Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Thomas-1

Forum-nestorers flykt, "nick-byten"

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Citat nånstans ifrån... Asså, nu äre allvar.
Varför som "nestor" ändra sitt nick i forumet då det mest ställer till trassel för alla eventuellt intresserade läsare??

[särskilt nya tillfälliga läsare, har mången gång svurit över sådant då jag råkat googla inlägg i nåt för mig obekant forum. Man får svårighet att bedömma enskilda inläggs trovärdighet utan litet person/nick-kännedom, forumtroll och kunniga blandas ju hej vilt så att bara språkbruk/antal inlägg/ev logisk trovärdighet får avgöra vid tillfällig läsning.]    

Så varför byter välkända och högt skattade personligheter sitt nick här på forumet??  
(Man blir ju som trogen forumbesökare smått bekant med de olika nicken, förstår med tiden litet av hur dessa tänker. Lär känna historiken, personen barkom inläggen, blir kort sagt litet bekant även utan att ha träffats IRL.)

Så snälla gör inte så! Håll alltid fast i ditt nick kan jag tycka!
Om man exempelvis inte är nöjd med sin avartar-bild kan den lätt ändras retroaktivt gällande alla tidigare inlägg gällande från omedelbums.

Googlade (obs helt oinloggad, alltså öppet för icke forummedlemmar) så här enkelt "asså site:maringuiden.se" och fann då bland söksvaren denna sajt.
Om en såpass enkel sökning på ett specifikt och visserligen medvetet felstavat frekvent ord kan ge såpass tydlig ledtråd blir man knappast anonym genom att försöka byta nick. Det är nog helt enkelt så att enkla byten av nick inte hjälper längre i dessa sökmotorernas förfinade tidsålder, man får som nestor med många inlägg i forumet stå ut med att nya nicket eftersöks och tämligen genast avslöjas om man försöker ändra.

[själv försöker jag hålla fast vid mitt ursprungliga nick "Thomas-1" på gott och ont, vissa inlägg (särskilt de tidigaste från 2008) har nog varit mer än lovligt snurriga men det är sån jag blivit skapt och utvecklats. Alla kan alltså bilda sig en uppfattning om kunskaperna hos personen bakom nicket "Thomas-1" efter mina drygt 4000 inlägg, rent av förstå och rätta mina eventuellt felaktiga käpphästar så att mina inlägg kan bli bättre i framtiden. Detta anser jag vara forums styrka, att babbla ihop våra hjärnkontor såpass att ny detaljkunskap kan uppstå liksom i mellanrummen. :-)]
Kort sagt, utan namns nämnande, varför i kanske hastigt mod sumpa trovärdighet genom nickbyte???

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte ju Nick när jag kom upp 9999 inlägg. Det är ju förfärligt att man är en sån tjötpelle.

 

Mitt gamla nick Toaen, var ett gammalt användarnamn på jobbet. Några, som inte gillar mig, brukade konsekvent missa en bokstav i nicket och andra missade en bokstav i nicket pga att de läste dåligt. Men skit samma. 

 

Valde min båts namn som nytt nick. Thallatha stavar jag på mitt eget sätt med mina initialer i dubbel uppsättning - lär  ju betyda havet.

 

Nu kan jag tjöta vidare ett tag, utan att det ser så förskräckligt ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om jag inte minns fel så blev det drygt 10 000 inlägg från Toaen utan att något oförutsägbart inträffade.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om jag inte minns fel så blev det drygt 10 000 inlägg från Toaen utan att något oförutsägbart inträffade.

 

Mackey

 

Strax efter att jag tackat för mig som Toaen, införde Maringuiden en guldstjärna för de som hade skrivit 10 000 inlägg. Var bara tvungen att skriva ytterligare ett inlägg som Toaen för att se om det fungerade. Det gjorde det, och jag var den förste på Maringuiden som fick en guldstjärna.

 

Nu har ju Peter_K gått förbi mig. Egentligen kunde Maringuiden signaturen Thallatha en guldstjärna.  :ph34r:

 

Av samma anledning som mitt 10 000;de inlägg, blev det ytterligare 2 plus då de styvt 100 inläggen som jag i början av min MG-karriär raderade i irritation över tramspellarna runt "Steve med Selcon".

 

Egentligen har signaturen Toaen/Thallatha skrivit styvt 11 500 inlägg på Maringuiden.  :wacko:

 

En del av dessa skäms jag för. Som tur är inte alla.  :blink:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å jag bytte nick, du kan läsa om det i en annan tråd här, samt på mitt gamla, å det går att hitta alla inlägg men som användarnamn är det borta.

Å det berodde på att ett stort, stoooort, företag som gjorde oegentligheter med mitt nick å andra uppgifter på annat håll på nätet. Så återigen, tredje gången nu jag förklarar, Kalman finns kvar men använder sitt andra "smeknamn" Ruskpricken.

Ledsen om det vållat besvär. Samma gubbskrutt å samma i allt fast lystrar till nya namnet.

Å jag har inte gömt mig som somliga anspelar på.

Önskar skön segelsommar.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nå, välkommen tillbaks Kalman/ Ruskpricken o ha en god segelsommar du med! :)

Själv heter jag förresten "tm" på Amigoforumet och även AlbinMotors pyttelilla och raderade forum.

(Möjligen går fortfarande inlägg från det senare att spåra, strunt samma.)
Valet av endast två bokstäver funkade naturligtvis inte på ett stort forum som detta eller ens på Träbåtsakutens så det fick bli Thomas-1.
Är f.ö. rätt nöjd med valet, man slipper i alla fall presentera sig med förnamnet stup i kvarten.

Nå, tänkte med denna min litet gnälliga forumtråd bara försöka stämma i bäcken litet.
Haha, såg framför mig att fler raderar sitt nick och att bevarade forumtrådar kan bli typ:
Gäst skrev: blabla...
Gäst svarade: Nja,blablaä...
Gäst replikade: Må så vara, okej blablaä, men...
Ja, ni fattar. Kan nog bli litet oreda, någon har kanske dessutom mitt i alltihop refererat till ett numera hemligt nick i sin text.
Fick aldrig bli ordningsman i skolan så jag måste få ta ut frustrationen nu istället.


Ps. Thallatha: räkna inte med att jag automatiskt stavar ditt nick rätt. Vad gäller "Toan" var jag alltid ytterst noga med stavningen och har knappast klampat i det klaveret kan jag stolt deklarera. ;-)
Angående detta med "Steve med Selcon" så var det dessbättre före min tid.
Ps2. Ruskpricken: Har - troligen bara delvis - läst dina förklaringar men ändå inte begripet vitsen med att radera nicket.
(Stor firma misskrediterade ditt väl inarbetade alias "Kalman" eller kanske drog otillbörlig ekonomisk vinning, alltihop har nånstans också med musik att göra? Men inte skall väl vi båtfolk "straffas" för giriga musikbolags missgrepp kan jag tycka?? Nå, historia nu.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet sidospår, men berör ämnet.

 

Jag saknar Bhemac, var inte alltid överens med honom, men saknar änndå.

Flintstone efterlyste alltid den nya plattformen på forummet, saknas även han.

Och till slut, Max eller någon av hans många skepnader, en duktig snickare som älskade sin båt kanske mer än någon av oss andra, men hade en sällsam förmåga att ta fram de sämsta sidorna hos oss.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saknar faktiskt också dom, var tog dom vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas-1, liten extra förklaring.

 

Det inträffade flera saker samtidigt. Ett var att företag stulit musik från mig å skulle sälja.

 

Det andra att "stora företaget" tog mitt namn, deras snifande maskiner/program snokade upp min riktiga adress tel mm å sedan stal de bilder från Maringuiden å satte ihop det på ett otillbörligt sätt mot svenska PUL lagen.

Å eftersom det var ju mitt rikitga namn å är det fortfarande så finns möjligheten kvar att de gör om sånt. Så namnet måste bort från Maringuiden. Det medförde tyvärr "nick"-byte.

 

Det andra med musiken var att de hade inte tagit bara musiken utan även gått in på djupet å kollat filnamnet, vilket är annat än musikens titel som man ser å lyssnar på. Det var på SoundCloud.com. men inte deras fel.

 

Så lite of topic, jag varnar för eBay, iTuene samt last.fm/music i England-London. Det är inte kul att musik som vanligt folk kan lyssna till är plötsligt till salu hos eBay å kan laddas ner mot pengar hos iTune.

Snygg värld vi lever i.

Men nu vet ni att jag är en Ruskig typ, fast det visste ni väl ändå?

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet sidospår, men berör ämnet.

 

Jag saknar Bhemac, var inte alltid överens med honom, men saknar änndå.

Flintstone efterlyste alltid den nya plattformen på forummet, saknas även han.

Och till slut, Max eller någon av hans många skepnader, en duktig snickare som älskade sin båt kanske mer än någon av oss andra, men hade en sällsam förmåga att ta fram de sämsta sidorna hos oss.

 

 

 

Kalle

Varför postar inte Bhemac längre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett litet sidospår, men berör ämnet.

 

Jag saknar Bhemac, var inte alltid överens med honom, men saknar änndå.

Flintstone efterlyste alltid den nya plattformen på forummet, saknas även han.

Och till slut, Max eller någon av hans många skepnader, en duktig snickare som älskade sin båt kanske mer än någon av oss andra, men hade en sällsam förmåga att ta fram de sämsta sidorna hos oss.

 

 

 

Kalle

Varför postar inte Bhemac längre?

 

 

Kanske av samma anledning som jag låg lågt i några veckor, det finns en mailfunktion på forumet där folk kan vara mindre trevliga, om dom inte uppskattar vad som skrivs i forummet.

 

Jag hade funderingar att lägga av helt, men det var fler som gav mig glada tillrop än dom negativa, så jag valde ett demokratiskt beslut, och resultatet ser ni ju nu.

 

Jag glömde ju Westfjord bland dom jag saknar, men han vet jag vart han tog vägen.

Westis och jag verkade ha samma värderingar många gånger, kommer ihåg en gång, en person gillade inte vår ståndpunkt, kommer inte ihåg frågan, men skribenten tyckte att vi var två bögar som kliade varandra på ryggen och slikade där solen inte lyste så ofta, :P

 

 

Kalle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Jag glömde ju Westfjord bland dom jag saknar, men han vet jag vart han tog vägen.

 

 

 

 

Westfjord - sålde han inte båten och drog söderut - " dit, där solen lyser ofta" !?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag glömde ju Westfjord bland dom jag saknar, men han vet jag vart han tog vägen.

 

 

 

 

Westfjord - sålde han inte båten och drog söderut - " dit, där solen lyser ofta" !?

 

 

Jo han köpte hus i Turkiet.

 

Där bjöd jag på en bra komentar, :lol:

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Jag glömde ju Westfjord bland dom jag saknar, men han vet jag vart han tog vägen.

 

 

 

Westfjord - sålde han inte båten och drog söderut - " dit, där solen lyser ofta" !?

Jo han köpte hus i Turkiet.

 

Där bjöd jag på en bra komentar, :lol:

 

 

 

Kalle

Undrar om det var ett bra köp med tanke på hur oroligt det är i den regionen idag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, Flintstone är en saknad profil i forumet. Tror jag hittat själva hans "avskedsbrev"?
[i den länkade gamla tråden framgår hur han ofta agerade "blåslampa i r-va" på tekn.admin Stavhammar. (Vi gamla stofiler i forumet förstod knappast vidden av nödvändigheten att modernisera plattformen riktigt, att den måste vara intuitivt användarvänlig och klara nymodigheter som paddor mm. (Även vara "standardiserad" så att även Stavhammar kan hitta lösningar på programmerar-sajter på olika problem utan att behöva uppfinna hjulet igen.) Kan jag tänka idag.]

Stavhammar (tekn.admin) är en annan profil som visserligen är kvar och "still going strong" i sin undanskymda roll men som ändå bör hedras!
[Den gamla forumplattformen var bra för sin tid och nog i mycket "hans eget hembygge", andra standardiserade plattformar på den tiden hade varken användarfinesser eller motståndskraft mot hacker-attacker. Tror faktiskt att S skicklighet är en starkt bidragande orsak till att MG frodas medan andra som "marin-garderoben" m.fl. tycks tyna eller helt försvunnit? Han borde få löneförhöjning. (Själva den massöverföringen eller "migrationen" från den gamla till den nya plattformen tog nånstans 16-24 timmar tror jag nämnts nån gång, själv blir jag svettig bara inför minutlånga dataöverföringar och börjar tänka på vad som kan hända ifall någon datanolla förväxlas med en dito dataetta. :-) ]

En annan profil var Eilean som tyvärr avled alltför tidigt, minns särskilt hans engagerande och tålmodiga inläggssvar angående ankare. Lärde mig mycket genom att läsa och även försöka motargumentera, alla mina argument plockades isär och omformades tålmodigt så att jag till slut begrep mer exakt var mina personliga kunskapsbrister låg.
(Googla exempelvis ordagrant "eilean ankare site:maringuiden.se" så framgår nog kunskapsdjupet - i detta ständigt aktuella ämne.)

Ps Ruskpricken: Aha, nu börjar även jag fatta orsaken till raderandet av "nicket". Förmodligen dumt att fortsätta efterfråga mer precis info om orsaken - i denna inte helt "snygga värld" - så jag nöjer mig gott. Andra kanske kan få idéer helt onödigtvis. Nå, Tack! :-)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att Max försvunnit är väl inte så konstigt. Så fort han skrev något var ju ett par stycken här extremt otrevliga, varje gång. Trist....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att Max försvunnit är väl inte så konstigt. Så fort han skrev något var ju ett par stycken här extremt otrevliga, varje gång. Trist....

 

Saknar också Danne, men nog var han riktigt duktig på att provocera själv och sedan vara otrevlig om han fick mothugg. Så var det ju även under alla tidigare nick, några av dem hade mer provokativa personligheter än andra. Men jag gillar när det är högt i tak.

 

Det var ju för ett tag sedan rätt mycket politik i trådarna där Kim Jong Åkessons anhängare (och andra med) drog in flyktingfrågor i snart nog varje ämne. Jag tjötade på en hel del själv, men sen någon gång när jag var bortrest måste det ha skett någon härdsmälta här på MG. När jag var tillbaka efter någon knapp vecka var flera trådar raderade och några medlemmar bl.a. Max hade stämplat ut. Vet inte om forumadmin dampade loss (befogat) eller om något annat hände. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...