Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Togero

Avmontering drev

Rekommendera Poster

Hej, jag har ett AQ280-drev och tänkte montera bort det nu i vinter. Jag hörde av en annan båtägare att man måste tömma ur oljan innan man gör detta men jag är skeptisk. Jag har precis bytt oljan så det vore ju dumt att behöva göra om det.

 

Drev provtrycks ju efter servicearbete och då utsätter man det utrymme där oljan ligger för både över- och undertryck så det borde vara helt tätt. Möjligen då att om man lägger drevet ner så lägger sig oljan på fel ställen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har ett AQ280-drev och tänkte montera bort det nu i vinter. Jag hörde av en annan båtägare att man måste tömma ur oljan innan man gör detta men jag är skeptisk. Jag har precis bytt oljan så det vore ju dumt att behöva göra om det.

 

Drev provtrycks ju efter servicearbete och då utsätter man det utrymme där oljan ligger för både över- och undertryck så det borde vara helt tätt. Möjligen då att om man lägger drevet ner så lägger sig oljan på fel ställen?

 

Hej

 

Du behöver inte tömma oljan i drevet när du tar av det.

 

Sen är det ju lämpligt att förvara drevet stående, 

 

//Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att man med fördel byter oljan på hösten är om man fått vatteninträngning så ligger inte vattnet i drevet under vintern och orsakar korrosion.

 

Likaså oljan i motorn, byt ut så skyddar den nya oljan motorn hela vintern då korrosionsskyddet ligger i motoroljans tillsatser, vlktigare för dieselmotor som har en del svavel i bränslet.

 

Glykol innehåller också korrosionsinhibitorer som förbrukas på ett par år, byt glykol.

 

Redigerad av rickardp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en hemmabyggd drevlyft.

Tycker att den är smart.

Jag skulle gjort den med 3 hjul. B)

post-52966-0-22250200-1446487002_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snygg sak, själv tänker jag nog bara palla upp under "fenan" och sedan ställa drevet mot någon vägg. Läste vikten 52 kg någonstans (men det kanske är med sköld) så det blir till att koppla in lite sisu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var äntligen drevet av, inte så lätt och smidigt som jag läst om men till slut är det loss i varje fall.

 

Inget att anmärka förutom att drivknutbälgen var full med olja ( 0,5 dl). Något som känns igen? Misstänker att det är en packning in mot själva drevet som läcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...