Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tobbo166

Max laddström Nasa BM-1 batteriövervakning

Rekommendera Poster

Hej!

 

Köpte Nasa BM-1 Batteriövervakning. Max 100 A laddning eller förbrukning, medan shunten på MB-2 klarar 200 A (BM-1 kan bli överhettad vid +100 A, samt ger spänningsfall antar jag).

 

Tänkte byta originalgeneratorn på Volvo Pentan MD2003. Original 50 A, tänkte montera 100 A. Ok att göra så eller borde jag snabbt använda ångerrätt på BM-1 (nån dag till) och köpa den dyrare BM-2 som klarar 200 A istället?

 

Batteribank 300 A, 4 x Gel batterier.

 

Tänker att 100 A är en teoretisk siffra hos generatorn? Den kommer inte ge det särskilt längre pga motstånd hos batteribanken mm? Och generatorer brukar vara programmerade att ej ge max strömstyrka särskilt länge heller.

 

Tänker även montera 400 W solceller, samt sitter redan ca 100 W. Så teoretiskt skulle solcellerna, kunna ge 60 A. Om det olyckligtvis inträffar samtidigt som generatorn ger 100 A: 100 A + 60 A = 160 A.

 

Eller oroar jag mig i onödan? Sätta en PC fläkt vid shunten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan sätta en strömbrytare mellan regulatorn (till solpanelerna) och batteribanken så slipper du risken att komma över 100 A i laddning? När motorn är avstängd kopplar du bara på strömbrytaren igen.

Men.

Jag har aldrig kommit över 100 A i laddning. Har drygt 500 Ah batterier och den generator som jag har ger 115 A. Har dessutom 88 W i mina fasta solpaneler.

Ur mitt perspektiv skulle risken vara större med 100 A i förbrukning eftersom min bogis drar väldigt mycket de korta stunder man kör den.

Nu har jag iofs grejer som tål mer än det jag har i laddning och förbrukning så jag klarar mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shunten klarar utan problem mer än 100 A, men mätvärdena blir kanske inte korrekta om strömmen blir så hög. Nu tror jag inte att detta kommer att inträffa mycket sällan, kanske aldrig, beroende på hur mycket du laddar ur din bank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror som de flesta andra att du inte kommer komma upp i 100A med dina Gelbatterier, inte mer än väldigt kortvarigt iaf och det ska den tåla. Jag hade nog trots detta använt ångerrätten och bytt till en BM-2 för att vara lite "framtidssäkrad" ifall du vill koppla på en inverter och köra någon storförbrukare i framtiden. Jag sitter med detta dilemma själv idag och har mailat med Nasa som svarat...

 

Hello

If the shunt was severely overloaded it would fail like a fuse, there would be no damage to the monitor itself. Why not swap the unit for a Clipper BM-2 which has a 200 amp shunt?

Regards,

-- 
NASA Marine Ltd 
Boulton Road,
Stevenage,
Hertfordshire
SG1 4QG
England

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...