Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bussmowgli

Miljön kring Sveriges kust, era åsikter!

Rekommendera Poster

Tjena kära medlemmar på detta forum!

Jag fick en uppgift i samhällskunskap där vi skulle välja en valfri samhällsfråga, jag valde då miljön kring kusten. Då jag några frågor som jag önskade att ni kunde svara på.

  • Vad är era åsikter om tömningsstationerna?
  • Använder ni alltid tömningsstationerna, eller fuskar ni då och då?
  • Tror ni att de kommer andra lagar och förändringar när det gäller miljön runt sjön, krav på båtar och utsläpp?
  • Vad tror ni framtiden kommer ge oss?
  • Nya sätt att driva båtar på?

Jag skulle verkligen uppskatta era svar. Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1. Jag är mycket positiv till sugtömning och har varit det i bortemot 15 år.

 

2. I närheten av hemmahamnen sugtömmer jag alltid. Om det finns tömningstationer och de fungerar sugtömmer jag när jag passerar. Finns det inga tömmningstationer eller om de inte fungerar, så tömmer jag i havet på lämpligt ställe.

 

3. Det är väl troligt.

 

4. Högre ålder, mindre förstånd och fler appar att ödelägga båtlivet med.

 

5. Den halvgamla framdrivningsmetoden är den i särklass bästa och oslagbar. Dvs Segel.

På mina tidigare segelbåtar hade jag kunnat tänka mig en elmotor som alternativ framdrivningssystem till huvudsystemet - dvs seglen.

 

På min nuvarande "pråm" är det nog inget alternativ med elmotor och dessutom har jag en alldeles ny diesel.

 

Du frågade inget om nedskräpningen av den Bohuslänska kusten - som är ett stort miljöproblem.

Alla sjunkna båtar från bl.a andra världskriget som ligger inom Svenskt territorialvatten och läcker olja.

Alla fiskeredskap av moderna plastmatrial som ligger på botten och spökfiskar. mm mm

 

Den Svenska fritidsbåtsflottan är ett ytterst litet problem ur miljösynpunkt, men där är det lätt att införa åtgärder, för att se handlingskraftiga ut, utan att det belastar statens budget nämnvärt.

 

Alla andra miljöproblem är oerhört svårlösta och kostsamma för staten.

 

Men visst är det bra och enkelt att tömma sin toatank genom att suga den till det kommunala avloppsnätet.

 

Vem katten vill bada i sitt eget eller andra båtars avlopp när man ligger i en fin naturhamn!?

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena kära medlemmar på detta forum!

 

Jag fick en uppgift i samhällskunskap där vi skulle välja en valfri samhällsfråga, jag valde då miljön kring kusten. Då jag några frågor som jag önskade att ni kunde svara på.

  • Vad är era åsikter om tömningsstationerna?
  • Använder ni alltid tömningsstationerna, eller fuskar ni då och då?
  • Tror ni att de kommer andra lagar och förändringar när det gäller miljön runt sjön, krav på båtar och utsläpp?
  • Vad tror ni framtiden kommer ge oss?
  • Nya sätt att driva båtar på?

Jag skulle verkligen uppskatta era svar. Tack på förhand!

Hej!

Jag relaterar också från Bohuskusten, övriga delar av landet har jag ingen kunskap om.

1 i stort sett bra, men i alla fall förra året fanns det för få av dem, eller var placerade väldigt otillgängligt. Några var ur funktion. Men bättring har ju utlovats från kustkommunerna.

2 Ja om jag hittar dem, om de funkar, om tanken är full och det inte finns något tömningsstation i närheten så vad gör man...

3 jag hoppas det! men dessa lagar får inte inskränka på det marina friluftslivet. Men då skall det ju ställas samma krav på yrkesfartygen. Och de marina däggdjuren? var nånstans bajsar dom? :huh:  Dom har ju inget val.

4 Bättre väder, varmare klimat, högre vattenstånd, fler isberg, tunnare ozonskikt som orsakar farligate solbränna. Kanske belyser solen våra solcellspaneler bättre så vi kan plocka ut några fler ampere ur dem.

5 Ja tack, eldrift kan ju bli ett alternativ när batterierna blir effektivare och billigare. Hybriddrift även av båtar ligger ju inte så långt borta kanske, men även då gäller det ju att olika stationer i land finns och fungerar, laddningsstationer... Miljövänligare diesel med inblandning av rapsolja fungerar ju dåligt till båtar, men man kanske kan labba ihop andra bränslen på sikt? Min erfarenhet är att de snällaste miljövänliga bottenfärgerna funkar dåligt, det växer en massa alger och lägre djur på dessa färger, i alla fall utefter Bohuskusten. Här är det ju många som själva experimenterar med olika inblandningar i sina färger, eller köper fatygsfärg utomlads med massvis med giftiga komponenter i.

 

Sedan så håller jag tillfullo med Thallatta här om andra miljöhot. Och tillägger då det man visade på TV om havsströmmarna i Kattegatt och Skagerack att dessa bildar en karusell där allsköns nationellt- och framförallt internationellt skräp samlas som i en jättelik centraldammsugare och inte kommer därifrån och som vid nån storm fyller vrakvikarna utefter kusten. Jag har hittat mjölkförpackningar från flera av Europas länder i sådana vikar, ja även afrikanska. Även klumpar med oljespill, samt mängder med olika plastförpackningar finner man i dessa vikar. Och massvis med lastpallar...

 

Om nu sjunkna eller sänkta båtar läcker olja är illa nog, men en och annan sänktes också med ammunition och stridsgaser, senapsgas, ombord under eller strax efter kriget, det som finns under ytan syns inte, finns inte... diskuterade man då. Emellanåt flyer det ju fortfarande upp nån mina eller fastnar i fiskeredskap. Jag känner bohusländska fiskare som blivit sanerade då de fått upp läckande granater med just senapsgas, och dom var nog från det första världskriget, granaterna alltså, fiskarna är yngre... för att undvika hänsyftningsfel.

 

Jag var ju med på havet redan på 1960-talet, och kan ju säga att miljömedvetenheten bland båtfolk är betydligt bättre, då var det tillåtet att dumpa hushållsopor i hopknuten plastpåse med en sten i, i havet, och man fick se sig för var man satte fötterna på de obebodda öarna, då folk och fä uträttade sin elimination i varje bergsskreva och stenröse. Dom som hade toa ombord tömde denna direkt i havet utan mellanlagring i septiktank.

Sedan skärgårdstiftensen började sätta upp kombinerade torrdass och soprum på många ställen har det ju blivit bättre, bra mycket bättre.

 

Vad jag saknar (på gott och ont) i gästhamnarna är sopsortering, på vissa ställen har man påbörjat det, men annars slängs allt i samma illaluktande container, å andra sidan kan det vara svårt att källsortera till 100% i en fritidsbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

  • Vad är era åsikter om tömningsstationerna?

    Att de är löjliga. Det finns betydligt större problem att hantera - exempelvis dåliga avlopp från kustnära bebyggelse, strandnära djuruppfödning, övergödning av åkermark, grannländer med obefintlig avloppsrening från städer. Nu har ÄNTLIGEN beslutats att kryssningsfartyg inte får tömma all skit rakt ut i Östersjön; jämfört med ovanstående exempel utgör fritidsbåtsflottans toaavfall en löjligt liten bråkdel av utsläppen som dessutom sprids över stora områden. Dess miljöpåverkan är inte mätbar. Dessutom innehåller kiss 20 gånger mer näring än bajs, och människor kommer fortsätta kissa i havet för det syns inte.

  • Använder ni alltid tömningsstationerna, eller fuskar ni då och då?

    Jag använder ALDRIG tömningsstation. Har dock utrustning för det, och kommer säkert prova när det passar.

  • Tror ni att de kommer andra lagar och förändringar när det gäller miljön runt sjön, krav på båtar och utsläpp?

    Ja

  • Vad tror ni framtiden kommer ge oss?

    Om det ekologiska tänket fortsätter kommer fler och fler semestra i närmiljön i stället för att åka på andra sidan jorden. Samtidigt ökar kraven på komfort, och därmed vårt avtryck på miljön.

  • Nya sätt att driva båtar på?

    Tror eldrift kommer att komma starkare i främst som hjälpmotorer i segelbåtar; först skall bara bra batterier bli billigare och lättare, och dessutom högre verkningsgrad på solceller.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.
Jag tycker att det är vettigt, men inte främst för att påverka övergödningsproblematiken, utan för att undvika att det flyter runt bajs i kustnära områden. Naturligtvis har näringen en påverkan, även om den är liten, men det finns större problem. Eftersom folk lär fortsätta kissa i vattnet oavsett, så blir nyttan ganska liten. Det finns andra aspekter, som mikrobiologisk risk (virus, bakterier, mag/tarmparasiter) och medicinrester som inte omsatts i kroppen fullständigt, eller som omvandlats till ämnen som påverkar havslevande organismer.

 

2.
Har ingen toalett på båten, och använder därmed inte tömningsstationer. Kissar i öskar eller utanför båten (i lä), eller på land. Är aldrig ute så länge att jag behöver göra nummer två ombord.

3.
Absolut.

Strängare krav framför allt på motorer. Lägre ljudnivåer, mindre utsläpp av partiklar och kväveoxider, kanske krav på användning av renare bränslen som alkylatbensin. Eventuellt på sikt förbud mot vissa motortyper, som äldre tvåtaktsmotorer.

Även strängare regler kring bottenfärger och på lång sikt totalförbud för giftiga bottenfärger i takt med att t ex mekaniska påväxtskydd (ytstrukturer) blir effektiva eller bottentvätt blir bättre, snabbare, tillgängligare och billigare.

Större krav på bevisad kompetens för att framföra större och/eller snabbare båtar. I praktiken "båtkörkort", med undantag för riktigt små och långsamma båtar, t ex segeljollar, roddbåtar och andra flytetyg som inte drivs med motor nån del av färden.

En utvidgad sjönykterhetslag som även omfattar mindre och långsammare båtar. Kanske samma klasser som i punkten ovan. Att båtar blir klassade som "omotoriserade småbåtar, drivna av segel eller muskelkraft, med största längd ö.a. om 7 meter" och "alla andra", så att säga.

 

4 och 5.
Som nämnts ovan tror jag att eldrift kommer att komma på bred front inom ett årtionde. Främst som framdrivning för segelbåtar som främst är tänkta att seglas, där räckvidden inte behöver vara så stor. Säg två timmars drift på full effekt, och 5-10 kW motor. Batterierna väger en del, men om båtkonstruktionen är tänkt för eldrift från början, kan batterivikten utgöra en del av kölvikten, så att säga. Effektivare solceller och bättre batterier kommer att göra det enklare att konvertera till eldrift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först vill jag säga det många andra redan sagt och det är att fritidsbåtsanvändandet bara påverkar miljön marginellt kring Sveriges kust. Du bör inte fokusera på detta om du ska skriva om miljön kring Sveriges kust.

Du har redan fått många tips på vad som påverkar mera och jag kan komplettera med

  • Fritidsbebyggelse som använder allt mer vatten vilket ger saltvatteninträngning i brunnar
  • Vattenkraftverken som hindrar fiskar att komma upp till lekplatser eller som hackar sönder fiskyngel på sin väg till havet.
  • Bristfälliga avlopp från bebyggelse nära kusten, gäller mest fritidshus.
  • Utsläpp från både befintlig och nedlagd industriell verksamhet.
  • Utsläpp av läkemedel från kommunala reningsverk. Preventivmedel ex.vis påverkar de vattenlevande djuren

Nu svar på dina frågor.

  • Vad är era åsikter om tömningsstationerna?
    Funkar ganska bra, lite för få än så länge. Lättare att suga ur tanken än att pumpa ur den.
  • Använder ni alltid tömningsstationerna, eller fuskar ni då och då?
    När de finns och fungerar använder vi tomningsstationerna. Det har nog bara hänt två ggr att vi fuskat.
  • Tror ni att de kommer andra lagar och förändringar när det gäller miljön runt sjön, krav på båtar och utsläpp?[
    Gifter i bottenfärger kommer nog att förbjudas i Östersjön. Det är redan förbjudet att bottenmåla på vår båtklubb.
    Det är båtklubbar och marinor som ansvarar för miljön i hamnen och som får bekosta ev. sanering.
    I populära vikar mäter man idag upp klart förhöjda giftnivåer.
  • Vad tror ni framtiden kommer ge oss?
    Varmare klimat och mera regn.
  • Nya sätt att driva båtar på?
    Eldrift är nog det enda nya som kan bli aktuellt inom rimlig tid, men då krävs bättre batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...