Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Platon

Byta del av profil till Furlex

Rekommendera Poster

Hej

Min furlexprofil till rullen har fått sig en tryckare vid av och påmastning av kranen såpass så att det krävs ett ordentligt ryck för att passera skarven mellan det två sista bitarna vid hissning av genuan. Dvs seglet fastnar något vid övergången.

Skulle helst vilja åtgärda detta. 

Är det möjligt att byta de två översta profildelarna. Masten är avriggad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det är absolut möjligt och dessutom ganska enkelt, du kan köpa lösa profiler på t.ex. Benns, sedan sågar du bara till dem utefter dina gamla bitar, de "klickas" sedan ihop på ett enkelt sätt vilket kommer visa sig när du fixar med det. Förstaget är fäst i rullen med en en liten kon, en liten kon är alltså intryckt i vajern och den gör så att vajern inte kan dras ur rullen, med staget löst är det dock lätt att lossa på muttern runt och pilla ut denna kon för att sedan få ut vajern. Kolla på Furlex instruktionsbok på nätet, det är inte så krångligt som man kan befara :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Profilerna är relativt mjuka och kan riktas med lite välplacerad manuell handpåläggning. Om likrännan tryckts ihop går den också att åtgärda mha försiktig expansion medels två stora, platta skruvmejslar intill varandra som man bänder utåt varsitt håll med. Undvik repor så klart.

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Ska prova att manuellt bända lite då. Funkar inte det så ger jag mig på att byta profil.

//Platon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det är absolut möjligt och dessutom ganska enkelt,  Kolla på Furlex instruktionsbok på nätet, det är inte så krångligt som man kan befara :)

 

Nja, så enkelt är det väl inte. Hur demonterar man den gamla profilen. Jag har studerat Seldens instruktionsblad

http://www.seldenmast.com/files/1426855959/595-104-S.pdf

och där framgår det inte hur man demonterar profilen, endast hur man sätter ihop den.

Hur tar man t.ex. isär en skarv ?

Efter att ha läst manualen uppfattar jag det som att man är tvungen att föra ut underliggande skarvstycke för att kunna ta ut kopplingbeslaget. Skarvstycket låser kopplingsbeslaget. Hur får man ut skarvstycket ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa fråga. Hur är skarvstyckena beskaffade? Skall dom ha ett plastinlägg i röret.

När jag drog ut wiren gick det ganska trögt första metern. (Jag drog wiren uppåt.)

 

Tittar man ner i "loppet" verkar aluminiumet vara allt annat än slätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hasse_A.
Du har lyft en årsgammal forumtråd av Platon, han återkom sen i april med en ny tråd HÄR.
(Förmodligen ville han filosofera igenom allt riktigt grundligt så det tog litet tid? ;-)

Vet inte riktigt om du svarar på Platons redan lösta problem eller har egna dagsfärska?
I det senare fallet kanske du hittar något matnyttigt i länken ovan?
Du länkar f.ö. själv en pdf-manual ovan och mot slutet (sid 49 av 52) ges instruktioner hur profil-sektioner bäst kan demonteras.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du länkar f.ö. själv en pdf-manual ovan och mot slutet (sid 49 av 52) ges instruktioner hur profil-sektioner bäst kan demonteras.

 

Jag upptäckte detta också och lyckades demontera nedersta sektionen.

Tittar man in "uppifrån" ser man att plasten är bortskavd på mitten.

 

Jag har nu beställt en ny sådan nedre del men problemet är att vi befinner oss i Las Palmas.

Leveranser av varor hit är minst sagt besvärlig. Jag har väntat i snart 3 veckor att få hit denna reservdel.

Vi tänker gå mot Cap Verde i slutet av Februari.

Vi får hoppas att leverans sker innan dess eller annars får man väl ta en flygresa hem till Göteborg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller varför inte bjuda en god vän på en gratisresa ToR Las Palmas...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...