Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Amanda31

Silltråden

Rekommendera Poster

Obegripligt att man bara äter sill fyra gånger om året (påsk, sista april i Uppsala, midsommar och jul). Borde ju vara given i båten under sommarsemestern. Dock tycker jag att de traditionella sillarna är överlägsna. Dvs löksill, inlagd sill (olika varianter) och matjessill. Eller hur?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Gör ofta olika varianter tillsammans med sill.

sommarens favvo snabbmacka m sill.

två skivor valfritt bröd.

mjukost, ex. kräftost kanske tillsammans med hårdost, lite färsk kryddväxt... mellan.

stek i smör.

lägg på sill

spetsa ev m ägg..

jammiiii.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Gör ofta olika varianter tillsammans med sill.

sommarens favvo snabbmacka m sill.

två skivor valfritt bröd.

mjukost, ex. kräftost kanske tillsammans med hårdost, lite färsk kryddväxt... mellan.

stek i smör.

lägg på sill

spetsa ev m ägg..

jammiiii.

Ah, toppentips. Ska pröva!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi steker sillen istället för mackan och lägger på mos och sill på en hårdbrömacka. JÄTTEGOTT!!!

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som äter sill och nypotatis?

 

Den verkliga sommarmaten!

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obegripligt att man bara äter sill fyra gånger om året (påsk, sista april i Uppsala, midsommar och jul). Borde ju vara given i båten under sommarsemestern. Dock tycker jag att de traditionella sillarna är överlägsna. Dvs löksill, inlagd sill (olika varianter) och matjessill. Eller hur?

 

 

?

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som äter sill och nypotatis?

 

Den verkliga sommarmaten!

 

Kalle

 

De gör väl alla!!

Frågan var väl.... förutom dom "vanliga"?

 

 

Obegripligt att man bara äter sill fyra gånger om året (påsk, sista april i Uppsala, midsommar och jul). Borde ju vara given i båten under sommarsemestern. Dock tycker jag att de traditionella sillarna är överlägsna. Dvs löksill, inlagd sill (olika varianter) och matjessill. Eller hur?

 

?

 

Kalle

Va?

 

Var inte frågan varför man bara äter sill fyra gånger om året.

 

Håller med Pentax, inlagd sill i olika former med färskpotatis äts regelbundet ombord på båten och även hemma. Finns inte färskpotatis får det duga med lie äldre knölar, men inlagd sill med potatis äter vi året runt.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inlagd sill är gott men knappast särskilt nyttigt, vi äter redan alltför mycket salt?
Salt kost sägs med tiden påverka blodkärlen så cirkulations-rubbningar kan uppstå, har även sett vissa antydningar om att skelettets leder kan påverkas negativt så rörligheten försämras?
Nå, kost-rekommendationer kommer och går allt oftare. Men viss försiktighet med saltintaget är nog inte fel.
(Gäller kanske särskilt er som - likt jag själv - är hemfallna åt lasten snus, det innehåller salt och sipprar väl nästan ständigt ner sitt salt jämte det goa nikotinet?)  

Bordssalt är samma som havssalt d.v.s. natriumklorid, finns dock ett bordssalt med inblandat kaliumklorid kallat "Seltin" som påstås vara hälsosammare.
Vete katten, haha försökte en gång i tiden "grava" makrill med sådant, gick inget vidare kan jag rapportera. :-)

Angående sill å potäter på midsommarafton så kan det ha sina fördelar. I alla fall om alternativet är grillning :-)

Slänger med Galenskaparnas musikvideo, bara för att få rätta sillkänslan i forumtråden. För när "zilla går te" så blir det litet klondyke/guld-vittring hos skärgårdens trålfiskare, åtminstone förr?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he Kostrekommendationer får man ta med en nypa salt,

 

Jag har högt kolesterolvärde och blev skickad till en dietist som rekomenderade, nej uppmanade mig att inte äta ägg! förövrigt tyckte hon att jag åt för lite lagad mat, och för mycket frukt!

 

Vid nästa tillfälle blev jag visad en kostcirkel och där skulle man äta ägg till frukost.

 

När jag redovisade förra besökets rekommendationer avbröts konsultationen ganska snabbt.

 

Dessa två besök är de mest onödiga pengar jag lagt på sjukvården.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden jag var ung och vacker, hölls alltid "Fladenfest" på Guleskär i Gravarne.

 

På en stor banderoll över vägen mot festområdet stod det "Ät sill och fisk - så blir du sund och frisk"

 

http://bildarkiv.kamerareportage.se/fotoweb/Grid.fwx?position=568&archiveid=5000&columns=3&rows=9&sorting=ModifiedTimeAsc&search=(IPTC015%20contains(AGR))

 

Några "sillerompar" är nog inte farligt att stoppa i sig- inte ens om de är saltade. Vi äter så mycket annan skit som preparerats med allt möjligt och det allra farligaste är de stora mängderna som vi klämmer i oss.

 

Detta i kombination med att de allra flesta av oss inte gör nåt riktigt jobb längre.

 

Sitta bakom en dator och trycka på några små tangenter är ju inte arbete för "oss stora, starka,svenska karlar". 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heeelt enig.

mitt stora problem är, och det är varje dag, hur f...n jag ska lära mej äta lagom lite/mycket...

varje dag proppmätt så jag ångrar mej.

rent logisk sett åxå helt galet. Det smakar ju inte i magen... utan innan man svalt.

ändå knappt tuggar jag och sväljer fort... ååååååh vad gott?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tabortförsök av dubbelinlägg

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he Kostrekommendationer får man ta med en nypa salt,

 

Jag har högt kolesterolvärde och blev skickad till en dietist som rekomenderade, nej uppmanade mig att inte äta ägg! förövrigt tyckte hon att jag åt för lite lagad mat, och för mycket frukt!

 

Vid nästa tillfälle blev jag visad en kostcirkel och där skulle man äta ägg till frukost.

 

När jag redovisade förra besökets rekommendationer avbröts konsultationen ganska snabbt.

 

Dessa två besök är de mest onödiga pengar jag lagt på sjukvården.

 

 

 

Kalle

 

Det svänger snabbt i hockey. Påminner lite om brödreklamen på 80-talet. Vad stod det? 8-10 skivor bröd om dagen är nyttigt? Säg att du äter 10 mackor till dietisten idag och se vad som händer.

 

När det gäller sill, så får jag en liten del av min inkomst av just sillfiske. Men jag måste vara ärlig, jag tycker inte sill är inte det mest lättätna. Men förmodligen något av det nyttigaste man kan äta, dels då det är bra fettsyror + att det är nog helt omöljigt att äta sig proppmätt på sill.

 

Men inlagd sill är riktigt gott i alla dess former.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6 - 8 skivor bröd var det och det var på 70-talet.

 

 

Var det inte 68 skivor bröd om dan man rekommenderade och jag som nästan har svårt att få i mig en.

 

Då blir det i regel Havreknäckebröd med Kalles kaviar.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äppel-salsa-sill från Peders aplagård på Kökar (Åland) rekommenderas.

 

6 - 8 skivor bröd var det och det var på 70-talet.

http://www.faktoider.nu/socialstyrelsen.html

 

Mackey

 

6 skivor bröd klarar jag av idag utan problem, har jag gått på propagandan? Är hyfsat säker på att kampanjen pågick i början av 80-talet med för jag kommer ihåg reklampelarna. Men då var det kanske bönderna som stod för reklamen.

 

Sillen(strömmingen) i Östersjön är inte lika fet som i Västerhavet, jag har hört många Västkustbor som tycker att strömmingen  är godare. Tänker mig att de på Östsidan inte har testat västkustsill annat än i inlagd form, så de kanske inte känner till skillnaden.

 

I Göteborg fanns ju några som försökte sig på sillhamburgare, tror att det gick inget vidare. Annars ett smart koncept.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Käkade sill, ägg, knäckomacka med mjukost, lagrad ost, chilli å jalapenos som lunch idag.. fanatastiskt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tre nya smaker jag gillar i gillaordning;

  • Thai
  • Apelsin och kanel
  • Wasabi

Wasabi och thai har sin givna plats ombord som styrbordssill och babordssill, färgen är nämligen grön och röd.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Svartvinbärssill. Ni bara måste pröva det.

 

Håller fullständigt med.

 

Frugan hade köpt hem en burk häromdan och den var försvinnande god.

 

Fast i din trådstart skrev du att du bara äter sill fyra gånger om året. Det där är väl inget som gäller generellt och kanske bara för dig.

 

Sill kan man äta när och hur och var som helst.

 

På en  banderoll över ingånget till den gamla och sen länge nedlagda "Fladenfesten" stod det:

 

"Ät sill och fisk - så blir du sund och frisk"

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Svartvinbärssill. Ni bara måste pröva det.

 

Håller fullständigt med.

 

Frugan hade köpt hem en burk häromdan och den var försvinnande god.

 

Fast i din trådstart skrev du att du bara äter sill fyra gånger om året. Det där är väl inget som gäller generellt och kanske bara för dig.

...

 

Jättegott med svartvinbärssill!

Håller också med.

 

Vi har ätit sill två gånger den senaste veckan och vi äter alltid sill minst en lunch när vi är ute med båten över helgen.

Frågan är hur mycket inlagd sill som är nyttigt att äta?  :(  Det är ju inte helt oproblematiskt med de gifter sill och annan fet fisk lagrar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Frågan är hur mycket inlagd sill som är nyttigt att äta?  :(  Det är ju inte helt oproblematiskt med de gifter sill och annan fet fisk lagrar.

 

Mackey

 

 

"Svensk sill från Norsjön: Höga halter bromerade flamskyddsmedel och insektsmedlet DDT."

 

http://www.testfakta.se/guider-och-artiklar/livsmedel/farliga-gifter-i-vanlig-matfisk

 

Att äta sill fångad i västerhavet måste ju va en väldigt bra sak för oss.Vi blir mindre eldfängda och tar död på alla eländiga mygg.  :ph34r:

 

Just nu håller jag på att sätta upp en belysningsarmatur.Den idioten som ritat och konstruerat den armaturen skulle man tvångsmata med den giftigaste sillen man kan hitta.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...