Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
landgren

Trimsystem, Mente Marin.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Är det någon som fått erfarenhet om hur det fungerar att byta till manöverpanel från Mente Marin när man har el-hydrauliska trimplan? De är ju betydligt långsammare än el-manövrerade. Jag har Bennet el-hydrauliskta, tar ju "evigheter" för dessa att reagera. 

Funderat på att byta lill Lencos elektriska cylindrar, det finns ju en sats för detta, bara det att de är avsedda för hydrauliska cylindrar i standardlängd med fyra ringar på. Jag har kortare med tre ringar och byta till längre är inte möjligt. Någon som vet om Lenco har ombyggnadssatser även till de kortare hydrauliska?

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yonex, det framgår inte allt för tydligt hur du ska göra. Kollar du runt på nätet så beskiver man den enklaste varianten. Har du som mig en Bennet EIC 5000 måste du ta bort manöverboxen, klippa kablarna mellan hydraulpumpen och manöverbox. Dra nya kablar mellan hydraulpumpen och fram till den nya manöverpanelen. + och - kunde jag koppla från baksida instrumentbräda. Klipp kablarna vid den gamla panelen och koppla in det nydragna kablaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte också ACS tack vare era positiva reaktioner.

Monterad och klar men ännu ej provkörd så det ska bli spännande.

 

Vill bara tipsa om att de säljer svarta under ett annat namn. Jag trodde den grå var mycket mörkare än den egentligen var så jag blev besviken när jag öppnade lådan.

Östberg på Mente Marine löste det snyggt och nu har jag en svart styrenhet istället.

Otroligt bra service!

post-110643-0-64498000-1496995655_thumb.jpg

post-110643-0-77480200-1496995657_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag konstatera att det inte är så enkelt för mig som för er att byta till Mente´s automatiska trimplanspanel.
Kablaget är för klent mellan styrbox och panel. En styrbox skall kopplas bort som är bredvid pumpen.. Så nu blir det nytt kablage från pumpen till manöverpanelen, med 2,5mm2 kabel.

"Mente Marin - Yamarin 76DC"

schema.jpg

panel.jpg

pump.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-04-17 på 12:09, Monticello säger:

Yonex, det framgår inte allt för tydligt hur du ska göra. Kollar du runt på nätet så beskiver man den enklaste varianten. Har du som mig en Bennet EIC 5000 måste du ta bort manöverboxen, klippa kablarna mellan hydraulpumpen och manöverbox. Dra nya kablar mellan hydraulpumpen och fram till den nya manöverpanelen. + och - kunde jag koppla från baksida instrumentbräda. Klipp kablarna vid den gamla panelen och koppla in det nydragna kablaget.

Yes. Har precis konstaterat samma. Drar alla 6 nya fram så vet man vad man har..

//Johnny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2016-06-25 vid 20:07 skrev Bernte-AQ:

Jag har nu installerat ASC rp i vår Aquador 26ht, bara hunnit mer en kort testtur och det verkar bra.

Kan återkomma med rapport om någon är intresserad.

post-101885-0-14251800-1466878229_thumb.jpeg

Är du fortsatt lika nöjd? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ja det fungerar perfekt, jag gör inget med trimplanen längre /Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2016-06-25 vid 20:07 skrev Bernte-AQ:

Jag har nu installerat ASC rp i vår Aquador 26ht, bara hunnit mer en kort testtur och det verkar bra.

Kan återkomma med rapport om någon är intresserad.

Jag har också en AQ med Bennett trimplan som kontrolleras manuellt mha två vippknappar vid ratten. Kan du berätta mer om hur du installerade ASC RP? Kapade du sladdarna direkt vid knapparna eller fick du dra nya från en kontrollbox annanstans? Var kopplade du in minus-kabeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Anjens:

Jag har också en AQ med Bennett trimplan som kontrolleras manuellt mha två vippknappar vid ratten. Kan du berätta mer om hur du installerade ASC RP? Kapade du sladdarna direkt vid knapparna eller fick du dra nya från en kontrollbox annanstans? Var kopplade du in minus-kabeln?

Har du hydrauliska trimplan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Kane:

Har du hydrauliska trimplan?

Ja. Bennett el-hydrauliska från fabrik 2005. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Anjens:

Ja. Bennett el-hydrauliska från fabrik 2005. 

Då behövs inte styrboxen till den. Koppla direkt från ACS till hydraulpumpen enligt sidan 7 i manualen. Glöm inte att koppla in minus på pumpen.

http://eline.erlandsonsbrygga.se/extra/07122.pdf

 

Tillägg: Om du har grön och röd givarkabel från trimplanen skall dessa inte användas längre. De behövs inte för ACS'n.

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Anjens:

Jag har också en AQ med Bennett trimplan som kontrolleras manuellt mha två vippknappar vid ratten. Kan du berätta mer om hur du installerade ASC RP? Kapade du sladdarna direkt vid knapparna eller fick du dra nya från en kontrollbox annanstans? Var kopplade du in minus-kabeln?

Ja det var ju en stund sen jag kopplade in det, jag kommer bara ihåg lite grovt.

Jag tog bort sladdarna från dom befintliga knapparna där det finns några byglar för att anslutningarna ska vara på mer en ett ställe på de två knapparna. Sen monterade jag bort dosan som är kopplad på samma sladdar, den drar upp trimplanen när man slår av tändningen.

kablarna som gick till knapparna kopplade jag till ASC’n har för mig att färgerna stämde med manualen, kommer inte ihåg om jag fick dra fram plus och minus men det borde funnits till knapparna, dom fungerade ju. 

 

Plus och minus fanns rakt under där jag monterade min, det finns outnyttjade säkringar och ett fördelningsblock med anslutningar fö minus.

 

jag satt min där bennets indikering för trimplanens position var monterad. 

 

/Bernte

Redigerad av Bernte-AQ
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2016-04-25 vid 08:38 skrev pos42:

Har du t ex Bennet hydrauliska så behöver du ev dra fram jord då jorden i det systemet ansluts till pumpen och inte finns med upp till knapparna. 

 

Rent elektriskt så behöver du plus (säkrat 15A), minus samt 4 kablar totalt från de två trimkolvarna.

 

 

 

Har Bennet hydraliska idag och deras enkla kontrollpanel. Till panelen finns redan en 6 mm2 12V avsäkrad med 20A. I manualen till ACS RP står att man ska dra plus samt minus direkt till huvudbrytaren men det kan ju verkligen inte behövas? Den 12V jag redan har upp till den gamla kontrollpanelen sitter via huvudbrytare samt säkring så den måste ju vara ok att använda? Samt att det finns massa jordar att koppla mot bakom resten av alla instrument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut kan du göra så om du är säker på att minusen räcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den minusen uppe vid kontrollpanelen är väl bara till för själva panelen? Pumpen har ju en fet minus kopplad nere i motorrummet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 minuter sedan skrev frankdaycruiser:

Den minusen uppe vid kontrollpanelen är väl bara till för själva panelen? Pumpen har ju en fet minus kopplad nere i motorrummet.

Du bör ha typ 2.5 mm2 (mer behövs inte) minusledning till panelen så att den klarar 20A.

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 hour ago, frankdaycruiser said:

Har Bennet hydraliska idag och deras enkla kontrollpanel. Till panelen finns redan en 6 mm2 12V avsäkrad med 20A. I manualen till ACS RP står att man ska dra plus samt minus direkt till huvudbrytaren men det kan ju verkligen inte behövas? Den 12V jag redan har upp till den gamla kontrollpanelen sitter via huvudbrytare samt säkring så den måste ju vara ok att använda? Samt att det finns massa jordar att koppla mot bakom resten av alla instrument.

 

Hej

 

Låter rätt

 

Jag har bytt hydrauliska Bennet mot ACS RP på min TG 7000. Tja, jag drog om all el då std inte var något vidare. Jag bifogar mitt elschema där ACS RP är med. Inte så stolt över el det fula handritade elschemat. Men man måste prioritera sin tid :)

 

https://incedo.org/~sjoholmp/My_TG/TG_7000_electric_boat_20181012_ver4.png

 

Mvh

Peo

Redigerad av pos42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Jag hoppas att det befintliga 4 kablarna från pumpen till kontrollen är ok, det funkar ju bra idag  Får bara hitta en bra jord bakom instrumentpanelen och 12V med säkring finns redan där som matar den befintliga Benettkontrollen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att all el mer än 10 år är skräp i båtar. Har dragit om allt i flera båtar (Båtar ligger 10-20 år efter bilbranchen). Främst finska kvalitetsbåtar som TG, Silver och Buster. Alla är lika dåliga!. Kablar har ofta kontakterats med leksakskabelskor (gula,blåa,röda) istället för att använda sådana för crimptång. kabelskorna  lossnar ofta bara man tar i kablarna efter 10 år. Och kopparkablar har ofta efter denna tid ärgat flera meter in i kabeln. Jag byter mot förtennad kopparkabel samt crimpkabelskor så elen sen ska funka och kunna litas på.

 

Så säkra kvalitativ jord!

 

Jag ser att jag i elschemat säkrat av med 15A. Gissar att det var rekommenderat :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev pos42:

Jag ser att jag i elschemat säkrat av med 15A. Gissar att det var rekommenderat :)

20A tycker Mente.....😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I manualen till min Bennet står att den kan drar max 18A så 20A låter bättre. Har 20A upp till kontrollen idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bennet? Du ska ju säkra efter att det är en Mente Marine ACS RP och inte en Bennet. Eller? men säkra 15, 18 eller 20 spelar nog inte så stor roll. 15A säkring har inte löst ut på 3 år :) Jag kanske säkrade ner till 15 p g a att jag inte hade en 20. Kommer inte ihåg...

Redigerad av pos42
Corr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men den nya Mente kontrollen måste ju kunna driva Bennet pumpen, det är ju Bennet pumpen som drar all ström. 

Mente kontrollen i sig drar ju minimalt med ström, säkert 0,5A eller så.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg hur matningen ser ut om man kör vidare med hydrauliska kolvarna. Kör man elektriska (som jag bytte till samtidigt) så drivs dessa i alla fall direkt av Mente enheten. Matas huydralikenheten med egen matning så drar nog Mente enheten som du säger då den inte behöver driva kolvarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menten driver pumpen, 12V upp till kontrollen, vidare ner till pumpen där jord sitter. Det finns ingen annan 12V matning till pumpen är via de 4 trådarna som kommer från den gammla kontrollen som man bara byter plats på till Menten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev pos42:

Kommer inte ihåg hur matningen ser ut om man kör vidare med hydrauliska kolvarna. Kör man elektriska (som jag bytte till samtidigt) så drivs dessa i alla fall direkt av Mente enheten. Matas huydralikenheten med egen matning så drar nog Mente enheten som du säger då den inte behöver driva kolvarna.

Tack för hjälpen så långt 😀 Jag återkommer efter installation med en liten recension.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provtestat i helgen med mente marins automatiska panel..jag har ställt in

automatiken i marchfart enligt manual men får problem med att trimmplanen

inte går tillbaka utan båten gräver ner sig...sätter den i auto när jag marchar

då fungerar sidleds automatiken som den ska i alla fall. Någon som har något

tips på vad som kan vara fel..jag har kalibrerat trimplanen som det står och kollat så dom går åt rätt håll.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev cnordqv2:

.jag har ställt in

automatiken i marchfart enligt manual men får problem med att trimmplanen

inte går tillbaka utan båten gräver ner sig...sätter den i auto när jag marchar

då fungerar sidleds automatiken som den ska i alla fall.

Har du inte autoläget i hela tiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...