Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Thallatha

Solcellsregulator

Rekommendera Poster

På eBay mm finns en massa bra grejer till låga priser men det finns också skräp. Just bland solcellsregulatorer verkar andelen skräp vara lite högre. Köper en någorlunda välkänt märk där det finns tester och recensioner på nätet så är det ganska säkert.

Jag har köpt många regulatorer, framförallt MPPT där det enda som är MPPT är trycket på boxen, de flesta har dock fungerat bra som PWM regulator. Det enda sättet är att köpa och kolla. Är man inte nöjd så brukar man kunna sälja till någon bryggranne ;)

Nr 2 av länkarna saknar induktor, hur DC/DC omvandlaren i den fungerar är en gåta för mig men någon med djupare kunskap kanske kan utreda det. Den påminner starkt om en jag hade (men såldes som PWM). Den hade extern temp.avkännare men spänningen ut var densamma oavsett temperatur.

Jag köpte en dyr för att jag vill vara säker på att mina AGM batterier överladdades. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På eBay mm finns en massa bra grejer till låga priser men det finns också skräp. Just bland solcellsregulatorer verkar andelen skräp vara lite högre. Köper en någorlunda välkänt märk där det finns tester och recensioner på nätet så är det ganska säkert.

Jag har köpt många regulatorer, framförallt MPPT där det enda som är MPPT är trycket på boxen, de flesta har dock fungerat bra som PWM regulator. Det enda sättet är att köpa och kolla. Är man inte nöjd så brukar man kunna sälja till någon bryggranne ;)

Nr 2 av länkarna saknar induktor, hur DC/DC omvandlaren i den fungerar är en gåta för mig men någon med djupare kunskap kanske kan utreda det. Den påminner starkt om en jag hade (men såldes som PWM). Den hade extern temp.avkännare men spänningen ut var densamma oavsett temperatur.

Jag köpte en dyr för att jag vill vara säker på att mina AGM batterier överladdades.

Vad gör en induktor i detta sammanhang?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Vad gör en induktor i detta sammanhang?"

Det kan nog någon mera elektronikkunnig berätta, jag vet bara ungefär.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag läste om båda men hittade inget om en induktor, om det nu år något man ska ha på sin regulator, hur ser man att en regulator har en sån?

 

Något som har tips på en ok regulator kring 300 kr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Induktor=spole.

Jag tycker att man antingen lägger närmare 1000 kr eller så köper man en enkel PWM för 100-200kr.

De billiga brukar fungera bra men en riktig MPPT ger kanske 10-15% mer. Viktigast anledningen till en bra regulator är att den inte laddar sönder AGM batterier. Har du AGM, bit i det sura äpplet, annars köp en billig tsv.

Förra året kom en kille vars regulator gått sönder och han behövde snabbt en ny. Jag hade en lite bättre PWM liggande i båten, hade nog kostat mig 200kr. Han frågade vad jag skulle ha, några hundra sa jag. Han gav mig 500 sen gick han. Så nu har jag ett par extra regulatorer liggande i båten ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter på dig som att det bara är att ta en på eBay för 100-200 kr. Jag kan ingenting som du förstår.

 

Tänkte montera en solpanel på 100-150w. Jag har ett hopplock av batterier så inge AGM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo du kan visst, du har förstånd att ställa frågor. Det är ibland bättre än "kan själv" ;)

Jag har precis beställt en sådan här: http://www.ebay.com/itm/PWM-LCD-Solar-Panel-Battery-Controller-Charge-Regulator-12V-24V-Auto-With-USB-DH-/172323715798?var=&hash=item281f4b3ad6:m:mgR6vrST-oSbkyH1w9afFpA

Tanken är att byta ut regulatorn till startbatteriet, tyckte den var snygg och att det ar praktiskt att se batterispänningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ungefäe samma som "äkta" lacoste sydd i samma fabrik av the same fabric samtidigt som "kopior"... men du betalar för 5 och får 1..

Ppdm.. ppd. Vmxy.. mm.mmm.smart funtions..

Vissa är lätta att stälka in andra bökiga. Några kan vara lite extra optimala.. mellanskillnaden kan gå att tjäna in.. i alla fall teoretiskt men njääää inte e de nån elhigantisk skillnad

Tycker dom ser snygga ut allihop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Same shit - different brand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag läste om båda men hittade inget om en induktor, om det nu år något man ska ha på sin regulator, hur ser man att en regulator har en sån?

 

Något som har tips på en ok regulator kring 300 kr?

 

Billigast är ju att lägga solcellspanelen direkt på batteriet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ok, jag läste om båda men hittade inget om en induktor, om det nu år något man ska ha på sin regulator, hur ser man att en regulator har en sån?

 

Något som har tips på en ok regulator kring 300 kr?

 

Billigast är ju att lägga solcellspanelen direkt på batteriet

 

Det är kanske billigast men definitivt inte OK.

 

Med de tidigaste typerna av solcell som hade en maxspänning som låg i nivå med max laddspänning för ett "vanligt blybatteri" så fungerade det. Dagens solceller har betydligt högre spänning och då förstörs batteriet antingen det är ett klassiskt blybatteri eller ännu värre "ett finbatteri".

 

Det fungerar ju att ladda med en enkel PWM-regulator men det blir effektivare utnyttjande av solcellen med en MPPT-regulator. MPPT-regulatorer har ibland bättre inställningsmöjligheter för laddningsspänningar så att "finbatterier" skyddas lite bättre. Klassiska blybatterier är ju lite tåligare men kan kräva lite mer tillsyn av att det finns batterivatten som täcker plattorna. Särskilt om de laddas med lite för hög spänning så tenderar nivån på batterivattnet att sjunka p.g.a. värmeutveckling i batteriet.

 

Min första solcell (25W) var av typen som kunde anslutas direkt på batteriet. Det var ett stort lyft att slippa oron för tomt batteri efter att den installerats. Visst fick det fyllas lite dest vatten i batterierna dåochdå men batteriet var välladdat och höll i många år.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ok, jag läste om båda men hittade inget om en induktor, om det nu år något man ska ha på sin regulator, hur ser man att en regulator har en sån?

 

Något som har tips på en ok regulator kring 300 kr?

 

Billigast är ju att lägga solcellspanelen direkt på batteriet

 

Det är kanske billigast men definitivt inte OK.

 

 

 

 

Du högg alla fall på mitt "bete".

 

Mycket i debatten idag är att - det får inte kosta nåt.

 

Som seglare vill man ju ha ut så mycket laddström som möjligt från solcellspanelerna. Sen avstår jag gärna från att köpa en massa annat "lull", bara det jag köper fungerar tillräckligt bra. När det gäller regulatorer till solcellspaneler vill jag gärna ha en regulator som omvandlar överspänningen till laddström och då får regulatorn gärna kosta.

 

Andra människor har naturligtvis andra prioriteringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Ok, jag läste om båda men hittade inget om en induktor, om det nu år något man ska ha på sin regulator, hur ser man att en regulator har en sån?

 

Något som har tips på en ok regulator kring 300 kr?

Billigast är ju att lägga solcellspanelen direkt på batteriet

Det är kanske billigast men definitivt inte OK.

 

 

Du högg alla fall på mitt "bete".

 

Mycket i debatten idag är att - det får inte kosta nåt.

 

Som seglare vill man ju ha ut så mycket laddström som möjligt från solcellspanelerna. Sen avstår jag gärna från att köpa en massa annat "lull", bara det jag köper fungerar tillräckligt bra. När det gäller regulatorer till solcellspaneler vill jag gärna ha en regulator som omvandlar överspänningen till laddström och då får regulatorn gärna kosta.

 

Andra människor har naturligtvis andra prioriteringar.

Är inte det en av huvidpoängerna med regulatorn.. att den i princip ska transformera dom ca 18v till 13.5-14.5v som är bra laddspänning.

Eller.. kastar "billig" regulator bort all överspänning typ likt en övertrycksventil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Är inte det en av huvidpoängerna med regulatorn.. att den i princip ska transformera dom ca 18v till 13.5-14.5v som är bra laddspänning.

Eller.. kastar "billig" regulator bort all överspänning typ likt en övertrycksventil?

 

 

Svar; (i princip) JA  (på bägge frågorna)

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo du kan visst, du har förstånd att ställa frågor. Det är ibland bättre än "kan själv" ;)

Jag har precis beställt en sådan här: http://www.ebay.com/itm/PWM-LCD-Solar-Panel-Battery-Controller-Charge-Regulator-12V-24V-Auto-With-USB-DH-/172323715798?var=&hash=item281f4b3ad6:m:mgR6vrST-oSbkyH1w9afFpA

Tanken är att byta ut regulatorn till startbatteriet, tyckte den var snygg och att det ar praktiskt att se batterispänningen.

 

 

Jag beställde en sån också, tog en 30A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då pratar vi om minus 15-20%

Om dyrregullatorn laddar fullt vid x antal soltimmar.. krävs det typ 20%längre tid med billigvarianten..

Tänkvärt.

hmmmm. Har ju gärna överkapacitet av soceller för eventuellt halvsoliga dagar.. så när set är mulet laddar jag hyfsat ändå om jag avskuggar. Har 400w nu... 200 räcker för normal förbrukning om det inta är regn 4-5 dagar i sträck..

Men på höst och vår kan dom där 20 %vara värdefulla..

Får mäta på min å se hur mkt som försvinner..

Harcen såndär som går att göra massa inställningar på. Kostade väl 500-800kr ca..

Ingen aning om det är pwd.. mmtv.. eller ja.. vilken typ.

Hur mäta för att veta..

Kan jag mäta inkommande ström å spänning och utgåenda dito?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag installerade min första solcellspanel tillsammans med en MaxPower-regulator kunde jag inte låta bli att mäta för att se om det stämde att man skulle få större laddström  med den regulatorn.

 

Kommer inte riktigt ihåg exakt vilket värde jag fick, men det var runt 25% ökad laddström vid mättillfället.

Du får väl ta beteckningen på din regulator och kanske en bild och lägga in den i tråden. Det finns säkert någon som vet vad det är.Googles är inte heller fel.

 

Skall du mäta är ju  en tångampermeter för likström inte fel.

Skall du koppla in tex multimeter för att mäta strömmen, måste du nästan ha 3 instrument.

 

En amperemeter för att mäta strömmen på ingången till regulatorn och en ampermeter på utgången.Dessutom vill man ju gärna mäta spänningen i de bägge punkterna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En MPPT-regulator kan ge upp till 30% mer. Det är vad de skriver i reklamen och det stämmer. Men, för att de här 30% så måste batterierna vara kraftigt urladdade dvs skillnaden mellan solpanelens spänning och batteriernas spänning vara så stor som möjligt. Den praktiska skillnaden med batterier som urladdats med 40-50% ligger på 10-15%, det kan man mäta sig till men man måste mäta hela dagen, mycket av energin kommer även när solen inte lyser klart.

Numera tror jag de flesta inte laddar ur sina batterier så hårt, jag själv brukar max ta ut runt 20% och de blir vinsten med MPPT ännu mindre.

Har man 100W solpanel så är skillnaden en extra 20W panel. Kommer vi in i oktober så ger solpanelerna 25% av vad de ger i juni dessutom.

Så vinsten med MPPT är inte speciellt stor. Däremot har de väsentligt dyrare MPPT regulatorerna ibland mycket bättre möjligheter till att justera spänningarna, både för att skydda batterierna mot djupurladdning och framförallt inte överladda AGM/GEL batterier som MaxPower gjorde.

 

Solpaneler är ju extremt betydelsefulla idag därför ska man satsa på en bra regulator tycker jag. Men det kan bli mycket pengar på en gång och då kan det vara vettigt att köpa en billig regulator och senare köpa en "riktig". Den billiga är sen en bra reserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 dvs skillnaden mellan solpanelens spänning och batteriernas spänning vara så stor som möjligt. 

 

Nån hade ideen att seriekoppla två solcellspaneler för att regulatorn skulle få större spänningsskillnad att jobba med.

 

Själv har jag tre solcellspaneler på 25 W vardera och två MaxPower-regulatorer. Funderade ett tag på att seriekoppla två paneler och mäta över det två regulatorerna. Har en 6 kanalig datalogger.

 

Tyvärr är det ofta långt mellan tanke och handling och en av regulatorerna har sett sina bästa dagar.

 

Men vem vet. Nån gång kanske man får gott om tid och inget har att göra - men det lär väl inte bli det här året och knappast nästa heller - att jag inte skulle ha nåt att göra.  :o

 

Men visst hade tanken varit intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
På 2016-08-18 på 2:49 PM, schackmatt säger:

Bytte själv ut min EPsolar (Peak Power G2 1215bn) eftersom den stör ut min radiomottagning. 

Vilken radio, FM eller VHF? Hur hade du installerat den, satt den nära radioutrustningen?

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Solarmare mppt 1012 mellan mina 2×50W solpaneler och mina blybatterier,  inköpta förra året. Nu efter en bra båtsemester är det knas med elen: batterierna laddades ur helt vid senaste övernattningen,  jag förstår inte orsaken. Loadlampan på laddaren lyser grönt hela tiden trots att inget är anslutet till laddarens lastutgång och trots att huvudbrytarna är avstängda. Den har lyst svagt hela säsongen. Över natten har förbrukningsbanken sjunkit från 12,5 till 12,35V. Några tankar om detta utifrån diskussionen i denna tråd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 10 juli 2017 på 08:08, AndW säger:

Vilken radio, FM eller VHF? Hur hade du installerat den, satt den nära radioutrustningen?

Jaha... Jag har samma problem, en Tracer, stör ut radiosignalerna på FM bandet, alltså rundradion. Befinner mig iofs i ett område med svag mottagning, flyttade på antennkablarna en bit bort ifrån regulatorn, blev bättre kan lyssna på SR P2, P3 och P4, men svårare på P1. Ordnade med en strömbrytare så att jag kan stänga av regulatorn under tiden jag lyssnar på sommarpratarna iallafall. Jag funderar nu på om detta är ett nytillkommet fel, då jag tidigare obehindrat kunnat lyssna på radion, eller om det var så att jag då befann mig närmare sändarna....

 

Från taket och masten har jag ned i båten, bara en kabelkanal, här löper samtliga kablar från elcentralen ombord ut till antenner, lanternor, solcellspaneler, radarn och dubbeklkommandot till den yttre styrplatsen, det är ju typ väldigt obra.

 

Gissningsvis lägger regularorn ut en matta av brus runt 88MHz eller vid någon spegelfrekvens, eller så påverkar den frekvensmoduleringen på något sätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan, jmwa säger:

Jag har en Solarmare mppt 1012 mellan mina 2×50W solpaneler och mina blybatterier,  inköpta förra året. Nu efter en bra båtsemester är det knas med elen: batterierna laddades ur helt vid senaste övernattningen,  jag förstår inte orsaken. Loadlampan på laddaren lyser grönt hela tiden trots att inget är anslutet till laddarens lastutgång och trots att huvudbrytarna är avstängda. Den har lyst svagt hela säsongen. Över natten har förbrukningsbanken sjunkit från 12,5 till 12,35V. Några tankar om detta utifrån diskussionen i denna tråd?

Svårt att säga utifrån dina uppgifter, men ett regulatorfel kan det ju vara, likaså att det är något i ditt elsystem som faktiskt börjat förbruka mer energi än vad du laddar in, kanske ett kylskåp som hela tiden går på full effekt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt,  inget är anslutet, huvudströmbrytarna avslagna. Kan strömmen gå ut baklänges till panelerna om regulatorn är defekt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, jmwa säger:

Loadlampan på laddaren lyser grönt hela tiden trots att inget är anslutet till laddarens lastutgång och trots att huvudbrytarna är avstängda.

Även när det är mörkt ute?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Maxpower som la av helt i vntras. Bytte till  EPEVER 2210 och la till en MT50 extern panel. Helnöjd!

Går att koppla förbrukningen till den och då ser man vad man gjort av med och fått in. Visserligen i kWh, men det funkar det också.

 

http://www.ebay.com/itm/EPEVER-1210A-2210A-3210A-4210A-MPPT-Solar-Charge-Controller-Regulator-OR-AB50-AB-/282589083890?var=&hash=item41cb9f38f2

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...