Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Solar_Boats

Solar - gummibåtar

Rekommendera Poster

Hejsan hejsan!

Jag är ny här så ska försöka att inte krångla till det :)

 

Jag har kommit i kontakt med en gummibåtstillverkare från Sibirien som är idag en av de största tillverkare (och försäljare) i Ryssland. De gör uppblåsbara gummibåtar antingen med en V-köl eller med tunnel-botten (mer platt) som är anpassad för att med hjälp ev en jet-motor gå på väldigt grunt vatten. En annan sak som de satsar på är lågtrycksbotten, så det räcker med en fotpump för att pumpa upp hela båten. 

De har sålt i Ryssland i över 12 år och vill nu expandera till Europa, där man tänkte börja med Sverige. 

Här på forumet ville jag mest se hur intresset är och vad folk tycker o tänker. 

 

Vi var nu o ställde upp på Allt För Sjön -mässan i Stockholm och fick en väldigt positiv respons samt en del återförsäljare som blev intresserade. 

 

Som sagt - båtarna är helt uppblåsbara och mha specialkonstruerad botten är de riktigt robusta o stabila. Jet-modellerna är mycket populära på vissa ställen i Sibirien där man har väldigt grunt vatten och det är det enda sättet att ta sig fram på. Även ryska räddningstjänsten har köpt in flera av deras båtar. 

Hoppas det är ok om jag lägger upp lite bilder (bl.a. från mässan) och nån video där man kan se hur båten kör på grunt vatten.

Båtarna finns i storlekar från 3.1 till 5.5 meter. 

 

PS

Företaget är inte registrerat i Sverige än. Går det som planerat så kommer det bli klart i slutet på månaden. 

 

Se runt 00:30

 

Har ni frågor - ställ de gärna här i tråden!  :rolleyes:

post-108464-0-35671400-1457443794_thumb.jpg

post-108464-0-83012200-1457443877_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Borde kanske tillägga att det finns en hemsida: http://solarboat.pro/

 

Vad jag undrar är vad folk vet/tycker om jetdrift? Vi pratade med en del folk på mässan och de flesta hade ingen aning om vad det är, hur det fungerar osv. 
Nån som möjligtvis har erfarenhet av jetdrift på gummibåtar i Sverige?

För jag har själv varit på flera åar o bäckar där man endast kunde komma fram på en kanot. Och just på såna ställen med grunt vatten skulle man behöva en jet. Det har blivit rätt så stort i USA, Kanada och Ryssland så det är nog bara en tidsfråga tills det blir stort här med.

 

 

post-108464-0-57479900-1457511453_thumb.jpg

Redigerad av Solar_Boats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ryska dårar, galet - roliga! Jag har redan min drömbåt.

Redigerad av Annika_B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...