Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bonae

Förstörd betsning - vad göra?

Rekommendera Poster

Förra vintern ägnade vi gud vet hur många timmar åt att renskrapa mahognyn på vår träsnipa, betsa med spritbets och sedan lacka enligt konstens alla regler med nio lager fernissa. Båten har stått utomhus under presenning denna vinter. Synen som mötte oss var inte så kul (se bild)... På något vis har betsen fläckvis helt försvunnit - under fernissan! Frågan är hur kan det blivit såhär - och kanske ännu mer angeläget - vad kan man göra åt saken utan börja om från början??

post-107479-0-67705000-1460391388_thumb.jpeg

post-107479-0-17890100-1460391410_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som vanligt lacksläpp, alltså det finns luft under lackskiktet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med.

Frågan är varför lacken släppt och vad man kan göra åt problemet.

 

Utan större erfarenhet så skulle jag;

  1. Skrapa bort lacken som släppt.
  2. Ev. göra om underarbetet på området som är skadat.
  3. Lägga på ny fernissa så att man kommer upp i samma nivå som kringliggande fernissa.
  4. Låta fernissan torka.
  5. Slipa så att alla skarvar "försvinner".
  6. Slipa kringliggande ytor också.
  7. Göra en strykning över både nytt och gammal.

Dessvärre är det väl risk att mera fernissa kommer att släppa, men det kan ju vara värt att försöka rädda det som kan räddas för att se vad som händer med resten.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fukt i träet vid lackning, inte tillräkligt oljat innan lack,

 

Mackey råd är bra!

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog tyvärr bara att börja om.

Att skrapa fläckvis som Mackey föreslår är mer jobb och ger inte något bra resultat då skarvarna är hopplösa att få osynliga. Jämför hur en billackerare lägger lackskarvar vid reparationer.

Det är fukt som har trängt in under lacken via sprickor och skarvar. Du måste till exempel sätta i nya pluggar där dom gamla har lossnat. Trä är hopplöst för det rör sig beroende fukt och temperaturskillnader.

Oljade Du innan Du lackade? Fukten har svårare att tränga in om träet är fyllt med linolja.

Vad använde Du för lack? Lacken måste förbli elastisk för att följa träets rörelser.

Spädde Du lacken dom första lagren? Ex.lager 1 spädes 50/50 med terpentin.Sen mindre och mindre för varje lager.

Slipade Du mellan lagren för att få fäste för nästa lager.

Jag skulle inte skrapa denna gång utan lyfta loss den "gamla" lacken med hjälp av värmepistol och japanspackel. Går faktiskt riktigt fort på plana ytor och avverkar inte mer av den fina mahognyn.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ser ut som dålig vidhäftning av Lacken

 

oljan / betsen måste vara torr innan  du stryker Lack

kan var så att betsen å lacken ej trivs med varann   ( vatten eller lacknaftabaserad ? ) vad har du använt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur hade ni presenningen på båten? Viktigt att det är luftigt runt så kondens mm får en chans att lufta bort, ligger pressen mot kommer det att släppa. Öppet i gavlarna och utriggare eller fendrarna hängandes på båten är inte fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var då själva f-n. Inga positiva besked direkt! Vi oljade mahognyn lätt efter betsning med linolja, terpentin och trägift. Lackade enligt konstens alla regler med nio lager, de första utspädda. Materialet var bra grejjer (linolja och balsamterpentin från Claesson, Epifanesfernissa). Det jag i eftertankens kranka blekhet kan reflektera över är att de första, utspädda lagren inte absorberades in i träet riktigt på det sätt det borde - av någon anledning.

Jag kan inte minnas att det såg dåligt ut på något sätt när vi tog upp båten i höstas och känner man på lacken över de blekta områdena är det inte uppenbart att den släppt (typ som när översta lagret på friborden släpper och det blir som en kudde med luft under). Har funderat kring om båten inte varit tillräckligt täckt eller om fukten hindrats från att komma ut. Det var ju en ganska blöt senhöst och sedan blev det plötsligt minusgrader.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan nog ha sett bra ut i höstas, problemet är om det finns fukt kvar i träet under lacken när vintern och frosten kommer så blir det bekymmer. Speciellt mahogny är känsligt för fukt och frysning, det är ju ett träslag som hör hemma i tropiska regnskogar, till skillnad från ek och fura som vana att frysa redan som trän i skogen på vintern. Mahognybåtar skall upp tidigt på hösten för att hinna torka ur och i tidigt på våren för att inte spricka isär. Lätt att säga men svårt att styra över om man som jag ligger på båtklubb med en gemensam torrsättning resp.sjösättning. Jag har dock den fördelen att min mahogny är tunn därför att båten redan från början (1937) byggdes som tävlingsbåt och skulle vara så lätt som möjligt så den har hittills hunnit torka.

Dom bitar Du visar bilder på brukar ju vara av rejäla dimensioner och dessutom ofta dåligt ventilerade från undersidan. Vilket tyvärr ger långsam torkning på hösten. Det är väl bara oljat på undersidan av skarndäcken och insidan av skrovet? Om Du har möjlighet så kan en vanlig bordsfläkt som åstadkommer lite rotation på luften i skrovet någon vecka efter upptagningen göra nytta. Viktigt är ju också att öppna alla luckor och durkar.

Ursäkta om jag skriver saker som Du redan har gjort och vet men jag vet ju inte hur länge Du har haft lyckan att vara träbåtsägare. :)

Var i Sverige har Du båten? Det verkar ju som att Du har gjort rätt och använt bra grejer så det är trist att det ser ut som det gör.

/Claes

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det just nu känns som någon vidare lycka att vara träbåtsägare... Båten ligger iaf på Tjörn nu under vinterhalvåret, sedan håller den till i Göteborg.

Jag minns ärligt talat inte om vi även oljade ovansidan. Skulle det vara illa menar du? Om vi nu passade på att göra det när vi ändå skrapade rent är jag säker på att vi torkade torrt ordentligt innan fernissandet. Det finns nog tyvärr anledning att befara att mahognyn kan varit fuktig när minusgraderna väl kom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker inte att "torka torrt" efter oljning - oljan måste härda. C:a två veckor för kokt linolja, åtta veckor för rå linolja.
Gör om; gör rätt är jag rädd är det som gäller här. Kolla på trabatsakuten.nu, kika under "Tips o Trix" så finna arbetsordningen beskriven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det just nu känns som någon vidare lycka att vara träbåtsägare... Båten ligger iaf på Tjörn nu under vinterhalvåret, sedan håller den till i Göteborg.

Jag minns ärligt talat inte om vi även oljade ovansidan. Skulle det vara illa menar du? Om vi nu passade på att göra det när vi ändå skrapade rent är jag säker på att vi torkade torrt ordentligt innan fernissandet. Det finns nog tyvärr anledning att befara att mahognyn kan varit fuktig när minusgraderna väl kom.

Oljning är bra innan lackning för att undvika vatteninträngning men som Peter-k påpekat så krävs tid för att oljan skall hinna tränga in och härda innan lackning.

Men det blir väl bekymmer att hinna med en fullständig renovering i vår. När ska Du sjösätta?

Om jag vore Du skulle jag lyfta loss lacken med japanspackel och värmepistol och lägga på så många lager lack Du hinner före sjösättning som skydd över sommaren. Sen blir det till att börja om och göra från grunden i höst. Om Du öppnar upp i höst så hinner det torka och Du kan olja ordentligt under vintern för att sedan lacka efter konstens alla regler. Glöm inte att täta plugghål och andra skador före lackning.

Synd att det är så långt till Tjörn från Stockholm annars hade jag kunnat visa dig hur fort det går med japanspackel och värme. Men Du kanske kan metoden?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, skulle man göra om ett sådant arbete nu så blir det nog inte sjösättning om någon månad, vilket väl är det vi räknat med. Att göra det arbetet tog en ansenlig tid förra vintern... Så vi får väl se hur vi gör i vår...

Vi körde värmepistol och färgskrapa för att få bort lacken innan slipning. Jag vill minnas att den bitvis satt rätt ordentligt och inte bara gick att lyfta av. Japanspackel var inget vi testade men jag misstänker att det skulle känts otillräckligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japanspackel är mycket snabbare än skrapan eftersom man värmer kontinuerligt framför spackeln. Det gäller bara att hitta balansen mellan värmen och farten. Så fort lacken börjar bubbla sig är det bara att föra spackeln framåt med eggen först, i en flack vinkel nästan parallell med trät. Runda hörnorna på spackeln för att undvika risk för repor. Skaffa en bra arbetshandske för "spackelhanden" för spackeln blir VARM vilket är en av hemligheterna bakom effektiviteten i metoden. En annan fördel är att det inte avverkar något trä.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter intressant! Det är iaf en metod vi säkert får anledning att testa... Kanske inte denna våren dock. En annan tanke vi hade efter förra omgången med skrapande var att låna in en speedheater.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter intressant! Det är iaf en metod vi säkert får anledning att testa... Kanske inte denna våren dock. En annan tanke vi hade efter förra omgången med skrapande var att låna in en speedheater.

Speedheatern funkar säkert bra på större plana ytor som husväggar och fönsterbågar, kanske till och med på kravellbyggda skrovsidor och större däck, men på skarndäck tror jag den blir otymplig. Har dock inte provat.

Spackelmetoden har jag kört flera båtar och kvadratmetrar med och man blir förvånad hur snabbt det går.

Testa på någon yta, japanspacklar är billiga och värmepistol har Du väl.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det här tro?Var i ungefär samma läge i våras så jag renskrapade betsade o lackade om endast ytorna det släppt på.Fräste ett spår mellan relingslisten o däcket som fylldes med brun sikaflex o lackade flera lager över.Båten kom av olika skäl inte i sjön så den ser fin ut fortfarande.Väntar med spänning in våren för att se hur den ser ut då?Hade varit kul att höra hur det gick för er?//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...