Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mackey

Stockholm - Haparanda ToR sommaren 2016

Rekommendera Poster

Tackar!

 

Är på Norra Ulvö nu.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Är på Norra Ulvö nu.

 

Mackey

 

post-106994-0-41211700-1469851108_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av en slump - eller kanske beroende på vädret - svängde vi in i Berghsmn för ett par dagar sedan.

 

Där satt ett gäng och åt surströmming och vi blev också inbjudna. Det visade sig att vi hade många gemensamma kontakter.

Någon hade köpt sjöspel av Carina Norberg som jag och min fru känner.

Bengt Utterström som skriver i Dagens båtlivet var också med av en slump och han är kollega med Carina.

Jag hade en hel del mailkontakt med Bengt ang. felen i Navionics sjökort.

Min dotter är aktiv i Amnesty och det hade en av personerna kring bordet också varit, på 60/70 talen.

 

Tänk hur slumpen kan fixa till intressanta händelser.

 

Nu är vi i fiskeläget på Lörudden efter att ha tröttnat på regn, stiltje, åska och 14-18 m/s.

 

Här ligger en fantastisk restaurang med jättegod mat. Skönt att slippa laga mat själv efter en lång dag.

 

I morgon blir det besök på Brämön.

 

Glömde att Skeppshamn är väl värt ett besök.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma skyltar än idag även om rasrisken nu borde vara betydligt större. De delar av kajen som inte är skyltade med rasrisk hade inte mycket av sin stålkonstruktion kvar.

 

Trist att kajen inte rivs och ersätts av en lämplig brygga.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma skyltar än idag även om rasrisken nu borde vara betydligt större. De delar av kajen som inte är skyltade med rasrisk hade inte mycket av sin stålkonstruktion kvar.

 

Trist att kajen inte rivs och ersätts av en lämplig brygga.

 

Mackey

 

Min bild är tagen 2004 dvs för 12 år sen.

 

Frågan är - hur beivrar man angöring!?

 

Jag la till nästan mitt för skylten och stod på fördäck och tog bilden.

 

Det var inga som helst problem. Fast att man har satt upp skylten har nog med eventuella skadestånd att göra - om det skulle hända nåt.

 

Som du sa - tråkigt att man inte gjort nåt åt det.

 

Synd att man alltid har så kort med tid när man är ute.

 

Jag hade ju - till skillnad från dig - "bara" 8 veckor att segla något mer än halva vägen.

 

Fick ändå prioritera hårt. Kollade på nätet förut om Brämön. Det finns två små hamnar i norra delen, där lotsarna var före hamnarna blev för grunda och de flyttade till Sanna. Där hade det varit intressant att göra ett besök -men det finns ju många såna ställen på betydligt närmare håll, som man inte varit på heller.

 

Nästa höjdpunkt för dig måste väl bli Storljungfrun.

 

post-106994-0-60591300-1470235878_thumb.jpg

 

Kuggören - som du måste passera gjorde väl inget djupare intryck på mig.

 

Kryssarklubbens boj var upptagen och jag svajankrade strax bredvid med en stor kullersten några meter från rodret. Det skall visst finnas en brygga till en fiskmotagninge (eller vad det nu var som man skulle kunna ha lagt sig vid.

 

post-106994-0-48292900-1470236377_thumb.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bild är tagen 2004 dvs för 12 år sen.

 

Frågan är - hur beivrar man angöring!?

 

Jag la till nästan mitt för skylten och stod på fördäck och tog bilden.

 

 

Då gjorde du precis det som skylten uttryckligen förbjöd. Det finns väl inga riktiga sjöbusar som inte vet att det är helt korrekt svenska, även i sjöfartssammanhang, att använda angöra som synonym till att lägga till/förtöja. De med begränsat ordförråd blandar måhända ihop det med navigationstermen angöra, men det kan du väl inte ha gjort?

 

Skönt att du slapp rättsligt efterspel.

 

:)

Redigerad av ArneRadar
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Natten tillbringades på Gran. En fin liten hamn och gott om tordmular. De ser ut ungefär som flygande pingviner och verkar vara fåglarnas svar på humlan.

 

Nu är vi på väg mot Agö eller någon av öarna där omkring. Vi har fått tips om att besöka fyren på Agö av ett par som känner de som bor där.

 

Vågorna går rätt höga och närmaste vettiga hamn ligger långt ifrån fyren så vi får väl se om det blir något besök.

 

Storjungfrun ska vi inte missa och innan dess hoppas vi hinna med några ytterligare strandhugg.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kul att ni kom till Gran. Trodde hamnen var för grund, så jag vågade inte tipsa i tidigare inlägg. Hörde ni även sälarnas spöklika sång? De låg en stor sälkoloni på grynnorna på norra sidan.

 

Agön är jättefin, fast då missar ni förstås konsthallen på Kråkskär... Hur djupt sticker ni? Prästgrundet är sagolikt fint med kanske det minsta av alla skärgårdskapell. Skylt vid inloppet anger 1,6 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi sticker 1,7 m så det var på håret att vi kom i till Gran. Ut gick det sämre, slog i ett par gånger. Otroligt svårt att pricka enslinjen exakt och så var det nog högre dykningar nu på förmiddagen jämfört med gårdagens vågor. Dyningarna tyckte vi var mindre än vågorna när vi kollade, men så var det inte när man väl var ute med båten ur hamnen.

 

För mycket sjö för att sälarna ska ligga och råma eller vad nu sälar gör. Vi har hört sälar norr om Möja, bl.a vid Tuvan. Det är ett besynnerligt ljud.

 

Prästön tänkte vi besöka, men när det fattas 1 dm så skippar vi nog det. :-)

Tack för varningen.

Tillägg: Det verkar vara högvatten så det kan ju gå...

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunde ana att det skulle vara svårt med Gran. Lurig insegling i sjö och väder.

 

Prästgrundet har en bred och relativt rak insegling. Boken säger 2 meter, men som sagt sitter det en nyare skylt vid inloppet som anger 1,6 meter. Det finns säkert marginal, särskilt vid högvatten. Lagunen verkade mest dyig, så har ni pulver i motorn kan ni säkert plöja er fram till gästbryggan ;) Värt ett försök.

 

Sen, som jag också sagt tidigare, Rönnskär är väldigt fint.

 

Ett annat tips är att i hamnar och på öar i Hudiksvalls kommun samlar SSRS in pant. En utmärkt form av återvinning så man blir av med burkarna man haft att skölja ner ankardrammen med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger nu på Storjungfrun som sista hamn i Norrland, känns vemodigt. I kväll lämnar vi hamnen med sikte på Örskär / Öregrund. Bara 150 M och 2 dygn kvar hem till slit och elände.

 

Norrland kommer vi helt klart att segla till igen. Det har varit en fantastisk resa som jag rekommenderar alla att genomföra på ett eller sätt.

 

Idén att strecksegla/köra till Haparanda funkade bra.

Planera för rätt mycket motorgång. Vi har gått ca. 130 timmar med motor.

Lämna spinnakern hemma, det är alltid motvind. ;)

Det är ofta svårt/omöjligt att läga till mot land på andra ställen än de som är förberedda.

 

Hör av dig om du vill veta mera. Jag ska försöka skriva en lite fylligare sammanfattning så småningom.

 

Än en gång, tack för alla tips och tack Thallatha för lån av sjökort och bildsättning av mina inlägg.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med mycket motorgång bekommer inte oss i motorbåt så förfärlgt mycket. Är båten dessutom snabb blir ju antalet motortimmar få. Sista sträckan längs Norrlandskust blir per definition Gävlebukten som ju kan vara lite tråkig. När vi gick hem i förra veckan tog den en knapp timma (Furuvik - Fågelsundet). Vi startade sen förmiddag. Gick in i Fågelsundets oerhört vackra fiskeläge (tyvärr för grunt för seglare) och la oss vid en gästplats. Tog en promenad, köpte rökt fisk av en lokal fiskare, åt den som en god lunch tillsammans med några alkofria pilsner.

 

Sen blev vi badsugna i värmen. Då la vi oss vid stenkistan ute i sundet och badade i någon dryg timma. Under tiden vi låg där kom väl 5-6 motorbåtar i full fart genom sundet. Nu hoppas jag Thallatha läser det här inlägget för samtliga motorbåtar drog av på farten, uppenbart av hänsyn, när de passerade oss som angjort (användbart ord...) stenkistan. Jag undrar ofta varför jag så sällan stöter på alla dessa idioter som det ofta klagas över i andra trådar. Finns de måhända flest av dem på västkusten?. :)

 

Hursomhelst, när vi badat klart gick vi vidare till Öregrund och hann utan problem till Systembolaget långt innan stängning och kunde därefter anrätta en trevlig middag.

 

Hoppas ni får en fin seglats hem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar ju båtar oavsett sort. Vi tittade på Roslagsloppet uppe vid Öregrund och lägger snart till vid Arholma.

 

När man seglar är vägen målet och vi hade en härlig stjärnklar natt över Gävlebukten med vind från bra håll och med lagom styrka. Köpte nybakade frallor i Öregrund och åt frukost på svaj i solen i väntan på motorbåtar.

 

Att gå med motor med segelbåt är lite som att paddla eller ro en motorbåt. Fel!

 

Mackey

 

PS

En fumktonärsmotorbåt fräste förbi mindre än 15 meter från vår båt, så det är absolut inte bara på västkusten detta förekommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglade själv sträckan Karlskrona - Luleå 2011.

Jag beskrev en del av det i denna tråd:

http://www.maringuiden.se/forum/topic/45468-tips-inf%C3%B6r-karlskrona-lule%C3%A5-med-yamarin-6110/

 

Det finns onekligen några fina ställen efter vägen och seglar man på försommaren så är det ljust länge och mer norrut ljust hela natten, då är nattsegling en upplevelse med ljuset och soluppgång och endast några timmar senare soluppgång......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...