Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Chji

AQ115 eller 130?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har nyligen köpt mig en motorbåt på ca 6 meter som tillverkades bedömt på 70-talet! Båten var i något sämre skick när jag köpte den och i förstahand var jag endast ute efter trailern. Men den här båten föll mig i smaken och jag bestämde mig för att börja renovera och fräscha upp denna! Jag har haft den hos en båtmekaniker som gått igenom och renoverat i stort sett hela motorn.

 

Men nu till min fråga!

 

Jag har då en Volvo Penta b20 motor med en förgasare, så detta gör det till en AQ115 skulle jag gissa? Men på båten sitter ett 270-drev och enligt den tidigare ägaren var det från början två förgasare (AQ130) men att de tog bort en för att dra ner på bränslekostnaden. Hur vet jag om det är en AQ130 eller en AQ115 från början? Och om jag skulle montera en extra förgasare och det visar sig vara en AQ115 ifrån grunden, vad mer behöver man isåfall byta på motorn?

 

Mycket tacksam för svar!

 

Mvh,

Christoffer.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har nyligen köpt mig en motorbåt på ca 6 meter som tillverkades bedömt på 70-talet! Båten var i något sämre skick när jag köpte den och i förstahand var jag endast ute efter trailern. Men den här båten föll mig i smaken och jag bestämde mig för att börja renovera och fräscha upp denna! Jag har haft den hos en båtmekaniker som gått igenom och renoverat i stort sett hela motorn.

 

Men nu till min fråga!

 

Jag har då en Volvo Penta b20 motor med en förgasare, så detta gör det till en AQ115 skulle jag gissa? Men på båten sitter ett 270-drev och enligt den tidigare ägaren var det från början två förgasare (AQ130) men att de tog bort en för att dra ner på bränslekostnaden. Hur vet jag om det är en AQ130 eller en AQ115 från början? Och om jag skulle montera en extra förgasare och det visar sig vara en AQ115 ifrån grunden, vad mer behöver man isåfall byta på motorn?

 

Mycket tacksam för svar!

 

Mvh,

Christoffer

Insuget. Då ditt insug som sitter idag bara passar till förknasare. Ev. propellern då får mer effekt tex 15x17. Original sitter det väl Strombergare 175CD om jag inte mins fel.

 

Så svaret på din fråga är ingenting egentligen om man vill kunna köra. AQ115 är en AQ130, samma volym osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Jag har nyligen köpt mig en motorbåt på ca 6 meter som tillverkades bedömt på 70-talet! Båten var i något sämre skick när jag köpte den och i förstahand var jag endast ute efter trailern. Men den här båten föll mig i smaken och jag bestämde mig för att börja renovera och fräscha upp denna! Jag har haft den hos en båtmekaniker som gått igenom och renoverat i stort sett hela motorn.

 

Men nu till min fråga!

 

Jag har då en Volvo Penta b20 motor med en förgasare, så detta gör det till en AQ115 skulle jag gissa? Men på båten sitter ett 270-drev och enligt den tidigare ägaren var det från början två förgasare (AQ130) men att de tog bort en för att dra ner på bränslekostnaden. Hur vet jag om det är en AQ130 eller en AQ115 från början? Och om jag skulle montera en extra förgasare och det visar sig vara en AQ115 ifrån grunden, vad mer behöver man isåfall byta på motorn?

 

Mycket tacksam för svar!

 

Mvh,

Christoffer

Insuget. Då ditt insug som sitter idag bara passar till förknasare. Ev. propellern då får mer effekt tex 15x17. Original sitter det väl Strombergare 175CD om jag inte mins fel.

 

Så svaret på din fråga är ingenting egentligen om man vill kunna köra. AQ115 är en AQ130, samma volym osv.

 

Okej, jag har ett insug med plats för två förgasare. Men det kräver då inte något byte av kamaxel etc?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä det finns bara en kamaxel till dom motorerna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men har du insug nu med plats för två förgasare men bara en som sitter där??

Då lär du inte ens ha 115 hk då som förgasarna är mindre än om man har en o sen ska den sitta i mitten ju??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns fler kammar. P-kammen togs fram av Penta till Aq130D. Den är enligt mig den bästa om man vill ha en trevlig b20, utan hyss...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men har du insug nu med plats för två förgasare men bara en som sitter där??

Då lär du inte ens ha 115 hk då som förgasarna är mindre än om man har en o sen ska den sitta i mitten ju??

Hehe nej. Jag menar att jag har ett externt insug med plats för två som jag kan montera. Ber om ursäkt för dåligt formulerat svar. Men okej, så då är det inget som skiljer åt ifrån en AQ115 och AQ130 förutom dubbla förgasare. Om man nu då ska köra dubbla förgasare, vilka hade du rekommenderat? Idag sitter en weber 32/32, har jag för mig, ditmonterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns fler kammar. P-kammen togs fram av Penta till Aq130D. Den är enligt mig den bästa om man vill ha en trevlig b20, utan hyss...

Och det enda sättet att ta reda på vilken som sitter i är att öppna upp motorn antar jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja fins massor av kamaxlar så klart hade för mig att volvo monterade bara marin kammen i just marin motorn men om jag skulle välja förgasare så hade jag nog behållt webern då den brukar gå bättre o billigare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...