Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst MaxSchmeling

Båtskatt, ja gärna!

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Snart att dags att låta henne vila under press...

post-102122-0-84020900-1447024855_thumb.jpg

post-102122-0-33333800-1447024746_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad skulle syftet vara? Vad skulle de isåfall gå till? Vad tror du att du får för de pengarna?

 

Nej de skulle bara gå rakt in i det stora svarta hålet STATEN!

 

Är du kvinnan eller mannen i ert förhållande? Nej säg inget, jag tror mig redan veta svaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad skulle syftet vara? Vad skulle de isåfall gå till? Vad tror du att du får för de pengarna?

 

Nej de skulle bara gå rakt in i det stora svarta hålet STATEN!

 

Är du kvinnan eller mannen i ert förhållande? Nej säg inget, jag tror mig redan veta svaret.

 

 

Gick du i den fällan.

 

1- 0 till Max.

 

Min båtskatt

 

post-106994-0-19921000-1447052136.jpg

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad skulle syftet vara? Vad skulle de isåfall gå till? Vad tror du att du får för de pengarna?

 

Nej de skulle bara gå rakt in i det stora svarta hålet STATEN!

 

Är du kvinnan eller mannen i ert förhållande? Nej säg inget, jag tror mig redan veta svaret.

 

Det börjar bli jävligt tröttsamt med såna här påhopp.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om påhoppen, sådant hör inte hemma bland vuxna människor. Det där med man och kvinna i ett förhållande; Är man gay och gillar män, varför skulle man då söka rätt på en man som är kvinnlig? Nä, slik skit hör hemma på de vanliga hatsajterna.

 

För att återgå till ämnet...  I somras fick vi besök an en helt annan typ av båtskatt, eller båtkatt. Denna lilla filur bestämde sig för att rymma hemifrån en natt och sova i båt.

 

post-69091-0-65006800-1447053765_thumb.jpg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är vår båtskatt :)

post-72346-0-04699900-1447066432_thumb.jpg

Redigerad av Kenneth_S
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Och vad skulle syftet vara? Vad skulle de isåfall gå till? Vad tror du att du får för de pengarna?

 

Nej de skulle bara gå rakt in i det stora svarta hålet STATEN!

 

Är du kvinnan eller mannen i ert förhållande? Nej säg inget, jag tror mig redan veta svaret.

 

Uttrycket "dum på riktigt" tycker jag passar fint här!

 

På din fråga om jag är kvinnan eller mannen, i mitt 32-åriga och härliga förhållande med min underbara man, så kan jag ge dig ett svar som du kanske inte förväntat dig; Jag är mannen och min man är också mannen. Vad trodde du? Hur efterbliven kan man vara år 2015?

 

Svara inte... jag vet nu!

post-102122-0-78108900-1447069019.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Håller med om påhoppen, sådant hör inte hemma bland vuxna människor. Det där med man och kvinna i ett förhållande; Är man gay och gillar män, varför skulle man då söka rätt på en man som är kvinnlig? Nä, slik skit hör hemma på de vanliga hatsajterna.

 

För att återgå till ämnet...  I somras fick vi besök an en helt annan typ av båtskatt, eller båtkatt. Denna lilla filur bestämde sig för att rymma hemifrån en natt och sova i båt.

 

attachicon.gifbåtkatt.jpg

 

En annan båt(s)katt; härliga Zebbe!

post-102122-0-73020000-1447070247_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har alla båtskatter? Jag har båtfan....

Det är lite olika.

- Startar motorn = Båtskatten

- Startar inte motorn = Båtfan

 

Den kan även bli båtfan vid andra tillfällen som t.ex. att första snön kommer innan man hunnit täcka.

:)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Varför båtskatt?, det finns ju ingan bilskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför båtskatt?, det finns ju ingan bilskatt

 

 

O jo - Jag har en granne som har en amerikanare, som han plockat ner i beståndsdelar, renoverat och plockat ihop till en bil, i nästan bättre skick än ny. Tas fram på våren och ställs av på hösten. 

 

Tror nog att han uppskattar den bilen mer än den ganska nya bil han kör i vardagslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Bättre skick än en ny amerikanare säger nog inte så mycket.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre skick än en ny amerikanare säger nog inte så mycket.....

 

Synd att det inte finns en ogillaknapp  :P

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

:-)

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska vara amerikanare. Nytt som gammalt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska vara amerikanare. Nytt som gammalt

 

Det finns väldigt många duktiga båtmänniskor, som gör fantastiska jobb på sina båtar. Tex Trådskaparen "Max" är ju en sån. Det skulle gå att rada upp en stor mängd av MG´s  skribenter som gör fantastiska jobb på sina båtar.

 

Många bilentusiaster gör också fantastiska jobb. Några hittar en gammal veteranbil som står instoppad i en lada. Rostig och bedrövlig och skiten till oigenkännlighet. Plockar ner den i beståndsdelar, och renoverar den, så att det är en dröm att se. Tom för mig som är helt ointresserad av bilar. 

 

Det finns så många både båt - och bilskatter, så nån statlig dito är inte nödvändigt.  :P

 

Fast det hade ju varit kul om Anders Borg och Magdalena Andersson hade hittat nåt gammalt vrak (Båt eller Bil) som de tillsammans kunde renovera upp till en verklig skatt. Blocköverskridande sammarbete!   :rolleyes:  

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter och tittar i gamla trådar...

Det kanske vore på sin plats att införa båtskatt nu när invandringen ska betalas, vad tycker ni som förra hösten kollade på "Hela Sverige skramlar" och gillade Schyfferts beryktade Netflix och Fanta resonemang på Facebook? Ska inte vi båtägare vara med och "skramla"?

 

Lite konspiratoriskt kanske men Anders Lindberg, ledarskribent på Aftonbladet sitter på Twitter och torgför detta, han brukar släppa testbalonger för sossarna så jag tror det är något på gång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lustigt, här i Finland diskuteras just nu införandet av båtskatt. Det hela har startats av den finska motsvarigheten till sverigedemokraterna -sannfinländarna vars partiledare Timo Soini i riksdagens talarstol sagt att ”herrojen huvikuunarit ja juppikootterit ovat tästä lähtien sitten verolla” eller på svenska "herrarnas nöjesskonare och yuppieskotrar är härefter beskattade". Den nivån har det partiet på sina uttalanden i landets högsta styrande organ...

Det går inte att säga det tydligare än så; sannfinländarna inför en avundsjukeskatt. Alla båtar över 5,5 meters längd eller med motor över tjugo hästkrafter kommer enligt dessa fina politiker att betraktas som nöjesskonare eller yuppieskotrar och därmed beskattas.

Det kommer att bli en blomstrande marknad för 5,49 länga båtar med högst 20 hästars motorer i det här landet...

Det är oklart om det planeras en plattskatt eller om längd och effekt inverkar.

För egen del har jag en båt som faller in i kategorin, Faderullan är sex meter lång och har kanske 100 hkr. Min vattenskoter klarar sig, Vincents femtiotalsskoter Amanda Water Scooter är dryga två meter lång och har kanske 5 hästkrafter :-)

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om vi tänker efter så betalar vi ju redan båtskatt! Varje gång vi tankar bidrar vi med vägskatt som är på lagd bränslet. Det är fina asfalterade vägar vi nöter med våra båtar. Runt fyra kronor per liter är väl på slaget på dieseln om jag inte minns fel. Så skatt betalas rejält redan beronende på dina motorer och antal. De stora skattesmitarna är väl de som har felkonstruerade båtar med nån vit duk hängande i en metall pinne ( hehehe )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om vi tänker efter så betalar vi ju redan båtskatt! Varje gång vi tankar bidrar vi med vägskatt som är på lagd bränslet. Det är fina asfalterade vägar vi nöter med våra båtar. Runt fyra kronor per liter är väl på slaget på dieseln om jag inte minns fel. Så skatt betalas rejält redan beronende på dina motorer och antal. De stora skattesmitarna är väl de som har felkonstruerade båtar med nån vit duk hängande i en metall pinne ( hehehe )

På vilket slag?

Så gör man väl ej bränsledrivet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var är ni nu kalman, azguz, gaidin och alla andra som så intensivt berättade för mig i en numera borttagen tråd att det minsann inte skulle vara några större summor att ta hand om obegränsat med invandrare.

 

Under någon sten och väntar på bättre tider?

 

Officiella siffror visar ju på flera hundra miljarder de kommande åren, Magdalena Andersson lånar för fullt.

 

Hjälp till å skramla nudå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om vi tänker efter så betalar vi ju redan båtskatt! Varje gång vi tankar bidrar vi med vägskatt som är på lagd bränslet. Det är fina asfalterade vägar vi nöter med våra båtar. Runt fyra kronor per liter är väl på slaget på dieseln om jag inte minns fel. Så skatt betalas rejält redan beronende på dina motorer och antal. De stora skattesmitarna är väl de som har felkonstruerade båtar med nån vit duk hängande i en metall pinne ( hehehe )

Helt riktigt, borde införas en vindskatt baserad på segelyta. Varför ska seglarna inte "dra sitt strå till skatten" och ta av vindkraft helt gratis. Inte rättvist och enligt jantelagen förbjudet. Vidare tycker jag att solpaneler borde beskattas eller helt förbjudas då de stjäl en massa solenergi.  :rolleyes:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om vi tänker efter så betalar vi ju redan båtskatt! Varje gång vi tankar bidrar vi med vägskatt som är på lagd bränslet. Det är fina asfalterade vägar vi nöter med våra båtar. Runt fyra kronor per liter är väl på slaget på dieseln om jag inte minns fel. Så skatt betalas rejält redan beronende på dina motorer och antal. De stora skattesmitarna är väl de som har felkonstruerade båtar med nån vit duk hängande i en metall pinne ( hehehe )

With all due respect men du vet inte vad du talar om. Kommunala vägar betalss med kommunala medel och finansieras av kommunalskatt. Statliga vägar betalas av staten och finansieras med statlig skatt. Skatt på bensin är miljöskatt. Sen finns trängselskatt. Vad den senare är skatt på framgår av namnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fast om vi tänker efter så betalar vi ju redan båtskatt! Varje gång vi tankar bidrar vi med vägskatt som är på lagd bränslet. Det är fina asfalterade vägar vi nöter med våra båtar. Runt fyra kronor per liter är väl på slaget på dieseln om jag inte minns fel. Så skatt betalas rejält redan beronende på dina motorer och antal. De stora skattesmitarna är väl de som har felkonstruerade båtar med nån vit duk hängande i en metall pinne ( hehehe )

With all due respect men du vet inte vad du talar om. Kommunala vägar betalss med kommunala medel och finansieras av kommunalskatt. Statliga vägar betalas av staten och finansieras med statlig skatt. Skatt på bensin är miljöskatt. Sen finns trängselskatt. Vad den senare är skatt på framgår av namnet.

 

Skitsnack !! Undrar vem, för tio år sedan ändrade man på vägtrafikskatten och la de pengarna på höjd dieselskatt, likaså blev det vid Eu inträdet -95 då man la på 2kr rakt av för finansiering av eu medlemskapet, dåvarande jordbruksminister Elisabeth Winberg hade det hett om öronen då. Sedan har du koldioxidskatt men det är en annan femma. Jag har hållit på med egenföretagande i 30 år snart så på denna punkt viker jag mig inte en tum.

 

Då miljödiselbilen infördes med partikelfilter så gjordes bilskatten om de med partikelfilter fick betydligt lägre skatt än de utan, denna mellanskillnad lades på dieselpriset.Vid sidan av sådant som ingick i budgetsaneringen tillkom ytterligare skatteändringar som ett sätt att finansiera medlemskapet i EU. Dit hör framför allt återinförandet av den allmänna löneavgiften, som med en avgiftssats på 1,5 procent beräknades inbringa drygt 6 miljarder kronor (Prop. 1994/95:122, Bet.1994/95:SkU16)3. Den allmänna löneavgiften hör till arbetsgivar- och egenavgifterna men är egentligen en skatt eftersom den inte är kopplad till någon förmån. Den har allt sedan 1995 använts för att uppnå önskat totalt avgiftsuttag när någon av de andra socialavgifterna har ändrats. Idag ligger den allmänna löneavgiften på 7,49 procent. 

 

Från 1996 tillkom ytterligare åtgärder för att finansiera EU-medlemskapet, varav en stor del genom ökat skatteuttag. Hit hör till exempel införandet av fastighetsskatt på kommersiella lokaler och industrier samt höjda koldioxid- och energiskatter (Prop. 1994:95:203, Bet. 1994/95:SkU28). Allt som allt beräknades skatteändringarna för finansiering av EU-medlemskapet till över 14 miljarder kronor.                                                  2 Budgetåret 1995/96 var sista året före omläggningen till kalenderår och omfattade därför 18 månader. Siffrorna i texten avser dock en kalenderårseffekt.  3 Den allmänna löneavgiften hade tidigare avskaffats i samband med att socialavgifterna sänktes

 

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen lämnas förslag till lagstiftning i olika frågor på främst punktskatteområdet, som aviserats i budgetpropositionen för 2008.  Det rör sig på energi- och miljöskatteområdet om följande åtgärder: höjning av koldioxidskatten med 6 öre per kg koldioxid, höjning av energiskatten på diesel i miljöklass 1 och 2 med 20 öre per liter, höjning av avdraget för resor till och från arbetet samt tjänsteresor, uppräkning av energi- och koldioxidskattesatserna efter prisutvecklingen (indexering), sänkning av fordonsskatten för dieselpersonbilar, höjning av fordonsskatten för lätta lastbilar och bussar, sänkning av gränserna för återbetalning till jordbruket, skogsbruket och vattenbruket av skatt på bränslen respektive skatt på el från 1 000 kronor till 500 kronor samt vid uppnådd gräns återbetalning av hela beloppet, höjning av den nuvarande återbetalningen för diesel som används i jordbrukets arbetsmaskiner för att kompensera för höjningen av energiskatten på diesel, sänkning av energiskatten med 3 öre per kWh för el som förbrukas i hushålls- och servicesektorerna i vissa kommuner i norra Sverige samt höjning av elproduktionsskatterna (höjning av fastighetsskatten för vattenkraftverk från 1,7 procent till 2,2 procent samt höjning av skatten på termisk effekt i kärnkraftverk med 24 procent till 12 648 kronor per megawatt och månad).  På alkoholskatteområdet föreslås en höjning av skatten på öl från 1,47 kronor till 1,66 kronor per volymprocent och liter och en sänkning av skatten på vin samt andra jästa drycker än vin eller öl från 22,08 kronor till 21,58 kronor per liter för drycker med en alkoholhalt över 8,5 men inte över 15 volymprocent. I fråga om tobaksbeskattningen föreslås att styckeskatten på cigaretter höjs med 3 öre från 28 öre till

 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vägar finansieras på det sätt jag skrev inte på det sätt du minns.

Ni har fel båda två!

Politikerna tar de pengar som det är möjligt att ta, och hittar på olika namn på det för att minska protesterna och kunna sitta kvar.

Sedan använder man dessa pengar på reformer som ska locka röster till det egna partiet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vägar finansieras på det sätt jag skrev inte på det sätt du minns.

Ni har fel båda två!

Politikerna tar de pengar som det är möjligt att ta, och hittar på olika namn på det för att minska protesterna och kunna sitta kvar.

Sedan använder man dessa pengar på reformer som ska locka röster till det egna partiet.

 

Håller med fullt ut!!!

 

Men märkligt är det att oljan ska vara fullskattad för båtfolket och inte för sjöfarten ( yrkes )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...