Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
PingePolar

Fem kablar till en brytare

Rekommendera Poster

Jag vill koppla ihop alla lanternor samt en annan lampa till samma strömbrytare med autosäkring på plussidan. Det blir totalt fem 2,5mm2 pluskablar. Allt ska in i ett flatstift ...

Ser ett antal lösningar men kan för lite och behöver er hjälp.

 

Hur skulle ni göra?

Plint?

Skarvar?

Förgreningar?

 

Prioritering:

1. Säkert

2. Billigt

3. Snyggt

 

//Pinge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Jag har många gånger använt sådana här:

 

44-034_xl_1.jpg

Men jag märker att kabelskohannarna kan glida ur, och du får ju minst fem kablar ut och en in på plussidan, så det är nog bättre med en plint:

 

25-842_l_2.jpg

En sådan här, eller liknande är nog bättre, den på bilden är egentligen avsedd som minusplint, men om du märker upp den ordentligt, så skall det väl inte vara några problem, bra med ett isolerande plastlock också. Bra med ringkabelskor som man skruvar fast, dom lossnar ju inte i första taget.

 

Men det bästa är ju om du kopplar en säkringsdosa efter strömbrytaren:

71323.jpg

 

 

Denna är ju himla käck, men bara för fyra säkringar, varje lanterna kan ju få varsin, och extralampan som skall lysa samtidigt (instrumentbelysning? mörkerbelysning?) kan ju kopplas på nån av de andra. Ingång från strömbrytaren kopplas på den stora skruven med muttern.

Skruvanslutningar, det funkar bäst ombord!

Kanske inte så billigt, men snyggt och säkert.

Man skall eftersträva så få skarvar på kablar som möjligt, helst inga alls. Likadant med förgreningar egentligen. Och hellre ringkabelskor med skruvanslutning än flatstift. Om man använder flatstift så kläm dem gärna litet längst fram, så dom sitter fast på sin anslutning.

Det är heller aldrig fel att värma på krympslang på alla sorters kabelskor, om de inte skall in i en sådan förgrening som den på översta bilden, då får dom inte plats ordentligt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man bortser från plintar och kabelskor....

 

Ska du inte kunna ha topplanternan separat som ankringsljus? I så fall behöver du en brytare för "anchor light" och en för "run light". Vissa sätter sedan en diod mellan sidolanternorna och topplanterna så att när brytare för "run light" är på så är automatiskt topplanternan på, men inte tvärtom.

 

Föreslår du googlar lite så lär du se en massa runt detta. Men du kanske har speciell skäl till kopplingen du tänkt göra...

 

/Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man bortser från plintar och kabelskor....

 

Ska du inte kunna ha topplanternan separat som ankringsljus? I så fall behöver du en brytare för "anchor light" och en för "run light". Vissa sätter sedan en diod mellan sidolanternorna och topplanterna så att när brytare för "run light" är på så är automatiskt topplanternan på, men inte tvärtom.

 

Föreslår du googlar lite så lär du se en massa runt detta. Men du kanske har speciell skäl till kopplingen du tänkt göra...

 

/Peo

Ja det framgick ju inte om du hade segel- eller motorbåt, jag förutsatt det senare, där man ju har alla lanternorna tända samtidigt, vid behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man bortser från plintar och kabelskor....

 

Ska du inte kunna ha topplanternan separat som ankringsljus? I så fall behöver du en brytare för "anchor light" och en för "run light". Vissa sätter sedan en diod mellan sidolanternorna och topplanterna så att när brytare för "run light" är på så är automatiskt topplanternan på, men inte tvärtom.

 

Föreslår du googlar lite så lär du se en massa runt detta. Men du kanske har speciell skäl till kopplingen du tänkt göra...

 

/Peo

 

Alla har inte runtlysande topplanterna.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om man bortser från plintar och kabelskor....

 

Ska du inte kunna ha topplanternan separat som ankringsljus? I så fall behöver du en brytare för "anchor light" och en för "run light". Vissa sätter sedan en diod mellan sidolanternorna och topplanterna så att när brytare för "run light" är på så är automatiskt topplanternan på, men inte tvärtom.

 

Föreslår du googlar lite så lär du se en massa runt detta. Men du kanske har speciell skäl till kopplingen du tänkt göra...

 

/Peo

 

Alla har inte runtlysande topplanterna.

 

 

 

Kalle

 

 

Så sant...  :)

 

Peo

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Men det bästa är ju om du kopplar en säkringsdosa efter strömbrytaren:

71323.jpg

 

 

Denna är ju himla käck, men bara för fyra säkringar, varje lanterna kan ju få varsin, och extralampan som skall lysa samtidigt (instrumentbelysning? mörkerbelysning?) kan ju kopplas på nån av de andra. Ingång från strömbrytaren kopplas på den stora skruven med muttern.

Skruvanslutningar, det funkar bäst ombord!

Kanske inte så billigt, men snyggt och säkert.

Man skall eftersträva så få skarvar på kablar som möjligt, helst inga alls. Likadant med förgreningar egentligen. Och hellre ringkabelskor med skruvanslutning än flatstift. Om man använder flatstift så kläm dem gärna litet längst fram, så dom sitter fast på sin anslutning.

Det är heller aldrig fel att värma på krympslang på alla sorters kabelskor, om de inte skall in i en sådan förgrening som den på översta bilden, då får dom inte plats ordentligt.

 

Förlaget med en säkring för varje lanterna efter strömbrytaren är inte dumt - har själv lekt med tanken.

 

En sån viktig sak som lanternor, skall man inte klabba ihop med annat.

 

En extra lampan skulle jag lägga på en egen strömbrytare och en egen säkringsgrupp.

 

Elanläggningar krånglar alltid när det är som sämsta läget.

 

En säkring på varje lanterna gör ju att bara den lanternan som krånglar slocknar om du har tillräckligt liten säkring till respektive lanterna. Alternativ att du enkelt kan koppla bort den krånglande lanterna vid behov.

 

Förutsätter naturligtvis att du har en motorbåt. Har du segelbåt skall ju topplanternan - för motorgång - kunna tändas och släckas separat.

 

Alternativet är väl att du sätter nån form av plint. Att lägga på fem kablar på strömbrytaren med flatstiftsanslutning, känns väl lite sådär och väldigt osäkert.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper du en sån här ( eller en variant av den då det finns fler olika) så får du allt på ett bräde, med säkringar, brytare, och en kopplingsplint för några hundra kronor. Dessutom med ett av de bättre märkena för marint bruk.

 

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71460

 

Kopplingschema med förslag och exempel för panelen finns här:

http://assets.bluesea.com/files/resources/instructions/980007430.pdf

 

 

Peo

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just en sådan fast med sex brytare. Ville dock inte "slösa" bort fyra brytare till lanternorna ... Ska nog köra på plintförslaget. Min första tanke var att dra en M6bult genom fem ringkabelskor och dra åt men eftersom ingen föreslagit det eller en Wago :) går jag och köper en enkel plint.

 

Köper du en sån här ( eller en variant av den då det finns fler olika) så får du allt på ett bräde, med säkringar, brytare, och en kopplingsplint för några hundra kronor. Dessutom med ett av de bättre märkena för marint bruk.

 

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71460

 

Kopplingschema med förslag och exempel för panelen finns här:

http://assets.bluesea.com/files/resources/instructions/980007430.pdf

 

 

Peo

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kloka och respektfulla tips!

Det blir plint (kanske med säkringar) och bort med extralampan.

Motorbåt förresten!

//Pinge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du har ju redan en strömbrytare, använd den om den är ok, och koppla en säkringshållare efter den!

Sedan kan du ju ha en "huvudsäkring" innan strömbrytaren, men den har du väl redan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör ansluta varje trådpar från lanternor eller liknande mot egna plintar eller flatstiftskontakter. Det arbetet betalar sig varje gång man ska felsöka.

 

Enligt förordningen om navigationsljus måste man i princip kunna hantera en topplanterna med en separat brytare. Topplanternan anger maskindrivet fartyg. Vid bogsering så ska den bogserade båten inte föra topplanterna utan bara sidoljus och akterlanterna, oavsett om det är en motorbåt eller inte. På en segelbåt faller sig detta naturligt - vid segling (dvs ej motordrift) ingen topplanterna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja den gången man bogserar en motorbåt under mörker eller dålig sikt kan man ju trä en svart plastpåse (hundbajspåse) över topplanternan, eller skruva ur glödlampan... så slipper man en extra strömbrytare.

Och om man behöver bogsera en motorbåt beror det ju på ett motorfel, som ofta är ett elektriskt fel, med urladdade batterier... :(  och då lyser inte någon lanterna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja den gången man bogserar en motorbåt under mörker eller dålig sikt kan man ju trä en svart plastpåse (hundbajspåse) över topplanternan, eller skruva ur glödlampan... så slipper man en extra strömbrytare.

Och om man behöver bogsera en motorbåt beror det ju på ett motorfel, som ofta är ett elektriskt fel, med urladdade batterier... :(  och då lyser inte någon lanterna...

 

Fast just det där problemet är väl inte speciellt stort.

 

Hur ofta bogserar man nån båt nån längre sträcka när det är mörkt.

 

Skulle jag behöva bogsera nån i en nödsituation, skulle jag nog ta ganska lätt på reglerna.

 

"Där det inte finns nån åklagare, där faller ingen dom".

 

Sen brukar det va bäst att lägga den andra båten långsides.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi börjar väl närma oss de där "Citroën-lösningarna" tekniskt fulländade och krångliga lösningar på problem som knappast ens existerar...

 

Den längsta bogsering jag gjort, var med Nimbusen med svågerns Tresfjordsnipa på släp, från Sunna Marina på Tjörn till Calanders varv i Munkedal. Det tog hela dagen, hade hade funderat på dagersignaler, men vi lade ned det.

Den långa bogserlinan brast på Kråksundsgap, men det var frånlandsvind så det var lugnt. Anledningen till bogseringen var en havererad Perkinsmotor, jag fann senare en nästan likadan i en Land-Rover... men den fick sitta kvar där. Tresfjorden byttes mot en likadan, betydligt nyare Vestfjord.

 

Den mest komplicerade bogseringen var på sjön Mjörn, en flytbrygga skulle flyttas från Lotta Engbergs strand i Gallvik till Johannebergs scoutkårs udde nedanför Enekullen, en väldigt kort bit, men det blåste en hel del, och dragbåten var en aluminiumbuster med endast 9Hk motor... Längsides bogsering fiunkade inte, då gick det inte att styra, men vi hade tur och vinden vände och blåste oss sista 200 metrarna åt precis rätt håll, så vi kom rätt vid första försöket. Det hade varit bättre att sätta på ett utombordarfäste direkt på flytbryggan och flytta motorn dit.

Varken lanternor eller dagersignaler fördes, men ett par kvarglömda arbetshandskar låg kvar, trots blåsten, på flytbryggan hela tiden.

 

Tja den gången man bogserar en motorbåt under mörker eller dålig sikt kan man ju trä en svart plastpåse (hundbajspåse) över topplanternan, eller skruva ur glödlampan... så slipper man en extra strömbrytare.

Och om man behöver bogsera en motorbåt beror det ju på ett motorfel, som ofta är ett elektriskt fel, med urladdade batterier... :(  och då lyser inte någon lanterna...

 

Fast just det där problemet är väl inte speciellt stort.

 

Hur ofta bogserar man nån båt nån längre sträcka när det är mörkt.

 

Skulle jag behöva bogsera nån i en nödsituation, skulle jag nog ta ganska lätt på reglerna.

 

"Där det inte finns nån åklagare, där faller ingen dom".

 

Sen brukar det va bäst att lägga den andra båten långsides.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tja den gången man bogserar en motorbåt under mörker eller dålig sikt kan man ju trä en svart plastpåse (hundbajspåse) över topplanternan, eller skruva ur glödlampan... så slipper man en extra strömbrytare.

Och om man behöver bogsera en motorbåt beror det ju på ett motorfel, som ofta är ett elektriskt fel, med urladdade batterier... :(  och då lyser inte någon lanterna...

 

Fast just det där problemet är väl inte speciellt stort.

 

Hur ofta bogserar man nån båt nån längre sträcka när det är mörkt.

 

Skulle jag behöva bogsera nån i en nödsituation, skulle jag nog ta ganska lätt på reglerna.

 

"Där det inte finns nån åklagare, där faller ingen dom".

 

Sen brukar det va bäst att lägga den andra båten långsides.

 

 

Jag ser det inte heller som något stort problem men frågan kom upp på en navigationskurs där vi diskuterade hur man ska tolka och förstå de olika de olika ljuskombinationerna. Det har dock skett haverier när en båt passerat akter om den bogserande men för om den bogserade.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde jag var i en sådan situation en gång, då jag såg två vila lanernor, den ena gulaktig ovanför den andra på min sb-sida, nar jag passerade bakom en båt en gång, och hade en annan vit "lampa" i ögonfrån om bb. Adrenalinet steg och jag gjorde en snabb gir, men det visade sig att båten jag skulle passera hade nån slags lampa mot sittbrunnen, och den anda var nån slags belysning inne i land.

 

På min navigationskurs, lärde vi oss att ju fler kulörta lanternor ett fartyg har desto längre ifrån skall man passera,exempelvis linfärjor som samtidigt sysslar med muddring och minsvepning. När man senare i gryningen vågar närma sig så visar det sig att det är ett mobilt nöjesfält inne i land....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte att jag skulle återkoppla hur det blev. 

Så här gjorde jag.:

Alla lanternor till en säkringsdosa (Biltema) och sedan till brytaren. 

 

Tack för alla synpunkter!

 

post-106313-0-43994600-1485957816_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...