Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
emmavanemo

Bygga om en kanadensare till en oceanroddbåt

Rekommendera Poster

Med en viss risk att Yrvind inte längre vill vara min vän om jag publicerar filmklippet här, så kan jag ändå inte låta bli att lägga upp en sekvens när Yrvind var med i "100 Höjdare". Men detta har ni säkert redan sett ;) Hysteriskt roligt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte sluta tänka på hur det ska gå att ro en liten kanot genom en rutt som nästan inga båtar klarat någonsin pga is. En fördel med den lilla farkosten skulle vara att den kan vinschas upp över iskanten å användas tillsammans med påmonterade medar som släde, eller rentav isjakt om man nu vill ta hjälp av ett segel.

 

Det som hänt på senare år är att uppvärmningen gjort att det som på Amundsens tid var nära omöjligt idag är hyfsat traffikerat. NV-passagen har korsats av allt från jollar och kanoter till större och mindre segelbåtar.

Här är ett par australiensiska naturfotografer som ägnar 2 månader varje sommar åt att kajka runt i alla vikar och sund på väg genom passagen.

https://www.youtube.com/channel/UCxUG_7A_tUT8SrYKgC6FB0A

 

Med rätt förberedelser så skulle du klara det med din Amigo!

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en viss risk att Yrvind inte längre vill vara min vän om jag publicerar filmklippet här, så kan jag ändå inte låta bli att lägga upp en sekvens när Yrvind var med i "100 Höjdare". Men detta har ni säkert redan sett ;) Hysteriskt roligt!

 

https://youtu.be/Ru0tTBL73pQ

Ha ha.. Dom kom dit bakfulla å talade till honom på ett väldigt respektlöst sätt. Heja Yrvind!:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag kan inte sluta tänka på hur det ska gå att ro en liten kanot genom en rutt som nästan inga båtar klarat någonsin pga is. En fördel med den lilla farkosten skulle vara att den kan vinschas upp över iskanten å användas tillsammans med påmonterade medar som släde, eller rentav isjakt om man nu vill ta hjälp av ett segel.

Det som hänt på senare år är att uppvärmningen gjort att det som på Amundsens tid var nära omöjligt idag är hyfsat traffikerat. NV-passagen har korsats av allt från jollar och kanoter till större och mindre segelbåtar.

Här är ett par australiensiska naturfotografer som ägnar 2 månader varje sommar åt att kajka runt i alla vikar och sund på väg genom passagen.

https://www.youtube.com/channel/UCxUG_7A_tUT8SrYKgC6FB0A

 

Med rätt förberedelser så skulle du klara det med din Amigo!

Naturigtvis hittade jag senare källor än Amundsen när jag googlade men jag inser att dom ändå inte varit helt up to date.

 

Klart Amigon skulle klara det! Hon är ju redan förstärkt med en stålskena som skyddar fören. Hennes isbrytarförmåga är testad med fullt godkänt mot en träbrygga så flisorna rök. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Klart Amigon skulle klara det! Hon är ju redan förstärkt med en stålskena som skyddar fören. Hennes isbrytarförmåga är testad med fullt godkänt mot en träbrygga så flisorna rök. ;)

 

 

Fast det är inte riktigt samma sak att köra in i en träbrygga så flisorna ryker och att bryta is.

 

Redan 5 cm is gör ett visst motstånd.

 

post-106994-0-51788400-1445428426_thumb.jpg

 

För att komma igenom denna isen fick jag backa och ta sats 2 gånger.

 

Gick in samma väg en annan gång. Då fick jag backa och ta sats 4 gånger. Dessutom sattes kylvattenledningen igen så att motorn gick upp i kok. Min båt väger 4,5 ton och en motor på 30 Hk. Har dessutom kölen väldigt långt tillbakadragen pga segelplanets konstruktion, så den kan komma väldigt långt upp på isen innan kölen skulle ta emot,för att sedan trycka sönder isen med sin tyngd.

 

http://thallatha.blogspot.se/2013/04/april-april.html

 

Isbrytning i Nordvästpassagen är nog inget för en liten fritidsbåt - möjligtvis om det bara är nykast. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Klart Amigon skulle klara det! Hon är ju redan förstärkt med en stålskena som skyddar fören. Hennes isbrytarförmåga är testad med fullt godkänt mot en träbrygga så flisorna rök. ;)

 

Fast det är inte riktigt samma sak att köra in i en träbrygga så flisorna ryker och att bryta is.

 

Redan 5 cm is gör ett visst motstånd.

 

DSAM_0181.jpg

 

För att komma igenom denna isen fick jag backa och ta sats 2 gånger.

 

Gick in samma väg en annan gång. Då fick jag backa och ta sats 4 gånger. Dessutom sattes kylvattenledningen igen så att motorn gick upp i kok. Min båt väger 4,5 ton och en motor på 30 Hk. Har dessutom kölen väldigt långt tillbakadragen pga segelplanets konstruktion, så den kan komma väldigt långt upp på isen innan kölen skulle ta emot,för att sedan trycka sönder isen med sin tyngd.

 

http://thallatha.blogspot.se/2013/04/april-april.html

 

Isbrytning i Nordvästpassagen är nog inget för en liten fritidsbåt - möjligtvis om det bara är nykast. :)

Det var mest skämsamt menat. Vet ju att Amigon är en lättviktare i isbrytarsammanhang. Är däremot lite såld på iden att göra en sån resa med en mini trimaran/isjakt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En naiv fråga... får man inte överjäkliga blåsor i nävarna?
(Hur tacklas egentligen sådant - kanske handskar, tejp, salvor eller finns det nåt bättre knep??)


Är själv endast "fåtölj-äventyrare" men har läst att oceanseglare kan drabbas av "babian-arsel" som förmodligen förvärras av havsvatten? Salt i sår brukar iaf svida rejält. Men vana cyklister som Emma har nog koll så jag är mest bara nyfiken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det var mest skämsamt menat. Vet ju att Amigon är en lättviktare i isbrytarsammanhang. Är däremot lite såld på iden att göra en sån resa med en mini trimaran/isjakt. :)

 

 

Och jag tog det allvarligt.  ;)

 

Tänkte du segla över Atlanten med en lite trimaran, läs först Lars Wallgrens bok om att segla en lite öppen jolle från Birka i Mälaren till Island. Den vältränade militären gav upp på Färöarna. Han kom alldeles för sent dit för att det skulle va möjligt att ta sig vidare.

 

http://www.bokborsen.se/Lars-Wallgren/Lille-Orm-En-Färd-I-öppen-Jolle-Från-Birka-Till-F/4809537

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fattar inte jag hur man lägger in bilder här men googlar man kanot å trimaran så finns det såna byggen som är riktigt spännande. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fattar inte jag hur man lägger in bilder här men googlar man kanot å trimaran så finns det såna byggen som är riktigt spännande. :)

 

Då får vi ha en lite lektion i bildhantering.

 

Om det inte finns nån text till vänster under rutan du skriver ditt inlägg där det står. 

 

Bifoga filer

Välj filer

 

post-106994-0-40038700-1445451783_thumb.jpg

 

Så står till höger 

Avancerad Editor.

 

post-106994-0-48526100-1445452015_thumb.jpg

 

Trycker du på den svarta knappen "Avancerad Editor" Kommer det upp en ny ruta där det står Bifoga filer. När du trycker på den svarta knappen "Välj filer" hamnar du i din dator. Där letar du upp den fil du vill lägga in. Den får inte va för stor 600x800 pixlar brukar va ok.

 

Förr fixade jag det i ett bildbehandlingsprogram.

 

Nu när jag tar kort med telefonen, brukar jag maila bilderna från telefonen till mig själv. Sen sparar jag dem på hårddisken. 

 

När du hittat rätt bild via "välj filer" brukar jag dubbelklicka på dem. Då laddas de ner och hamnar under rutan du skriver inlägget i.

 

post-106994-0-52195700-1445452326_thumb.jpg

 

Sen placerar du markören där du vill ha bilden i inlägget och trycker på texten till höger "Lägg till i inlägget"

 

Klart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för den lilla kursen i bildhantering. Den fick mig att fundera å hitta alternativet 'välj fullständig version'å då gick ju allt genast mycket lättare. :)

post-107051-0-34041900-1445514317_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade vänt mig hit http://www.osk.org/

Praktiker med erfarenhet ger nog bästa råden

Vill man hitta folk med erfarenhet av rodd i arktiska vatten får man leta i lite större sammanhang

 

Tack för den lilla kursen i bildhantering. Den fick mig att fundera å hitta alternativet 'välj fullständig version'å då gick ju allt genast mycket lättare. :)

Kul grej men sovkomforten verkar dålig ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Hobiecat har redan seglat nordvästpassagen. De tältade :-)

 

HÄR finns lite info om den turen.

 

/N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag hade vänt mig hit http://www.osk.org/

Praktiker med erfarenhet ger nog bästa råden

Vill man hitta folk med erfarenhet av rodd i arktiska vatten får man leta i lite större sammanhang

Tack för den lilla kursen i bildhantering. Den fick mig att fundera å hitta alternativet 'välj fullständig version'å då gick ju allt genast mycket lättare. :)

Kul grej men sovkomforten verkar dålig ...

Jag tänkte ett par sådana pontoner på TS kanot. De skulle kunna ge både ökad stabilitet och ett par hundra liter extra stuvutrymme..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med lite extra packyta å ett uppfällbart tak har man plötsligt en schysst bobåt. :)

post-107051-0-22502300-1445526820_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Hobiecat har redan seglat nordvästpassagen. De tältade :-)

 

HÄR finns lite info om den turen.

 

/N.N

Intressant.. Alltså var en 18 fots katamaran den allra första segelbåten att klara norra passagen 1990. Men dom klarade inte att segla hela vägen pga isen utan var tvungna att baxa upp ekipaget å skjuta det över isen. En trimaran med medar är alltså det solklara valet i mina ögon.:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma rutt har Ariel från Helsingborg gått.

 

Kolla hemsidan

 

http://www.arielfyra.se/nordvastpassagen/nordvastpassagen.html

 

Eric Boye och hans fru skriver böcker om resorna. Nordvästpassagen är en.

 

Har läst ut boken som Ainas resa på Rhen Donau Svarta havet Medelhavet och Franska kanaler hem i sin lilla 5-meters snurrebåt. Den finns att låna på biblan i Göteborg. Grönlandsresan är utlånad till Karlsborg fast den är ledig till lån enl biblioteket i Göteborg hemsida. Det är fel i deras system så man blir lurad. Men jag har gångväg till biblioteket. Hen i Karlsborg kanske är en snabbläsare. Jag har bokat Grönlandsfärden av Aina.

 

Jag ska ta kontakt med den där familjen Boye vid tillfälle. Kan nog få massor med tips där. Tack! Såg en bild de hade på hemsidan, på en isbjörn! WHAAAAT? Kommer jag kanske få se isbjörnar? Allvarligt? Jag blev så jävla förbannad för att jag inte fick se mycket mer än insekter under min cykelresa genom Afrika. Gick vilse i Kongos djungel i 3 dagar. Jag hörde elefanterna och såg massor med spår. Satte t.o.m upp tältet sidan om en elefantstig, av ren frustration, men ICKE!! Vad jag försöker säga är att om jag inte får se en isbjörn, så ror jag i cirklar tills jag hittar en!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just isbjörn kan möjligen bli det farligaste du råkar ut för på din resa...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan nog vara lämpligt att lägga till en bössa till utrustningslistan ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du sade någonstans att du skulle ha ett skydd över sittbrunnen. Åk ner till närmaste byggvaruhus och köp aluminiumrör som du kan böja till lämplig form. Gör en 3-4 stycken och sätt fast en bricka eller borra hål i ändarna. Skruva fast en hållare i sargen på sittbrunnen och skruva fast dessa rör med en vingmutter.

Nu tar du kontakt med en kapellfirma som syr ett litet kapell åt dig med fönster på de rätta ställena och som passar över dessa rör. Och med hjälp av kapellknappar kan du nu skapa ett skyddande tak över huvudet, otroligt värdefull när du ska sova eller ligger i skyddad hamn med mängder av myggor. Samma kapellfirma tar även fram ett passande kapell som du kan sitta i och som skyddar sittbrunnen medans du ror.

Men att sitta med ryggen bak eller fram mot fören eller stå i båten medans ror skapar omväxling, så prioritera de lösningarna först. Så skapa ett hål i aktern där du kan stoppa in fötterna och sitt på en glidsits.

 

Gällande sponsring så har du helt rätt på den punkten att med för många och för stora sponsorer får man orimliga krav på sig, krav som man kanske inte har lust att leva upp till. Men några få som kan sponsra med några få kronor här eller där är värdefullt, kanske ett medlemskap i Stockholms roddarförening kan vara en värdefull väg att gå. Om inte kan du av dem få värdefulla tips på hur din båt ska se ut!

Du kan kanske använda dig av denna vägen för sponsring av din färd, men då måste du å andra sidan ha en bra uppdaterad hemsida. Tjejen som har ovan sponsring ensamseglar med dålig båt nere kring Panama.

 

 

Gaaah, det låter så fruktansvärt enkelt och självklart när du förklarar hur man ska göra. Kom osökt att tänka på "Farbror Frej" av någon outgrundlig anledning ;) Okej, så planen att göra en lucka som man kan "glida" fram på fören i öppet läge och sluta tätt i stängt läge, känns inte nödvändigt eller? Jag tänker ju på ifall båten faktiskt hamnar i uppånervänt läge, då hindrar väl varken din eller bhemac:s förslag att vatten täcker igen? BSven var inne på idén om en lucka va? Men MYCKET arbete om man som jag inte ens vet vad en vingmutter är :P (Ja, det är sant... jag fick googla detta. Efteråt kände jag mig genast mycket dum då namnet "vingmutter" är ganska självbeskrivande)

 

Ett kapell verkar ju vara en BETYDLIGT lättare uppgift för mig. How about ett kapell som fungerar som ett dragspel. Nu förstår ni precis vad jag menar va? För jag vet inte hur jag ska förklara ;) Då kan jag fälla upp och ner efter behag :)

 

Crowdfunding har jag faktiskt funderat på. Märkligt nog, tänkte jag ta upp det här på forumet för att höra mig för om det verkar vara en lämplig idé. Tanken är väl att man ska "ge" tillbaka till alla som "investerat", sen om det må va en T-shirt värt 50 öre spelar nog ingen roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just isbjörn kan möjligen bli det farligaste du råkar ut för på din resa...

 

Det hoppas jag... för med min tur, så kommer björnarna med avsikt att hålla sig borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan nog vara lämpligt att lägga till en bössa till utrustningslistan ;)

 

På tal om vapen... Harpungevär? Vad tycks? Tänker mest på de dagar jag är uttråkad :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I övrigt så träffade jag "båtbyggaren" idag. Jag fick ett personligt meddelande för några dagar sedan, av en glad entusiast som har en verkstad som jag kan få bygga i. Problemet är ju bara att jag inte KAN bygga. Han kommer kunna visa mig och komma med idéer, men han har inte tiden för att bygga särskilt mycket, så jag måste göra det mesta själv. Det har jag verkligen inget emot... att lära mig alltså. Men just nu sitter jag som ett frågetecken. Vill ni veta vad jag tänker? "- Men jag är ju kvinna!" Med risk för tomatkastning från sånna av mitt eget kön, så gör jag alltså ingen generalisering, jag talar endast om mig själv ;) Men på YouTube kan man väl hitta det mesta? Även en informationsfilm om hur man sågar ut ett hål i "taket" på fören till utrymmet jag ska sova i, för att sätta dit en kupol som jag kan titta ut genom? Jag måste ju ha lite dagsljus och utsikt när jag ligger fastkedjad i väntan på bättre tider ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ditt fall tror jag att de som ger bidrag i ett crowd funding-upplägg bara förväntar sig "återbetalning" i form av själva berättelsen om resan. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det kan nog vara lämpligt att lägga till en bössa till utrustningslistan ;)

 

På tal om vapen... Harpungevär? Vad tycks? Tänker mest på de dagar jag är uttråkad :P

 

 

Det är nog bättre med en pilk eller två.

 

På Spetsbergen får man inte gå på utsidan tätbebyggt område utan gevär

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I övrigt så träffade jag "båtbyggaren" idag. Jag fick ett personligt meddelande för några dagar sedan, av en glad entusiast som har en verkstad som jag kan få bygga i. Problemet är ju bara att jag inte KAN bygga. Han kommer kunna visa mig och komma med idéer, men han har inte tiden för att bygga särskilt mycket, så jag måste göra det mesta själv. Det har jag verkligen inget emot... att lära mig alltså. Men just nu sitter jag som ett frågetecken. Vill ni veta vad jag tänker? "- Men jag är ju kvinna!" Med risk för tomatkastning från sånna av mitt eget kön, så gör jag alltså ingen generalisering, jag talar endast om mig själv ;) Men på YouTube kan man väl hitta det mesta? Även en informationsfilm om hur man sågar ut ett hål i "taket" på fören till utrymmet jag ska sova i, för att sätta dit en kupol som jag kan titta ut genom? Jag måste ju ha lite dagsljus och utsikt när jag ligger fastkedjad i väntan på bättre tider ;)

När du säger att du inte kan så är det första steget mot att lösa problemet. Det är de som TROR de kan som brukar misslyckas. Tar man det lite lugnt och tar hjälp när det kör ihop sig så blir det bra. Viljan är det ju inget fel på ;)

 

Titta lite på hur eskimåerna har byggt sina båtar, om jag fattar det rätt så har de mest använt mjuka material, skinn mm. Idag har vi bra och starka tyger och liknande material inkl kevlar. Tyg går enkelt att reparera "i fält". Så kapell över sittbrunnen är nog bra men helst en svetsad aluminiumställning som sitter ordentligt fast i skrovet.

Att få in ljus i "sovhytten" är bra, jag skulle använda plana polykarbonat rutor som bultas fast med en ruta på utsidan och en på insidan för att slippa kondens. Detta utrymmet kan vara lämpligt att klä med liggunderlag eller liknande, många limmade lager, isolerar och ger flytkraft, lite mjukt när båten trillar ner för en våg.

 

En riktig expert på att plasta är Lars Viebke http://www.viebke.nu/- han är ju fö liggcykel-entusiast, kan vara en bra kontakt.

 

Harpun? Ska du ha valfläsk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Problemet är ju bara att jag inte KAN bygga.

Då har du ett problem skulle jag vilja säga.

Om man planerar att ge sig iväg på en långfärdsseglats vart den än bär, så måste man ha tummen rätt placerad i handen, man måste vara villig att få skit under naglarna, man måste acceptera att man får göra provisoriska lösningar som kanske inte ser snygga ut men som löser problemet där och då.

Du kan vara övertygad om att när saker och ting går i sönder på din båt, så är du långt från civilisation, du är långt från sådana som kan hjälpa dig och du måste göra egna lagningar varken du kan eller ej. Och du måste ha såpass mycket fantasi och kunskap för att kunna fixa det där och då.

Att tänka tanken att du kommer slå runt, är helt förkastligt, det finns ingen båt som är 100%igt byggd så att den fungerar lika bra upp och nervänd som på sin normala köl. Naturligtvis om du önskar tänka tanken om att du kommer slå runt och låter den bilden etsa sig fast i ditt sinne, då skulle jag vilja säga att du är dum.

 

Det finns många sätt att komma tillrätta med problem och övervinna utmaningar. Det allra bästa sättet är att ta tjuren vid hornen och kämpa emot och lära sig den hårda vägen.

Du säger att du är så inkompetent att du inte vet vad en vingmutter är för något, och fick googla fram ditt svar.

Vi gör ett scenario: Säg att något händer, exempelvis att din åra går av på mitten, när du är inte så långt från Grönland. Du är minst 500 meter från land, vågorna är 1 meter höga och de är korta och tvära och det blåser 10 sm. Hur lagar du din åra? Har du med dig en åra i reserv? Kan du spjälka ett brutet ben? Har du med dig silvertejp och träbitar? Har du med dig verktyg och kniv så att du kan få till det någorlunda? Du säger att du måste googla fram dina svar, men du vill egentligen inte vara kontaktbar. Med internet är du på sätt och vis kontaktbar. Men du är långt från land och om du hade en wifi-antenn så hade du kanske kunnat nå land och en möjlig internetpunkt och därmed googlat fram svaret på din gåta.

Men du har inte ens en vhf så att du kan komma i kontakt med sjöräddningen. Hur löser du ditt problem? 

 

Om du inte kan laga saker och bygga nya saker, om du anser dig vara så bångstyrig av att försöka övertyga dig själv och din omgivning om att du inte fixa saker själv. Då ska du fortsätta drömma om denna resa men aldrig komma iväg. För du ber om problem i det läget.

Du säger att du kan tänka dig dreja bi bara för att få chansen att se en isbjörn. Vet du att isbjörnar är ett av världens farligaste djur och att de är simkunniga. Ta och läs skildringar från Svalbard och ta till dig den kunskapen i hur de skyddar sig mot dessa björnar.

Hade det vart jag i en sådan farkost du tänker dig, så hade jag tagit den längsta tänkbara omvägen jag kunde hitta för att inte möta dessa djur. Hade jag velat se dem så hade jag tagit mig en guidad tur med jägare ombord på en stor båt som klarar av en attack från en björn, men aldrig någonsin ombord en liten roddbåt! 

 

Du ska tänka din båt som en bostad under många månader om inte år framför dig. Den ska vara så bekväm du bara kan tänka dig. När du stänger in dig och drar för luckan eller kapellet, så skall det vara stängt. En klar fördel är om allting är låsbart och väl skyddat så att du kan lämna båten i någon hamn och gå på upptäcktsfärd i byn du just har kommit till, och veta att datorn och alla prylar i båten ligger säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...