Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
lindius

Skötsel och renovering av segelbåt från -78 (Projekttråd)

Rekommendera Poster

Gör en koll angående verktyg. Jag känner att jag kommer behöva ett multiverktyg (Dremmel) under de jobb jag nu ska börja med, rekommendationer vad gäller märke/modell skulle göra mig glad! Jag är ingen superfixare utan det handlar främst om jobb med båten. Är inte alls märkesfixerad så har inget mot ett Biltema-märke om deras modell ligger bra till i pris/kvalité-rankingen.

 

Har även börjat snegla på en svets då jag har ganska mkt småjobb som skulle göras snabbt om jag själv kunde svetsa dem, har googlat massor och alla säger; "köp en begagnad kvalitéts/proffs-maskin istället för en ny billig" MEN ingen säger vad som är en kvalitétsmaskin :P.

Har fått fram att Kempi och något mer märke skall vara bra men även de "bra" märkena har billigare maskiner som i min erfarenhet kan vara sämre än "märkeslösa" bättre modeller...

 

Skall idag kapa min idiotiska förstagsinfästning för att byta ut plattjärnet mot en vantskruv. Sedan skall en ny platta med fäste skapas för att slippa den oerhört korkade bockade plattjärnsfästet som rör sig... (enligt bild längre upp i tråden). 

 

Har bestämt mig för att lämna in vant på närmaste riggverkstad för kontroll/byte. De är troligen 39 år gamla och det blir en ganska liten kostnad på en så "liten" båt att byta dessa och sedan känna sig säkrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en liten, billig pinnsvets med TIG-tillsats för min del även om jag egentligen ville ha en kraftigare beg proffsmaskin. Men den lilla funkar, väger knappt 5kg och går att köra på elverk. Denn dagen jag ska svetsa stora saker får jag väl köpa en stor. Men att kunna ta med svetsen till bryggan och svetsa fast ett lossnat lantern fäste är värt guld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pular på så sakteliga mellan jobb, hund och häst...

 

Har ju läst varenda tråd här tror jag och läste Seawolfs (tror jag) råd om att det han tyckte var smidigast när det gällde att få bort färg från botten var skrapa så tänkte testa det innan jag slipar för sista finish...och direkt stötte jag på saker jag vill fråga om...

 

Under några lager vanlig (blödande kallar ni det tror jag) bottenfärg så sitter en färg som fick mig att hinna tänka att de kanske gjorde ett par båtar i aluminium för det ser ut som metallren aluminium och är hårt som berget...skrapan skrek över detta och kunde inte få grepp om jag inte drog med ena spetsen på kanten, detta gjorde små repor i detta ganska tjocka lager väldigt metallika färglager...

Denna har dock flagat på sina ställen kan jag se när jag får bort giftfärgen och därunder finns vad jag kan tro är en kopparfärg, oxå en lite hårdare färg, svår (ska inte säga omöjlig) att skrapa bort. Denna har i sin tur släppt i små punkter, kanske en 3mm2 stora och där under tycker jag mig se en fin blå gelcoat.

 

Skall erkänna att jag aldrig satte på wolframbladet på skrapan, det kanske hjälpt något men knappast gjort att det gått mycket lättare.

 

Nu funderar jag ju...skrapa kommer inte fungera, dessa metallfärger som jag kallar dem sitter som berget och bara ljudet av skrapans jobb på dem gör jobbet omöjligt...då återstår slipmaskin, men vanligt papper kommer gå åt som smör mot dessa underlag...

Fundering fortsätter, är detta ett dumt jobb att påbörja, efter att ha sett en del bottnar nu så inser jag ju att min ser rätt bra ut för att vara 39 år...

 

Borde självklart tagit en bild...men lagren är tydliga, giftfärg, hård färg liknande metallren aluminium och sedan en hård kopparfärgad färg direkt på gelcoat.

 

Hjälp!! :P

 

Skall jag ge mig på detta, i så fall med vad? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aluminiumfärgen är sannolikt en enkomponentsprimer.
Motfråga - vad vill du uppnå med ditt skrapande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, bra fråga, jag vill först och främst se till att båten är tät (jag är ju nybörjare och tyckte att denna färg som flagat lite på sina stället gömde ren glasfiber under sig men så verkar inte vara fallet).

Sedan är jag ju en miljökämpe gift med en biolog (kan det bli värre?) som vill köra giftfritt så tanken var ju ren båt, epoxi på och sedan köra genom en tvätt/gummiskrapa båten under säsong då vi ligger i stockholmsskärgård/santa anna.

Hastighetsökningen lär inte bli stor då botten är så slät en 39åring blir tror jag så det tar jag inte som en anledning :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, bra fråga, jag vill först och främst se till att båten är tät (jag är ju nybörjare och tyckte att denna färg som flagat lite på sina stället gömde ren glasfiber under sig men så verkar inte vara fallet).

Sedan är jag ju en miljökämpe gift med en biolog (kan det bli värre?) som vill köra giftfritt så tanken var ju ren båt, epoxi på och sedan köra genom en tvätt/gummiskrapa båten under säsong då vi ligger i stockholmsskärgård/santa anna.

Hastighetsökningen lär inte bli stor då botten är så slät en 39åring blir tror jag så det tar jag inte som en anledning :)

 

Aha, okej.

Bottenfärgen har ju ingenting med tätheten att göra, men det visste du säkert. Är du ute efter att epoxybehandla båten skall du ner till gelcoaten, en kombo av skrapning och slipning är det som gäller då - ända ner till gelcoaten, inget får sitta kvar. Det är ett ganska tungt och tidskrävande jobb som du upptäckt, jag gjorde själv för några år sedan och började då i december och sjösatte sedan i slutet av juli (målade linjer också, vilket tog tid...), och mitt råd är att om du redan är fulltecknad med annat är du för sent ute på säsongen för att ge dig på ett sådant arbete, vänta till i höst istället.

Alternativ är ju blästring, men då kostar det en slant.

 

F ö går det att få väldigt slät botten på en gammal båt, min är från 1980 och helt slät (nästan). Det påverkar farten väldigt mycket, lätt upp till 10% i lägre hastigheter, och dessutom båtens höjdtagningsförmåga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pular på så sakteliga mellan jobb, hund och häst...

 

Har ju läst varenda tråd här tror jag och läste Seawolfs (tror jag) råd om att det han tyckte var smidigast när det gällde att få bort färg från botten var skrapa så tänkte testa det innan jag slipar för sista finish...och direkt stötte jag på saker jag vill fråga om...

 

Under några lager vanlig (blödande kallar ni det tror jag) bottenfärg så sitter en färg som fick mig att hinna tänka att de kanske gjorde ett par båtar i aluminium för det ser ut som metallren aluminium och är hårt som berget...skrapan skrek över detta och kunde inte få grepp om jag inte drog med ena spetsen på kanten, detta gjorde små repor i detta ganska tjocka lager väldigt metallika färglager...

Denna har dock flagat på sina ställen kan jag se när jag får bort giftfärgen och därunder finns vad jag kan tro är en kopparfärg, oxå en lite hårdare färg, svår (ska inte säga omöjlig) att skrapa bort. Denna har i sin tur släppt i små punkter, kanske en 3mm2 stora och där under tycker jag mig se en fin blå gelcoat.

 

Skall erkänna att jag aldrig satte på wolframbladet på skrapan, det kanske hjälpt något men knappast gjort att det gått mycket lättare.

 

Nu funderar jag ju...skrapa kommer inte fungera, dessa metallfärger som jag kallar dem sitter som berget och bara ljudet av skrapans jobb på dem gör jobbet omöjligt...då återstår slipmaskin, men vanligt papper kommer gå åt som smör mot dessa underlag...

Fundering fortsätter, är detta ett dumt jobb att påbörja, efter att ha sett en del bottnar nu så inser jag ju att min ser rätt bra ut för att vara 39 år...

 

Borde självklart tagit en bild...men lagren är tydliga, giftfärg, hård färg liknande metallren aluminium och sedan en hård kopparfärgad färg direkt på gelcoat.

 

Hjälp!! :P

 

Skall jag ge mig på detta, i så fall med vad? :)

 

Vad menar du med "kopparfärg"? Är den grönaktig?

 

Då kan det vara två lager epoxyfärg du kommit fram till. Verkar ju nästan vara det med din beskrivning av hårdheten.

 

Ett fabrikat (tror det är/var International) hade epoxyfärg i två olika kulörer. Finessen med det var att kunna se att varje nytt lager blev heltäckande. Epoxy ska ju som bekant läggas på i flera lager. Dessa kulörer var just ljusgrå och ljusgrön. Ordningen på kulörerna i färglagerna kan variera. Det är ju samma färg så det kvittar med ordningen. Sista färgskiktet blev ofta en blandning av de två kulörerna för att "göra av med färgen". Det syntes i alla fall om det tidigare skiktet blev övermålat.

 

Om det är epoxyskiktet du kommit fram till så det väl bara att slipa och bättre på där det släppt så är du klar med grundfärgen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande med ett annat bud :)

 

Nej, den är inte grönaktig, tänkte inte oxiderad koppar utan ren koppar. Det andra lagret av hård färg har en koppar/bronston, rätt snygg faktiskt och det första lagret ser precis ut som metallren aluminium, kanske något blankare.

Det är verkligen som att dra metall mot metall när jag försöker med skrapan, den får inget grepp och skriker med ett fruktansvärt ljud, kan som sagt repa den med ett hörn av skrapan men måste fortfarande använda mycket kraft. Och ja, skrapan är helt ny och inte den billigaste varianten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande med ett annat bud :)

 

Nej, den är inte grönaktig, tänkte inte oxiderad koppar utan ren koppar. Det andra lagret av hård färg har en koppar/bronston, rätt snygg faktiskt och det första lagret ser precis ut som metallren aluminium, kanske något blankare.

Det är verkligen som att dra metall mot metall när jag försöker med skrapan, den får inget grepp och skriker med ett fruktansvärt ljud, kan som sagt repa den med ett hörn av skrapan men måste fortfarande använda mycket kraft. Och ja, skrapan är helt ny och inte den billigaste varianten :)

 

Då faller min fundering om "varvad" epoxy i olika kulörer. Men det kan ju fortfarande vara en epoxygrundfärg du kommit ner till i ditt bottenfärgsarkeologiarbete.

 

Hur man analyserar att en färg är epoxy har jag aldrig sett några tips på. Det enda jag kan komma på just nu är att om det är en tvåkomponentsfärg så är den härdad och bör vara olöslig i alla sorters lösningsmedel. Det starkaste lösningsmedel jag köpt i allmän handel är aceton. Om du provar att lägga en färgflaga i en glasburk o täcker den med aceton så borde du få en indikation på om det är en- eller tvåkomponent i flagan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte lägga i båten en sommar för att undersöka hur mycket vatten den "suger upp"? Det är väl bara att väga den på våren och sen igen på hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osäker på om badrumsvågen klarar av den vikten... ;)

 

Ska testa med aceton, bra tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man åka förbi en lastbilsvåg så är det enkelt att få vikten. Enl en kille lättad båten >100kg (30 fotare) efter att stått inomhus över vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, får se var det finns, inget jag har koll på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Redigerat

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man åka förbi en lastbilsvåg så är det enkelt att få vikten. Enl en kille lättad båten >100kg (30 fotare) efter att stått inomhus över vintern.

Det är inte fysiskt möjligt att ha så mycket vatten i skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående fuktvikt...

Gör ett lätt överslag.

Tänk att skrovet suger vatten under vattenlinjen, ytan utgör 10 m2. Järnkölen (vanligt) suger försumbart med vatten. Världens sämsta plastarbetare gjorde skrovet och lyckades förse det med 90% material bara och 10% håligheter för vatten. För att få i 100 kg vatten i skrovet måste du då ha ett skrov som är 10 cm tjockt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...