Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nsehlin

Plugga genomföringar

Rekommendera Poster

Hej

Jag har just plockat ut toalett med tillhörande slangar ur vår Nidelv 24. Vi köpte båten i somras och har tänkt fräscha upp den över hösten-våren. Toaletten var riktigt gammal och otrevlig så den fick flytta ut. Planen är att åtminstone över nästa säsong ha en porta potti och kanske nästa vinter fixa ny toa med tank, däckstömning etc.

Det jag skulle behöva tips på är vad jag gör med genomföringarna under tiden de inte används. Den stora kulventilen för "avloppet" är dessutom sprucken så det var nog tur att jag plockade isär alltihop. Sätter jag nya kulventiler på bägge genomföringarna och säkrar de som stängda eller hade ni också satt ditt nån form av plugg? Känner spontant att hängsle och livrem inte är så dumt...

Som sagt, tacksam för tips

// Nicklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt, du sätter dit en "huv", finns i de flesta dimensioner. Om det känns tryggare så fyll med din favoritgegga utifrån.

 

post-80529-0-93072800-1446499611.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte packning i huven... Jag har kört med sådan i tre år nu, båten flyter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälp! Bort med kulventiler alltså och dit med "huvar"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte byta genomföringar och kranar, montera en ny toa direkt så slipper du köpa och kladda med en portapotti - det (kan)bli ganska grisigt.. 

 

Om det mesta redan finns fungerande är det väl enklast att byta ut gammalt mot nytt.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte byta genomföringar och kranar, montera en ny toa direkt så slipper du köpa och kladda med en portapotti - det (kan)bli ganska grisigt.. 

 

Om det mesta redan finns fungerande är det väl enklast att byta ut gammalt mot nytt.. 

 

Hej

För att montera nytt även innebär montera tank och däckstömning och det finns en del annat jobb som just den här vintern går före det. Annars håller jag absolut med dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Måste le lite....hm...jo, jag lät kulventilen sitta kvar å satte en propp/huv på andra änden på kulventilen...allt i avvaktan på att ta bort det hela å plasta igen hålet genom skrovet.

 

Å avvakta gör jag nu sen 2 år tillbaka...men kanske denna vinter?...hm....

...därav att jag ler lite i smyg....

:):rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varför inte byta genomföringar och kranar, montera en ny toa direkt så slipper du köpa och kladda med en portapotti - det (kan)bli ganska grisigt.. 

 

Om det mesta redan finns fungerande är det väl enklast att byta ut gammalt mot nytt.. 

 

Hej

För att montera nytt även innebär montera tank och däckstömning och det finns en del annat jobb som just den här vintern går före det. Annars håller jag absolut med dig.

 

Min erfarenhet är att det provisoriska ofta blir mer eller mindre permanent.. Tänk på om du kommer på att sälja båten, vem idag vill köpa en båt med en porta? Väldigt få.. 

Kör med raka rör som idag och försök dra dina slangar till sug och tank under sommaren, om du inte hinner under vintern - det är ofta inte så galet stora projekt när man väl hittat enklaste vägen.. Du kanske till och med kan ha en tank bakom toan - vet inte riktigt hur din båt ser ut inne.. 

Bara ett tips på vägen, av egen erfarenhet.. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Varför inte byta genomföringar och kranar, montera en ny toa direkt så slipper du köpa och kladda med en portapotti - det (kan)bli ganska grisigt.. 

 

Om det mesta redan finns fungerande är det väl enklast att byta ut gammalt mot nytt.. 

 

Hej

För att montera nytt även innebär montera tank och däckstömning och det finns en del annat jobb som just den här vintern går före det. Annars håller jag absolut med dig.

 

Min erfarenhet är att det provisoriska ofta blir mer eller mindre permanent.. Tänk på om du kommer på att sälja båten, vem idag vill köpa en båt med en porta? Väldigt få.. 

Kör med raka rör som idag och försök dra dina slangar till sug och tank under sommaren, om du inte hinner under vintern - det är ofta inte så galet stora projekt när man väl hittat enklaste vägen.. Du kanske till och med kan ha en tank bakom toan - vet inte riktigt hur din båt ser ut inne.. 

Bara ett tips på vägen, av egen erfarenhet.. :)

 

 

Jo, det där med provisoriskt -> permanent är jag väldigt medveten om :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Varför inte byta genomföringar och kranar, montera en ny toa direkt så slipper du köpa och kladda med en portapotti - det (kan)bli ganska grisigt.. 

 

Om det mesta redan finns fungerande är det väl enklast att byta ut gammalt mot nytt.. 

 

Hej

För att montera nytt även innebär montera tank och däckstömning och det finns en del annat jobb som just den här vintern går före det. Annars håller jag absolut med dig.

 

Min erfarenhet är att det provisoriska ofta blir mer eller mindre permanent.. Tänk på om du kommer på att sälja båten, vem idag vill köpa en båt med en porta? Väldigt få.. 

Kör med raka rör som idag och försök dra dina slangar till sug och tank under sommaren, om du inte hinner under vintern - det är ofta inte så galet stora projekt när man väl hittat enklaste vägen.. Du kanske till och med kan ha en tank bakom toan - vet inte riktigt hur din båt ser ut inne.. 

Bara ett tips på vägen, av egen erfarenhet.. :)

 

 

Jo, det där med provisoriskt -> permanent är jag väldigt medveten om :)

 

 

 

 

Man skall inte ha för brått. Bättre att ta sig tid som TS och tänka igenom och få allt som man vill ha det.

 

Visst kan en del provisoriska lösningar bli provisoriska länge.

 

Sen att ingen skulle vilja ha en båt med potti potti - det är väl en sanning med modifikation. Det fungerar alldeles utmärkt - med inbyggd tank och allt. Har haft potti potti i flera av mina båtar. De krånglade betydligt mindre än de fasta toaletterna jag haft. Fick akutbyta toalett under en av sommarens seglaster. Pumpen på den gamla la av och jag kunde inte få tag på reservdelar, men väl en ny toalett. 

 

En förmiddag av en av de finaste seglingsdagarna denna sommar ägnades åt denna skitsak.  :)  :lol:  :wacko:  :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt, du sätter dit en "huv", finns i de flesta dimensioner. Om det känns tryggare så fyll med din favoritgegga utifrån.

 

attachicon.gifHuv.jpg

Ett mycket bra tips! Var hittar man dessa "huvar"? Går i samma funderingar, ska ta bort en toalett och har funderat på vad göra med ventilen.

 

Ha en bra dag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Enkelt, du sätter dit en "huv", finns i de flesta dimensioner. Om det känns tryggare så fyll med din favoritgegga utifrån.

 

attachicon.gifHuv.jpg

Ett mycket bra tips! Var hittar man dessa "huvar"? Går i samma funderingar, ska ta bort en toalett och har funderat på vad göra med ventilen.

 

Ha en bra dag!

 

Finns nog i vilken välsorterad VVS-butik som helst, jag brukar skicka efter från http://www.rinkabyror.sede har det mesta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! 

En fråga på samma tema; är det generellt så att genomföringar håller bra, men att ventilerna behöver bytas oftare?

 

Mvh P

 

 

 

Enkelt, du sätter dit en "huv", finns i de flesta dimensioner. Om det känns tryggare så fyll med din favoritgegga utifrån.

 

attachicon.gifHuv.jpg

Ett mycket bra tips! Var hittar man dessa "huvar"? Går i samma funderingar, ska ta bort en toalett och har funderat på vad göra med ventilen.

 

Ha en bra dag!

 

Finns nog i vilken välsorterad VVS-butik som helst, jag brukar skicka efter från http://www.rinkabyror.sede har det mesta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventilerna håller oftast bra, i synnerhet om de motioneras några gånger under säsongen. Jag plockde bort 40 år hamla skjutventiler. Efter rengöring och smörjning var de som nya och framförallt, täta.

Genomföringarna kan korrodera där de går igenom skrovet och det är inget man kan se utan att demontera. Så himla vanligt är det nog inte men man ser ibland att det frätt lite. Jag är lat och tar bort genomföringarna med vinkelslip och huggmejsel så de är oanvändbara. Annars skulle man säkert kunna återanvända de igen.

Att byta efter kanske 10 år känns tryggt, inte helt sällan får de en ny placering då också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte lock på Hjertmans, har funkat utmärkt.

Även porta pottin har funkat utmärkt faktiskt. Blev förvånad själv hur "ogrisigt" och lite jobbig lukt det var vid tömning. Finns alltså risk att min temporära lösning blir en smula permanent...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar försöka bryta sönder de 40 år gamla genomföringarna med en skruvmejsel/järnstång med måttlig kraft före sjösättning. Har hittills inte lyckats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att porta potti - modellen fungerar, började umgås med den tanken i våras när tömningspumpen packade ihop, men jag monterade en sugtömning efter sjösättning. Kanske är det ändå en framtidslösning, gamla tankar, slangar, toaletter mm som ska hållas igång, eller en enkel porta potti lösning? Framförallt har det varit ett lotteri i år vad gäller sugtömningsstationer, mer sällan än varannan gång har det fungerat....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att porta potti - modellen fungerar, började umgås med den tanken i våras när tömningspumpen packade ihop, men jag monterade en sugtömning efter sjösättning. Kanske är det ändå en framtidslösning, gamla tankar, slangar, toaletter mm som ska hållas igång, eller en enkel porta potti lösning? Framförallt har det varit ett lotteri i år vad gäller sugtömningsstationer, mer sällan än varannan gång har det fungerat....

 

Jag satte in en Dometic 976. Det enda som är lite pyssligt är kanske att fylla på vatten i den men det behövs ganska sällan för vår del. En tratt bara så är även det enkelt. Om jag fattat det rätt så finns det tillbehör för att installera däcktömning även för dessa toaletter om man vill slippa bära tanken till tömning.

Första gången jag skulle tömma var jag utrustad med höga gummihandskar, kläder som skulle gå att kasta i havet utan att jag skulle sakna dem samt en psykologisk inställning att det skulle vara fruktansvärt äckligt. Jag blev besviken. Mina gummihandskar blev inte ens blöta och doften var bara rengöringsmedel, typ kemikalien man har i tanken.

Nackdelen är såklart att man måste tömma den mer "manuellt" än en fast toa med tank och anordnad tömning men i vår lille båt har det funkat utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet tipps såhär inför den kalla årstiden:

 

Lämna kulventiler halvöppna under vintern, även dom med lock på, då det står lite vatten "bakom" kulan som kan frysa sönder ventilen.

 

Står den halvöppen dräneras vattnet bakom kulan så frysrisken elimineras.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nackdel med portapotti är ju annars just kemikalierna. Vissa VA-nät tillåter inte att man tömmer dem i nätet då de slår ut bakteriekulturen i reningsverken som behövs för att bryta ner avfallet. Därav är det bättre med en vanlig toa som ju bara innehåller sjövatten och ren skit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte en större båt än en Nidelv 24 är en porta potti det bästa. En sådan båt kan inte ha en tank större än ca 20 liter o då är det enklare att gå hem o tömma portapottin i toan hemma än att köra till tappstationen. Dessutom är fördelen att man vet att man inte har en massa bajs ombord, och det är lätt att göra rent.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte en större båt än en Nidelv 24 är en porta potti det bästa. En sådan båt kan inte ha en tank större än ca 20 liter o då är det enklare att gå hem o tömma portapottin i toan hemma än att köra till tappstationen. Dessutom är fördelen att man vet att man inte har en massa bajs ombord, och det är lätt att göra rent.

 

Nidelv 24 har sedan början av 80-talet en stor innbyggd tank under ruffgolvet. Då använder man naturligtvis denna och ser till att den kan sugtömmas. Det har jag gjort med bra resultat. Man slutar aldrig förvånas över hur stor Nidelv 24 är på insidan pga sina praktiska lösningar. Mina två barn på 7 och 9 sover tex bra på de uppfällbara ryggstöden i ruffen. Snyggare motorbåt ser man dessutom sällan på sjön nuförtiden :-).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nackdel med portapotti är ju annars just kemikalierna. Vissa VA-nät tillåter inte att man tömmer dem i nätet då de slår ut bakteriekulturen i reningsverken som behövs för att bryta ner avfallet. Därav är det bättre med en vanlig toa som ju bara innehåller sjövatten och ren skit.

Men om du häller i rätt typ av enzym.. och bakteriella produkter.. så hjälper du reningsverken i att du redan startat processen innan det kommer till reningsverk.

Et är bara kemikalier som dräper bakterier på fel sätt som inte e ok.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...