Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
redpirate

Byte volvo penta sx-m drev till motsvarande duoprop

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har ett sx-m drev bakom en VP 5.0 motor (220 hp) och då jag sett att det finns sx-m duoprop drev (i USA) så undrar jag om det går att byta till ett sådant?  Båten väger drygt 2 ton. 

 

Har hört att fördelarna med duoprop skall vara många med bland annat mindre slingrig gång i låga farter och ett bättre grepp i vattnet.

 

Gott nytt år!

 

/RP

 

post-90434-0-60378800-1451548283.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De fördelar du beskriver uppnår du även med byte till en 4blads propp på ditt nuvarande drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Köpte en fyrbladig propeller till mitt drev så jag får hoppas att detta gör susen :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte från 3 blad till en 4 blad ss Turbo 2+2.

Upplevde att jag fick betydligt lugnare gång i promenadfart. Lättare att backa (svarar snabbare på rattutslag). Snabbare upp i plan utan kännbar planingströskel.

Man tappar väl någon knop på toppfarten men å andra sidan får man några knops högre marschfart på samma marschvarv som tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, vad greppet i vattnet gäller blir det rejält bättre, mindre kavitation, bättre ax, sen ska det tydligen ge bättre bränsleekonomi i hastigheter upp till ca 30 knop. 

Vad slingrandet gäller, törs jag nog säga det inte påverkar annat än max knappt märkbart. 

Bästa lösningen där hittar du på xxxx.xxx

Mvh Mats

Redigerad av stavhammar
Reklam och spam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De fördelar du beskriver uppnår du även med byte till en 4blads propp på ditt nuvarande drev.

Håller med dig helt, jag bytte själv till 4 bladig på mitt sx diesel drev och fick ett underbart grepp på köpet, tappade dock ngn knop på topp men vad gör det? Ligger aldrig där o kör ändå!

Hade en Vp D3-190 då på en 2,3 tons DC på 7,5 meter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...