Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
CaptainKongo

NASA BM-1 visar inte korrekt batterikapacitet

Rekommendera Poster

Har nu installerat mitt NASA BM-1 batteriövervakningssytem. Den har stått på i en vecka och jag har nollställt "nollströmmen" enligt manual samt angett totalt antal Ah i batterierna, 310 Ah. Har 2 st 115Ah och ett 80Ah i förbrukningskretsen.

 

Dock så verkar inte den totala batterikapaciteten mätas korrekt. Den visar i princip 0 %, se stapeln till höger på skärmen på bild nedan:

 

post-68788-0-31566600-1456066540_thumb.jpg

 

När jag trycker på knappen Time står det att jag endast har 5% av total kapacitet kvar och det kommer att ta 199h att ladda upp batterierna till max.

 

Jag har testat att ladda batterierna och de laddas med ca 1 A för att snabbt sjunka ned till 0.1A laddning enligt NASA BM-1. Dvs batterierna är fulladdade. Men varför visar NASA BM-.1 då så dålig batterikapacitet?

 

Jag testade med att sänka batterinställningen av totala Ah från 310Ah till 80Ah. Skillnaden blev då att jag hade 20% kapacitet kvar, men fortfarande 199h kvar till fulladdat.

 

Kan det verkligen vara så att batterierna är så dåliga? Jag mätte och laddade dem i i höstas och alla celler fick då grönt på mätinstrumentet (batterisyramätare).

 

Vad kan vara fel? Tacksam för svar :)

 

Batterierna har aldrig laddats ur helt. Alla batterier installerades 2010. Alla batterier visar grönt på "inspektionskulan" som sitter på ovansidan av batterierna.

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du belastar batterierna med några ampere så tror jag att Nasan vaknar till liv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att hjälpa om du inte förklarar hur det är kopplat, men som gusten1 säger så måste man förbruka ström för att bm-1 ska lära sig batteriet och visa rätt. 

http://jgtech.com/pdf/BM1.pdf
Se sida 3 punkt 17:

Apply a load to the battery by switching on lights or instruments
and wait for a few minutes for the BM-1 to "learn" the battery's
characteristics and to show a steady reading before starting
charging.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inkopplat enligt manual, men jag har missat att belasta batterierna under några minuter. Ska testa det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer inte att hjälpa dig, men jag upplevde samma sak när jag hade NASA i en båt, att den inte visade korrekt information, det slutade med att jag hade koll på spänningen istället. 

 

Sök på dom stora forumen, YBW och liknande där kanske det finns mer info att hämta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tog en stund innan den visade 100%

Men jag tycker det fungerar bäst nolla Ah mätaren när man sliter ut laddningen, sen har man koll på hur många Ah man förbrukat till nästa gång man laddar fullt. Man nollar alltså rätt ofta. Sen har man koll på spänningen när man inte nollat på lång tid eller är osäker hur laddade batterierna är.

Redigerad av lp75
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan mycket väl hjälpa. Jag behövde också förbruka en stund för att den ska visa. Likaså nu under vinteruppställningen om jag inte använt batterierna alls på väldigt länge.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att dra på lite förbrukare gjorde susen!

 

Tack för hjälpen alla ni som svarade!

 

post-68788-0-38841600-1456589319_thumb.jpg

Redigerad av CaptainKongo
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eureka!

Ganska kasst att den lilla detaljen inte står i den svenska manualen. Faktum är att man fick leta friskt på nätet mellan olika guider innan man fick "rätt" instruktioner..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej trådkapar lite här.

Jag undrar om den procentuella stapeln visar batteriets laddstatus totalt eller den faktiska strömmen som finns att tillgå.

Ett batteri bör ju inte laddas ur med mer än ca 50 %

Om jag då har ett 100a batteri och drar ur 50A visar instrumentet 0% då eller 50%.

Tänkte att det är lättare för övriga i familjen/passagerare barn som vuxna att förstå om det visade 0% annars är den naturliga tanken att det finns 50% kvar.

Och batteriet riskeras att skadas.

 

Någon som förstår tanken?

 

Eller kan man ställa in att man tex bara har en bank på 50Ah och att den då kommer visa 0% när man tagit ut 50 av 100a

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ska visa batteriets kapacitet dvs 50%.

En liten tejpbit gjorde att en killes ungar förstod TV eller EJ TV.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I såväl förra båten som i nuvarande finns det den lilla modellen av denna mätare.

Båda visade/visar 104% då det är fulladdat. Detta trots nollställning eller nyinstallation.

Visst det är en petitess jag kan leva med, då det efter en stund efter det att man förbrukat litet sakta går nedåt (om det dessutom är ordentligt mulet) till mer normala värden strax under 100%.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I såväl förra båten som i nuvarande finns det den lilla modellen av denna mätare.

Båda visade/visar 104% då det är fulladdat. Detta trots nollställning eller nyinstallation.

Visst det är en petitess jag kan leva med, då det efter en stund efter det att man förbrukat litet sakta går nedåt (om det dessutom är ordentligt mulet) till mer normala värden strax under 100%.

 

..

Kan du inte bara justera angivna Ah i inställningarna då så du får 100%? Det är ju inte säkert att batteriet har exakt på siffran de speccade amperetimmarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

I såväl förra båten som i nuvarande finns det den lilla modellen av denna mätare.

Båda visade/visar 104% då det är fulladdat. Detta trots nollställning eller nyinstallation.

Visst det är en petitess jag kan leva med, då det efter en stund efter det att man förbrukat litet sakta går nedåt (om det dessutom är ordentligt mulet) till mer normala värden strax under 100%.

 

..

Kan du inte bara justera angivna Ah i inställningarna då så du får 100%? Det är ju inte säkert att batteriet har exakt på siffran de speccade amperetimmarna.

Jo, det har jag provat, efter något dygn är den uppe på 104% igen.

Undrar hur den funkar, om den räkar in och utgående ström eller den känner av detta på annat sätt. Jag har ju hadt Battman tidigare, och den räknar ju hela tiden och håller reda på hur och subtraherar många Ah man har förbrukat, och adderar dem man laddar in. Bara om man vet batteriets kapacitet vet man vad man har, ungefär som bränslemätaren skulle visa liter utan att tala om hur stor tanken är.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT; ursäkta - men har någon testat en bra "kina-variant" med procentfunktion som funkar? NASA känns lite hutlös i prissättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att mäta  batteriets kapacitet är svårt. Det enda riktiga är att mäta batterisyrans densitet, men det är ju praktiskt svårt.

Ska man mäta ström och spänning så måste man även veta batteriets faktiska kapacitet, batteriteknologi, Peukert mm. 

NASA har i tester visat sig gör ett hyggligt jobb men precisionen ligger på +/- några procent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det har jag provat, efter något dygn är den uppe på 104% igen.

Undrar hur den funkar, om den räkar in och utgående ström eller den känner av detta på annat sätt. Jag har ju hadt Battman tidigare, och den räknar ju hela tiden och håller reda på hur och subtraherar många Ah man har förbrukat, och adderar dem man laddar in. Bara om man vet batteriets kapacitet vet man vad man har, ungefär som bränslemätaren skulle visa liter utan att tala om hur stor tanken är.

 

..

 

 

Man har ju alltid förluster i batteriet och kan trycka in mer än man tagit ut vilket blir tydligt när man räknar på/integrerar strömmen över tiden. Min gissning är att Battman helt enkelt slutar räkna upp vid 100% och på det sättet undviker problemet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viktig sak: Batterierna tappar kapacitet med åren och därför ska man justera ned kapaciteten i NASA med 5-10% varje år.

 

Det stämmer bra med de erfarenheter jag har haft med min BM1. I år tänkte jag byta till AGM-batterier, vi får se om det gäller samma för dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, man måste ladda runt 15% mer än man kan ta ut men NASA verkar veta detta, inte exakt men på ett ungefär.

 

En viktig sak: Batterierna tappar kapacitet med åren och därför ska man justera ned kapaciteten i NASA med 5-10% varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...