Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Abbe2

Problemet med buskörning

Rekommendera Poster

I Malmö har de problem med buskörning på vattenskoter. 

http://www.sydsvenskan.se/2016-05-28/sasong-for-fartdarar-i-kanalen

http://www.sydsvenskan.se/2016-06-01/far-man-en-vattenskoter-i-huvudet-sa-dor-man-ju

 

Jag vet att många är negativa till förarbevis för snabbar motorbåtar och vattenskotrar, men frågan är vilka andra lösningar där finns på problemet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man gör det olagligt med sånt som låter mer.... som inte varit olagligt. Janske det spär ut lite. Då finns mer att aggra på..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det hjälper så mycket med behörighetskrav, kolla landsvägen.... numer högre krav på mc medhögre effekt, men ser fortsatt riskbeteende från vissa hojåkare.... å ja... åker själv hoj... å visst går det för fort ibland,,, dock så är jag även yrkeschauför.... 40.. 50..60 70... samt vid vägarbeten. .. där håller man igen.... 5 knops gränsen är för mig inget problem.... men tyvärr,  ser många som anser den som bara en rrekommendation. .. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju fortfarande de som bara har huvudet för att sätta hatten på, insidan är tom. De slutar ofta som en siffra i statistiken istället.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju fortfarande de som bara har huvudet för att sätta hatten på, insidan är tom. De slutar ofta som en siffra i statistiken istället.

Sant, är huvudet dumt får kroppen lida. Alla får ta ansvar för sitt eget liv. Problemet är väl att det även kan medföra lidande för andra om olyckan är framme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det finns ju fortfarande de som bara har huvudet för att sätta hatten på, insidan är tom. De slutar ofta som en siffra i statistiken istället.

Sant, är huvudet dumt får kroppen lida. Alla får ta ansvar för sitt eget liv. Problemet är väl att det även kan medföra lidande för andra om olyckan är framme.

Det trodde jag var ett självskrivet faktum? Men det handlar väl om självhävdelse? Vad jag gör har ingen annan med att göra, eller nåt sånt tänker de kanske om de tänker överhuvudtaget? Ta deras bilkörkort ifrån dom, det kanske svider mer än några futtiga tusenlappar i böter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kollade jag lite snabbt länkarna.

Ja vad göra? Idioter finns ju alltid tyvärr. Lika synd är det ju om alla andra som åker vattenmoppe, som blir förknippade med den här typen.

Lite som alla trevliga nissar som åker amerikansk mc eller sk haschmoppe med lång gaffel.

Alla, långt ifrån, är ju inte kriminella gangsters.

 

Mitt första svar var bara något jag hasplade ur mej utan att titta vad inlägget handlade om. Trodde bara det var en av dom "vanliga" gnällspikarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krav på någon form av körkort eller "grönt kort" som det heter i många andra verksamheter stoppar ju ingen som medvetet struntar i regler och krav på hänsyn men det når alla de som annars inte är medvetna om att det finns regler. Det kanske känns jobbigt men den som är minst intresserad av att gå en grundläggande utbildning är kanske den som bäst behöver det?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu kanske detta blir lite OT, men jag ser ett farligt samband med ett inte helt ovanligt fenomen i Stockholm. Det finns en del som simmar tvärs över hårt trafikerade farleder t.ex. mellan två brofästen där farleden går under bron. De kan vara svåra att upptäcka även om man håller fartbegränsningarna och är nog omöjliga att upptäcka i tid för de som inte gör det.

Redigerad av Riro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske detta blir lite OT, men jag ser ett farligt samband med ett inte helt ovanligt fenomen i Stockholm. Det finns en del som simmar tvärs över hårt trafikerade farleder t.ex. mellan två brofästen där farleden går under bron. De kan vara svåra att upptäcka även om man håller fartbegränsningarna och är nog omöjliga att upptäcka i tid för de som inte gör det.

 

Har sett simmare med en sådan här boj på släp (eller något liknande, detta var den jag först hittade på nätet). Då syntes de faktiskt på långt håll, mycket bra ide som jag tycker fler skulle ta efter.

http://www.olanderswim.se/triathlon-oppet-vatten-vatdrakter/vatdrakter-simning-i-oppet-vatten/saferswimmer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i Västeråsfjärden har jag fått intrycket att de flesta vattenskotrar hyrs. De har exploderat i antal sen ett företag drog igång detta förra eller för två år sen.

Att det är 5knop här utanför och en jolleklubb med knattar som försöker lära sig verkar uthyrarna glömma att informera om, för det DAMP-körs så man kan bli vansinnig. Å måste dom låta som nå jävla lövlåsar!

 

Ett förarbeviskrav skulle ju hindra "icke båtfolk" att få hyra dem. Vilket jag tror blir den största skillnaden. Vilket ju vore bra för då tror jag att flertalet försvinner

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om icke båtfolk inte kan hyra är ju varje person som faller bort en tänkbar förlorad framtida båtägare - vi behöver alla inkörsportar till vår hobby som vi kan få.

 

Dessutom, om man ska raljera lite, är det bra att folk kan störa sig på vattenskotrar för då hinner de inte störa sig på riktiga båtar. För det finns alldeles för många som alltid kommer att störa sig på saker och ting, skönt då att det är på vattenskotrar och inte på mig

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon form av förarbevis med krav på kunskap om sjövettsreglerna skulle öka medvetandet om att det faktiskt finns skyldigheter samt insatser från kustbevakning och polis. Det är väl som i trafiken, syns polisen så dämpas farterna och beteendet blir lite bättre.

Jag tycker inte att det ska behövas men vad ska annars göras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nere i Höllviken far dessa skotrar runt utanför farled bland vindsurfare och badgäster. Kustbevakningens fartyg ligger i hamnen för jämnan, och det verkar inte finnas intresse att agera heller........  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog nåde händynslösa och hänsynsfulla. Det är nog endast rökare där man generellt kan påstå att det i stort sett endast finns hänsynslösa... jag har träffat ett enda undantag på snart 60 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett förslag om obligatoriskt Förarintyg från "Havs och Slafsmyndigheten". Troligen mest för att visa att myndigheten gör något. Det ursprungliga förslaget var Kustskepparintyg. På ett möte var det en byråkrat från myndigheten som presenterade förslaget, bakgrund och hur andra länder har det.  Det var väl ingen som jublade direkt, förslaget framstod inte som vare sig verklighetsförankrat eller genomtänkt. Väldigt ologiskt om man inför samma krav för alla snabbgående flytetyg.

I flera andra länder är det förbjudet att köra fortare än fem knop 200 m från land samt i markerade områden. Det kan man enkelt övervaka men att Polis/KBV ska åka runt och kolla intygsböcker är hopplöst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom seglande genom Hjärterösund för ett par dagar sen. Plötsligt började ett helvetiskt motordån bakom oss. Bakom udden kommer ca 10 vattenskotrar farande i hög fart. Den första passerade ca en meter bredvid min båtsida. Svallvägen dränkte hela sittbrunnen och in i båten. Både jag o frugan var blöta ända in på bara kroppen. Sen kom det ytterligare 9 st till. Hela gänget försvann i fjärran i ett enda stort motorvrål...

 

Jag inser att varken polis eller kustbevakning kan göra något som helst ingripande efter en sådan här händelse. Det finns ingen som helst möjlighet att identifiera illgärningsmännen. (Jag såg för övrigt rätt dåligt innan jag fick sköljt av och torkat glasögonen efter vattendränkningen.)

 

Vilket lagrum ska de gripas för att ha brutit mot? Är det åtalbart att köra som en galning så länge edt inte händer någon olycka? (Att deänka sittbrunn o besättning på en fritidsbåt ränknas nog inte som olycka hos en åklagare...)

 

Hur kan någon tro att sådana ansvarslösa vattenskoterförare skulle bli ansvarsfullare med ett intyg när ingen kommer åt att ingripa mot dem.

 

Får man slå vattenskoterförare i huvudet med båthaken om de kör för nära utan att man själv blir åtalad??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom seglande genom Hjärterösund för ett par dagar sen. Plötsligt började ett helvetiskt motordån bakom oss. Bakom udden kommer ca 10 vattenskotrar farande i hög fart. Den första passerade ca en meter bredvid min båtsida. Svallvägen dränkte hela sittbrunnen och in i båten. Både jag o frugan var blöta ända in på bara kroppen. Sen kom det ytterligare 9 st till. Hela gänget försvann i fjärran i ett enda stort motorvrål...

 

Jag inser att varken polis eller kustbevakning kan göra något som helst ingripande efter en sådan här händelse. Det finns ingen som helst möjlighet att identifiera illgärningsmännen. (Jag såg för övrigt rätt dåligt innan jag fick sköljt av och torkat glasögonen efter vattendränkningen.)

 

Vilket lagrum ska de gripas för att ha brutit mot? Är det åtalbart att köra som en galning så länge edt inte händer någon olycka? (Att deänka sittbrunn o besättning på en fritidsbåt ränknas nog inte som olycka hos en åklagare...)

 

Hur kan någon tro att sådana ansvarslösa vattenskoterförare skulle bli ansvarsfullare med ett intyg när ingen kommer åt att ingripa mot dem.

 

Får man slå vattenskoterförare i huvudet med båthaken om de kör för nära utan att man själv blir åtalad??

Man får nog inte slå dom med båtshaken , men man kan ju "råka" jippa så bommen kommer i samma höjd som den kroppsdel som de endast verkar använda för att fästa öronen på när dom kör förbi. De kan nog åtalas för vårdslöshet och ev. för att utsätta  annan för fara. Problemet är ju som sagt identifiering och bevisföring, samma som med vårdslöshet i trafik. Du har nog rätt i att skapa ännu en regel inte biter, då dom redan bryter mot ett flertal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snackade igår med en lätt påstruken man på bryggan... Han tyckte jag var trevlig för att vara seglare... Men dom som hade gett honom fingret när han kom susande med 53 fot å 33 ton motorbåt var inte trevlig.. Han hade dragit av på sina motorer.. Men det tar ju tid innan 33 ton går ned i fart... När jag då frågade om det gäller även mej på landbacken blev han sur... Konstigt... För det tar lite tid för 48 ton å sakta ned till 50 ... Fast jag brukar förstås anpassa farten innan jag når 50 zonen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Angående svall och motorvrål, så tycker jag vattenskotrar är ett ickeproblem. De är i det närmaste ljudlösa, och svall finns bara i fantaasin hos de som stör sig på att människor har kul.

 

Jag blir sugen på att byta ribben mot en vattenskoter, går dessa att hänga i däverten?

De måste vara bra att åka och proviantera med, ingen propeller och litet djupgående.

 

Barnen skulle nog tycka att det vore kul att åka på äventyr i vikarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenskotrar får endast framföras i farleder, så att barnen kan leka äventyr i vikar med den kan du glömma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... den artikeln verkar lite... "dåligt RYCKTE"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... den artikeln verkar lite... "dåligt RYCKTE"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jävla skitsajt!!!

 

Hmm... den artikeln verkar lite... "dåligt RYCKTE"

 

Kolla här, Sverige har regler som säger att det är farled som gäller men ev är det inte förenligt med EU-rätten, http://www.sjofartsverket.se/sv/Batliv/Fakta-om-batlivet/Vattenskoter/

 

F ö låter en vattenskoter av bara helvete. Jag har egentligen inget emot vattenskotrar; de låter mycket men är snabbt förbi. Däremot är det några som brukar leka med ett oar utanför vår båtklubb, och det är sjukt störande men det får man acceptera på något vis, alla har rätt till havet. Om någon skulle latja runt med en i naturhamnen skulle det kunna bli ett mord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående svall och motorvrål, så tycker jag vattenskotrar är ett ickeproblem. De är i det närmaste ljudlösa, och svall finns bara i fantaasin hos de som stör sig på att människor har kul.

 

Jag blir sugen på att byta ribben mot en vattenskoter, går dessa att hänga i däverten?

De måste vara bra att åka och proviantera med, ingen propeller och litet djupgående.

 

Barnen skulle nog tycka att det vore kul att åka på äventyr i vikarna.

Ljudlösa?!

 

Du borde gå å kolla hörseln :D.

 

Jag bor intill sjön och störs varken av oljetankers eller tvåtaktare som åker förbi här. Men skotrarna hörs ju över hela fjärden! Dom är som störiga grannar som aldrig slutar köra röjsåg :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående svall och motorvrål, så tycker jag vattenskotrar är ett ickeproblem. De är i det närmaste ljudlösa, och svall finns bara i fantaasin hos de som stör sig på att människor har kul.

 

Jag tycker inte heller svallet egentligen är något större problem så länge de kör där de borde köra och som de borde köra. Dvs inte inne i hamnar och andra trånga ställen och inte i hög fart nära andra. Även jag har blivit blöt för att vattenskoterförare har kört förbi alldeles för nära i hög fart... i en bred farled... när jag själv låg i 22-23 knop... Ljudlösa är de definitivt inte de överröstar lätt min 140hk motor när jag kör i marschfart.

 

Jag tror helt enkelt att denna typ av farkost drar till sig omdömeslösa individer. Hur får man ordning på dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Angående svall och motorvrål, så tycker jag vattenskotrar är ett ickeproblem. De är i det närmaste ljudlösa, och svall finns bara i fantaasin hos de som stör sig på att människor har kul.

 

Jag tycker inte heller svallet egentligen är något större problem så länge de kör där de borde köra och som de borde köra. Dvs inte inne i hamnar och andra trånga ställen och inte i hög fart nära andra. Även jag har blivit blöt för att vattenskoterförare har kört förbi alldeles för nära i hög fart... i en bred farled... när jag själv låg i 22-23 knop... Ljudlösa är de definitivt inte de överröstar lätt min 140hk motor när jag kör i marschfart.

 

Jag tror helt enkelt att denna typ av farkost drar till sig omdömeslösa individer. Hur får man ordning på dem?

 

Tycker du slår huvudet på spiken, det är inte vattenskotrarna som är problemet, utan en del utav de som sitter på dom. Hoppas verkligen att det  inte försöker lösas med ännu en regel som drabbar alla som åker vattenskoter. Moderna vattenskotrar är byggda för att kunna gå fort och är säkra så länge de framförs på rätt sätt. Att de bara är "leksaker" håller jag inte med om, då det är en mycket smidig farkost utnyttjad på rätt sätt. Kallar man allt som man använder för nöjes skull för leksaker så faller ju många av våra båtar in under den kategorin , speciellt om de används för t.ex. vattenskidåkning. Tyvärr så finns det alltid människor som missbrukar saker, en del för att de inte förstår och då kan ju upplysning hjälpa men det kommer alltid att finnas kvar en del som struntar i regler och andra människor. Det enda som skulle bita på den kategorin är bättre kontroll och kännbara böter.

Redigerad av Riro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Men allt jag läser om dessa vattenfordon är att de är tystare än alla motorbåtar.

Vilken budget behöver man för för att köpa en tyst och fin vattenskoter?

Ingen här verkar veta om de går att lyfta med dävertar.

Men finns det några rekommendationer för vilken skoter som passar ungdommar/barn?

Om inte kompetensen finns här, vart ska man vända sig?

 

Det verkar finnas jetförsedda grejjer som bär två personer och drar 0,4l/M, byebye 3m RIB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...