Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Deyna

Välja transportbåt/Skärgårdsjeep?

Rekommendera Poster

Hej! Som ny på detta forum hoppas jag på bra feedback och goda tips!

 

Jag är på gång att starta en transportverksamhet på sjön i södra Sverige. Det rör sig i första hand om persontransporter över en relativt kort distans (3-10 nm), men även små kollin med gods kommer att transporteras. Frågan är då vad för båt jag skall välja. Jag har valt bort rena passagerarbåtar/taxibåtar eftersom dom normalt har ett begränsad däcksutrymme, något jag behöver för godstransporterna. Jag vill (helst) ha en båt som är CE-godkänt för 12 pers, minimum 10 pers. Jag har kommit fram till att jag måste köpa begagnad, och min budget är ca 1,5 mil (max 2 mill). Mina alternativ för närvarande är följande:

 

* Minor 34 (möjligen Minor 31 (för liten?) och möjligen Minor 37 (för dyr?)) 

* Targa 33

* Nordstar 31 (för liten?)

* Viknes 1030

 

Måste erkänna att initialt var inne på Minor/Targa, men på senare tid har jag fått upp ögonen för Viknes. Har läst mycket positivt om denna, dock aldrig provat den. Sedan har jag nästan uteslutit drevdrift (pga underhållskostnader/driftssäkerhet), men är utöver rak axel även nyfiken på vattenjet, som båda Minor och Targa blev levererade med. Dock är begagnadutbudet mycket begränsad för dessa. Vattenjet tittar jag i första hand på pga manövreringsförmåga samt möjlighet att trafikera grundare vatten. 

Jag har inget behov av däckskran el liknande, allt gods är små paket/kollin.

Har forumet några bra tips/förslag/åsikter i denna fråga?

 

Tackar för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ett alternativ till sjöjeepar och en annan typ av båt är Boghammar Magnum. Tex 32 Range Cruiser eller Magnum 34 och 35. Kanske också ta en titt på djurgardsvarvet.se för inspiration, där säljs även mindre båtar av typen arbets- eller transport-båt. Capo med vattenjet kanske men det spränger nog budgeten.

 

Lycka till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mindre: Yxlö 940?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en transport/taxibåt som jag jobbar med. Mina tankar:

 

Var inte rädd för drev. Sköt oljebyten och kör med insidan så håller de mycket bra. När de går sönder är det inte speciellt dyrt att laga, vattenjet är skitdyrt. Sedan drar en båt med vattenjet mycket mer bränsle, slå ut det över tid och det blir en stor kostnad. Det är skönt att slippa oroa sig för stenar, däremot är det inte alltid du kan gå speciellt grunt ändå eftersom de dammsuger botten och suger i sig lera, dy, stenar, tampar och liknande. Om du satsar på vattenjet så MÅSTE den gå att backspola för att rensa eventuell skit.

 

Det billigaste när det gäller underhåll är axlar. Kombinerat med skrovkylning får du en båt som du kan köra året runt utan att behöva bry dig om is i propellern eller i sjövattenfiltret. Vattenjet brukar inte alls gilla is, iaf inte att backa.

 

Oavsett ovanstående ska du satsa på en båt med en drivlina som du kan få servad och reparerad nära, helst på samma varv/marina som du är baserad. De allra flesta verkstäder prioriterar yrkesfolk och framför allt de som de känner. Att när du får ett haveri på onsdagen kunna få den fixad redan till torsdag morgon är värt sin vikt i guld, särskilt jämfört med alternativet att vänta tre veckor och behöva bogsera till varvet långt bort.

 

Satsa på aluminium. Slitstarkt, lätt att reparera och modifiera, flinar åt is. I alla avseenden bättre än plast.

 

Du behöver inte ha CE-märkt. Dels för att det inte krävs och sedan för att många båtar av den typ jag tror du vill ha är varvsbyggda s.k. one off och då behövs ingen CE ens om du brukar den som fritidsbåt.

 

Vill du ha 12 sittplatser? Min båt har fem för pax men jag tar sju då jag har en åttamannaflotte som begränsar mig från att inte ha 12. Då får två stå (eller sitta ute) men det är inget problem så länge som man är tydlig med det när de bokar.

 

Om du inte redan har ett kontrakt på en viss typ av uppdrag ska du titta brett. Du kanske inte behöver en kran idag, men kanske i morgon? Om inte annat är det bra om det går att montera en i framtiden (enkelt på en alubåt). Du bör också ha ett öppet lastutrymme som är minst 3 x 1,5 meter. Varför? Jo för då får du med dig byggskivor med god marginal. En lastramp fram är också ett stort plus, för framtida behov.

 

 

Vad har du för fartbehov?

 

Det känns, utifrån de modeller du listar, som du kikar på arbetsstukade fritidsbåtar mer än rena arbetsbåtar – korrekt?

 

Min båt har en ganska rå utsida (aluminium) men hytten är mysigt inredd i teak (inte som moderna köksinredningar a la Arronet och Anytec). Som jag ser det kombineras det bästa av två världar.

 

post-100579-0-22117200-1461955205_thumb.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en transport/taxibåt som jag jobbar med. Mina tankar:

 

Var inte rädd för drev. Sköt oljebyten och kör med insidan så håller de mycket bra. När de går sönder är det inte speciellt dyrt att laga, vattenjet är skitdyrt. Sedan drar en båt med vattenjet mycket mer bränsle, slå ut det över tid och det blir en stor kostnad. Det är skönt att slippa oroa sig för stenar, däremot är det inte alltid du kan gå speciellt grunt ändå eftersom de dammsuger botten och suger i sig lera, dy, stenar, tampar och liknande. Om du satsar på vattenjet så MÅSTE den gå att backspola för att rensa eventuell skit.

 

Det billigaste när det gäller underhåll är axlar. Kombinerat med skrovkylning får du en båt som du kan köra året runt utan att behöva bry dig om is i propellern eller i sjövattenfiltret. Vattenjet brukar inte alls gilla is, iaf inte att backa.

 

Oavsett ovanstående ska du satsa på en båt med en drivlina som du kan få servad och reparerad nära, helst på samma varv/marina som du är baserad. De allra flesta verkstäder prioriterar yrkesfolk och framför allt de som de känner. Att när du får ett haveri på onsdagen kunna få den fixad redan till torsdag morgon är värt sin vikt i guld, särskilt jämfört med alternativet att vänta tre veckor och behöva bogsera till varvet långt bort.

 

Satsa på aluminium. Slitstarkt, lätt att reparera och modifiera, flinar åt is. I alla avseenden bättre än plast.

 

Du behöver inte ha CE-märkt. Dels för att det inte krävs och sedan för att många båtar av den typ jag tror du vill ha är varvsbyggda s.k. one off och då behövs ingen CE ens om du brukar den som fritidsbåt.

 

Vill du ha 12 sittplatser? Min båt har fem för pax men jag tar sju då jag har en åttamannaflotte som begränsar mig från att inte ha 12. Då får två stå (eller sitta ute) men det är inget problem så länge som man är tydlig med det när de bokar.

 

Om du inte redan har ett kontrakt på en viss typ av uppdrag ska du titta brett. Du kanske inte behöver en kran idag, men kanske i morgon? Om inte annat är det bra om det går att montera en i framtiden (enkelt på en alubåt). Du bör också ha ett öppet lastutrymme som är minst 3 x 1,5 meter. Varför? Jo för då får du med dig byggskivor med god marginal. En lastramp fram är också ett stort plus, för framtida behov.

 

 

Vad har du för fartbehov?

 

Det känns, utifrån de modeller du listar, som du kikar på arbetsstukade fritidsbåtar mer än rena arbetsbåtar – korrekt?

 

Min båt har en ganska rå utsida (aluminium) men hytten är mysigt inredd i teak (inte som moderna köksinredningar a la Arronet och Anytec). Som jag ser det kombineras det bästa av två världar.

 

attachicon.gifIMG_3509-825x510.jpg

Tackar så mycket för ett vettigt och informativt svar!

Gällande aluminium, så har jag funderat lite på det, fast jag har ingen egen erfarenhet utav alu-båtar. Dom farhågor som jag evt. skulle ha är väl ljudvolymen. Har fått för mig att alubåtar är svåra att ljudisolera, som innebär hög ljudnivå i hytten. Sedan har man ju hört talas om vissa som har problem med korrosion, men det är kanske överdrivet?

Det stämmer nog att jag har tittat mest på "fritidsbåtar med arbetsstuk", dels för att jag har provat båda Minor och Targa (ej Nordstar), och dels att jag tänkte ha åtminstone möjlighet att använda båten med familjen någon enstaka gång. Samtidigt håller jag med om att din båt samt andra Broson-modeller verkar riktigt solida och rejäla.Problemet är dock att om man vill ha en viss storlek (åtminstone 9-10 m) för att kunna ta med sig upp emot 10-12 pers, blir priset mycket högt. Samtidigt så är begagnatmarknaden närmast obefintlig. F.n.finns det en Broson till salu i Tyskland, och ingen jag vet om i Sverige. Nybygge är näst intill inaktuellt.

Håller även med om att rak axel är att föredra underhållsmässigt. Dock blir en bogprop nästan ett måste pga sämre manövreringsförmåga vs. drev.

Mina baskrav är nog följande: Välbyggd och tålig, säker och stabil även vid hård sjö, lastbart akterdäck, sittplats inomhus till åtminstone 8 pers, gärna några sittplatser utomhus, vinterbonad hytt, min. 30 kn, toa och pentry.

Allt detta till max 2 mill. Det är kanske en utopi att hitta något som passar, framför allt om man väljer aluminium? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller även med om att rak axel är att föredra underhållsmässigt. Dock blir en bogprop nästan ett måste pga sämre manövreringsförmåga vs. drev.

 

 

Mina baskrav är nog följande: Välbyggd och tålig, säker och stabil även vid hård sjö, lastbart akterdäck, sittplats inomhus till åtminstone 8 pers, gärna några sittplatser utomhus, vinterbonad hytt, min. 30 kn, toa och pentry.

Allt detta till max 2 mill. Det är kanske en utopi att hitta något som passar, framför allt om man väljer aluminium? 

 

Bogprop är ingen stor kostnad att efterinstallera, säg cirka 35000 för en båt i storleksklassen du talar om. Har du axel/axlar kan du också ha en häckpropeller och då får du en manöverförmåga som är minst lika bra som vattenjet.

 

Lastbart akterdäck, menar du då att du vill ha fronthytt? Ur ett passagerarperspektiv är hytten långt bak trevligare när det går lite sjö.

 

Ja, alubåtar kan låta mer (mer resonans) är plast som är ett dödare material. Men i din storleksklass lär hytten vara monterad framför motorerna ändå (om du inte har axlar) och det gör underverk på ljudet.

 

Du har en rymlig budget, kolla bland annat på Arronet 27 som går att få längre om man vill och ändå (tror jag) rymmas inom 2 miljoner. Eller min egen favorit, Capo 11. En sådan med bogramp samt med dubbla D6 och drev hade smakat fågel. Då gäller det dock att hitta en beg, inte så lätt.

 

Ett annat tips. Skippa pentry och toa. Skatteverket tar alla chanser de får att krama pengar ut småföretagare och du vill inte ge dem chansen att förmånstaxera dig för en tvåmiljonersbåt. Har arbetsbåten en sparsam standard och den egna båten (vilken dc so helst över 6 meter) all tänkbar lullull kan de förhoppningsvis inte hävda att du hellre skulle ta din aluskorv när du har en lyxig daycruiser privat. Eller med andra ord: släpp tanken på att köra båten privat! Och en sak till, vill du kunna köra på märkt olja så blir det skit i kubik om du inte kan koppla varje M i loggboken mot en faktura (el. motsv.).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rak axel är en mkt ineffektiv konstruktion som förbrukar betydligt mer bränsle än motsvarande med drev. (finns en anledning till att drevet uppfanns)

 

Vidare är justeringsmöjligheterna av gången svårare med rak axel, så även manöverförmågan och framförallt den effekt du får ut av motorn.

 

När det gäller underhållskostnaden av drev är jag inte riktigt med ? 4 liter olja vartannat år ?? Ca 400 SEK??

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rak axel är en mkt ineffektiv konstruktion som förbrukar betydligt mer bränsle än motsvarande med drev. (finns en anledning till att drevet uppfanns)

 

Vidare är justeringsmöjligheterna av gången svårare med rak axel, så även manöverförmågan och framförallt den effekt du får ut av motorn.

 

När det gäller underhållskostnaden av drev är jag inte riktigt med ? 4 liter olja vartannat år ?? Ca 400 SEK??

 

Mer än så blir det om man kör mycket. Jag byter drevolja var 200:e timme (vilket är snudd på onödigt ofta) så i mitt fall med säg 1000 timmar per säsong blir det knappa 15 liter per år + jobbet om man inte gör det själv.

 

Sedan ska konorna slipas då och då, beroende på hur man kör, men kanske vartannat år i mitt fall. Cirka tre arbetstimmar på ett DP-E, kan säkert variera en hel del mellan modellerna. När man ändå har av drevet bör man passa på att packa om det och byta bälgar samt anoder. Behöver drevets bussningar (de som drevet sitter i) bytas gör man det också.

 

Så visst kräver drev underhåll. Det kompenseras dock av den förbättrade manöverförmågan samt den ökade effektiviteten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Som ny på detta forum hoppas jag på bra feedback och goda tips!

 

Jag är på gång att starta en transportverksamhet på sjön i södra Sverige. Det rör sig i första hand om persontransporter över en relativt kort distans (3-10 nm), men även små kollin med gods kommer att transporteras. Frågan är då vad för båt jag skall välja. Jag har valt bort rena passagerarbåtar/taxibåtar eftersom dom normalt har ett begränsad däcksutrymme, något jag behöver för godstransporterna. Jag vill (helst) ha en båt som är CE-godkänt för 12 pers, minimum 10 pers. Jag har kommit fram till att jag måste köpa begagnad, och min budget är ca 1,5 mil (max 2 mill). Mina alternativ för närvarande är följande:

 

* Minor 34 (möjligen Minor 31 (för liten?) och möjligen Minor 37 (för dyr?)) 

* Targa 33

* Nordstar 31 (för liten?)

* Viknes 1030

 

Måste erkänna att initialt var inne på Minor/Targa, men på senare tid har jag fått upp ögonen för Viknes. Har läst mycket positivt om denna, dock aldrig provat den. Sedan har jag nästan uteslutit drevdrift (pga underhållskostnader/driftssäkerhet), men är utöver rak axel även nyfiken på vattenjet, som båda Minor och Targa blev levererade med. Dock är begagnadutbudet mycket begränsad för dessa. Vattenjet tittar jag i första hand på pga manövreringsförmåga samt möjlighet att trafikera grundare vatten. 

Jag har inget behov av däckskran el liknande, allt gods är små paket/kollin.

Har forumet några bra tips/förslag/åsikter i denna fråga?

 

Tackar för svar!

en alubåt i den storleken kan man lätt bygga nytt för de pengarna.CE märkning är krav på alla båtar. Bygger själv nästan bara one off. båten du är ut efter finns redan, håller på med Garpens vänner i Bergkvara för att bygga en sån för 12 pers. Rullstol anpassad med ramp framme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE behövs inte om det inte är en fritidsbåt (det finns ännu flera undantag).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stämmer inte redig det finns undantag men där ingår inte arbetsbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stämmer inte redig det finns undantag men där ingår inte arbetsbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundkravet är riktat mot fritidsbåtar. Ts tänker sig att köra sin båt kommersiellt och ta passagerare och omfattas då inte av ce-krav.

 

Många gamla klassningar av båtar (som typ arbetsbåt eller charter) ligger kvar i båtregistret. De har dock ingen betydelse längre, det som styr vad man får använda sin båt till - förutsatt att den är registrerad - är båtens utrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

passagerare upp till 12 pers är billigare och ce märka. bygga enligt DNV craft blir dyrare. det är inte fritt fram och bygga båt one utan följa vissa krav

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan det vara, det har jag inte koll på. Det jag ville få fram var att det inte är ett hinder om man köper en båt som saknar CE-märkning för att köra kommersiellt med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...