Ingen behöver den egentligen och alla bara måste ha den.

 

Hur många Vindexar jag köpt och kasserat genom åren - det har jag ingen aning om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Jag tycker det är konstigt att ingen hittills föreslagit den för mig naturliga lösningen, nämligen att masta av.

Det har väl TS gjort redan ett par gånger? Och för varje gång går det ju lite lättare och ger en viss övning, dessutom om man mastar av, fixar vindexen och mastar på igen bör väl detta gå lite lättare än motsvarande höst- och vårbestyr?

Varför i hela friden göra en sådan sak så komplicerad, och dessutom riskera livet eller kanske skada sig på kuppen?

Bara att fundera på att krångla sig ända upp i masttoppen och inte vara säker på hur man gör och dessutom vara höjdrädd!!

Näää, TS, masta av, lär dig av ditt misstag och tänk färdigt innan du gör nånting nästa gång är mitt råd.

 

Den naturliga lösningen är att klättra i masten tycker jag. Det ingår ju i jobbet som seglaren. Klarar man inte av det är det bättre att sälja segelbåten och i ställe köpa en motorbåt. 

 

Att kunna klättra i masten är livsviktig i fall man får ett fel där segel fastnar och går inte att få ner.  Att masta av är inte naturligt för att fixa någonting så enkelt som vindexen, eller lampan till lanterna,  man har inte tillgång till mastkran heller hela tiden oh det är inte heller riskfritt, man kan bland annat tappad masten på sig eller knäcka sönder förstaget till rullgenuan när man tar när den.  

 

 

Det vete katten om man kan säga att "det ingår i jobbet som seglare att kunna klättra upp i masten".

 

Jag har visserligen en kompis - en "ruskig prick" - som säger att den dan han inte kan klättra upp i masten, skall han sluta och segla.

 

I min ungdom besökte jag en skuta som bekanta ägde. Har för mig att det var ett fall som rappat ur eller nåt liknande. Ingen hade klarat att ta sig upp i masten, så jag klättrade upp längs ett av toppvanten och fixade problemet. Masthöjden var ca 20 meter.  :)

 

Av rivsåren jag fick på smalbenen, av det nygalvade stagen, fick jag sår som inte ville läka. Besök hos sköterskan var och var annan dag för omläggning. Dessutom slapp jag bada resten av sommaren.  :(

 

Skulle jag omfatta samma åsikt, att man måste sluta att segla om man inte kan klättra upp i masten, så hade jag varit tvungen att sluta segla för länge sen.

 

Att hissa upp nån i masten, i tex en båtmansstol, är inte helt enkelt. På den tiden jag jobbade som installationselektriker, var det relativt ofta som man blev upphissad i masten på en fiskebåt, av två fiskare - som visste vad de sysslade med. Det gick ganska lätt, men de handlade aldrig om att använda nån vinch.

 

Den ene höll avhåll runt en knap och tog hem slacken allt eftersom den andre "drog ut" fallet från masten och sen släppte efter - :blink: precis som man gör när man hissar de stora seglen på en segelskuta.

 

Har seglat i mer än 50 år, och jag har aldrig råkat ut för nåt så akut på den egna båten, att jag varit tvungen att klättra upp i masten med omedelbar verkan. De flesta problem kan man lösa ändå.

 

Att en vindex inte sitter fast är ju nåt som man kan leva med.

 

Vad gjorde man innan det fanns vindex!?

 

Jo - Man kollade på seglen hur de stod och seglade där efter.

 

Vindexen måste va de optimala innovation.

Ingen behöver den egentligen och alla bara måste ha den.

 

Hur många Vindexar jag köpt och kasserat genom åren - det har jag ingen aning om.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Den naturliga lösningen är att klättra i masten tycker jag. Det ingår ju i jobbet som seglaren. Klarar man inte av det är det bättre att sälja segelbåten och i ställe köpa en motorbåt. 

 

Att kunna klättra i masten är livsviktig i fall man får ett fel där segel fastnar och går inte att få ner.  Att masta av är inte naturligt för att fixa någonting så enkelt som vindexen, eller lampan till lanterna,  man har inte tillgång till mastkran heller hela tiden oh det är inte heller riskfritt, man kan bland annat tappad masten på sig eller knäcka sönder förstaget till rullgenuan när man tar när den.  

 

 

Ja, du vara chef, du bestämma.

Nu vet jag ju inte var du har båten, men har du mer än 5 timmars gångtid till närmsta mastkran som är tillräckligt hög för att du skall kunna lösa problemet därifrån? Lika lång tid tillbaka ger en heldag på sjön, det kan väl inte vara så motbjudande?

Om jag vore så nervös som du är, för att tappa masten eller bryta sönder något vid avmastning, så skulle jag i jämförelse vara skiträdd att bli uppfirad till masttoppen i en båtsmansstol.

 

Jag har själv varit uppe vid spridarna när jag monterade beslagen till mina sent påkomna och hemmatillverkade LazyJacks, då med hjälp av en kraftig fender att sitta på. Det var inte bekvämt och ganska nervöst. Båtsmansstol är säkert bättre. Men du har ju tänkt dig att komma nästan dubbelt så högt. Då vill det till att man har en kompis som vet vad den gör nere vid winchen, och som du litar på.

 

Men som sagt, du är kapten på din egen båt. Fast du kanske kan sända en liten tanke till mig och mitt inlägg när du har kommit förbi spridarna och konstaterar att du har nästan lika mycket kvar?

Hoppas att inga motorbåtar kör förbi och drar upp svall när du är däruppe.

Och jag hoppas det går bra för dig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att kompisen som hjälper till att vincha upp dig står still nere i sittbrunn (eller bredvid masten) medan du jobbar uppe i masttoppen. Om han flyttar sig i sidled i båten så kommer masttoppen att pendla som en metronom - klart obehagligt! (Och hur vet jag det??)

 

När du är uppe i masttoppen - koncentrera dig på jobbet utan att titta ner för mycket, så blir det inte så mycket svindelkänsla.

 

@Wingan: Båten har hemmahamn i Barken uppe vid Smedjebacken tror jag. Det finns inte så många mastkranar att välja på i den sjön. Det går inte ens att lämna sjön utan avmastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...