Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
BatNisse

Båtmotor funkar ej! Albin Vega 73

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Första gången jag skriver i det här forumet, vet inte om jag har kommit rätt... Men har precis investerat i en Vega och tänkte bege mig ut på havet!

 

Jag har har haft lite problem med motorn. Den startar, men så fort man ger den gas så dör den... Låter som att den inte varvar rätt men jag vet inte hur motorn ska låta.

Har filmat https://youtu.be/-6g7Sa86DAo och tänkte kolla om det är någon som har råkat ut för liknande och kan dela med sig av en lösning!

 

Det jag har gjort är - bytt ena dieselfiltret och luftat den, inget har funkat.

 

Tack på förhand!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den verkar ju inte öka i varv när du drar på gasen, viket tyder på att den inte får tillräkligt med bränsle, eller att något låser propellern.

 

Lokalisera regelagearmen på insprutningspumpen, koppla loss gaswiren starta maskinen och gasa för hand. ökar den då i varv i relation till regelagearmen är det något fel med gasregelaget, kolla så att wiren rör sig när du gasar.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den verkar ju inte öka i varv när du drar på gasen, viket tyder på att den inte får tillräkligt med bränsle, eller att något låser propellern.

 

Lokalisera regelagearmen på insprutningspumpen, koppla loss gaswiren starta maskinen och gasa för hand. ökar den då i varv i relation till regelagearmen är det något fel med gasregelaget, kolla så att wiren rör sig när du gasar.

 

 

Kalle

Hej Kalle! Tack för svar.

Gaswiren rör sig och båten har precis blivit sjösatt så jag tvekar på att propellen har fastnat i något...

låter vettigt att den inte får nog med bränsle med tanke på hur olik den kan vara i varv. Men där är två bränslefilter på den men när jag bytte det ena filtret så var det hur rent som helst, antog att det andra var i lika fint skick... Ska kolla på det imorgon förhoppningsvis, kommer med uppdatering då.

 

Tack för svaret!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket filter har du bytt?

Filtret som sitter på maskinen förmodar jag (det som syns på din film) förmodligen, dit ska det egentligen inte komma någon skit, vatten och andra föroreningar ska stoppas i CAV filtret som man kan skymta nere till vänster i ditt masknrum.

Den vattenavskiljaren ska dräneras regelbundet, hut ofta är omöjligt att säja, beror på vad du får med när du tankar, om tanklock är tätt, eller om det kan komma in vatten genom tankens avluftning.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Låst propeller är nog inte troligt med KaMeWa-liknande arrangemanget.

Vega-klubben har en duktig teknikavdelning, jag tror du har största förutsättningar att få kvalificerade gissningar där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va inte för säker, ny ägare som kanske inte vet hur man får vattnet ur den ställbara propellern, kallt i vintras saker fryser sönder och kan låsa mycket.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig kört motorn i en Vega men.....

Oftast brukar man dra gasreglaget framåt för att öka varvtalet, det ser ut på filmen som att du drar gasreglaget bakåt och alltså minskar gaspådraget. Men det är kanske så bakvänt installerat i Vegan. Jo jag vet att den, i alla fall i en del versioner, har KaMeVa-propeller och kanske det är gaspådrag för backning som visas i filmen.

 

För att kolla om det är propelleraxeln som går trögt och bromsar motorn så kan du ju försöka vrida propelleraxeln för hand och se så att den går lätt (felet kanske inte sitter i motorn...).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig kört motorn i en Vega men.....

Oftast brukar man dra gasreglaget framåt för att öka varvtalet, det ser ut på filmen som att du drar gasreglaget bakåt och alltså minskar gaspådraget. Men det är kanske så bakvänt installerat i Vegan. Jo jag vet att den, i alla fall i en del versioner, har KaMeVa-propeller och kanske det är gaspådrag för backning som visas i filmen.

 

För att kolla om det är propelleraxeln som går trögt och bromsar motorn så kan du ju försöka vrida propelleraxeln för hand och se så att den går lätt (felet kanske inte sitter i motorn...).

 

Fast det finns folk som gör nåt och så blir det som det blir -även om det är bakvänt - och sen är de nöjda med det.

 

Köpte år 2000, en gammal L32;a från 1965. Ett renoveringsobjekt. Båten stod på land och motorn gick inte att rubba, så det var ju aldrig frågan om nån provköring.

 

När jag fixat motorn och båten till användbart skick och sjösatt och skulle köra den till båtplatsen, blev jag mycket förvånad. När jag förde spaken framåt började båten backa.

 

Tre ägare hade under 35 år varit nöjda med att båten backade när man förde spaken framåt. Kunde naturligtvis inte låta bli att åtgärda det, så snart jag kom till båtplatsen - 3 pontonbryggor bort från sjösättningsplasen. Dvs ungefär en halvtimme efter att jag upptäckt hur det stod till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låga kunskapsnivåer ställer ofta till det. Det är ungefär som att fråga, "vad har du för motor"? Ja det är en grön och jag tror den går på diesel, kan man få till svar. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Blir det samma fenomen om du gasar med friläge? Isåfall är det inte propellern..

 

Jag skulle gissa på bränslepumpen. Jag hade samma problem på min Albin Cirrus, MD-5, 1978. Kan vara något mekaniskt så det kan vara värt att titta på den, alternativt köpa en ny.

 

Mvh
/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättedum fråga kanske, men har alla Vega reversibel propeller verkligen? Den mina föräldrar hade med reversibel propeller hade ett tvåspaksreglage; en för propellern, och en för motorn. På filmen ser jag bara ett reglage. Hursom; om den har backslag borde man kunna eliminera problem med propeller och axel som orsak?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättedum fråga kanske, men har alla Vega reversibel propeller verkligen? Den mina föräldrar hade med reversibel propeller hade ett tvåspaksreglage; en för propellern, och en för motorn. På filmen ser jag bara ett reglage. Hursom; om den har backslag borde man kunna eliminera problem med propeller och axel som orsak?

 

Ingen fråga är dum, men man kan få dumma svar ibland.

 

Nej alla har inte det.

 

Men det lilla man ser på filmen indikerar att det är en Vega med combidrift.

 

LiteOTt,

Folk har skenerellt en avog inställning till tvåspaksregelage, jag vet inte hur många båtar med RB backslag som kommit och klagat att växlingen inte funkar, när man tittar är tvåspaken utbytt till ett enspaks, vilket inte kan fungera tillsammans med nämda backslag.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Folk har generellt en avog inställning till tvåspaksregelage"

Märklig inställning detta. Man accepterar ju utan vidare det i bilar, även med automatlåda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hadde enspak på min Vega fungrade bra tyckte jag

men propeller ställer om tidigare vid back

så det gäller att nocken för gas är rätt inställd annars dör motorn

man anväder fullt utstlag back vid seglingsläge )

 

frågan är hur funkar det när du drar spak framåt ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla! Tack för så många svar och spekulationer! Tänkte försöka svara alla i en kommentar...

 

För det första så är motorn en Volvo Penta MD6A

 

Har jag bytt båda filter nu! Det var ingen skillnad på gången efter filterbyte nr 2, kan lägga till att där sitter ett orginal volo penta filter nu.

 

Jag har provat att koppla bort propellern(tror jag) med att koppla bort wiren och dra i den för hand så att säga, ingen skillnad...

 

Det spelar ingen roll om jag kör spaken fram eller bak, samma resultat.

 

Och nu till det viktigaste!

Gav mig på spridaren(tror den heter så) och stötte på ett underligt problem. Där sitter två "insprut", en till var kolv antar jag... Startar jag motorn och lossar på den bakre spridaren så släpper den ut diesel som vanligt och det händer inte mycket med gången i motorn. Däremot när man öppnar på den spridaren längst fram så dör motorn nästan direkt. öppnar man den väldigt lite så släpper den ut vitbubblig diesel(ser ut som när man släpper ut luft från bränslefiltret)

Och nu till min spekulering. Kan det vara att den ena spridaren släpper in tjuvluft till den ena kolven och ser till så att motorn inte får tillräckligt med diesel?

 

Förlåt på efterhand för alla "konstiga begrepp", har alltid pillat med motorer på egen hand och provat mig fram så att jag är inte familjär med alla begrepp, men jag försöker så gott jag kan!

 

Tack återigen för all hjälp!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hadde enspak på min Vega fungrade bra tyckte jag

men propeller ställer om tidigare vid back

så det gäller att nocken för gas är rätt inställd annars dör motorn

man anväder fullt utstlag back vid seglingsläge )

 

frågan är hur funkar det när du drar spak framåt ?

 

 

"Folk har generellt en avog inställning till tvåspaksregelage"

Märklig inställning detta. Man accepterar ju utan vidare det i bilar, även med automatlåda

 

 

Jättedum fråga kanske, men har alla Vega reversibel propeller verkligen? Den mina föräldrar hade med reversibel propeller hade ett tvåspaksreglage; en för propellern, och en för motorn. På filmen ser jag bara ett reglage. Hursom; om den har backslag borde man kunna eliminera problem med propeller och axel som orsak?

 

 

Hej,

 

Blir det samma fenomen om du gasar med friläge? Isåfall är det inte propellern..

 

Jag skulle gissa på bränslepumpen. Jag hade samma problem på min Albin Cirrus, MD-5, 1978. Kan vara något mekaniskt så det kan vara värt att titta på den, alternativt köpa en ny.

 

Mvh

/Anders

 

 

Låga kunskapsnivåer ställer ofta till det. Det är ungefär som att fråga, "vad har du för motor"? Ja det är en grön och jag tror den går på diesel, kan man få till svar. :)

 

 

 

Jag har aldrig kört motorn i en Vega men.....

Oftast brukar man dra gasreglaget framåt för att öka varvtalet, det ser ut på filmen som att du drar gasreglaget bakåt och alltså minskar gaspådraget. Men det är kanske så bakvänt installerat i Vegan. Jo jag vet att den, i alla fall i en del versioner, har KaMeVa-propeller och kanske det är gaspådrag för backning som visas i filmen.

 

För att kolla om det är propelleraxeln som går trögt och bromsar motorn så kan du ju försöka vrida propelleraxeln för hand och se så att den går lätt (felet kanske inte sitter i motorn...).

 

Fast det finns folk som gör nåt och så blir det som det blir -även om det är bakvänt - och sen är de nöjda med det.

 

Köpte år 2000, en gammal L32;a från 1965. Ett renoveringsobjekt. Båten stod på land och motorn gick inte att rubba, så det var ju aldrig frågan om nån provköring.

 

När jag fixat motorn och båten till användbart skick och sjösatt och skulle köra den till båtplatsen, blev jag mycket förvånad. När jag förde spaken framåt började båten backa.

 

Tre ägare hade under 35 år varit nöjda med att båten backade när man förde spaken framåt. Kunde naturligtvis inte låta bli att åtgärda det, så snart jag kom till båtplatsen - 3 pontonbryggor bort från sjösättningsplasen. Dvs ungefär en halvtimme efter att jag upptäckt hur det stod till.

 

 

 

Jag har aldrig kört motorn i en Vega men.....

Oftast brukar man dra gasreglaget framåt för att öka varvtalet, det ser ut på filmen som att du drar gasreglaget bakåt och alltså minskar gaspådraget. Men det är kanske så bakvänt installerat i Vegan. Jo jag vet att den, i alla fall i en del versioner, har KaMeVa-propeller och kanske det är gaspådrag för backning som visas i filmen.

 

För att kolla om det är propelleraxeln som går trögt och bromsar motorn så kan du ju försöka vrida propelleraxeln för hand och se så att den går lätt (felet kanske inte sitter i motorn...).

 

 

Låst propeller är nog inte troligt med KaMeWa-liknande arrangemanget.

Vega-klubben har en duktig teknikavdelning, jag tror du har största förutsättningar att få kvalificerade gissningar där.

 

 

Hej alla! Tack för så många svar och spekulationer! Tänkte försöka svara alla i en kommentar...

 

För det första så är motorn en Volvo Penta MD6A

 

Har jag bytt båda filter nu! Det var ingen skillnad på gången efter filterbyte nr 2, kan lägga till att där sitter ett orginal volo penta filter nu.

 

Jag har provat att koppla bort propellern(tror jag) med att koppla bort wiren och dra i den för hand så att säga, ingen skillnad...

 

Det spelar ingen roll om jag kör spaken fram eller bak, samma resultat.

 

Och nu till det viktigaste!

Gav mig på spridaren(tror den heter så) och stötte på ett underligt problem. Där sitter två "insprut", en till var kolv antar jag... Startar jag motorn och lossar på den bakre spridaren så släpper den ut diesel som vanligt och det händer inte mycket med gången i motorn. Däremot när man öppnar på den spridaren längst fram så dör motorn nästan direkt. öppnar man den väldigt lite så släpper den ut vitbubblig diesel(ser ut som när man släpper ut luft från bränslefiltret)

Och nu till min spekulering. Kan det vara att den ena spridaren släpper in tjuvluft till den ena kolven och ser till så att motorn inte får tillräckligt med diesel?

 

Förlåt på efterhand för alla "konstiga begrepp", har alltid pillat med motorer på egen hand och provat mig fram så att jag är inte familjär med alla begrepp, men jag försöker så gott jag kan!

 

Tack återigen för all hjälp!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som aktre spridaren inte får bränsle, det skall komma diesel där med stötvis, precis som ur främre.

Du kanske har luft i systemet, och maskin bara går på en cylinder. Pröva med att lossa bakre spridarröret igen när maskin är igång. Om det börjar komma olja där med drar du åt innan du stannar maskin. När du dragit åt bör den smälla igång på båda burkarna.

Om du inte får fram diesel där men till främre så kan det vara fel på pumpen, eller tätt i röret mellan pump och aktre spridare.

I dieselsystem på en sådan här motor får det inte finnas luft, pumpen klrar inte trycka ut en. Det är skillnad på moderna common rail spisar, dom behöver inte luftas på samma sätt.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Returen går till finfiltret på dom där maskinerna, kan vara bökigt att lufta ut all luft, då den har möjlighet att gå runt flera gånger.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig kört motorn i en Vega men.....

Oftast brukar man dra gasreglaget framåt för att öka varvtalet, det ser ut på filmen som att du drar gasreglaget bakåt och alltså minskar gaspådraget. Men det är kanske så bakvänt installerat i Vegan. Jo jag vet att den, i alla fall i en del versioner, har KaMeVa-propeller och kanske det är gaspådrag för backning som visas i filmen.

 

För att kolla om det är propelleraxeln som går trögt och bromsar motorn så kan du ju försöka vrida propelleraxeln för hand och se så att den går lätt (felet kanske inte sitter i motorn...).

 

Om spaken för gas/reversering är någotsånär rätt inställd så skall den stå i läge kl 1- ½2 när motorn startas. Då varken driver eller bromsar propellerbladen. (neutralläge). Förs spaken framåt ökar stigningen på propellern samtidigt som gasen ökar. Läget ca ½3 = full fart. Vrids spaken bakåt mot kl 12 vrids propellerbladen så att båten backar. Axeln snurrar alltid åt samma håll och är alltid i ingrepp när motorn går. Vid segling, när motorn är avstängd, kan spaken föras bakåt/akterut till stopp vid ca ½ 10. Då är bladen flöjlade och bromsar inte.

Motorn är en MD6A - combi.  De Vegor som har tanken i kölen har oftast en elektrisk bränslepump som hjälper till med dieseltransporten mellan tank och motor. Den mekaniska pumpen som drevs av kamaxeln hade ibland svårt att orka pumpa. Slangen från tanken går först till en vattenavskiljare eller en kombivariant t.ex ett CAV-filter. Därefter till mekaniska pumpen innan det ansluter till finfiltret som sitter på bakkanten av motorn. Finns en elpump sitter den mellan vattenavskiljaren och den mekaniska pumpen. Med elpump slipper man handpumpa den mekaniska pumpen när man skall lufta. Då är det bara att vrida nyckeln till första läget så att elpumpen går igång och lossa luftskruven på finfiltret. För att se om vattenavskiljaren/ CAV-filtrets anslutningar håller tätt kan man montera en bollpump, typ utombordare, på bränsleslangen före vattenavskiljaren / CAV-filtret. Då kan man trycksätta ledningen och ser direkt om det pyser i någon anslutning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla! Tack för så många svar och spekulationer! Tänkte försöka svara alla i en kommentar...

 

För det första så är motorn en Volvo Penta MD6A

 

Har jag bytt båda filter nu! Det var ingen skillnad på gången efter filterbyte nr 2, kan lägga till att där sitter ett orginal volo penta filter nu.

 

Jag har provat att koppla bort propellern(tror jag) med att koppla bort wiren och dra i den för hand så att säga, ingen skillnad...

 

Det spelar ingen roll om jag kör spaken fram eller bak, samma resultat.

 

Och nu till det viktigaste!

Gav mig på spridaren(tror den heter så) och stötte på ett underligt problem. Där sitter två "insprut", en till var kolv antar jag... Startar jag motorn och lossar på den bakre spridaren så släpper den ut diesel som vanligt och det händer inte mycket med gången i motorn. Däremot när man öppnar på den spridaren längst fram så dör motorn nästan direkt. öppnar man den väldigt lite så släpper den ut vitbubblig diesel(ser ut som när man släpper ut luft från bränslefiltret)

Och nu till min spekulering. Kan det vara att den ena spridaren släpper in tjuvluft till den ena kolven och ser till så att motorn inte får tillräckligt med diesel?

 

Förlåt på efterhand för alla "konstiga begrepp", har alltid pillat med motorer på egen hand och provat mig fram så att jag är inte familjär med alla begrepp, men jag försöker så gott jag kan!

 

Tack återigen för all hjälp!

 

 

Hej BåtNisse!

 

Jag har exakt likadan båt och motor som jag också tog över ägandeskapet i våras, 2016!

 

Hur har det gått?

 

Känner igen att motorn kan dö av för mycket gaspådrag och jag tror det beror på att kompressionen i bakre cylindern är för dålig, så som du beskriver det, för vi har samma problem. Problemet för dig var väl inte att det inte kom bränsle till cylindern? Förstod det som att motorn inte reagerar på att du tar bort bränsletillförseln till den bakre cylindern. Det innebär att det aldrig/ibland inte blir tändning i bakre, så det blir då dubbelt så tungt för motorn att dra propellern vid gaspådrag med bara en cylinder som fungerar...

 

Vi har tagit ur vår motor i höstas och testat

1) spridartrycket samt att det blir bra dimma. Resultat: rejält sotiga spridare varav det till och med droppade ur en, men hur trycket var har jag inte info om. Kostade cirka 300 kr att fixa.

2) kompressionen i cylindrarna vilket görs på en i taget. Det ska vara 23-25 kp/cm2 enligt verkstadshandboken och 20-24 kp/cm2 enligt instruktionsboken. Resultat, 20 först och 22 andra gången i den aktersta cylindern samt 10 första och 14 andra testet i den förliga cylindern.

 

Spridarna var enkla att fixa. Återstår att se hur lätt andra problemet blir. Topplocket har just tagits av då det troligtvis är sot som hindrar luftningsventilen (?!) från att stänga ordentligt. Ventilen ska alltså putsas/slipas.

 

Nu är det inte jag som är den kunniga, jag hänger bara på när min svärfar som jobbat som maskinist kör sitt race.

 

Våra problem/symptom har varit

- Direkt efter sjösättning: Startar direkt men vid för högt gaspådrag (60-70%?) sjunker varvtalet med bibehållen flöjning. Känns med nuvarande kunskap som att vi hela tiden kört (mestadels?) med en cylinder.

- Mer och mer svårstartad mot slutet av sommaren: Funderar på om vi har sotat igen insprutarna och ökat problemet på grund av korta körningar med motorn.

- Oljeläckage från reverseringsmekanismen: (En orsak till korta körningar). Tycks inte som det ska vara olja i denna, endast fett ska tillföras som jag sett helst på hösten (en gång/år, via fettnippeln på barbords sida av reverseringen). Läckaget tror vi nu beror på en dålig O-ring för om reverseringen på axeln.

- Avgaser (och minimalt med saltvatten) läcker under kyllimpan med otrevlig lukt och rostangrepp som följd. Ny packning ska förhoppningsvis lösa detta.

- Avgaskröken sprucken: Inget större problem med detta heller tror jag, bara att avgaser kan läcka ut. Vi tätade med kemisk metall.

 

Känner du igen dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...