Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ryds20DCI

Investera i ny gummibåt

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har idag en gummibåt på ca 2,40 i längd bak på badbryggan. Funderar på att byta till en med ratt och något starkare motor. Någon som hört talas om cabrio 245 cs?

Verkar väldigt smidig och har ett smart sätt att stuva undan motorn på. På tok för dyr men jag gillar konceptet. Har just nu bara hittat försäljning av den i England.

Erfarenheter någon?

Vill helst inte ha större båt än idag då jag anser att de blir klumpigt och jobbigt med för stor och tung.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror knappt den jollen finns än i Sverige ( pga att den är så dyr...)

 

Men slog upp vikten, 34kg?

Tyckte det var under mina förväntningar, viktmässigt. En vanlig jolle med kvalitet väger strax över 30kg men visst, det finns jollar som väger några kg mindre.

 

Fast att en styrpulpet med ratt och reglage plus någon typ av elmotor och beslag för rörlig akterspegel bara väger några få kilo sätter jag ett litet frågetecken för... Tänker omedelbart på var de sparat in? På bilden ser faktiskt pontonerna ut att ha något mindre diameter än jämförbara kända märken.

 

Dessutom bör en sådan här jolle med styrning egentligen ha fast botten, tycker jag. Men okej.

 

Frågan är då, i min bok, om det blir tillräckligt lätt för att vara hanterbart upp på badbryggan?

Båt 34 kg, med litet frågetecken...

Motor tex 9,9 hk väger in strax över 40 kg? En 20 hästare är tyngre.

En tank på 20 liter väger i medeltal in på 10 kg

Och så ger jag mig tusan på att de anger vikt utan batteri, ett bra AGM väger uppåt 20 kg

 

Hela båten väger nu minst 100 kg. Jämför med vad din nuvarande jolle väger...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

Har fått mycket info av firman som säljer.

Båten väger 44 kg inkl ratt och pulpet. 77 kg inkl egen Yamaha 6 hk fyrtakt. Tank är inbyggd Manuel start så något batteri behövs inte.

Båten gör då ca 13 knop i plan med en vuxen och ett barn.

 

Vår nuvarande gummibåt väger ca 50 kg inkl 2,5 hk fyrtakt.

Skiljer alltså knappa 30 kg.

Nuvarande båt drar jag upp på badbryggan för egen hand utan problem.

Men 77 kg kanske blir för tungt?

 

Jag håller med dig om att båten är väldigt dyr och angående kvalitén har jag som sagt ingen aning.

Men det måste erkännas att jag trots allt är väldigt intresserad av båten.

Botten är något v formad i fören så jag behöver nog köpa någon form av hållare på badbryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, 44 kg låter mer rimligt… men tror fortfarande det är i underkant faktiskt. Slå på liknande...

 

Att det är inbyggd tank spelar ingen roll, det är innehållet som väger. Där har du >10 kg till.

Sedan anser jag att 6 hkr är för lite, du planar inte upp med två pers ombord helt enkelt.

En del anser att 9,9 är för lite men några fabrikat ska tydligen gå att trimma… att jag nämner en sådan motor är för att den inte väger så mycket mer än 6 hkr. Men då blir det ett batteri också.

 

Sammantaget om du väljer 9,9 och fyller tanken plus ett batteri så har du just 100 kg. 50 kg till, funkar det? Det låter som du har en rejäl badbrygga på din Ryds där… men jag såg faktiskt en Princess som gjort en smart grej, de hade en jolle med hård botten och så hade han byggt en sorts uppdragningsramp med fasta rullar. Plus en elwinch uppe på däcket med en knapp som kopplade en lina via ett block. ( han var nog fd seglare? ) Drog kontrollerat upp jollen, snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Du har säkert rätt i att den har svårt att plana med två vuxna personer.angående tanken rymmer den inte så mycket men förstår såklart vad du menar.

Nu har vi ingen ryds längre utan en 38 fotare så badbryggan är tillräckligt stor.

Men det vi funderar över är hur mycket jobbigare allt blir med att få upp och ner båten smidigt. Vill inte att det ska ta en hel dag att få till de.

Idén med vinsch osv låter bra men inget jag vill ha. Enkelt och smidigt men ändå skoj!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kollat runt lite och om det blir köp lutar de mesta åt att det får köpas till bra dävert. Har kollat på Hurley marines dävert. Verkar vara bästa lösningen. Enda negativa är att gummibåten kommer sticka ut lite från aktern. Kan vara lite jobbigt när man lägger till med akter mot brygga.

Något som har erfarenhet av denna dävert?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...