Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Micke_Boat

Arimar RIB-Båt tillverkad av Hyphalon eller PVC?

Rekommendera Poster

Hej

Idag så tittade jag på en båt som jag funderar på att renovera, en ca 10-15 år gammal Arimar RIB-Båt som en bekant inte hinner att ta hand om. Jag funderar på om RIB-båtar från Arimar är av Hyphalon eller PVC, någon som vet?

 

Jag tror det är 17 fots modell (5 meter) han har. Båten har blivit missfärgad under alla år som den stått oanvänd. Båten har stått i uthus så den bör inte ha varit utsatt för så mycket solljus (UV-ljus) men den ser illa ut, se bifogad bild. 

-Någon som har tips på om ni tror det går att göra rent i så fall hur?

-Någon som har en sådan båt eller har erfarenhet av denna modell får gärna höra av sig om vilken motor som passar och vad den är godkänd för last och motorstyrka. Märkskylten i plast är oläsbar...?

 

 

post-107439-0-89130300-1458757151_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut att vara pvc, hypalon känns strävt på ytan och mer som gummi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Det verkar vara PVC. Får undersöka mer noggrant om den blir min båt om ett tag om han bestämmer sig för att sälja.

-Har någon tips på vad man ska försöka och använda för att göra ren PVC med?

Som båten ser ut idag så är den ju inte vacker. Jag ska vid nästa tillfälle jag är där även mäta båten så jag vet om det är 470 eller 500 modellen. Då kan jag nog Googla fram godkänd motorstyrkan mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den börjar kännas klibbig i ytan så köp inte! Då svettas pvc:n ut olja och det finns inget att göra för att få det att sluta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, jag kände på den då jag kollade på den under veckan och den känns helt torr i ytan, inte klibbig eller fuktig eller några tendenser att "blöda".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...