Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Fiber

Axeltätning

Rekommendera Poster

Jag har denna axeltätning i båten någon som vet märket på den???. Axlen är 30mm och skulle vilja byta snöre vilken diameter??? har dragit den nu så att den tätar men vill byta till ny tätning.

post-108265-0-24314100-1452069100.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osäker, men det kan vara en gammal Vetus.

Albin Marin säljer det där "snöret" alltså en speciell gammaldags typ av tätningar till packboxar.

 

Många byter till en "Black Jack" erfarenheter och tyckanden angående dessa är ju mins sagt divergerande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju egentligen inget fel på den gamla typen av tätning - även om jag bytte till en helt annan typ när jag bytte motor. 

 

Har haft ett flertal båtar med packbox med talgfläta. Det är ju inte ofta man behöver byta den, speciellt inte i en segelbåt. Sist jag bytte hade Smögenvarvet inte nån hemma med rätt mått. Fick en grövre med uppmaningen att panka på den med en hammare tills den passade. 

 

Man får ju dra packboxen med jämna mellanrum. I mina segelbåtar inte ens varje år, och dra nåt kvarts var eller mindre efter varje eller var annan utfärd.

 

Det vattenfasta fettet är ju till för att täta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha skrev: Det vattenfasta fettet är ju till för att täta.
Mja, en sanning med modifikation kan jag tycka?
Visserligen är vattenfast fett litet trögflytande och bidrar i praktiken även till tätningen men det är knappast fettets huvudsyfte.

Menar alltså att vattenfasta propellerfetter har utvecklats för att smörja, alltså minska friktion och värmeutveckling, och att dess egenskaper optimerats för denna uppgift i närvaro av "bortsköljande" sjövatten.
Hmm... i en normal propelleraxel-genomgång finns i mina ögon tre olika "fiender" att bekämpa?...
1. Läckage
2. Varmgång
3. Slitage
Bemästrandet av denna kombination av önskemål har lett till många sorters genomföringar som med tiden dessutom utvecklats alltmer specialiserat.

Nå, tror alltså att ditt påstående "vattenfasta fettet är ju till för att täta" är litet fel ute, skulle hellre säga att det vattenfasta fettets huvuduppgift är att smörja/ minska friktionsvärmen men också - som bieffekt - täta?

Nu ryckte jag ut en bisats ur ditt ditt inlägg ovan, gjorde kanske en hel höna av en fjäder, men detta med propeller-genomföringar är tillräckligt krångligt även utan överdrivna "one liner"-förenklingar? Propellerfetts uppgift är primärt att smörja, tätningens att täta, lagrets att stödja axeln. Ungefär så? :-)

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Renovera och behåll, Jag har en tätning med fett och läpptätningar istället för "snöre". Första gången jag renoverade den bytte jag lager samt tätningar. Tog typ en månad sen var det fett överallt och läckte ändå. Det visade sig att axeln var bårde ojämn i ytan samt ej rak  (eller orak som min son säger)

 

Bytte axel och gjorde om renoveringen igen. Nu är allt bra, inte en droppe på flera år.

 

Delar köper du på Albin Marin som någon annan tipsade om, dessutom kan du få en föreläsning om båtar om du har tur.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha skrev: Det vattenfasta fettet är ju till för att täta.

Mja, en sanning med modifikation kan jag tycka?

Visserligen är vattenfast fett litet trögflytande och bidrar i praktiken även till tätningen men det är knappast fettets huvudsyfte.

 

Menar alltså att vattenfasta propellerfetter har utvecklats för att smörja, alltså minska friktion och värmeutveckling, och att dess egenskaper optimerats för denna uppgift i närvaro av "bortsköljande" sjövatten.

Hmm... i en normal propelleraxel-genomgång finns i mina ögon tre olika "fiender" att bekämpa?...

1. Läckage

2. Varmgång

3. Slitage

Bemästrandet av denna kombination av önskemål har lett till många sorters genomföringar som med tiden dessutom utvecklats alltmer specialiserat.

Nå, tror alltså att ditt påstående "vattenfasta fettet är ju till för att täta" är litet fel ute, skulle hellre säga att det vattenfasta fettets huvuduppgift är att smörja/ minska friktionsvärmen men också - som bieffekt - täta?

 

Nu ryckte jag ut en bisats ur ditt ditt inlägg ovan, gjorde kanske en hel höna av en fjäder, men detta med propeller-genomföringar är tillräckligt krångligt även utan överdrivna "one liner"-förenklingar? Propellerfetts uppgift är primärt att smörja, tätningens att täta, lagrets att stödja axeln. Ungefär så? :-)

 

Jo du är en mästare i att krångla till de ämnen du tar dig ann.

 

Jag har precis den rakt motsatta uppfattningen i frågan. "Hylsefede" har den primära uppgiften att täta. Det är därför man alltid drar i ytterst lite fett när man lagt till för dagen, just för att förhindra att hylsan läcker under tiden båten ligger still. När hylsan läcker lite trotts fettet får man dra hylsan och pressa ihop talgflätan en aning.

 

Båtar som går mycket för motor kan ju kräva andra rutiner och tidsperioder.

 

Sen har ju "hylsefeden" den bieffekten att den smörjer talgflätan en aning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning ligger närmare den HÄR sajtens. De skriver...
The rotation of the propeller shaft against the stuffing box packing creates friction and heat and over time grooves are worn into the propeller shaft. Because of this friction your stuffing box must be lubricated with grease or water or both.

Att det droppar litet från genomföringen - åtminstone när axeln snurrar - kan nog ses som ett hälsotecken.
I denna 3-sidiga sajt beskrivs också byte av tätningsflätan fast med många bra foton, på sidan 2 (rubrik "why it should drip some") anges syre-utarmning som ett skäl.
    Gäller rostfria axlar, "rostfritt" stål behöver syre för att kunna bygga upp sin supertunna osynliga oxidhinna brukar det påpekas. Vatten är också ett utmärkt kylmedel, åtgår mycket värmeenergi för att höja tempen, alltså hög specifik värmekapacitet.
    Varning också för grafitfett eller grafit-impregnerade flätor. Grafit tål värme enastående bra men tyvärr har det usla egenskaper vad gäller galvanisk korrosion, metallerna kan börja agera som offeranoder för att "skydda" grafiten om vattnet är salt.
    Här en svenskspråkig sajt om hur flätan tillskärs mm, har på sidorna 36-39 ungefär samma info som i ovanstående. (Men den gäller i.o.f.s. en pump-tätning utan fettnippel eller saltvatten.)

I sammandrag... Litet droppande under körning är nog ett hälsotecken, använd inte grafit. "Kör in" en ny tätningsfläta lite försiktigt och justera efterhand enligt instruktionerna ovan.
(Råkar man dessutom ha en multimeter med temperaturgivare så kan det nog vara smart att fästa den på genomföringen för litet extra koll i början.)      
 

 

 
 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Varning också för grafitfett eller grafit-impregnerade flätor. Grafit tål värme enastående bra men tyvärr har det usla egenskaper vad gäller galvanisk korrosion, metallerna kan börja agera som offeranoder för att "skydda" grafiten om vattnet är salt."

 

Märkligt då att många (mycket bra) tätningar   som PSS är gjorda av just en grafitbussning. Kört såna i många år, läcker inte en droppe och slits inte alls. Ingen rost eller annat.
 

 

 

 
 

 

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@s59746: Bra invändning. Håller med, det är märkligt! :-)

Just PSS är väl litet av RollsRoycen vad gäller tätningar med sin radialtätning om jag inte minns fel.

(Tror för övrigt att han som skrev den tresidiga med fina foton länkad ovan själv bytte till en sådan. Nämns väl nånstans i texten?)

Min källa för grafitvarningen är bl.a. denna PDF från kryssarklubben.
Närmare bestämt tabellen nere i högra hörnet. Och anmärkningen... *) Se upp med grafitfett.

Man kan i den tabellen också se att Rostfritt Stål har två ganska olika värden i spänningskedjan, aktivt- respektive passivt. Har nog med syretillgång att göra??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har surfat runt en vända till i tätningarnas underbara värld. Hittade några bra sajter som kan få platsa i tråden. Och så tappar jag inte bort dem lika lätt på det viset. :-)
Står f.ö. litet varningar för grafit här och var, men detaljerna kring detta har jag inte riktigt fått grepp på.  

AlbinMotor har traditionell tätningsfläta i sin webbshop.

(Albin Marin som nämndes tidigare har kanske också webbshop?)

HÄR en sajt med många slags tätningar, kanske bra om man vill identifiera vilken typ man har ?
(Längst ner omtalas PSS och där nämns f.ö. "ett par" fall av gropkorrosion intill grafiten. Tydligen under vinteruppläggningen märkligt nog? Korrosionen drabbade inte axeln utan radialtätningen som förmodligen är billigare att byta - eller kanske bara planslipa.)

HÄR en pdf om en sofistikerad tätning enligt reklamen.
Där redovisas fel på andra radialtätningar (face seals) vilket ju kan vara intressant läsning, fast då gärna med nypor av salt. Haha, tillverkare skryter med sina egna grejor och rackar ner konkurrenternas så litet kreativt korsläsande kan ofta vara upplysande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...