Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
spiceboy

Tyst bogpropeller

Rekommendera Poster

En sak till...

Att minska tryckfallet i tunneln till en tiondel gör att effektbehovet minskar med roten ur 10, dvs till ungefär 1/3. (större delen av tryckfallet kommer från inloppet.

 

Med ordentligt rundat in-/utlopp och halv effekt på propellern får man alltså mera nyttig effekt på sin bogpropeller än med vassa tunnelkanter och full effekt på propellern.

 

Även om verkligheten inte blir lika mycket bättre som i teorin så kommer den som provar att följa teorin att märka en stor skillnad.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok mack.. du menar att radien helst ska gå över 1/4 varv till och med om det är möjligt.

 

sen fattar jag inte heller varför lägga så mkt energi på att få den tyst.

1. Dom bogisar jag sett in aktion låter inte nämnvärt.

2, dom körs ju extremt korta sekvenser så inte kan det störa omgivningen även om det skulle låta faaaan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här menar jag, men här visas hur det blir med halva diametern på avrundningen jämfört med kanalen. Så här

12523019_1079280592106778_55895216956060

Inte såhär.

 

En fördel med att göra det bästa möjliga in-/utloppet är ju att man får en mer effektiv bogpropeller samtidigt som den blir tystare.

 

Tillägg: Kanske kan den bli billigare också, man bör kunna välja en svagare bogpropeller om man är noga med installationen. Billigare bogpropeller, klenare kablar, mindre batteri och mindre behov av plats, allt blir bättre.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite bilder och kommentarer.
 
Här är ett jättesnyggt jobb som är mindre bra om man vill ha en effektiv och så tyst bogpropeller som möjligt.
bogprop.jpg
Lånat från http://home.swipnet.se/maxi130/serv01.htm
 
Segelbåtar ska ju funka med tunneln i vattnet så jag tror man tagit hänsyn till seglingsegenskaperna i denna installation.
 
 
Ett till snyggt jobb och med lite avrundade kanter, men inte alls tillräckligt avrundade för att vara riktigt effektiv. Denna bogpropeller är troligen mycket effektivare och tystare än den ovan och nedan.
xperia%20215.jpg
Lånat från http://www.scandinavianbåtservice.se/

Här är en ganska typisk installation med utstickande kanter från tunneln som sedan spacklats till på utsidan.

2013-03-04_15-35-27_132.jpg-for-web-xlar

Lånat från http://allbatservice.se/fjorden.html

 

Jag tittar tyvärr inte min dröminstallation och det beror naturligtvis på att bogpropellern används korta stunder och det ljud och den ineffektivitet som då finns inbyggd i konstruktionen inte har så stor betydelse, men...

 

Jag tror det beror på flera saker;

  1. Det är lättare att plasta från utsidan än från insidan så det blir naturligt att lägga mycket plast och fiber där den inte ska vara.
  2. Okunnighet. Ja, jag sticker ut hakan och hävdar att man inte har koll på det strömningstekniska kring installationen och vad den kan ha för positiv och negativ påverkan. I branscher där prestanda är ett viktigt konkurrensmedel arbetar man ständigt med bättre utformning av propellrar, fläktar, pumpar, motorer, etc. för att nå så långt som möjligt.
  3. Det finns inget större intresse i säljledet att sälja en 2 hk bogpropeller som plastas in på ett strömningstekniskt bra vis när de kan få sälja en 4 hk propeller som kan plastas hur som helst.
  4. Det finns ingen större kunskap i inköpsledet. Hur många båtägare har koll på strömningsteknik och effektivitet och hur måna skulle bry sig? De flesta är beredda att betala för en starkare bogpropeller än de egentligen behöver samtidigt som de är beredda att få tunneln inplastad så att de förlorar halva effekten.

Det är säkert några som kommer att reagera på det jag skriver och jag hoppas vi får en bra diskussion.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den presenterades i nr 11/2007 (fanns också numret innan, men då ramlade en del bilder såsom väsentliga elscheman bort, så den publicerades om).

 

Eftersom PB har rättigheterna kan/får jag tyvärr inte lägga upp den igen på eget bevåg utan tillstånd, så hör av er till PB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringde Pb redaktionen idag och dom mailade artikeln på nolltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite bilder och kommentarer.

 

Här är ett jättesnyggt jobb som är mindre bra om man vill ha en effektiv och så tyst bogpropeller som möjligt.

bogprop.jpg

Lånat från http://home.swipnet.se/maxi130/serv01.htm

 

Segelbåtar ska ju funka med tunneln i vattnet så jag tror man tagit hänsyn till seglingsegenskaperna i denna installation.

 

 

Ett till snyggt jobb och med lite avrundade kanter, men inte alls tillräckligt avrundade för att vara riktigt effektiv. Denna bogpropeller är troligen mycket effektivare och tystare än den ovan och nedan.

xperia%20215.jpg

Lånat från http://www.scandinavianbåtservice.se/

 

Här är en ganska typisk installation med utstickande kanter från tunneln som sedan spacklats till på utsidan.

2013-03-04_15-35-27_132.jpg-for-web-xlar

Lånat från http://allbatservice.se/fjorden.html

 

Jag tittar tyvärr inte min dröminstallation och det beror naturligtvis på att bogpropellern används korta stunder och det ljud och den ineffektivitet som då finns inbyggd i konstruktionen inte har så stor betydelse, men...

 

Jag tror det beror på flera saker;

  1. Det är lättare att plasta från utsidan än från insidan så det blir naturligt att lägga mycket plast och fiber där den inte ska vara.
  2. Okunnighet. Ja, jag sticker ut hakan och hävdar att man inte har koll på det strömningstekniska kring installationen och vad den kan ha för positiv och negativ påverkan. I branscher där prestanda är ett viktigt konkurrensmedel arbetar man ständigt med bättre utformning av propellrar, fläktar, pumpar, motorer, etc. för att nå så långt som möjligt.
  3. Det finns inget större intresse i säljledet att sälja en 2 hk bogpropeller som plastas in på ett strömningstekniskt bra vis när de kan få sälja en 4 hk propeller som kan plastas hur som helst.
  4. Det finns ingen större kunskap i inköpsledet. Hur många båtägare har koll på strömningsteknik och effektivitet och hur måna skulle bry sig? De flesta är beredda att betala för en starkare bogpropeller än de egentligen behöver samtidigt som de är beredda att få tunneln inplastad så att de förlorar halva effekten.

Det är säkert några som kommer att reagera på det jag skriver och jag hoppas vi får en bra diskussion.

 

Mackey

 

Hej Mackey, i dina exempel så har du enbart tagit hänsyn till en parameter. Att minska tryckfallet för att få ner ljudnivån och få en så effektiv bogpropeller som möjligt.

Vid montage av bogpropeller så vill man ju få till en installation som gör så att den bromsar så lite som möjligt vid fart framåt. Detta är ju anledningen till att man bygger upp en bulb i framkant på hålet, för att minska motståndet.

Detta anser iaf jag viktigare än att spara några decibel när man kör bogpropellern. Man använder ju trots allt båten mest till att åka framåt. Bogpropellern används ju bara väldigt korta stunder. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lite bilder och kommentarer.

 

Här är ett jättesnyggt jobb som är mindre bra om man vill ha en effektiv och så tyst bogpropeller som möjligt.

bogprop.jpg

Lånat från http://home.swipnet.se/maxi130/serv01.htm

 

Segelbåtar ska ju funka med tunneln i vattnet så jag tror man tagit hänsyn till seglingsegenskaperna i denna installation.

 

 

Ett till snyggt jobb och med lite avrundade kanter, men inte alls tillräckligt avrundade för att vara riktigt effektiv. Denna bogpropeller är troligen mycket effektivare och tystare än den ovan och nedan.

xperia%20215.jpg

Lånat från http://www.scandinavianbåtservice.se/

 

Här är en ganska typisk installation med utstickande kanter från tunneln som sedan spacklats till på utsidan.

2013-03-04_15-35-27_132.jpg-for-web-xlar

Lånat från http://allbatservice.se/fjorden.html

 

Jag tittar tyvärr inte min dröminstallation och det beror naturligtvis på att bogpropellern används korta stunder och det ljud och den ineffektivitet som då finns inbyggd i konstruktionen inte har så stor betydelse, men...

 

Jag tror det beror på flera saker;

  • Det är lättare att plasta från utsidan än från insidan så det blir naturligt att lägga mycket plast och fiber där den inte ska vara.
  • Okunnighet. Ja, jag sticker ut hakan och hävdar att man inte har koll på det strömningstekniska kring installationen och vad den kan ha för positiv och negativ påverkan. I branscher där prestanda är ett viktigt konkurrensmedel arbetar man ständigt med bättre utformning av propellrar, fläktar, pumpar, motorer, etc. för att nå så långt som möjligt.
  • Det finns inget större intresse i säljledet att sälja en 2 hk bogpropeller som plastas in på ett strömningstekniskt bra vis när de kan få sälja en 4 hk propeller som kan plastas hur som helst.
  • Det finns ingen större kunskap i inköpsledet. Hur många båtägare har koll på strömningsteknik och effektivitet och hur måna skulle bry sig? De flesta är beredda att betala för en starkare bogpropeller än de egentligen behöver samtidigt som de är beredda att få tunneln inplastad så att de förlorar halva effekten.
Det är säkert några som kommer att reagera på det jag skriver och jag hoppas vi får en bra diskussion.

 

Mackey

Hej Mackey, i dina exempel så har du enbart tagit hänsyn till en parameter. Att minska tryckfallet för att få ner ljudnivån och få en så effektiv bogpropeller som möjligt.

Vid montage av bogpropeller så vill man ju få till en installation som gör så att den bromsar så lite som möjligt vid fart framåt. Detta är ju anledningen till att man bygger upp en bulb i framkant på hålet, för att minska motståndet.

Detta anser iaf jag viktigare än att spara några decibel när man kör bogpropellern. Man använder ju trots allt båten mest till att åka framåt. Bogpropellern används ju bara väldigt korta stunder. :)

såhär skulle jag ta för givet att alla tänkte. tror Mack menar att det är vettigast åxå?

på motorbåtar kan det ju såklart vara lite coolt om man skulle få bort det ljudet.. segelbåtar "smyger" ju alltid annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget att invända mot de invändningar jag fått, men...

 

TS har ju en motorbåt och TS efterfrågar en tyst bogpropeller.

 

För tydlighets skull skrev jag under segelbåtsbilden i mitten

Segelbåtar ska ju funka med tunneln i vattnet så jag tror man tagit hänsyn till seglingsegenskaperna i denna installation.

 

Jag är inte helt säker på att utformningen med en "utbucktning" i framkant verkligen ger lägre totalt strömningsmotstånd än en slät eller avrundad framkant. För att kunna svara på det måste man utföra laboratorieprov eller räkna med avancerade program.

 

Om man vill ha en tyst bogpropeller ska man följa mina råd om runda kanter.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte göra typ ett nedåtvänt periskop som man skickar ner när det ska bogas... en så konstruktion borde gå att göra både skrovformad, effektiv och ohörbar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte göra typ ett nedåtvänt periskop som man skickar ner när det ska bogas... en så konstruktion borde gå att göra både skrovformad, effektiv och ohörbar..

 

Den infällbara bogpropellern finns och ser ut så här:

 

Bog-6-1030x772.jpg

 

Om den är tystare än tunnelmodellen har jag ingen aning om men den ger otvivelaktigt minimalt strömningsmotstånd när den är infälld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:)

Där ser man... jag såg för mej typ ett rör du kan sticka ner väldigt djupt... om det finns plats under förståss. Då blir det ju tyst plus bra grepp.

konstruktionen skulle ju kunna vara vridbar så man får kraft i vilken riktning som..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nedsänkbar är att föredra alla dagar i veckan. Lewmars är prisvärda och enkla att få dit och funkar lika bra på motor som segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag lärde mig då jag lät montera en i förra båten var att man skulle gärna köpa en storlek större än vad som rekommenderades. Sedan att röret kom så långt fram det bara gick och att det samtidigt inte sög luft, kaviterade, det tycks vara en omöjlig kombination. Som jag ser det är det när det kommer med luft ner i röret som det börjar föra oväsen.

Jag har observerat båtar där det stått flera personer på fördäck, då rorsman kört borgpropellern, och då blir det tystare, därmed inte helt tyst, då den får bättre grepp i vattnet.

 

Nu har jag sett i annonser att man kan byta själva propellern, eller mer korrekt ord, "impellern" till en fem eller kanske sjubladig. Då skall det tydligen bli tystare och man får bättre kraft...

Tystast blir det väl antagligen helt utan impeller... B)

tur att man inte har bogimpeller på båten då det inte säljs nya impellrar på någon av sveriges båtvaruhus-

 

en sökning på googel gav mest vattenpumpar. 

 

 

samanfattning, yttligare en beserviserkomentar med gubbhumor :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
En impeller är ett hjul som roterar i en gas eller vätska. Den används för att pumpa, blanda eller förflytta gaser eller vätskor. Ett specialfall av impeller är propellern som används för att förflytta mediet axiellt eller för att få fram en axiell kraft som på ett fartyg eller flygplan.


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En impeller är ett hjul som roterar i en gas eller vätska. Den används för att pumpa, blanda eller förflytta gaser eller vätskor. Ett specialfall av impeller är propellern som används för att förflytta mediet axiellt eller för att få fram en axiell kraft som på ett fartyg eller flygplan.

 

 

 

??

 

hittar inga bogimpellrar på erlandssons

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte göra typ ett nedåtvänt periskop som man skickar ner när det ska bogas... en så konstruktion borde gå att göra både skrovformad, effektiv och ohörbar..

Röret till min bogprop är till större delen ingjuten i betong. Hörs inte alls.  B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Jeanneau Cap Camarat CC 7.5 motorbåt med Yamaha 250 hk. ca. 2 ton med motor. Skall montera bogpropeller men vill ha en som är någorlunda tyst. Funderar på ett 185 mm rör. Är det någon som kan något om sådant här?

Det var jag som startade den här debatten för ett år sedan. Sedan dess har jag monterat en Sleipner Side-Power 4 hk. Jag har kompletterat med en kontrollhet som heter PJC 211. Med den kan jag reglera hastigheten på bogpropellern från 0 till 100% effekt. Det funkar perfekt men det var dyrt. Ca 20 000 kr utöver själva bogpropellern.

 

Nu kan jag smyga in i hamnar utan att man hör bogpropellern samtidigt som jag i kritiska situationer kan använda 100% av kraften.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att starta en DC-motoer på mer än några hundra watt är rent vansinne. När vi hade 220VDC (fanns i Gbg på 70-talet) startades alla maskiner med pådrag dvs låg spänning. Dels för att inte överbelasta nätet men framförallt för att motorerna skulle hålla. Att starta en 4hk DC-motor direkt kan dra 1000A, om batterierna kan ge det. Och det kan de. Det är 1000A som ska gå igenom kol och kommutator, lita på att det sliter! Men försäljningen av nya motorer till bogpropellrar lär vara en stor och lönsam bransch.

Även om en kontrollenhet kostar rejält så kommer motorn garanterat hålla. Sen kan man tycka att de tar väl mycket betalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20.000 är ju i många fall dyrare än själva propellern men det beror kanske på att den är steglöst reglerbar vad är det för elektriska komponenter som behövs för detta som är så dyra.

Skulle man kunna bygga en enklare och billigare reglering där man bara kunde köra på hel eller halvfart? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20.000 är ju i många fall dyrare än själva propellern men det beror kanske på att den är steglöst reglerbar vad är det för elektriska komponenter som behövs för detta som är så dyra.

Skulle man kunna bygga en enklare och billigare reglering där man bara kunde köra på hel eller halvfart? 

 

Yes.

Se inlägg #2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja försökte googla fram din artikel i PB men lyckades inte.

 

Vad behöver man för delar och hur mycket kostar dom ungefärligen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja försökte googla fram din artikel i PB men lyckades inte.

 

Vad behöver man för delar och hur mycket kostar dom ungefärligen.

 

I princip ett kraftrelä (400-500:-) och en lång kabel som förkopplingsmotstånd (16-20mm2, 15-20m vill jag minnas). Samt lite omkoppling på motorn. Har haft denna lösning på en Sleipner 4hk (Sp55) i snart 15 år.

 

Maila PB och fråga så kan de säkert skicka artikeln. Se dock till att få den senast publicerade - publicerades två gånger då de missade hela elschemat första gången. Som jag skrivit tidigare så äger de numera rättigheterna till den, men tyvärr är inte tekniktunga artiklar kanske det PB prioriterar (längre) och inte heller läggs åtkomliga för nedladdning.... :huh:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mailar PB och ser vad dom säger.

Om man nu använder kabel för att öka motståndet skulle det då fungera om man vid installationen isf att dra en grov kabel från batteriet drar två klenare kablar och använder båda vid full effekt och bara den ena vid halv effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mailar PB och ser vad dom säger.

Om man nu använder kabel för att öka motståndet skulle det då fungera om man vid installationen isf att dra en grov kabel från batteriet drar två klenare kablar och använder båda vid full effekt och bara den ena vid halv effekt.

 

Inte så enkelt. Du har relän och annat som alltid kräver full spänning.

Men det framgår av artikeln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att starta en DC-motoer på mer än några hundra watt är rent vansinne. När vi hade 220VDC (fanns i Gbg på 70-talet) startades alla maskiner med pådrag dvs låg spänning. Dels för att inte överbelasta nätet men framförallt för att motorerna skulle hålla. Att starta en 4hk DC-motor direkt kan dra 1000A, om batterierna kan ge det. Och det kan de. Det är 1000A som ska gå igenom kol och kommutator, lita på att det sliter! Men försäljningen av nya motorer till bogpropellrar lär vara en stor och lönsam bransch.

Även om en kontrollenhet kostar rejält så kommer motorn garanterat hålla. Sen kan man tycka att de tar väl mycket betalt.

Beror inte startströmmen också på storlek på batteribank? På min bogprop rekomenderas en batteribank på 100 - 200Ah. Jag tog upp detta i en tidigare tråd och fick svaret att den övre begränsningen var för att det inte skulle bli för stora startströmmar. Jag har förbrukningsbank på 400Ah men kopplade bogpropen till separat bank på 150Ah av detta skäl.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror inte startströmmen också på storlek på batteribank? På min bogprop rekomenderas en batteribank på 100 - 200Ah. Jag tog upp detta i en tidigare tråd och fick svaret att den övre begränsningen var för att det inte skulle bli för stora startströmmar. Jag har förbrukningsbank på 400Ah men kopplade bogpropen till separat bank på 150Ah av detta skäl.

 

 

 

 

Jo. Långa och inte för grova kablar är ett annat sätt att skydda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har ni en analogstyrning till DC motorer som klara 100A (finns nog större också), men de är rätt bra pris på den :-)

https://www.aliexpress.com/item/Digital-display-Percentage-of-speed-5500W-High-Power-100A-DC-Motor-Controller-12V24V36V48V55V-Motor-Drive-pwm/32757345362.html?spm=2114.13010308.0.0.2hUgSD

 

Om man läser noga så klarar den egentligen bara 60A. 100A är med "kinabonus" och då också absolut "max". Om man tittar på ledningsbanor m.m. så skall man nog inte ens lasta den med 60A. I synnerhet inte om lasten är en stor induktiv last som en motor....

 

Sedan verkar denna sakna all avstörning/filtrering, vilket är vanligt att kineskonstruktionerna hoppar över. Hos oss är det en del av CE-kravet på elektronik. Det innebär att spänningshackningens strömpulser (dessa jobbar med PWM/switchning) går baklänges ut på båtens elsystem utan speciellt filter. En hackning av minst några tiotal och - om man använder den till bogpropeller - flera hundra ampere ger kraftiga störningar på elsystemet. Så kraftiga att man kan slå sönder andra enheter i båten.

 

Principen är dock rätt, men den kräver alltså filtrering. Och filterkomponenter för dessa strömmar är dyra !  Sedan är det en ganska god bit från dessa kanske 30-50A denna tål (0,5hk) till den effekt/ström som måste hanteras om man tänkt köra en bogis på kanske 4-6hk.

 

(Jag köper själv mycket från Kina, även från Aliexpress, så jag har inget emot det. Men det finns en anledning till låg prislapp. Dock köper jag aldrig starkströmsprylar/230V därifrån). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...