Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
landgren

Trimsystem, Mente Marin.

Rekommendera Poster

Var ute i dag och körde när det blåste på måttlig sidvind 10-12msk.

I vanliga fall får jag oftast fippla med inställningarna på trimplanen men åter igen visa sig Mentes system vara en grym assistens som skötte alla inställningar.

Själv kunde jag hålla koll på vad som hände framför och runt mig utan att behöva tänka på annat för att göra färden bekväm får fru och dotter.

 

Är Mente Marine Nice to Have ore Need to have?

 

Både och skulle jag vilja påstå:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är förmodligen betydligt enklare att byta till elektriska kolvar. Lenco har ett speciellt kit ifall du har Bennett idag. Du återanvänder själva trimplanen, kablaget och kontrollpanelen.

Jo jag vet, jag gjorde så på den förra båten, Lencos kolvar är ju väldigt bra och snabba.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återupplivning igen, av en halvgammal tråd.

 

Det "lutar" nu år att jag köper ett kit med Zipwake.

Jag har lusläst om de andra systemen ni tipsat om här, Mente och Lencos automatik, visst billigare, mycket billigare, men då ser jag mig tvungen att även byta ut hydrauliken mot Lencos el-mekaniska cylindrar, och blir det ju ändå dyrt...

Det jag har nu är helt manuella och traditionella hydrauliska Bennet, som jag upplever är alldeles för långsamma för den båten, den har ju en rätt jusste bottenvinkel så det räcker med att hunden byter sida under färd för att man måste trimma. Och man hinner inte trimma klart förrän man kommer ur vindlä och måste trimma åt andra sidan... Tja litet överdrivet... Men under den en och en halva säsongen jag nu kört båten har jag nog nästan hela tiden hållt vänsterhanden på trimpanelen. Däremot har det inte behövst så mycket trimmande i längsled, där håller sig båten stabil i den vinkeln man valt.

 

Zipwake har ju en programmeringsmöjlighet där man väljer hur mycket båten skall banka, alltså kränga vid stora roderutslag, vad jag förstår saknar de andra systemen detta, liksom olika trim i olika hastigheter efter en förbestämmd kurva, liksom nödstyrning...

 

Nu har ju Seasea sitt årliga rabattjippo i nästa vecka och helg, även om Zipwake har lägstapris garanti förefaller det som om priset sänks med "några hundralappar" iallafall... Och bankkontot är ovanligt välfyllt just nu, och så kan det ju inte vara...

 

Men jag har inte besämmt mig till 100% ännu, argumentera gärna.

post-89760-0-37914300-1479840502_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1

Dina hydrauliska funkar med Mente Marines system. 

 

2.

Lenco kolvar är rätt billiga

 

 

Och Mentes system kan inte säga hur mycket du ska banka. Det systemet jobbar inte medans du svänger för att inte skapa instabilitet. Däremot kan man ställa hur snabbt det ska reagera vid korrigeringar. Kan inte se att jag automatiskt skulle värdesätta Zipwake mer..

 

Peo

Redigerad av pos42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lencos. cylindrar kostar 3995kr, Lencos automatik kostar 12995kr

Då blir ett Zipwake kit med 60cm interceptorer en tusenlapp ungefär dyrare.

Man kan ju välja Mentes automatik också, har inget aktuellt pris, men den är ju billigare än Lencos.

Även om Lencos motordrivna cylindrar är snabbare än Bennets hydrauliska, så lär Zipwakes interceptorer vara betydligt snabbare, och dess sätt att jobba på är, iallafall enligt reklamen, överlägsen traditionella trimplan.

Vem säljer föresten Mente?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mente säljs över disk av Båtsystem/Watski, Hjertmans med flera. Jag köpte via Watski över disk. Spelade ut dem mot varandra och fick bättre pris än listpris.

 

Har man oändligt med pengar och tror man drar nytta av Zipwake (om det alls ger något man märker över Mente. Någon som vet?) så ska man köpa Zipwake.

 

Har själv Lencos kolvar, Bennet rosfria trimplan samt Mente ACS RP. Mycket nöjd och skulle lägga ev överskott av pengar på annat.

 

Mvh

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lencos. cylindrar kostar 3995kr, Lencos automatik kostar 12995kr

Då blir ett Zipwake kit med 60cm interceptorer en tusenlapp ungefär dyrare.

Man kan ju välja Mentes automatik också, har inget aktuellt pris, men den är ju billigare än Lencos.

Även om Lencos motordrivna cylindrar är snabbare än Bennets hydrauliska, så lär Zipwakes interceptorer vara betydligt snabbare, och dess sätt att jobba på är, iallafall enligt reklamen, överlägsen traditionella trimplan.

Vem säljer föresten Mente?

 

Hej 

 

Vi har nu kört Zipwake  med 60 cm interceptorer en säsong. Kan bara säga säga att de fungerar snabbt och bra. Vi köpte dessa hos Marindesign, något billigare än SeaSea,  men framförallt kunniga, vi fick bra tips inför monteringen. 

 

//Mikael

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Hej 

 

Vi har nu kört Zipwake  med 60 cm interceptorer en säsong. Kan bara säga säga att de fungerar snabbt och bra. Vi köpte dessa hos Marindesign, något billigare än SeaSea,  men framförallt kunniga, vi fick bra tips inför monteringen. 

 

//Mikael

 

Jag blev rekommenderad 60 cm varianten också.

 

En av anledningarna till bytet är att jag observerat jättesmå oljeutfällningar runt den ena cylindern, och då har ju nivån i behållaren vid pumpen också sjunkit. 

Går ju att renovera förstås, men dessa grejer är levererade med båten för 13 år sedan.

Sedan som jag skrivit tidigare, så upplever jag att det behövs snabbare anordningar till denna båt.

 

Men jag skall läsa om Lenco och Mente igen och ffa läsa alla siffrorna på mitt konto...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zipwake är säkert skitbra. Men dyrt! Nu har jag gjort mycket research innan och fått indikationer på att Mente var bättre än flera andra system. Men som vi vet så uppdateras systemen hela tiden och informationen behöver inte stämma idag. Alla större är säkert bra. Men Mente är robust, välbeprövat och bra pris.

Erlandssons brygga tar 5800kr för Mentes ACS RP (sen vet jag att man fixar rabatt om man begär mailoffert från flera. Det gjorde jag utan problem). Sea Sea tar 3998kr för Lenco elkolvar. Dessa kolvar passar direkt om man har bennet hydrauliska idag så man inte behöver bygga om något. Så under 10000 för Mente inkl kolvar. Men är man jättesugen på Zipwake och har plånbok så ska man ta det.

 

Avs Mente får du gärna fråga om du undrar något då allt inte står i manualen. T ex att det är inbyggd GPS..

 

Det skulle vara intressant om du kunde posta vad du väljer i slutändan samt hur du resonerade... Vad jag kan se i forumet så brukar du vara grundlig     :)

 

Mvh

Peo

Redigerad av pos42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag ändå skall byta allting, känns det tryggare att köpa ett helt system.

Men visst, dyrare är det. Jag hade ju tänkt behålla denna båten rätt länge, då den passar oss bra, förra båten hade vi i 21 år.

Zipwake har också inbyggd gps-mottagare, och kan kopplas i hop med annan gps, eller egen extern antenn.

Zipvaken har också nödstyrning (om nu sådan är användbar) samt möjlighet att programmera krängningsvinkeln vid girar.

Jo jag berättar vad jag köper.

 

Ja brukar vara grundlig, och vill ha ordentliga grejer ombord, när man är på sjön skall man inte behöva krypa omkring med en massa verktyg i motorrum eller nån annastans. Bättre att gråta en gång då man öppnar plånboken än hela tiden vara ledsen över dysfunktionella prylar. Men det betyder ju inte att man per automatik alltid väljer de dyraste prylarna.

 

Jag har det senaste irriterat mig på datorer och liknande prylar, såväl ombord som i hemmet. När man startar upp skall det bara funka tillsammans med installerade program, appar, eller hårdvara. Jag hade under flera år en laptop ombord som inte lirade så bra ihop med gps-mottagare och nav.program. En spis som krånglade, även hydrauliska trimplan i förra båten som byttes mot Lencos cylindrar. Läckande hydraulstyrning, läckande sjövattenfilter, förstoppning i septiktank... Listan kan göras längre. Det finns annat att göra än att ligga med överkroppen i ett trångt utrumme i en gungande båt och skruva med någonting.

 

Att sitta på akterdäck en solig förmiddag med förmiddagskaffe, danska wienerbröd och en gammeldansk är bra mycket trevligare än att renska toan eller kämpa med en krånglande dator.

 

För många år sedan pajade en ventil i trimplanspumpen på Nimbusen, det var nånstans i norra Bohuslän, det funkade, men litet jobbigt att flytta omkring fyllda vattendunkar ombord under färd...

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt och funderade lite på vad som händer med inställda värden om man stänger av huvudströmmen till Mente marin, kanske någon här som vet?

 

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla inställningar är självklart kvar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag ändå skall byta allting, känns det tryggare att köpa ett helt system.

Men visst, dyrare är det. Jag hade ju tänkt behålla denna båten rätt länge, då den passar oss bra, förra båten hade vi i 21 år.

Zipwake har också inbyggd gps-mottagare, och kan kopplas i hop med annan gps, eller egen extern antenn.

Zipvaken har också nödstyrning (om nu sådan är användbar) samt möjlighet att programmera krängningsvinkeln vid girar.

Jo jag berättar vad jag köper.

 

Ja brukar vara grundlig, och vill ha ordentliga grejer ombord, när man är på sjön skall man inte behöva krypa omkring med en massa verktyg i motorrum eller nån annastans. Bättre att gråta en gång då man öppnar plånboken än hela tiden vara ledsen över dysfunktionella prylar. Men det betyder ju inte att man per automatik alltid väljer de dyraste prylarna.

 

Jag har det senaste irriterat mig på datorer och liknande prylar, såväl ombord som i hemmet. När man startar upp skall det bara funka tillsammans med installerade program, appar, eller hårdvara. Jag hade under flera år en laptop ombord som inte lirade så bra ihop med gps-mottagare och nav.program. En spis som krånglade, även hydrauliska trimplan i förra båten som byttes mot Lencos cylindrar. Läckande hydraulstyrning, läckande sjövattenfilter, förstoppning i septiktank... Listan kan göras längre. Det finns annat att göra än att ligga med överkroppen i ett trångt utrumme i en gungande båt och skruva med någonting.

 

Att sitta på akterdäck en solig förmiddag med förmiddagskaffe, danska wienerbröd och en gammeldansk är bra mycket trevligare än att renska toan eller kämpa med en krånglande dator.

 

För många år sedan pajade en ventil i trimplanspumpen på Nimbusen, det var nånstans i norra Bohuslän, det funkade, men litet jobbigt att flytta omkring fyllda vattendunkar ombord under färd...

Gokväll herr motstånd,

 

Blev nyfiken hur tankarna går ang Zipwake systemet? Var själv ute vid båten igår och monterade ner mina gamla kolvar och trimplan (ena kolven trasig och måste bytas, samtidigt tänkte jag slipa bort all bottenfärg). Har funderat och är grymt sugen på Zipwake, känns modernt och med många fördelar... förutom priset. Undrar hur mycket man kan få ner 600-s systemet i pris? Ligger nu på 18200kr vad jag sett.

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I senaste numret av praktiskt båtägande finns en artikel om detta system, i detta numret monterar dom och i nästa ska dom koppla

 

Läsvärd enligt mitt tycke, kommer dock själv gå på Mentes acs rp pga av priset. Har sett dessa för 5900kr eller vet någon om bättre pris går att frambringa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja hejsan och god fortsättning.

Jag har lagt en order hos Seasea på ett komplett system med 600mm interceptorer.

Båten har nu 300mm breda hydrauliska trimplan som enligt Zipwakes försäljare borde räcka till den båten, men jag hade, om jag inte upptäckt Zipwake bytt till bredare trimplansplåtar, om kolvarna orkat med sådana. Men 600mm interceptorer kommer att bli en aning överdimensionerat enligt försäljaren, men han rekommenderar ändå den storleken, då det inte skiljer så mycket i pris. Zipwaken utlovar ju också snabb kompensation för rullnng vid besvärlig sjögång, jag tror viaserligen inte att man kan lämna Glanil och magentarmband i land, så det återstår ju att se hur det funkar, spännande iallafall.

Ja alla fördelarna står ju i artikeln i PB. Zipwake justerar ju båten kring tre axlar, pitch, roll och gir. Många motorbåtar framförs ju diagonalt genom vattnet, beroende på propellerberkan, vind, ström, trim, belastning och kanske andra faktorer, detta skall Zipwaken justera... Får väl se hur det blir med det.

 

Jag passade ju på när Seasea hade kampanjdagar, visserligen var det fast pris på denna vara, men jag tror bestämt jag skall betala en tusenlapp mindre än Elfanoamad, men jag får kolla det senare. Märkligt bara att Seasea i Långedrag måste ta grejerna via Stockholm, när generalagenten ligger bara nån kilometer bort...

Ja det är ju ingen brådska, men jag vill ändå kunna påbörja bytet ganska snart.

 

Nu blir det komplettering av vindrutetorkarna och så lade radarn av... Och felsökning av powertrim. Kanske nya trådar om detta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

17700kr kostade mitt system, så det är en femhundrig lägre pris än vad Elfanomad erhöll.

Och detta var då hos Seasea under kampanjdagarna, även om det bara var "lägsta pris" på denna vara.

Jag kan ju starta en ny tråd då jag får hem grejerna, om intresse finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, du fick ned priset några kronor i alla fall. Jag kollade runt lite och de flesta ligger på Zipwakes rekommenderade utpris... men man kanske ska ha is i magen och vänta till mässan senare i mars :)

Men ett Zipwake system kommer jag absolut inhandla, det tycker jag är värt då jag ändå måste byta trimplanskolvar på båten.
 

Du får jättegärna starta en ny tråd när du fått hem grejerna och dokumentera lite under din installation. Även om det fanns ett tips ovan angående PB artikel så kan det vara roligt att höra vad du tycker.
Snart blir det ut till båten och börja slipjobbet med botten, ångrar att jag inte gjorde det nu under julledigheten när det var 5-11 grader plus.. :mellow: men det blir nog mer plusgrader framöver (bekvämare med inte allt för sträng kyla)




 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag tar väl några bilder och skriver några rader.

Kollade idag mitt på dagen, och som jag ser det nu är det svåraste att får grepp på den gamla stjärnskruvarna som håller de gamla trimplanen i skrovet. Många lager bottenfärg. Kanske kan använda en punktbläster...

 

Tja, det var inte svårt att pruta, det hade butiken redan gjort...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med interceptorer är att de hatar is, det räcker med ganska lite is för att de ska slitas loss från akterspegeln. Å andra sidan ogillar vanliga trimplan väldigt mycket att backa i is...

De system som det är minst krångel med är de hydrauliska (självsmörjande, fungerar fast de läcker lite, ingen el i saltvatten mm), iaf om man ser på de som kör många timmar per år. Kolvarna är också lätta att renovera, två o-ringar per kolv om jag minns rätt. Fast långsamma är de ju.

 

Har självt kikat på automatik, då zipwake, men det föll på att man inte kan välja rollvinkel (inte då iaf) utan att båten hela tiden vill ligga rakt. Somliga båtar, inklusive min, går bättre i sidsjö om man trimmar den så att den lutar med kölen en aning in i sjön.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I våras kom det fram en gentleman till mig, som visade det sig, har en likandan Triton, han berättade att han hade kört på något föremål i vattnet, någon planka eller liknande som flöt osynligt i marvattnet. Det hade smällt till litet grann, och sedan hade båten börjat läcka, men bara litet, men tillräckligt för att länspumpen skulle få jobba rätt hårt, så dagen därpå hade ägaren märkt att det stod rätt mycket vatten under motorn. Då var det ett "trimplan" som tagit smällen och slagits loss så att färskruvarna i skrovet släppt. Nu vet jag inte vad för slags trimplan det rörde sig om, men man kan ju tänka sig att det var en interceptor, då traditionellt trimplan säkert skulle klara en smäll av en mindre brädbit, men knappast av en stock...

 

För övrigt hade jag nog inte direkt planerat att framföra båten i is. Inte bra, jag har ju sett världens mest förutsägbara film "Titanic", och det gick ju åt helskotta, så jag är avskräckt!

Jag beställer heller aldrig in drinkar i baren, på kryssningsfartyg, med extra is, man måste ju vara försiktig!

 

Men klart det kan ju ligga allsköns skräp och flyta i marvattnet, inte bara uttröttade brädseglare och borttappade containers.

 

Om jag nu inte missuppfattat så skall man ju kunna programera rollvinkeln, till rakt eller önskad bankning vid gir. http://www.zipwake.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad för slags trimplan det rörde sig om, men man kan ju tänka sig att det var en interceptor, då traditionellt trimplan säkert skulle klara en smäll av en mindre brädbit, men knappast av en stock...

 

Men klart det kan ju ligga allsköns skräp och flyta i marvattnet, inte bara uttröttade brädseglare och borttappade containers.

 

Om jag nu inte missuppfattat så skall man ju kunna programera rollvinkeln, till rakt eller önskad bankning vid gir. http://www.zipwake.com/

 Jo, bankning vid gir går. Men hur är det när man kör rakt fram?

 

Vanliga trimplan klarar dumheter framifrån bra. Värre vid backning och värst när man svänger i låg fart (alltså vrider ut rumpan så att trimplanets ytterhörn hakar i något).

 

Just brädseglare är ju annars ett problem, kanske att skarpslipade kanter kan hjälpa något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

George_ohm

 

Nu har du ju beställt/köpt, det finns flera alternativ till Zipwake - som jag också kikade på till min kärra.

För min del föll valet på Humphree. Det finns även andra varianter av liknande system, någion grekisk tillverkare, men man vill ju ha någon där det finns en Svensk general agent iaf.

Både Humphree och Zipwake är Svenska företag, funktionen är densamma men olika kraftiga konstruktioner.

 

Ska bli spännande att se hur du upplever detta system. Jag provade en båt med Humphree och Automatisk trim/list (upp/ner med fören och balans sidor).

 

Har du köpt komplett med full automatik?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

George_ohm

 

Nu har du ju beställt/köpt, det finns flera alternativ till Zipwake - som jag också kikade på till min kärra.

För min del föll valet på Humphree. Det finns även andra varianter av liknande system, någion grekisk tillverkare, men man vill ju ha någon där det finns en Svensk general agent iaf.

Både Humphree och Zipwake är Svenska företag, funktionen är densamma men olika kraftiga konstruktioner.

 

Ska bli spännande att se hur du upplever detta system. Jag provade en båt med Humphree och Automatisk trim/list (upp/ner med fören och balans sidor).

 

Har du köpt komplett med full automatik?

RikardE,

 

Zipwake finns endast med FULL automatik! Det är inget man köper extra som till Humphree, utan här har man allt med som standard.

 

Active roll control

Advanced turn recognition

Coordinated turns

Easy sensitivity control

Curve-based pitch control

Pitch-offset control with quick save Easy manipulation of pitch control curve

Basic pitch control curve from boat dimensions

 

 

Ang. frågan om utnyttja systemet för att lägga sidan mot vinden eller sjö, så går detta utmärkt att göra. Man skall bara stänga av automatiken för ROLL och trima systemet manuellt för att ställa in vilken vinkel/trim man vill ha.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har påbörjat installationen av mina Zipwake, men avvaktar att det skall bli litet varmare.

Har även startat en egen tråd om detta för att inte förstöra denna diskussion med det.

...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten rapport vore trevligt. Hade du hydrauliska trimplan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten rapport vore trevligt. Hade du hydrauliska trimplan? Tänkte Berner m Aquador 26an.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej landgre, det har fungerat väldigt bra.

Vår båt är utrustad med en D4-260 som jag tycker är i svagaste laget, för att komma upp i planing snabbt, med semesterpackad båt har jag använt trimplanen på 55-60 procent för att få upp båten lättare.

Och det var inte lika lätt att få till rätt inställning med inkatorn på mente panelen.

Så jag bestämde mig i höstas för att göra en motoroptimering hos autostable för att få mer vrid/effekt.

Tror effekten blev runt 300hk och nu behöver vi aldrig röra mente panelen, bara trimma ner drevet och sakta ta upp den till straxt under 2000rpm och sen dra på så är den uppe på 3-4 sekunder.

Jag bytte inte trimcylindrarna, det är hydrauliska cylindrarna som som var originalmonterade på båten som används.

Så slutsatsen blir att den är jättebra! den överträffar faktiskt mina förväntningar.

Man glömmer nästan bort att trimplanen finns där, när man byter kurs kan det ibland luta lite några sekunder innan det rättar till sig igen.

 

/Bernte

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är det någon som har monterar Mente Marins automatiska trim ACS RP på en Yamarin 76DC ?
Det sitter original Bennett hydrauliska trim på den nu, som båten levererades med.
Har förstått att man skall förbikoppla en "extern logikbox" som man skall koppla bort i Bennetts system..

Skulle vara intressant om någon har gjort det, och var den sitter i båten.
Har båten på förvar just nu så jag har inte haft möjlighet ännu att utforska det, men ser den inte på schemat i användarhandboken iaf. Så frågan är om det finns en sådan över huvudtaget...

Bifogar bild (lånad) på hur originalpanelen ser ut)

//Johnny

post-110275-0-12710100-1489588603.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Originalpanelen ersätts med mente. Allt original inkl sladdar från bennet används förutom knappanelen. Har för mig du får dra fram jord dock.

 

Detta är beskrivet exakt i PDF som kan laddas ned från Mente Marine. Max 1 timmes jobb.

 

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

I manualen står det dock att man skall "koppla bort styrenheten" om man har Bennett..

Men när man läser trådarna här så förstår man det precis som du säger..

Nåväl. Det löser sig när jag kommer åt båten..

Dl bli spännande att testa produkten i vilket fall..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...