Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Platon

Byta förstag samt profil till rullsegel - svårt?

Rekommendera Poster

Hej

Jag funderar på att byta profil till min rullfock då det är trögt, men möjligt, att hissa seglet. Troligen har profilen fått sig en smäll vid någon mastning av tidigare ägare (som det heter...).

Vad jag förstår ur Seldens manual så måste man lossa en kona på förstaget (wiren) för att kunna få loss och byta profiler. När man ändå gör det borde det kanske var lika bra att även byta förstaget som är orginal från 1989.

 

Hur svårt skulle denna operation vara på en skala 1-5? Någon med erfarenhet och tips kring det hela.

 

//Platon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skall du byta förstagsprofil skall du absolut byta förstag.

 

Har för mig att det ingår ett nytt förstag i Seldens rullfocksbeslag, Furlex.

 

Det senare tiden har jag fått vajern pressad i övre änden, medans jag monterat en ögleterminal nere, när jag bytt stag och vant.

http://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/wire/andterminal/ogleterminal-blue-wave-6mm

 

Har haft många olika rullfocksbeslag, men de senaste har vari Plastimorullar som jag köpt på typ Julrea. Priset ligger en aning närmare det rätta värdet om man räknar kronor och ören. Annars är en rullfock ovärdelig.

 

Att montera ett nytt första och ett nytt rullfocksbeslag är väl en tvåa på en femgradig skala.

 

Att montera den riggbult som håller mitt förstag och rullfocksbeslag fast i de två seriekopplade toggles, som jag måste ha är nog en tia på en femgradig skala - dvs helt omöjligt om man är själv.

 

Möjligtvis skulle det gå om man hade fem armar.

 

För två starka Kungshamnsbor tar det minst fem minuter att komma överens hur man skall göra och så där en 30 sekunder att sätta dit bulten. Utförde arbetet i fredags, så jaghar det i färskt minne. ;)

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/07/nytt-forstag.html

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/08/rullfocksbeslag.html

 

 

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/08/rullfocksbeslag.html

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, som Tommy (Thallatha) nämner ovan så inkluderade åtminstone Furlex tidiga modeller nytt förstag. Det är alltså troligt att förstaget kan vara betydligt nyare än själva båten från 1989!?

Om detta är fallet och du inte vill byta stag-vajern så kan som du skriver en "kona på förstaget" lossas för byte av rullprofiler.
[Tommy brukar helt riktigt påpeka att vajrar slits med åren och bör bytas, de gnags väl lömskt och osynligt inifrån av de tvinnade kardelernas jobbande med töjningar etc. Men trots allt ganska långsamt.]

Vid byte av profil utan samtidigt vajerbyte uppkommer problemet att vajern måste kapas en bit för att konan skall få bra och säkert tag. Den blir som jag skriver i DETTA INLÄGG "ohjälpligt" minst 5mm kortare men det kan ju vara acceptabelt. (Men om inte så kan man enligt beskrivningen eventuellt kapa av mer vajer och lägga in en förlängande "toggle".)

Vad har du för Furlex-modell, och vad har du för båt? En från 1989?
Blir nog lättare att svara mer precist med dessa uppgifter!?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl så att "snålheten ofta bedrar visheten"

 

Förstaget tar ju upp en betydande kraft i riggen och lägger man ner så mycket jobb och pengar, på att byta förstagsprofil, så är den lilla kostnaden för en ny vajer i det närmaste försumbar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är väl så att "snålheten ofta bedrar visheten"

 

Förstaget tar ju upp en betydande kraft i riggen och lägger man ner så mycket jobb och pengar, på att byta förstagsprofil, så är den lilla kostnaden för en ny vajer i det närmaste försumbar. 

Hehe, jo förvisso kan snålheten ofta bedra visheten. :-)

Men kanske är vajern i TS fall ganska ny, säg exempelvis bara typ 5-10 år. Inte ens du kan väl förneka att den "lilla kostnaden" i sådant fall vore ganska onödig? Och vad gäller mycket jobb och pengar så kan rent av "konan" återanvändas, detta enligt min länk i tidigare inlägg - alltså enligt Seldén själva i där länkat utdrag ur deras bruksanvisning. Det är väl knappast nån betydelselös fördyring att byta även vajern om man sätter detta i relation till kostnaden för bara en enda skadad delprofillängd kan jag tycka?

[Man behöver naturligtvis "läsa på" ordentligt i manualen inför ett sådant jobb, tänka till litet, skaffa den låsvätska som behövs med mera, men själva jobbet fixar man nog därefter själv på nån timme eller två. Svårighet på TS femgradiga skala är i mitt tycke kanske en 3:a eller möjligen 4:a.

Läs på, jobba lugnt och följ anvisningarna noga så blir det bra? Tänker mig alltså att nån jobbkostnad i pengar räknat inte förekommer eftersom man gör jobbet själv. (Liksom för övrigt förste ägaren/ amatören/ installatören förhoppningsvis gjorde då det begav sig.)]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Båten är en Maxi 33, rulle Furlex 200S

//Platon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, den har ju partialrigg så spänningen i förstaget blir kanske inte riktigt lika extrem som hos mastheadriggar. Men å andra sidan saknar den babystag eller liknande så masten faller akteröver om staget brister. Hade nog också satsat på ny vajer för att slippa gnagande funderingar på hjälm. :-)

Kollade f.ö. i MANUALEN (sid 49 av 52) och hittar inget om att terminalen/ konan ev kan återanvändas. Skall bytas sägs det i punkt 4. (Kanske gäller detta med möjlig återanvändning bara vissa furlex-modeller eller så har jag läst fel?)
Nå, byter du vajer så följer nog terminal ändå med i köpet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Efter kontakt med Benns (utmärkt service) så kunde det konstateras att jag hade en så pass gammal rulle och profil att det inte längre lagerhålls några profiler. Alltså jag hade varken en Furlex 200S eller 100S.

Skulle kunna nöja mig med att bara byta förstagswiren men jag beslutade mig för, och har därför, beställt ett komplett kit med ny rulle och allt. Det gamla var ändå minst sagt till åren.

 

//Platon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...