Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
papiljon

Val av olja till teakdäck

Rekommendera Poster

Hej,

Har nu renslipat däcket från all gammal lack till min Solö 25.

Under lacken fanns det ett vackert teakdäck.

Hur skall jag behandla detta däck?

Vilken typ av olja skall jag använda eller skall jag lämna det orört?

 

 

post-107201-0-09483500-1445698900_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hela handlar om hur du vill att ditt däck skall se ut. Obehandlat, då blir det grått. Oljat, då blir det mörkare och matt. Lackat, blankt. Och så finns det polymerer. Fick tips om en Magisk Smörja som minsann skulle hålla färgen på teaken hela sommaren, dyr som attans, från tyskland. Det fungerade... inte alls!

 

Jag oljade mitt med kinesisk träolja (förra båten). Lägg på rikligt tills det slutar suga, då håller det sig nästan hela sommaren. Sedan får du slipa av lätt och lägga på mer när det börjar se dassigt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Vi har kört med Golden Teak sealer som är en slags impregneringsvätska (kanske Magisk smörja?) men vi har faktiskt återställt all teak till orört och så skall det förbli.

 

Om du nu har lagt ner allt detta jobb (jag gjorde det för några år sedan på vår SRC31) så gör inget, absolut inget, förrän du har kollat upp dina alternativ. Med detta menar jag att om du inte vill ha det orört; olja inte in dig i en hörna som du får ångra, djupt.

 

Tänk dig för, två gånger...

 

 

post-102122-0-19310500-1445704322_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Teakdäck skall inte oljas.

Var står det någonstans?

 

 

Det stod i mitt inlägg ovan och är min egen personliga åsikt.

 

För en gång skull uttryckte jag mig kortfattat och då ............  ;)

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Golden Teak Sealer; ja så var det ja.

Tack Max.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Golden Teak Sealer; ja så var det ja.

Tack Max.

 

Golden teak sealer är en bra produkt och resultatet blir otroligt fint

 

MEN:

 

allt har en baksida!

 

Ytan slits ojämt (såklart) och det blir fult med tiden. Rekommendationen är att man skall bättra på det slitna med ny teak sealer och det blir inte alls bra eftersom det blir fläckigt och ett fläckigt teakdäck är inte snyggt!

Senast idag tvättades den sista teak sealern bort och det var på badbryggan. Ja fast kanske inte riktigt; den hemsnickrade teaklådan på badbryggan förblir behandlad med sealern.

 

Också en fantastisk produkt har en baksida, tyvärr!

post-102122-0-84023000-1445708302_thumb.jpg

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min teak i sittbrunnen grånade betänkligt över sommaren. Kanske hade det inte varit lika tydligt om jag inte haft lackad teak precis bredvid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Ni är guld värda!

Det är verkligen en djungel det här.

Har hört några andra som bara har tvättat däcket med mjuk borste och gulsåpa.

Sedan har de lagt på ett skydd som heter Borakol för att förhindra mögelskador.

Har någon erfarenheter kring detta?

Tar teakdäcket skada om man inte behandlar det alls?

 

/Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Boracol :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Puh!

 

Boracol är det sista stadiet efter två dagars jobb med vårt teakdäck. Precis som ditt är vårt teakdäck obehandlat och har fått en skrubbning samt blekning.

 

 

 

 

post-102122-0-41858800-1445795700_thumb.jpg

post-102122-0-21646900-1445795852_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör Golden Teak på mitt teakdäck. Precis som Max påtalar så måste man hålla efter så att det inte blir flammigt. Kör bättring varje säsong och någon extra gång under säsong på utsatta ytor. Tvättar med gulsåpa och mjuk svamp.

 

Är svag för den gyllenbruna färgen :)

 

post-77745-0-92690000-1445797681_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Kul film :)

post-102122-0-81311300-1445799868.jpg

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska se om jag kan ta en bild på hur min sittbrunn såg ut nu vid upptagningen, men det var inte sådär kah jag säga...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör Kinaolja i sittbrunnen efter såptvätt. Grånar under sommaren men det går utmärkt att lägga ett nytt lager. tycker det fungera bra, snyggt och lite arbete. Tidigare var luckorna lackade, tills jag slant en dag.

Det man ska vara försiktig med är att lägga på olja på hösten om man inte samtidigt lägger på antimögelmedel. Nu för tiden innehåller oljorna inte längre något mögmeldel och under pressening kan det nog bli problem. Samma gäller oljad inredning men där kan man ju förstör möjligheterna för mögelsporerna genom avfattning och ozon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

Kommer att köra obehandlat nästa säsong.

Tycker att grå teak är väldigt vackert mot de andra lackade delarna.

Det får bli gulsåpa och sedan Boracol

 

/Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvätta = med Brunsåpa, som har ett avsevärt lägre PH värde än gulsåpa som du kan köpa i mataffären,  "koncentrerad" Brunsåpa vill man inte tvätta händerna med det är för starkt  :-)   Brunsåpa rekommenderas för Teak som är ett mycket bra rengöringsmedel även i hemmet Teaken får en viss återfettning av såpan som är bra

 

lte off topic men...    

 

Om Teaken inte är angripen och du tvättar regelbundet med Brunsåpan klarar man sig många gånger utan Boracol som är ett gift mot alger och mögel. Citron syra är ett alternativ  som man kan tvätta angripen Teak med om brunsåpa inte är tillräcklig.  Går inte fläckarna bort kör alternativet med Boracol. 

 

-Gyllen brun Teak=  Använd Golden Teak.

Applicera 2 lager första gången, fyll därefter på med Golden Teak Sealer varje säsong och ditt däck kommer att se gyllen brunt ut lång tid (en säsong)

 

-Olja på Teakdäck skulle ja aldrig lägga  det binder smuts och underlättar för mögelangrepp, har man gjort det vill få bort det tvätta  bort med Rödsprit

 

Jag samarbetar med en erfarna båtbyggare på Orust som lagt Teakdäck i 40 år 

// janne@boatcare.se

 

 

 

 

Redigerad av Gibban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Tvätta = med Brunsåpa, som har ett avsevärt lägre PH värde än gulsåpa som du kan köpa i mataffären, "koncentrerad" Brunsåpa vill man inte tvätta händerna med det är för starkt :-) Brunsåpa rekommenderas för Teak som är ett mycket bra rengöringsmedel även i hemmet Teaken får en viss återfettning av såpan som är bra

 

lte off topic men... https://youtu.be/Uz-vY5BMRYQ

 

Om Teaken inte är angripen och du tvättar regelbundet med Brunsåpan klarar man sig många gånger utan Boracol som är ett gift mot alger och mögel. Citron syra är ett alternativ som man kan tvätta angripen Teak med om brunsåpa inte är tillräcklig. Går inte fläckarna bort kör alternativet med Boracol.

 

-Gyllen brun Teak= Använd Golden Teak.

Applicera 2 lager första gången, fyll därefter på med Golden Teak Sealer varje säsong och ditt däck kommer att se gyllen brunt ut lång tid (en säsong)

 

-Olja på Teakdäck skulle ja aldrig lägga det binder smuts och underlättar för mögelangrepp, har man gjort det vill få bort det tvätta bort med Rödsprit

 

Jag samarbetar med en erfarna båtbyggare på Orust som lagt Teakdäck i 40 år

// janne@boatcare.se

Lång tid och en säsong, skriver du... En säsong är en kort tid för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lång tid och en säsong, skriver du... En säsong är en kort tid för mig.

 

 

En säsong är en kort tid i det stora tidsperspektivet.

 

Hur lång tid bör det gå mellan behandlingarna av ett teakdäck för att det skall hålla sig fint enligt din uppfattning!?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvätta = med Brunsåpa, som har ett avsevärt lägre PH värde än gulsåpa som du kan köpa i mataffären,  "koncentrerad" Brunsåpa vill man inte tvätta händerna med det är för starkt  :-)   Brunsåpa rekommenderas för Teak som är ett mycket bra rengöringsmedel även i hemmet Teaken får en viss återfettning av såpan som är bra

 

lte off topic men...    

 

Om Teaken inte är angripen och du tvättar regelbundet med Brunsåpan klarar man sig många gånger utan Boracol som är ett gift mot alger och mögel. Citron syra är ett alternativ  som man kan tvätta angripen Teak med om brunsåpa inte är tillräcklig.  Går inte fläckarna bort kör alternativet med Boracol. 

 

-Gyllen brun Teak=  Använd Golden Teak.

Applicera 2 lager första gången, fyll därefter på med Golden Teak Sealer varje säsong och ditt däck kommer att se gyllen brunt ut lång tid (en säsong)

 

-Olja på Teakdäck skulle ja aldrig lägga  det binder smuts och underlättar för mögelangrepp, har man gjort det vill få bort det tvätta  bort med Rödsprit

 

Jag samarbetar med en erfarna båtbyggare på Orust som lagt Teakdäck i 40 år 

// janne@boatcare.se

Hej!

Tack för ditt svar!

Skall testa detta!

Båten ligger på Orust.

 

/Klas

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tvätta = med Brunsåpa, som har ett avsevärt lägre PH värde än gulsåpa som du kan köpa i mataffären, "koncentrerad" Brunsåpa vill man inte tvätta händerna med det är för starkt :-) Brunsåpa rekommenderas för Teak som är ett mycket bra rengöringsmedel även i hemmet Teaken får en viss återfettning av såpan som är bra

 

lte off topic men...

 

Om Teaken inte är angripen och du tvättar regelbundet med Brunsåpan klarar man sig många gånger utan Boracol som är ett gift mot alger och mögel. Citron syra är ett alternativ som man kan tvätta angripen Teak med om brunsåpa inte är tillräcklig. Går inte fläckarna bort kör alternativet med Boracol.

 

-Gyllen brun Teak= Använd Golden Teak.

Applicera 2 lager första gången, fyll därefter på med Golden Teak Sealer varje säsong och ditt däck kommer att se gyllen brunt ut lång tid (en säsong)

 

-Olja på Teakdäck skulle ja aldrig lägga det binder smuts och underlättar för mögelangrepp, har man gjort det vill få bort det tvätta bort med Rödsprit

 

Jag samarbetar med en erfarna båtbyggare på Orust som lagt Teakdäck i 40 år

// janne@boatcare.se

Lång tid och en säsong, skriver du... En säsong är en kort tid för mig.

 

Okey, jag känner iallfall inte till något annat som man kan applicera på teak som har längre hållbarhet och inte påverkar teaken negativt som dessutom återger en fin teakfärg.  Men det kanske finns isåfall är jag idel öra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Lång tid och en säsong, skriver du... En säsong är en kort tid för mig.

 

 

En säsong är en kort tid i det stora tidsperspektivet.

 

Hur lång tid bör det gå mellan behandlingarna av ett teakdäck för att det skall hålla sig fint enligt din uppfattning!?  

 

Hej   Menar  du Golden Teak, så brukar en gång om året var tillräckligt men det beror ju naturligtvis på hur hårt utsatt den är och av sol och vatten osv men ca. Den här Forbinan brukar normalt behandlas en gång varje säsong i samband med att torrsättning . 

post-102720-0-31934900-1446561277.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

 

 

Lång tid och en säsong, skriver du... En säsong är en kort tid för mig.

 

 

En säsong är en kort tid i det stora tidsperspektivet.

 

Hur lång tid bör det gå mellan behandlingarna av ett teakdäck för att det skall hålla sig fint enligt din uppfattning!?  

 

Hej   Menar  du Golden Teak, så brukar en gång om året var tillräckligt men det beror ju naturligtvis på hur hårt utsatt den är och av sol och vatten osv men ca. Den här Forbinan brukar normalt behandlas en gång varje säsong i samband med att torrsättning . 

 

 

 

Min erfarenhet av Golden Teak Sealer är att när däcket är nyslipat och medlet pålagt så är det så vackert att man dör, nästan. Men när däcket sedan blir ojämnt slitet så blir det inte snyggt när man behandlar just dessa ytor. Då blir det flammigt och trist. Efter omslipning av vårt teakdäck lades just Golden Teak Sealer på men idag är vi tillbaka till ett naturligt grånat teakdäck. Som också är duktigt vackert!

 

Mindre vackert är ju Myresjöhus, men det vet ni ju redan att jag tycker ;)

post-102122-0-99015700-1446581255_thumb.png

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om däcket blivit flammigt, hur beter man sig åt med Golden Teak då? Skall man tvätta med såpa och sedan applicera Golden Teak över hela?

mvh

Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Om däcket blivit flammigt, hur beter man sig åt med Golden Teak då? Skall man tvätta med såpa och sedan applicera Golden Teak över hela?

mvh

Erik

 

 

Vi tvättade med såpa men med en mycket utspädd lösning då däcket var rent. Därefter enligt råd LÄTT avslipning och sedan nytt lager GTS. Resultatet blev att där lagret hade slitits blev det en kulör medan det på andra ställen där inte slitaget var lika stort, ja där blev det liksom en mörkare kulör. Sammantaget såg det flammigt ut.

 

På bilden nedan är det lätt att se hur det ser ut innan och efter. Till höger behandlat två gånger med GTS och till vänster nyslipat. På bilden ser det grånat ut men bilden ljuger en aning. På denna sida är däcket teakrent.

 

______________________________________________________

 

Läser man på plåtburken så står det komiskt nog:

 

Varning: Dödligt vid hudkontakt men om man råkar svälja det så ska man kontakta läkare.

post-102122-0-79408900-1446634040.jpg

post-102122-0-15121600-1446634350_thumb.jpg

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vill ha den behandlade ytan, den gyllenbruna, är det Golden teak Sealer som gäller?

Eller finns det något alternativ som håller färgen hela säsongen, eller kanske två....

Det är teak på akterdäcket och där har jag kapell som skyddar mot väder o vind, det är oljat av tidigare ägare. Det är även teak på badbryggan men teaken på badbryggan är obehandlad, jag tillhör de som tycker att det är snyggare när teaken är gyllenbrun... Så jag har tänkt behandla även badbryggan med något och vill då ha ett så bra och hållbart resultat som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra våren slipade jag bort lacken på sittytorna i sittbrunnen och behandlade med Golden Teak Sealer. Resultat efter en sommar - jag kunde lika gärna ha skitit i behandlingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...