Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jajo

Erfarenhet av LED Stripe med 3M tape

Rekommendera Poster

Tänkte jag skulle montera lite mysbelysning i form av LED stringlight som jag ska kunna dimma.

Min fråga är hur bra håller den tape som sitter på baksidan av stripen, det vore inte så roligt om tapen inte håller måttet och stripen ramlar ned.

Jag ska göra riktigt rent så att det inte finns något fet kvar på ytorna som stripen ska monteras mot så förutsättningarna blir så bra som möjligt men frågan är om tapen håller.

 

Har ni nåra erfarenheter av detta som ni kan dela med er av

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Biltemas LED stripe både under soffan (målat trä) samt under en köksbänk (teakplywood). Har suttit i tre år utan minsta tendens att släppa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3M brukar ju ha synnerligen god vidhäftning av sina produkter. Jag har aldrig tejpat en sådan LED-stripe, men satt upp skyltar och andra saker i gamla lokaltrafikfordon med 3M dubbelhäftande tape, det var väldigt svårt att ta bort dessa sedan då vissa hade hamnat fel. Tvätta med aceton innan om underlaget medger det, då sitter det som berget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3M har ju bra produkter men ville kolla om det fanns erfarenheter av just 3M tape på ledstripen.

 

En annan fundering, ledstripen kan kappas till önskade längder vilket att det blir olika antal dioder på varje bit, hur blir det och dimma dessa, blir det skillnad i ljusstyrka mellan de olika bitarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft sådan med 3M i min båt i snart 10 år (monterade dem precis när LED-stripes kom). De sitter både på plastytor men även på lackat trä. Ingen av de fyra-fem har lossnat eller ens tenderat att lossna på alla år

 

Se bara till - som Georg-ohm påpekat - att rengöra innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm ibland funderar man ju över sin egna stavningar, Kappas - menar kapas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade liknande men ebay-varianten i förra båten. Den tejpen höll inte, fick komplettera med lim. I övrigt perfekt.

Att dimma dem va inga problem, blev jämt ljus oavsett längd på bitarna. Däremot när du kapar får du vara beredd på att löda på nya kablar på kapade biten. Köpte till några "klämmor" som absolut inte gick att använda.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3M har ju bra produkter men ville kolla om det fanns erfarenheter av just 3M tape på ledstripen.

 

En annan fundering, ledstripen kan kappas till önskade längder vilket att det blir olika antal dioder på varje bit, hur blir det och dimma dessa, blir det skillnad i ljusstyrka mellan de olika bitarna?

 

Var ner  i båten nyss och monterade tillbaka ledstripp, som jag plockat ner i samband med en reparation. 

 

Nu var det ett tag sen jag plockade ner dem, men har inte för mig att de var speciellt svårt att få loss dem. Däremot har de suttit fast under alla de år jag haft dem. Vad det var för typ av dubbelhäftande tejp som de satt med i original, har jag ingen aning om.

 

Satte dit dem med 3M´s dubbelhäftande tape. Det som jag använde var ju betydligt tjockare än det som satt på lysdiodena från början. Den tejpen jag använde var lätt att jobba med.

 

För ett par veckor satte jag fast några träbitar tillfälligt med dubbelhäftande tejp, av samma bredd och tjocklek, som jag köpt på BILTEMA. Den tejpen var i det närmaste omöjlig att jobba med. Enormt svårt att få loss skyddsplasten. Brukar normalt inte klaga på produkterna från BILTEMA, men den dubbelhäftande tejpen kommer jag nog aldrig att köpa mer.

 

Det där med att kapa ledstripen. De jag har kan man kapa, men inte var som helst. Det finns, speciella markeringar där man kan kapa stripen och varje bit innehåller ett antal lysdioder. Kapar man mitt emellan misstänker jag att man "dödar" hela gruppen. Ingen lysdiod av de som ingår i gruppen lyser. Kan kanske tom ställa till med mer problem.

 

Mina stripps kan man även skarva i just den punkten. Har inte monterat strippen lika vid återmonteringen och jag skall ta med mig en lödkolv ner till båten efter middag (middag är det kl. 12.00 - antingen man har något att äta eller inte) och skarva i ca 20 cm.

 

Det är väl bättre med en "kappad" båt än en "kapad". Pirater skall man akta sig för, möjligtvis då med undantag för han Fritiof Nilsson. Han kan ju va läsvärd  regniga seglingsdagar under kappen. ;)

 

Som den gamle båtbyggaren på Fisketången, från Sibirien, men allmänt kallad "Estländarn", en gång sa på sin brutna och dåliga svenska. (Han hade varit Kapten på en Estnisk båt innan han flydde till Sverige.)

 

"Svenska har så många svårbegripliga ord. tex Klara. Det kan ju betyda klara - som i "klara färdiga gå",eller "Klara tvättmedel" eller "Klara i klôva" ( en gammal tant vars hus låg i en Klôva, inte långt från "Estländarn´s verkstad)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har satt upp ledstrips i motorutrymmet, utanpå isoleringen, där satte jag en rand med polyuretanlim innan - så det verkligen sitter - det gör det oxå. 

 

Är man lite tveksam till vidhäftning över tid så kan man ju dutta punktvis med något som biter ordentligt.. Så gör jag iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...